Aihe: Saha/jousi
1 2
vermillion
15.11.2006 16:40:19

teli
19.12.2006 19:42:27
Kyllä vaan sahansoitto edistyy koko ajan! Ja nyt mulla on erilainen kokoelma eri puista tehtyjä jousia: kuusi, koivu, pihlaja, kataja. En osaa sanoa mikä olis paras. Aika merkitsevää on puun muoto. Mikä vaan käteen sattuu käymään parhaiten. Yritin viulun jousellakin, mutta en saa kyllä minkäänlaista otetta...
Mun hartsi oli varmaan sata vuotta vanha, nyt ostin tänään uuden, joka maksoi 7€!
Mutta jopa alkoi saha soimaan taas uudella hienolla äänellä!
Kyllä nyt on kivaa joululauluja vingutella! Soittelen myös ihan CD-levyjen kanssa, kumppaninani ihan kuka vaan!
Mites muilla sahan soittelu edistyy???
vermillion
30.12.2006 15:03:17

Soitto edistyy huimaa vauhtia, etenkin venäläiset kansanlaulut ja joululaulut tuntuvat sopivan sahailuun erinomaisesti. Viulunjousi on minullekin oikea murheenkryyni: en saa millään jouhiin tarpeeksi hartsia, eikä ääntä lähde, muutenkin jousi tuntuu hankalalta ja käsi kipeytyy sillä soitellessa. Omatekoinen siimajousi sen sijaan soi erinomaisesti. Testasin ihan tavallista sahaa, ja se soi helpommin kuin soittosaha. Yksi syy on varmaan soittosahan pituus: ainakin minun käteni ovat 5 senttiä liian lyhyet. Täytyy taas ruveta joogaamaan että venyy paremmin! Oma hartsini maksoi vain 3,50 euroa jos oikein muistan, Aleksanterinkadun Hellas-musiikista...
teli
31.12.2006 21:53:37
Tilasin uden ja pidemmän sahan, koska nykyisessä tuntuu, että ääniala saisi olla isompi. Jospa asia korjaantuu pidemmällä sahalla. En vielä hintaa tiedä, mutta samasta paikasta. Mutta niin innostunut olen sahan soitosta, että täytyy tilata uusi!
En ole nyt tavallisia sahoja kokeillut, kun niillä tahtoo repiä housut... Ja kun tuo soittosaha soi niin mainiosti! Ei kun vaan soittoa lisää...
teli
16.01.2007 16:50:56
Sain uuden sahan, sen mitta on päästä päähän 94 cm!!!
Edellinen oli vain 78 cm, sen jo myinkin eteenpäin.
Uuden sahan hinta oli myös 50 € postikuluineen.
Soi kyllä upeesti sekin, mutta vasemmalle kädelle soitto on rankempaa, sillä nyt sais olla pidemmät kädet!! Olen kyllä pidellyt kiinni alempaakin, ja se soi silti.
Huomasin tuosta siimajousesta, että uutena se ei tahdo millään soida, se pitäis ikäänkuin saada hieman karkeammaksi, ehkä se kuluu hieman vaan hankaamalla, tai pitäiskö kokeilla hiekkapaperia... En kyllä siimajousesta luovu, tai en siis ole kokeillut kun yhdellä viulunjousella, sekin huonolla menestyksellä. En saanut minkäänlaista otetta soittoon, enkä edes kunnon ääntä.
Minkä mittaisia sahoja teillä muilla sahureilla on?
En ole vielä kokeillut uudella sahalla, kuinka laaja ääniala sillä on,
mutta korkeemmat äänet tulevat ainakin puhtaammin ja helpommin!
vermillion
22.01.2007 14:49:16

Minulla on tuo perussaha, eli 78 senttinen, ja sekin tuntuu usein liian pitkältä! Suurin ongelma on juuri korkeiden äänten kanssa, ne eivät tahdo soida puhtaasti. Sointi kuitenkin parani huomattavasti kun pyyhin sahan sinolilla: hartsijäänteet ja sormenjäljet todellakin vaikuttavat ääneen! Sahasta on ollut paljon iloa, ja se kiinnostaa ihmisiä. Eräissä juhlissa kaikki halusivat kokeilla soittamista, ja hups, ei se olekaan niin helppoa!
Käyttääkö kukaan teistä sellaista puukädensijaa sahan toisessa päässä? Olisi mukavaa saada vinkkejä millainen sen pitäisi olla, jos vaikka saisi kuvalinkin, niin voisi askarrella sellaisen. Sahan taivuttelu vaatii paljon voimaa, ja ranteet ei tahdo kestää. Tällainen apuväline tulisi tarpeeseen... Ja muistakaa katsoa 26.1 kun Irina soittaa sahaa Venla-gaalassa!
teli
28.01.2007 16:03:02
Mulla oli lyhyemmässä sahassa puinen kädensija, sain sen tilauksen yhteydessä, kun kysyin sellaista. Se on puinen pyöreä 14 cm pitkä keppi, reilu sentti halkasijaltaan. Siinä on toisessa päässä noin 4 cm pitkä halkeama. Se työnnetään sahan päähän, jossa on reikä. Kepissä on sitten ruuvi,jolla kiinnitetään sahaan. Kyllä on aina vaikeeta yrittää selostaa tuollaisia teknisiä juttuja...
Pidemmässä sahassa mulla ei ole sitä reikää...
En kuitenkaan ole osannut tuota kädensijaa käyttää...
Se on erilainen, mikä Irinalla on. Käden asentokin on eri Irinan kädensijalla.

