![]() 15.02.2007 23:20:13 | |
---|---|
Minkälaisia käyttökokemuksia Yamahan LS9 ja M7CL tiskeistä? Hintaeroahan ko. tiskeillä on huimasti, eli miten se näkyy? Entä miten edellä mainitut vehkeet eroavat taas vanhaan DM1000.seen ja mitä digitiskiä (yleisesti) suosittelisitte live-käyttöön? | |
![]() 16.02.2007 03:21:29 | |
Minkälaisia käyttökokemuksia Yamahan LS9 ja M7CL tiskeistä? Hintaeroahan ko. tiskeillä on huimasti, eli miten se näkyy? Entä miten edellä mainitut vehkeet eroavat taas vanhaan DM1000.seen ja mitä digitiskiä (yleisesti) suosittelisitte live-käyttöön? Noista LS tiskeistä puuttuu ainakin Matriisi verrattuna M7:n. Sitten se näyttö on huomattavasti pienempi. Käyttökokemuksia mulla itsellä ei tuosta LS sarjasta vielä ole, kaverit on tosin kehunu. Ymmärtääkseni siel on samoja komponentteja sisällä (etuasteet, AD-DA muuntimet) prossussa vaan ei vissiin oo niin paljon vääntöä kun on noita Matriiseja yms. pitäny karsia. Noi LS-tiskit lukee muuten suoraan muistitikulta MP3:sia ja nauhottaa suoraan ulkoiselle USB-levylle stereota. Vanhoihin DM sarjalaisiin on ero kuin yöllä ja päivällä. DM-sarjahan tehtiin alunperin studioita ja nauhoitustilanteita silmälläpitäen, joten niissä on pirusti kaikkea ns. ylimääräistä nauhuriohjausta yms. ja asioihin käsiksi pääseminen on tilanteesta riippuen aika monen valikon takana. Toi M7 ja LS-sarja sit on taas pelkästään livekäyttöön tehtyjä vehkeitä. Käyttöliittymä ainakin on semmonen "Digital Mixing For Dummies" tyyppinen lähestyminen. Itsellä reilu vuos takaperin eka kohtaaminen tuon seiskan kanssa meni näin. Olin lähössä rundille monitoreita (4 bändiä illassa, kolme mukana kiertävää ja yks vaihtuva per ilta) tekemään tolla tiskillä ja mun piti saada se ekaa keikkaa edeltävänä päivänä, mutta en saanutkaan koska se oli vielä Empulla odottamassa laatikkoa. Sain sen vihdoin ja viimein tunti ennen ekaa soundcheckiä ja huomasin ettei juttele mun läppärin kanssa (vika oli käyttäjässä RTFM) joten koko homma pitää rakentaa nollasta siinä ite tiskissä, mitä en ollut edes nähnyt aikaisemmin paitsi kuvissa. Mitään ulkopuolista prosessointia mulla ei ollut vaan pelkästään pääteräkki ja muutama IEM-lähetin. Tsekit alko kaikki ajallaan ja olin kerenny kulmatkin virittämään siis tossa tunnissa tiskillä mitä en ollu nähny kun esitteessä aikasemmin. Eli helppo on vetää. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 16.02.2007 10:06:22 | |
Mitään muuta omakohtaista kokemusta mul ei oo paitsi tämä: Kun ekan kerran näin tommosen M7:n niin mulle tuli välittömästi semmoinen olo että tolla vois jo jotenkin vetää ilman manuaaliakin. Kertooko se sitten jostain, en tiedä.. | |
![]() 16.02.2007 12:52:40 | |
Tsekit alko kaikki ajallaan ja olin kerenny kulmatkin virittämään siis tossa tunnissa tiskillä mitä en ollu nähny kun esitteessä aikasemmin. Eli helppo on vetää. Mutta sä ootkin yks kovimmista! :) Jep, ei ole noista tiskeistä muuta kokemusta kuin että joskus oon taidellut huudella monitoritoiveita ja useimmat ovat ne pystyneet noilla tiskeillä toteuttamaan. möllisty | |
![]() 16.02.2007 14:13:50 (muokattu 16.02.2007 14:14:32) | |
