Antti1997 25.12.2003 15:02:55 | |
---|
Ostin ensimmäisiksi rummuikseni TAMAN Stagestar satsin ja en oikeen meinaa saada etenkään virveliä vireeseen. Siitä kuuluu semmonen ikävä kaiku ja kun lyö vähänkin ei-keskelle niin matto rämisee ikävästi. Mulla ei siis oo kokemusta virittämisestä (paitsi mopon) mutta löysin netistä jotkut ohjeet millä sain äänen vähä paremmaksi, mutten vielä hyväksi. Eli ensin kiristin alakalvon niin kireelle kun sain, sitten yläkalvon aika kireelle ja kokeilin joka ruuvin kohdalta että on samassa vireessä. Kumpaahan kalvoa pitäis säätää että sais sen kaiun pois? Nyt löysäsin alakalvoa pikkasen muttei muuttunut ääni paljoakaan. Mitähän pitäis tehdä? Maton säätökään ei auta siihen räminään mikä syntyy kun ei lyö keskelle virveliä. Olis kiva jos joku asiantuntija vois antaa neuvoja, myös muita rumpuja kuin virveliä koskien. |
Blitz 25.12.2003 15:32:19 (muokattu 25.12.2003 15:33:41) | |
---|
Kannattaa kokeilla dempata melkeinpä joka rumpua. Varsinkin lattiatomi ja virveli vaativat yleensä pientä "äänen demppausta". Demppaaminenhan tarkoittaa sitä, että esimerkiksi laitat pieniä sieviä teipinpalasia kalvon reunaan, tai teippaat enemmän demppaavan esim. pienen kangaspalan kalvoon. Kun rumpuni olivat pienessä huoneessani, ostin tomeihin ja virveliin Evansin E-ring dempit, joka on siis tuuman-pari paksuinen läpinäkyvä muovinen rengas, joita on joka tuumakoolle. Toimivat hyvin, maksavat pari euroa kipale. Eli ainakin tuo virvelin kaikuääni katoaa dempin myötä. TAMA - The best reason not to play Pearl drums. |
Evansin mini-emadit on muuten aivan loistavia demppareita, sain sellaisen kalvon mukana. Näyttääkin sata kertaa hienommalta kuin teipit. "We call him the boss because he keeps a steady beat." |
Paas 25.12.2003 17:07:07 | |
---|
Evansin mini-emadit on muuten aivan loistavia demppareita, sain sellaisen kalvon mukana. Näyttääkin sata kertaa hienommalta kuin teipit. Millaisia ne on? Jotakin uutuuksia vai? Takatukat kunniaan!
Nyt tama power tower räkki myynnissä m.netin torilla! |
LumPus 25.12.2003 17:17:18 | |
---|
juu ne on sellaisia snadeja siistejä demppareita että toinen pää tulee tarralla vanteen reunaan ja toinen irroitettavalla tarralla kalvoon. ja tietenkin mustalla pohjalla EVANS isolla. eli juuri tälläiselle merkkifriikille sopivia. joidenkin kalvojen mukana tulevat.. en vielä oo saanu niitä ainakaan erikseen myyntiin. mulla ainoa ongelma ettei se liimapinta pysy kalvossa.. menipä off-topiciksi.. kannattaa koittaa virveliin EVANSin Dry kalvoja, poisti ainakin multa sen soinnin ja demppauksen tarpeen. eli kalvoa jossa on koko reunan pituudelta porattu vierekkäin pieniä noin millin kokoisia reikiä. Viekö elämä liikaa aikaasi? |
Blitz 25.12.2003 17:22:25 | |
---|
kannattaa koittaa virveliin EVANSin Dry kalvoja, poisti ainakin multa sen soinnin ja demppauksen tarpeen. eli kalvoa jossa on koko reunan pituudelta porattu vierekkäin pieniä noin millin kokoisia reikiä. Mulla oli Evansin Dry-kalvo (on se vieläkin), ja se oli kyllä tosi hyvä. Demppiä ei tarvittu kun oli jo valmiiksi ne reiät. Kun siirryttiin isompaan treenikämppään ja jätin korvatulpat nurkkaan ja otin Peltorit korville, alkoi virvelin soundi vituttaa - vaihdoin coated ambassadorin ja johan pelittää. TAMA - The best reason not to play Pearl drums. |
Paas 25.12.2003 18:21:33 | |
---|
juu ne on sellaisia snadeja siistejä demppareita että toinen pää tulee tarralla vanteen reunaan ja toinen irroitettavalla tarralla kalvoon. Ai niin, olenkin tainnut nähdä noita jossain. Takatukat kunniaan!