Harmi, että meni Venla-gaala ohi... soittiko Irina monta biisiä?
Irina on 6.2. Hesassa keikalla, Kuudes linja.
Harmi, kun on arkena, ja turhan paljon tuota matkaakin...

Joo, ne korkeet äänet on aina ongelmalliset, miten ne sais mahdollisimman puhtaana...Sitten taas toisaalta, jos menee biisi liian alas, ei soi sekään...

Mutta hauskaa ja mielenkiintoista tämä sahansoitto on, ja todella ihmisten mielenkiinto herää, haluavat kokeilla, eikä se niin helppoa olekaan...
diff
03.03.2007 17:58:12 (muokattu 03.03.2007 22:09:53)
Tänään Irina Huumassa vieraana ;). Kuuntelen justiinsa Leroyta MySpacessa Irinan sivulla.

Innostuin tänään itsekin toden teolla sahansoitosta. Meiltä löytyy viisi vuotta nurkassa maannut pölyinen lahjasaha, jonka äiti voitti jostain kilpailusta. Pölyn takia ei soi napauttelemallakaan kovin hyvin. En ole sitä vielä pyyhkinyt, voisi tulla tarpeeseen, mutta kokeilin väsäillä jostain varastosta löytyneestä käyrästä kepistä ja veljen onkisiimasta jousta, mutta eipä lähtenyt soimaan. Ei mulla oo kyllä hajuakaan miten sitä pitäisi soittaa, jotenkin olen yrittänyt 8)).

Kattelen tänää Huumasta Irinalta mallia, miten se soittaminen oikein tapahtuu. Tuo saha on jonkun 80cm kokonaisuudessaan.
// Kyllähän se saha jotenkin soi, tosi lyhyitä äännähdyksiä sain aikaan. Miten noi viulunjousetkin voi maksaa melkein 2000€? :o
/// Muuten sujuupi jo kohtalaisen hyvin ja ääntä tulee, hiljaista semmosta, mutta kun tuo siima hankaa sahaan, kuuluu paljon kovempana kaamea rahina kuin itse soitto.
//// No eipä se Irina tietenkään ollu musiikkivieraana. Pööh, jostain pitäis löytää malli.
///// Muokkausta pukkaa aina vaan: mikä on hartsi? :D
teli
04.03.2007 15:50:04
Kiva, kun ilmaantuu uusia sahansoittajia!
Tuolla myöhempänä löytyy sellainen keskusteluaihe, kun sahalla koreasti, niin lukaisepa se! Sieltä löytyy myös aloittelun tuskaa sahan soitosta, mutta myös se miten äkkiä sahan kans voi edetä!
Ekaks puhdista saha sinolilla. Jos et siimalla saa ääntä kuulumaan, niin koita vaikka karhentaa sen pintaa jollain. En minäkään uusilla siimoilla saa mitään, kun pientä vinguntaa.. Viulun jouset on sikakalliita!!! Enkä saanut sellaisella otetta sahaan...
Aluksi mun mielestä on hyvä, että saat edes jonkin järkevän kuuloisen äänen siitä, sitten kokeile jotain esim. Lapinäidin kehtolaulua tai Uralin pihlajia...
Hiljalleen huomaat löytäväsi sieltä sävelet...
Vaatii vaan soittoa ja soittoa ja pitkää pinnaa, niin kuin kaikki muutkin soittimet!Tämä vaatii aluksi myös ympäristöltä kovat hermot!
Mutta ei kun vaan soittelemaan!
teli
05.03.2007 20:19:12
Mene musiikkiliikkeeseen ja pyydä myyjältä hartsia. Niin minäkin menin,myyjä kysyi, ettäkö millaista. Ihan vaan joku halpa, sanoin, ja kerroin laittavani sitä kalastussiimaan, ja käytän sahansoittoon! Hieman myyjä katsoi pitkään, mutta ei se mitään...
Se on siis pikkupurkissa olevaa ainetta, sitä vaan sitten siimaan!
Maksaa noin 5-6€ varmaankin.
Kyllä mullakin rahinat kuuluu, mutta että saa siitä jotain kuitenkin järkevän kuuloista vinguntaa, eikä sellaista falsettia.
Kyllä siihen jonkinmoinen kitka täytyy saada, eli siimaa pitää jonkin verran painaakin...
Minäkin siis olen aivan itseoppinut sahuri...
Mutta ei kun vaan soitellaan!
vermillion
16.03.2007 02:04:36

