Aihe: Idols 2006-2007
1 2 3 4 580 81 82 83 84122 123 124 125 126
tigrushka
03.03.2007 18:51:00
Mia on semmonen räväkämpi tyttö. Mun mielestä paras noista tytöistä. Anna taas on "mä oon niin pieni". Se tuntuu vaikuttavan jo siihen ääneen tai ainakin siihen miten siihen suhtautuu.

Mä oon niin pieni.

Jeps. Samaa mieltä.

Ja mitä siihen ylempänä kritisoituun itkun tuhertamiseen tulee, niin kyllä se on "Mäoonniinpieneltäkin" sujunut aika mallikkaasti. ;)

Mian pitäisi saada se teatteriviikonlopun Let's Get the Party Started -vaihde taas päälle, semissä ja finaalissa kapasiteetti ei ole ollut vastaavalla tavalla käytössä.

Mutta noin yleensä ottaen Ari ja Kristian ovat vahvemmilla, tytöistä ei ole oikein vastusta.
Teuvo Loman Euroviisuihin-kerho#3
"Oikean rytmin kiinni saan, iskelmä alkaa kiinnostaa..."
Rotuvaari
03.03.2007 18:53:59
Ari "Hevi-Ari" Koivunen
Omaa vahvan kuoropoikamaisen äänen, jota käyttää taitavasti. Tosin laulaa välillä epävireisesti. Kyse on vaan hienosäädöstä ja ehkä asenteestakin. Tuntuu, että kaveri on liiankin varma itsestään ja suorituksistaan, jolloin tuo kiinnittäminen puhtauteen tuntuu olevan toisarvoista. Ari tuntuu saavan aika paljon anteeksi niin itseltään, että faneiltaan. Tosin ei laulamisen pitäisikään olla suorittamista ja hyvinhän Ari laulaa. Vuoden päästä varmasti vielä paremmin. Se mitä sitten laulaa, on ihan toinen juttu.

Kristian Meruman
Ujosta miehestä on tullut itsevarmempi, itsestään tietoinen persoona. Se on eri asia, milloin tuo kääntyy häntä itseänsä vastaan ja viimeisten haastattelujensa jälkeen ollaan jo tätä lähellä. Laulaa hyvin ja osaa tulkita uskottavasti, kuten Loiri-Leinoa viimeeksi. Kristian on tietoinen taidoistaan ja hihasta saattaa löytyä mitä tahansa vielä. Musiikkibisnes opettaa kyllä nöyryyttä, jos sitä tarvitaan. Kristian on aika ristiriitainen olemus kaiken kaikkiaan. Tuntuu, kuin kaveri jännittäisi hurjasti lavalla ja toisaalta lausuu omahyväiseltäkin kuulostavia kommentteja. Kunhan balanssi näiden välille löytyy, alkaa meikäkin digata ihan kympillä. Tai sitten en.

Anna Abreu
Anna on pieni, mikä lienee kaikille tullut jo selväksi. No, jos ei ole, niin sanotaan se vielä kerran: "Anna on niiin pieni". Anna osaa laulaa. Anna on kauhean nuori. Anna on 17-vuotias. Anna oli 16-vuotias vielä jokin aika sitten. Anna lauloi finaalissa Nothing Compares to Youn. Anna lauloi sen paremmin kuin Sinead, kuulemma. Eikä laulanut. Sinead ei laula oman biisinsä ensimmäistä säkeistöä epävireisesti, vaan vetää koko biisin hyvin loppuun saakka. Annan laulussa oli pieniä epäpuhtauksia alussa ja paransi huomattavasti loppua kohden. Anna on kaunis. Anna on idoli.

Minä itse
En osaa laulaa enkä ymmärrä laulamisesta yhtään mitään.
I hate Smurfs!
NHR
03.03.2007 19:02:59