Antti1997 25.12.2003 18:22:12 | |
---|
Joo niissä mun ohjeissakin puhutaan jotain demppauksesta mutta koska olen vasta aloittelija niin en ihan vielä tajunnut sitä. Eli laitetaanko sitä teippiä ylä- vai alakalvoon, ja mihin tarkalleen? Siihenkö kalvon ja vanteen väliin vai? Käykö tavallinen maalarinteippi vai minkälaista pitäis olla? Jos laittaa vaikka talouspaperia siihen väliin niin kuinka paksusti? Pitäskö mytyn ylettyä vanteeseen asti? LAitetaanko teippiä koko kehälle vai vain muutamaan kohtaan? Tarkkoja ohjeita kaivataan... Olisiko kannattavaa sitten ostaa oikeita demppausrenkaita vai mitä ne nyt olikaan. Mitähän muuta kannattais samalla ostaa jos tilaan kerralla muutakin? Tomeissa ja muissa on mun mielestä ihan siedettävä ääni, mutta tietysti olis hyvä jos niitäkin sais parannettua... |
Paas 25.12.2003 18:22:59 | |
---|
Kyllä rumpujen virittäminen on sellasta hommaa että ei sitä hetkessä opi. Virittämällä oppii, joten ei muuta kuin virittelemään ja kokeilemaan. Takatukat kunniaan!
Mikko A 25.12.2003 19:14:01 | |
---|
Mitä?! Eikö niitä mini-emadeja saa ostettua erikseen?? Haluan ehd. semmoset lattiatomeihinkin! "We call him the boss because he keeps a steady beat." |
Antti1997 25.12.2003 19:22:58 | |
---|
Kyllä rumpujen virittäminen on sellasta hommaa että ei sitä hetkessä opi. Virittämällä oppii, joten ei muuta kuin virittelemään ja kokeilemaan Toi on varmasti totta, mutta olis kuitenski kiva tietää miten ääntä voi säätää eri virityksillä tjsp. |
Antti1997 25.12.2003 19:23:45 | |
---|
Jeeeee, osaan MELKEIN käyttää lainausta...=) |
Wiitala 25.12.2003 19:36:01 (muokattu 25.12.2003 19:39:38) | |
---|
Virveliin en oo ikinä harkinnutkaan demppiä vaikka kalvona "vain" valkoinen Ambassador, mutta kaikissa tomeissa on tuuman levyiset RemO´s-dempit. Kyllä se demppaus kumman paljon kuitenkin "siistii" sitä soundia. Mutta demppaamiseen suosittelen omalla kokemuksella vain demppirenkaita. Esim. styroksipalan ja jeesusteipin kombinaatio on perseestä. Ja ainakin muutama vuosi sitten näitä RemO´s-demppirenkaita myytiin semmoisissa satseissa että: 10", 12", 13", 16" (ikäänkuin "tomipaketti") erikseen. 14" (sisälsi 14" sekä tuuman levyisenä ja 1,5 tuumaisena) erikseen. Suosittelen. Hulderihu, dra de på skogjen du! |
LumPus 25.12.2003 23:26:37 | |
---|
Mitä?! Eikö niitä mini-emadeja saa ostettua erikseen?? Haluan ehd. semmoset lattiatomeihinkin! eivät viimeks kun kysyin antaneet maahantuojalta mukaan kuin näyteppakkauksen jonka saivat, senkin antoivat mulle lahjaks... kaippa ne on tulos kohta myyntiin, siinä paketis oli muistaakseni kaks pientä, kaks meediumia ja kaks isoa.. eli yhteensä kuusi (6) Emadia.. liekkö tosiaan siinä muodossa kohta marketeissa. ...lupaan ilmoitella pysyvässä topicissa heti kun tulevat avoimille markkinoille =)... Viekö elämä liikaa aikaasi? |
Antti1997 26.12.2003 15:37:36 | |
---|