Sitä siimaa kannattaa olla reilusti, eli kiedo rohkeasti useampi kierros! Myös hartsia saa hangata siiman pintaan oikein urakalla, ja siimaa ei kannata kiristää liikaa, se soi paremmin kun on hieman höllemmällä. Hartsia saa jokaisesta soitinliikkeestä, 3 eurosta ylöspäin. Helpottaa kummasti soittoa! Mikäli päädyt joskus hankkimaan viulunjousen, semmoinen 50 euron kiinalaisjousi kelpaa ihan yhtä hyvin tähän touhuun. Soittoa kannattaa kuitenkin harjoitella ekaksi tee-se-itse-jousella, jousen jouhittaminen on pirun kallista! Mikäli päädyt jouseen, muista ettei jousi soi heti uutena kunnolla! Tarvitaan rutkasti hartsia ja kärsivällisyyttä. Ja hartsia ei levitetä koko jouseen, vaan siihen kädensijan (mikä lie...) seudulle jää n.10 cm pituinen hartsiton kohta... Ja hartsia tulee levittää rauhallisesti... jouhet katkeaa helposti... Ai niin, jouhet on myös hyvä kiristää ennen hartsin levitystä, soittaessa taas löysää vähäsen. Kun lopetat soittamisen, muista löysätä jouhet! Netistä löytyy pienen etsinnän jälkeen runsaasti vinkkejä sahansoittoon, esimerkiksi YouTubeen on tullut lyhyen ajan sisällä valtava määrä videoita (hakusanaksi vaikkapa musical saw), ja Myspacestakin löytyy oma ryhmä sahansoittajille.
Alussa oli tosi vaikeaa saada saha soimaan, mutta nyt muutaman kuukauden harjoittelun jälkeen sujuu jo aika hyvin, kun olen oppinut vibraamaan ja on löytynyt hyvä soittoasentokin. Saha on aivan upea soitin! Tuntuu, että ajattelen nykyisin musiikkia kuunnellessa vain sitä, miten kappaleen voisi soittaa sahalla... Ja kyllä sillä melkein mitä tahansa soittaakin, matalat sävelet ovat vaan hankalia.

Irinan taannoinen keikka 6.Linjalla oli aivan mahtava, biisit toimivat livenä PALJON paremmin kuin levyllä, ja Irina itse oli aivan valtavan karismaattinen ja toi parhaimmillaan mieleen jotain Office Buildingin, Tuula Amberlan ja Nick Caven väliltä... Olin todella positiivisesti yllättynyt! Bändin pitäisi ehdottomasti äänittää joku live-keikka, biisit lähtivät kulkemaan ihan eri sfääreissä!
vermillion
05.07.2007 21:12:03

Sahat tulevat vihdoinkin soitinliikkeisiin!
Ainakin Helsingissä Kaisaniemen F-musiikin ikkunassa komeilee jo soittosaha. Hintaa on huomattavasti enemmän kuin Pikaterältä tilatessa, mutta mukavaa, että vihdoinkin niitä saa muualtakin.
jussiohman
25.12.2008 14:29:41
Pystyykö tuollasella thomannin jämäjousella soittamaan sahaa? Paljon kannattaa sijottaa että pystyy jotenki vinguttamaan.
Mare552
25.12.2008 21:17:07
Mulla on kaksi jousta. Toinen on Thomanin viulunjousi, Eli eli viulu ja ja jousi maksoi yhteensä kai 79 egua + lähetys.

Siis alle satasen kuiteskin.

Toinen, milteri identtinen. kait n.30 eguu.

Eli ehkä vois olla sellon jousu parempi, ei kokemusta, mutta kyllä se ääni lähtee pienelläkin jouhella, ihan pieni tekniikkajuttu ja se hartsi on kaiken A ja O.

Hyvin vähiin on mun sahansoitto jäänyt, kun ostin nauhattoman Thomanin basson, alle 200 sekin.

Siis Se korvakuulosoitto mua etupäässä viehättää, että oppisi luottamaan omiin korviinsa, kun laulua harrastan.
Viime tunnilla se kiva opettaja taas kysäisi, että jokos (mulla ollut joskus sävelneuroosi) uskon että sävelet on kohdallaan.

Joskus kun valittaa että vähän roikkuu, mutta se ei ole väärä sävel, vaan äänestä puuttuu näitä korkeita sävelsarjoja.

Silloin ajattelen aurinkoa ja kuulemma asia korjaantuu..... :)

Siis pienestä kiinni, tuo hienosäätö. Juuri, mitä pienemmästä naristaan, sen lähempänä oikeiaa ollaan.
Opettaja on itse klasiri sopraano, kohta yheksän vuotta musiikkia opiskellut ja melkein valmis laulupedagoki.
Joten uskallan luottaa hänen metodeihinsa.
Ai tähänks riville?
teli
01.02.2009 17:59:20
Nykyisin mulla on ihan oikean hevosen häntää, ja katajainen puinen roka. Siihen sitten hartsia, niin kyllä soi hienosti! Kalastussiimaa en enää käytä, se krahisee enemmän. Olen koittanut viulun rokaa, mutta minä en saa sillä mitään otetta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)