Selittäkääs nyt joku taas mistä ne vireongelmat oikeen johtuu, kun niin monella kilpailijalla on niitä tuntunut olevan. Se ohkanen blondikin laulo mun mielestä sitä Madonnaa viimeks koko ajan tasasesti hiukan ylä- tai alavireessä, en enää muista kumminpäin, mut kuitenki. Ja tuntu muuten kyllä nuottikorvaa omaavan, vaikka en äänestään niin tykkääkkään. Ilmeisesti laulajat ei siinä laulaissaan kovin hyvin kuule joko omaa ääntään tai sitä orkesteria. Tai sit ainakin kuulevat hyvin paljon erilailla ku mitä me katsojat telkkarin ääressä. Mut miten toi monitorointi sen vireen voi muuttaa? Oliko niillä muuten napit korvissa, vai vaan kaapit edessä?
The only good thing ever to come out of religion was the music. ~ George Carlin
ode_
03.03.2007 19:15:13
tuskimpa se meteli niin infernaalinen on ettei omaa ääntään kuulis.
Sertzo S
03.03.2007 19:48:58 (muokattu 04.03.2007 09:03:10)
Poistin känniläisen kirjoitukseni.
porcupine
03.03.2007 21:33:16
Nillitän vielä sen goottimatamin putoamisesta. Jäi vain kaivelemaan hänen kommenttinsa, että biisistä oli tarkoitus tehdä raskaampi, "mutta ei siitä kuulemma saanu". Mitä helmettiä?! Maan parhaat äijjät vetämässä, eikä ne sit löydä edes vähää munaa ja rouheutta biisiin, jotta se vastaaisi artistin toiveita? Martti Servon sanoin: en voi uskoa sitä. Jotenkin paistaa taas (tällaiselle salaliittojen ystävälle) läpi se, että tänään oli käsiksen mukaan sen tyypin vuoro pudota - jota puolsi myös aivan persiilleen mennyt(/vedetty) stailaus. Eihän Johanna tota skabaa ois voittanu, mutta ois musta ansainnut tasavertaisen mahdollisuuden. Nyt oli liikaa vliunkipeliä ilmassa, sanon minä!

Kristian sais voittaa. Selkeesti valmiin esiintyjä. Ehkä yrittää kusta voittonsa noilla ylimielisillä kommenteillaan, ettei joutuisi Idols-voittajan leiman alle? Nyt kun nimeä on taatusti siunaantunut jo yhden sopparin verran. Annassa on potentiaalia, mutta tosiaan pistäisin hänet vielä kehittymään. Minusta veti kaikki Nothing comparesiin ripottelemasa koristelut pitkin salin seiniä.

Ja se totuushan löytyy tuosta viestin alta.
Emmie tiijä, mie oon Lappeenrannasta.
jazzmies
03.03.2007 22:21:12
Selittäkääs nyt joku taas mistä ne vireongelmat oikeen johtuu, kun niin monella kilpailijalla on niitä tuntunut olevan.

Kilometrien ja treenin puutetta. Mutta muutamassa viikossa finalistit oppivat paljon kuuntelemalla paikkoja, joissa tapahtuu tahattomia modulaatioita ja appogiatura-kulkuja.
Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa.
Tympee Huttunen
03.03.2007 22:46:33
Selittäkääs nyt joku taas mistä ne vireongelmat oikeen johtuu, kun niin monella kilpailijalla on niitä tuntunut olevan.

Kaikki ei voi olla niin täydellisiä. Täydellisiä löytyy vaan muusikoiden.netistä.
jra
03.03.2007 23:07:30 (muokattu 03.03.2007 23:08:40)
Kaikki ei voi olla niin täydellisiä. Täydellisiä löytyy vaan muusikoiden.netistä.

Varmaan jännittämisellä on osuutensa asiaan. Saattaa hyvinkin kuulla laulaessaan että nyt ei mene aivan kohdalleen, mutta ylimääräinen jännitys estää lennosta korjaamisen. Itse olen sellainen laulaja että toisena päivänä menee nuotilleen ja toisena ei, vaikka selvästi kuulee itsekin että missä ja minkä verran menee pieleen. En onneksi laula juuri koskaan julkisesti.

Treenaamisella ja omaa suoritusta kriittisesti kuuntelemallahan tuollainen korjaantuu, kuten yllä jo todettiin (jos on vähänkään korvaa). Toisaalta auto-tune yms. opettaa kuulijat liiankin hertsin murto-osan tarkalle ja steriilille laululle. Mitenkäs se menikään se Willie Nelson ja auto-tune -juttu?