Mistä mitataan virvelin halkaisija? Kun mittasin sen vanteen sisähalkaisijan niin se oli 13" , mutta jostain kuitenkin katoin että Stagestarissa olis 14" virveli. Onko se siis oikeesti 13" vai mitataanko se erilailla? Jos ostaisin siihen paremmat kalvot, niin vaihdanko ala- vai yläkalvon vai molemmat? Siis että noi yllämainitut ongelmat poistuis. Löysin tämmösen kun "Rumpukalvo Evans 14" Genera HD Dry 23,04 euroa" niin olisko tommonen hyvä kalvo? Pitää vaan se koko selvittää. Niin että onko toi nyt ylä- vai alakalvo kun oon siis aika alottelija vielä... |
Mikko A 26.12.2003 15:53:59 | |
---|
Mistä mitataan virvelin halkaisija? Kun mittasin sen vanteen sisähalkaisijan niin se oli 13" , mutta jostain kuitenkin katoin että Stagestarissa olis 14" virveli. Onko se siis oikeesti 13" vai mitataanko se erilailla? Jos ostaisin siihen paremmat kalvot, niin vaihdanko ala- vai yläkalvon vai molemmat? Siis että noi yllämainitut ongelmat poistuis. Löysin tämmösen kun "Rumpukalvo Evans 14" Genera HD Dry 23,04 euroa" niin olisko tommonen hyvä kalvo? Pitää vaan se koko selvittää. Niin että onko toi nyt ylä- vai alakalvo kun oon siis aika alottelija vielä... Halkaisija mitataan rungon ulkoreunasta toiseen. Eikös Stagestarissa oo 13" virveli? Tuo kalvo on lyöntikalvo. Alakalvo kannattaa varmaan vaihtaa vain jos se on rikki/lommoilla tai se on turhan tuhdin oloinen virvelin alakalvoksi. "We call him the boss because he keeps a steady beat." |
LumPus 26.12.2003 17:39:37 | |
---|
Halkaisija mitataan rungon ulkoreunasta toiseen. Eikös Stagestarissa oo 13" virveli? Tuo kalvo on lyöntikalvo. Alakalvo kannattaa varmaan vaihtaa vain jos se on rikki/lommoilla tai se on turhan tuhdin oloinen virvelin alakalvoksi. totta on tuo, että stagestarissa on 13" virppa. muttapa niitä evans kalvoja saa kyllä 13" myäs. se tosiaan on hyvä muistaa kun meet kauppaan, myyjillä on paha tapa antaa suoraan 14" kalvo kun sanoo että tarviisi rumpupäätä snareen. alakalvot noissa tamoissa pitäis tosiaan olla ok, ei sitä kannata lähteä varmaan heti vaihtamaan. Viekö elämä liikaa aikaasi? |
Antti1997 26.12.2003 18:15:22 | |
---|
OK. Jos löydän jostain siis 13" Evans Dry- kalvon niin laitan varmaan tilaukseen. Toivottavasti toi kaiku edes poistuu sitte. Kumpaa kalvoa säätämällä muuten kaikua voi säätää? Kun mä siis lyös normaalisti, niin kaikuu ainaki 5 sekuntia, mutta jos painaa kaiun aikana lyöntikalvoa, ääni loppuu. Elikkä oisko se just siinä lyöntikalvossa se vaikutus? Mitens se maton räminä sitten, pitääkö säätää alakalvoa vai mitä? Maton säätö ei auta, rämisee joka tapauksessa. Pitäiskö ostaa uus mattokin, ja mitä suosittelette? On se hyvä kun on tämmönen keskustelufoorumi, muuten mä olisin ihan pulassa noitten rumpujen kanssa! |
LumPus 26.12.2003 20:17:24 | |
---|
mistäs päin oot,niin lähdetään sulle sitä kalvoa metsästämään? Viekö elämä liikaa aikaasi? |
Antti1997 26.12.2003 20:53:58 | |
---|
Lähetin just MusaPörssille tarjouspyynnön. Hausjärveltähämmää oon. |