Aihe: Mikkien paikat ym.
1
mr.morkkis
03.03.2007 13:04:16
Morjens!

Eli nyt olen tullut siihen vaiheeseen jolloin minun pitäisi saada mikkien "kolot" jyrsittyä/porattua.

Miten tiedän missä mikit pitää olla nii että soundi tulisi mahdollisimman hyväksi?, Vai pistetäänkö vaan mikit sinne missä näytää hyvältä?

Ostin Thomannilta Epiphonen halppis kitara ja otin siitä kaikki osat mutta bodyn ja kaulan teen itse.
Bodyn ja kaulan olen itse "muotoillu" mutta nyt en tiedä pistänkö mikit samoille paikoille missä ne oli tossa epiphonessa vai kuinka?

Koska olen tämmönen maalaispoika ja tykkään autoista ja moottoripyöristä ajattelin tehdä auto/moottoripyörä aiheisen kitaran.
Ajattelin maalata sen Kawasaki Ninjan vihreäksi ja pistää bodyyn "tuuletusaukkoja" ja bodyn sisälle vielä ehkä lampun =)! Sitten käytän vielä tommosta Tuningverkkoa niin että siitä tulee Upea!!

Mitä tykkäätte ajatuksesta? onko tätä jo kokeiltu? jos on nii onko kuvia?
Eka kitara mulle eli en tiedä paljon mitään mistään =)..

Kiitos!!
tilujätkä
03.03.2007 19:22:31
Miten tiedän missä mikit pitää olla nii että soundi tulisi mahdollisimman hyväksi?, Vai pistetäänkö vaan mikit sinne missä näytää hyvältä?

Mitä lähempänä tallaa se mikki on, sitä kirkkaampi on saundi. Mitä lähempänä kaulaa niin sitä pehmeämpi. Keskellä on sitten niiden välimaastosta tietysti. Jos mikki on keskellä niin se sopii mielestäni hyvin säröille ja puhtaalle mutta tallassa sitten vain särölle... Mielipidekysymys.
brn2sk8
03.03.2007 20:56:37
Niin ite arvioisin matkan vaan tallasta... Semmonen 15-20mm on varmaan ihan hyvä etäisyys tallamikille, mutta sit kaulamikki kannattaa varmaan vaan mitata niin että ei haittaa missään tapauksessa korkeimpien äänien soittoa... En muita neuvoja nyt oikein keksi :) Toivottavasti oli apua
Ei kiitos, ei enää viinaa minulle...
tilujätkä
03.03.2007 22:18:50
Niin ite arvioisin matkan vaan tallasta... Semmonen 15-20mm on varmaan ihan hyvä etäisyys tallamikille, mutta sit kaulamikki kannattaa varmaan vaan mitata niin että ei haittaa missään tapauksessa korkeimpien äänien soittoa... En muita neuvoja nyt oikein keksi :) Toivottavasti oli apua

Itse pistäisin mikin ihan kaulaan kiinni, ja otelaudan tason alle ettei haittaa soittoa. Koska tykkään todella pehmeästä saundista. Keskelle en missään nimessä laittaisi koska pelkästään straton pieni yksikelainenkin haittaa mun soittotyyliäni liikaa...
fox
03.03.2007 22:57:52

Ei se ihan noin mee..Mikkien paikat määräytyy kielen värähtelyn "nodejen" eli aaltomuodon huippujen mukaan.. Elikkästen kannattaa katsoo suurin piirtein vaikka siit vanhasta ne paikat, on insinööri kynällä laskenut ne.. 8)
Tallamikin treblekkyys johtuu myös siit, että yläkerta korostuu tuossa paikassa, kosta se kielen värähtely on erilaista kuin pitemmällä kielen mitalla etumikillä. Tallan läheisyys rajoittaa sitä kielen liikettä näet, ja senkin vuoksi tallamikkinä käytetään yleensä sitä tehokkaampaa mikkiä, että se kompensoisi tuota vähäsempää liikettä -> mikille indusoituvaa virtaa...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
mr.morkkis
04.03.2007 09:55:46
Kiitos kaikista vastauksista!!
jevman
04.03.2007 10:41:24

jees eli kaulamikin optimaalinen paikka on 24 nauhan kohdalla ja suurinpiirtein siihenhän se saadaan jos on esim. 22 nauhanen otelauta ja jos 24 nauhanen otelauta niin kaulamikki laitetaan niinlähelle otelautaa kuin mahdollista...
fox
04.03.2007 12:07:58

Mun mielestä tuollaisia optimikohtia ei ole olemassa. Avoimelle kielelle tuollaisen voi tietysti laskea, mutta kun kieltä painetaan joltain nauhalta, siirtyy tuo värähtelyn nodi pois sen "optimikohdan" kohdalta.
Marko

Hmm. Toki soivalla (värähtelevällä) kielellä on sellainen kohta, jossa kaikki aaltomuotoisen värähtelyn osa-alueet (brittitermeillä fundamental, harmonics ja upper harmonics) on "optimaalisessa" paikassa täysin riippumatta soivan kielen sävelkorkeudesta (se soivan kielen pituus) eikä esim. tapahdu sellaista juttua, että ko. sävelet kumoais toisensa. Tätä tapahtuu jos kahden kelan "näkemä" liike on vastasuuntainen , eli toiseen kelaan indusoituu jännite eisuuntaan kuin toiseen. Toki on huomattava, että noin perin tarkkaa keskitettyä mikrofonia on vähän hankala löytää, kyllä se aina jonkin osaääneksen poimii.. Mutta kyllä sellanen perus-optimikohta on laskettavissa. Kyllähän se tuolla systeemillä paikkansa pitää, jos avoimelle kielelle tuon laskee niin nauhavälien puitteissa se värähtelytaajuus nousee, välttämättä se värähtelyn todellinen paikka ei niinkään paljoa siirtyile, etteikö se mikrofoni tuota kielen liikettä toteaisi, kuin myös sitä värähtelytaajuutta, sen muutosta ym. Eipä noita joistain soittimista tuttuja liukumikrofonejakaan aina otteen vaihtuessa säädellä, vaan mikäli halutaan niitten tuottamaan ääneen koko laudan osalta muutosta. Kyllä siinä sijoituspaikalla on pieniä eroja, kunka eri äänekset toisiansa kumoilee -> millaisen kuultavan äänen se mikrofoni-vahvistin -yhdistelmä kulloinkin tuottaa.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
kulmahiomakone
04.03.2007 14:43:32

Optimipaikkan voi laskea tietylle kielenpituudelle - kitarassa kielenpituus vaihtelee soitettavan sävelen mukaan eikä mitään optimipaikkaa mikrofonille sinänsä ole. Eli kolot pleksin tai esteettisten mieltymysten mukaan.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)