Annan esityksessä itseä häiritsi se että siitä puuttui herkkyys ja haavoittuvaisuus, ei niinkään satunnainen epävireisyys. Oli kuitenkin selvästi top-3 tuossa sakissa. Omasta mielestä Johannan esitys torpedoitiin sovituksella ja hieman liian kiireisellä tempolla. En muista miten nopeasti Maggie Reillyn laulama menee, mutta Johanna olisi tarvinnut hieman hitaamman ja dramaattisemman versioin. Nyt Johanna tuntui koko ajan olevan hädässä että pysyy kyydissä, eikä ennättänyt yhtään tulkitsemaan. Tuo kappale on sellainen yhden tempun poni, jonka ainoa temppu on kuulas, eteerinen laulusuoritus.
tommijk
03.03.2007 23:45:06

Eikös finalistit viime vuonna saaneet vasta pariin viimeiseen finaaliin käyttöönsä in-ear monitorit, jolloin vire ongelmista päästiin monen kohdalla eroon. Onkohan tänä vuonna olleet käytössä alusta asti?
"Phfft! Facts. You can use them to prove anything." - Homer Simpson
Anonymous-jazz
04.03.2007 04:30:02

Eikös finalistit viime vuonna saaneet vasta pariin viimeiseen finaaliin käyttöönsä in-ear monitorit, jolloin vire ongelmista päästiin monen kohdalla eroon. Onkohan tänä vuonna olleet käytössä alusta asti?

HOHO no ei tuntunut auttavan ainakaan Ylanderilla joka veti vuosi sitten finaaleissa hieman epävireessä.
Kustavilainen tilaa olutta rahtina ja kysyy myyjältä: "Milloin olut on kustavissa?"
M.i.k.key
04.03.2007 04:33:43 (muokattu 04.03.2007 04:34:12)
HOHO no ei tuntunut auttavan ainakaan Ylanderilla joka veti vuosi sitten finaaleissa hieman epävireessä.

Viime vuonna oli In-earit vaan vikassa finaalissa ja Katri ei halunnut niitä korvamonitoreja käyttää! Eli pelkästään Ilkka veti niillä.

Eiköhän noi epävireet mene iha noitten kokemattomuuden piikkiin, vanhan liiton tyypit vetää paremmin vaikka ilman kulmia... ei siitä sen enempää
möllisty
Sertzo S
04.03.2007 07:44:52

Eiköhän noi epävireet mene iha noitten kokemattomuuden piikkiin, vanhan liiton tyypit vetää paremmin vaikka ilman kulmia... ei siitä sen enempää

Pitkäaikainen kokemus humppakentillä on kouluttanut useimmat vokalistit tarkoiksi. ;)
Mimi
04.03.2007 22:04:58
Mä en ymmärrä näitä Anna-hehkutuksia. Tytön ääni on vielä kehittymätön... painaa sitä väärällä tavalla ulos kurkustaan, jolloin pitkät äänet eivät näköjään ole mahdollisia. Annan ääni olisi parempi, jos osaisi fraseerata pitkiä ääniä. Nothing compares 2 U:ssa olisi pitänyt "to you"-kohta laulaa voimakkaammin, mutta kauheen heikosti lähti.

Ei siis vakuuta, tekee vaikeaa kuunnella. Myöskään elämänkokemus ei tällä 17-vuotiaalla (niin, eli on jo täyttänyt 17) kuulu äänessä tai tulkinnassa. Se on kuitenkin iso asia koko esitystä. Mun mielestä Annassa ei täten ole mitään karismaa. Viehdyttekö te miehet näin kovasti Annan kauniista ulkonäöstä vai miksi en huomaa hänessä mitään erikoista? Antaisin kyllä Annalle propsit, jos ääni olisi kunnossa ja pari vuotta elämänkokemusta lisää. Mia Permanto on vain pari vuotta vanhempi kuin Anna, mutta vaikuttaa jotenkin vuosia kypsemmältä ja hemmetisti karismaattisemmalta.

Kappas. Ihmeitä tapahtuu. Oon kerrankin samaa mieltä sun kanssa.

Jotenkin tuo Annan laulaminen ei oo tähän mennessä vakuuttanut mua kovinkaan. Potentiaalia kyllä löytyy, ja muikea ääni, kunhan antaisi tytön kehittyä rauhassa ja opetella hommaa vielä pari vuotta. Jotenkin tuossa Annan äänessä on vielä kaiken jo mainitsemani lisäksi kuultavissa semmoiset maneerit, joista en nin hirveästi pidä.

Ihmeen moni tuntuu tykkäävän kuitenkin, ei kai sille voi mitään.