Noista LS tiskeistä puuttuu ainakin Matriisi verrattuna M7:n. Sitten se näyttö on huomattavasti pienempi. Käyttökokemuksia mulla itsellä ei tuosta LS sarjasta vielä ole, kaverit on tosin kehunu. Ymmärtääkseni siel on samoja komponentteja sisällä Kyllä LS9:sta matriisit löytyy, DCA:t siitä puuttuu M7CL:ään verrattuna. Tärkeimmät LS9:stä puuttuvat ominaisuudet jotka M7CL:ssä on: - DCA:t - kosketusnäyttö (huomattavasti hitaampi navigoida) - erillinen potikka joka auxille - mallista riippuen 1-2 YGDAI-korttipaikkaa - LS9-16:ssa vain 8 OMNI OUTia, LS9-32:ssa 16 - "centralogic" - osa kanavista layereiden takana, M7CL:ssä kaikki koko ajan näkyvillä - joka EQ-alueelle omat potikat - M7CL:ään saa mittarisillan - ei mahdollisuutta käyttää ulkoista varapoweria Plussaa LS9:ssä on erilliset que clear ja home napit. DSP-ominaisuudet (eq, dynamiikka, efektiosasto) on hyvin pitkälti samanlaiset. Molemmat erittäin käypiä työkaluja monenlaiseen live-hommaan. LS9-16 on pienessä koossa varsin mainio paketti jos 16 kanavaa ja 8 omni outia riittää. | |
![]() 16.02.2007 14:20:51 | |
Meinaaks DCA: Digital Control Amplifieriä vaiko eikö? Dont Clone The Beat. Own The Beat. | |
![]() 16.02.2007 17:12:09 | |
Meinaaks DCA: Digital Control Amplifieriä vaiko eikö? Juu. Eli digitaalitiskien VCA:n vastine. Tavalliset ryhmät löytyy molemmista. Yamahan tyyliin 16 mix bussia vaihdettavissa FIX/VARI eli AUX/GROUP. | |
![]() 19.02.2007 13:52:41 | |
Molemmat erittäin käypiä työkaluja monenlaiseen live-hommaan. LS9-16 on pienessä koossa varsin mainio paketti jos 16 kanavaa ja 8 omni outia riittää. Allekirjoitan tämän. LS9-16:sta kun puhutaan, niin yhdellä 8-kanavaisella IN/OUT lisäpalikalla siitä saa räkkiinsopivan 24in - 16out monitoritiskin... Houkutteleva vaihtoehto in-ear -käyttöön. Maksimi 16-kanavaisessa mallissa on 32in ja 16out. 32:ssa versiossa on 16x omni out vakiona. Ja inputteja saa 64. mitä digitiskiä (yleisesti) suosittelisitte live-käyttöön? Niin, mitä vaan ja en mitään... Analogipuolella toimimaan tottuneelle menee yleensä hetki hahmottaa tiskien toimintaperiaatteet digipuolella. Kaikissa digitiskeissä on omat hankaluutensa, sanoi markkinointiosasto mitä vaan. Ja vastaus itse kysymykseen riippuu tietysti lompakon paksuudesta. Jos rahaa on niukalti mutta pikku valikkohyppely ei pelota, niin lähiaikoina Suomessakin liikkunee useita edullisia käytettyjä DM1000:sia. LS9 vaikuttaa toimivalta kombinaatilta, en ole itse päässyt vetämään, toivottavasti tulee eteen vielä tänä keväänä. M7CL on hyvä ja selkeä, siis toimii mulle ainakin. Tällä hetkellä vedän töissä keikat InnovaSONilla. Sekin toimii erinomaisesti. Yamahan P1D vois olla kans kiva, tai Digidesign Venue jne... Artificiality is normal to the medium. | |
![]() 19.02.2007 14:20:18 | |
Niin, mitä vaan ja en mitään... Sama juttu. Televisioääntä on tollasella DM1000:lla tullu ruuvailtua, ja siihen se sopii hyvin kun tilanteita voi vaihdella nopeesti, mutta aina kun tulee livebändi esiintymään tulee kyllä haettua analoginen tiski + oheislaitteet. Siinä Yamahassa on jotenkin vaan niin mitäänsanomaton soundi, mutta voihan tietysti olla että mä en vaan osaa käyttää sitä. | |