Myös Miasta olen jokseenkin samaa mieltä. Laulaa myös jotenkin miellyttävämmin, kuin Anna, ja Mian touhussa oli ainakin teatteriviikonloppuna ja semifinaaleissa jotain semmosita mukavaa varmuutta.
...on pimeää ja olen pieni tuittuinen ja heikko...
Vain sanoja
Harvestman
04.03.2007 22:37:09
Mä en ymmärrä näitä Anna-hehkutuksia. Tytön ääni on vielä kehittymätön... painaa sitä väärällä tavalla ulos kurkustaan, jolloin pitkät äänet eivät näköjään ole mahdollisia. Annan ääni olisi parempi, jos osaisi fraseerata pitkiä ääniä. Nothing compares 2 U:ssa olisi pitänyt "to you"-kohta laulaa voimakkaammin, mutta kauheen heikosti lähti.

Ei siis vakuuta, tekee vaikeaa kuunnella. Myöskään elämänkokemus ei tällä 17-vuotiaalla (niin, eli on jo täyttänyt 17) kuulu äänessä tai tulkinnassa. Se on kuitenkin iso asia koko esitystä. Mun mielestä Annassa ei täten ole mitään karismaa. Viehdyttekö te miehet näin kovasti Annan kauniista ulkonäöstä vai miksi en huomaa hänessä mitään erikoista? Antaisin kyllä Annalle propsit, jos ääni olisi kunnossa ja pari vuotta elämänkokemusta lisää. Mia Permanto on vain pari vuotta vanhempi kuin Anna, mutta vaikuttaa jotenkin vuosia kypsemmältä ja hemmetisti karismaattisemmalta.

Komp komp. Annan laulaminen ei herätä minkäänlaisia tuntemuksia. Melkoista tusinatavaraa. Käyttäytyminenkin on melkoisen lapsellista. Mietin vain, että tuollaistako idolia Suomen nuoriso kaipaa? Muutenkin koko formaatin ikäraja saisi olla mielestäni korkeampi.
Dave Mustaine ei tykkää pissiksistä.
Juzzu
05.03.2007 08:17:21
vai mitä idols/popstars- bändiä/laulajaa täällä m.netissä on koskaan edes kehuttu?

No onhan Gimmelin 'Roviolla' iha fity kova piisi!
Kimmo72
05.03.2007 10:22:42 (muokattu 05.03.2007 10:23:16)
..vai vaan kaapit edessä?

Ari tais olla ainoa jolla oli monitorit edessä jotta saa jalan siihen. Lavastetta tais olla vaan.

Mian laulussa häiritsi ne lauseen loput, MÄÄN, PLÄÄN, STÄÄND jotka menivät kamalalla ääntämyksellä lähes poikkeuksetta alavireisesti.

Toisaalla sitten taas mentiin toiseen suuntaan. epävireisyydet bridgessä (my heart piece..). Kun "huutaa", voi myöskin huutaa korottamatta sävelkorkeutta.

Muuten neitokaisen ääni on mukavan kuulosta ja sopii sen meininki muutenkin tommosiin vähän menevämpiin kipalesiin.

http://www.youtube.com/watch?v=cl_0uqkxoFE
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Tellervo
05.03.2007 13:07:45
Kuuntelin nyt netistä sekä Mian että Annan esitykset. Kyllähän ne on molemmat hyviä, pieniä vipauksia sattuu kaikille mutta perustasossa ei tosiaankaan ole moittimista. Molemmat voisivat vielä enemmän luottaa itseensä ja unohtaa matkimisen, niin se olisi siinä.

Vinkki muuten Annan pärstän inhoajille (tai kenen tahansa): kuunnelkaa katsomatta kuvaa. Kummasti muuttuu näkemys asiallisemmaksi :)
"Minäkin pelkäsin, kunnes keksin laittaa punaisen viitan."
carlos
05.03.2007 21:08:44
Annan ääni ei ole kivaa kuunneltavaa, koska hän painaa sitä ulos väkisin, jolloin tulee joissakin äänissä epäpuhtauksia (ainakin korukuvioissa tuon finaalibiisin kohdalla). Ja niitä pitkiä ääniä olen odotellut, mutta niitä ei ole tullut. Ei näköjään henki riitä, kun koko energia menee sen äänen painamiseen väärällä tavalla.

Tuossa katselin juuri nauhalta Annan esityksen, ja kovasti tuli semmonen fiilis, että hän yrittää tehdä äänestään vähän vanhemman kuuloista kuin se oikeasti olisi. Ehkä se sitten on juuri tätä. Mäoonpieni-juttuihin en viitsi kommentoida mitään - eiköhän mielipiteeni Annasta ole tullut jo selväksi ;)

Mia on edelleen minun suosikkini! Häsyytystä piisaa!
Exoskeletal junction at the railroad delayed
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)