![]() 20.02.2007 12:28:16 | |
Sama juttu. Televisioääntä on tollasella DM1000:lla tullu ruuvailtua... ...Siinä Yamahassa on jotenkin vaan niin mitäänsanomaton soundi, mutta voihan tietysti olla että mä en vaan osaa käyttää sitä. Tämä kuulostaa melkein tutulta! Mulla kesti tosi kauan tottua siihen, että DM1000:n etuaste ja eq vaan on kolkko. Soundipuolen asioissa Demari on hämmentävän pitkälle juuri sitä, mitä entisaikaan sanottiin lapsille kun niitä peloteltiin digitaalilla. (Kylmä, persoonaton, metallinen, epämusikaalinen...) Kaivamalla ja etsimällä siitäkin saa esiin kauniin ja tasapainoisen soundin, mutta se ei ole vakiovaruste. Kun taas esim ison pään Midaksessa se kuuluu perushintaan. Toivon kovin, että LS9 on tässäkin suhteessa miellyttävämpi. Kysehän on toki käytännössä ainoastaan makuasioista, joku sopii yhden käteen paremmin kuin toisen. (Ja taitaa olla pikkuhiljaa aika vaihtaa tuo avatar, heh heh...) Artificiality is normal to the medium. | |
![]() 20.02.2007 16:33:52 (muokattu 20.02.2007 16:37:06) | |
Tämä kuulostaa melkein tutulta! Mulla kesti tosi kauan tottua siihen, että DM1000:n etuaste ja eq vaan on kolkko. Soundipuolen asioissa Demari on hämmentävän pitkälle juuri sitä, mitä entisaikaan sanottiin lapsille kun niitä peloteltiin digitaalilla. (Kylmä, persoonaton, metallinen, epämusikaalinen...) Kaivamalla ja etsimällä siitäkin saa esiin kauniin ja tasapainoisen soundin, mutta se ei ole vakiovaruste. Kun taas esim ison pään Midaksessa se kuuluu perushintaan. Toivon kovin, että LS9 on tässäkin suhteessa miellyttävämpi. Kysehän on toki käytännössä ainoastaan makuasioista, joku sopii yhden käteen paremmin kuin toisen. Komppi täältäkin! Silloin kun hommiin on lähtenyt, niin tiskeinä oli DDA:ta ja vanhaa Soundcraftia joissa etuasteen soundi oli NIIN lämpöinen... Vai olikohan niin ettei sen aikainen PA ajanut mitään yli 5khz... ;) Niistä siirryttiin "kustannustehokkaisiin" A&H vehkeisiin (GL3000 sarjakohan se oli...?). Liuhu muistaa. Omasta mielestäni kyseiset A&H:t saatiin tukkoon kun etuastetta ajettiin hivenenkin lujempaa ja masterissa mentiin lähelle 0db tasoa. Eikä EQ enää totellutkaan kivasti. Nykypäivään. Ei samaa ongelmaa..? DM1000:lla olen pääasiassa viime vuodet hommia tehnyt (sekä FOH että MON). Olen samaa mieltä siinä, että pienellä ruuvaamisella sekä tiskin, että PA:n osalta, saadaan pakka kuulostamaan hyvältä. EQ oli aluksi iso miina, kun vaan tuijotti sitä käppyrää, eikä ollut pokkaa loiventaa Q-arvoa. Kyllä siihen lämpöä saa kun valitsee asianmukaisen äänensieppaimen ja vähän miettii mitä on tekemässä. M7:lla olen tehnyt vasta yhden pikku rundin etupäässä ja jotenkin siitä jäi hivenen valju kuva. En osaa sanoa oikeata eroa esim M7:n ja vaikka PM1D:n soundin välillä, mutta odotin isokokoiselta, uudelta jammulta lämpöä. Muutenkin ihmetyttää jammun logiikka käyttöjärjestelmissä. Joka tiski on hivenen erilainen. Varsinkin hyppäys kylmiltään DM1000:sta M7:aan oli aluksi aika hankalaa, kun logiikka on täysin erilainen. Käyttöliittymä ainakin on semmonen "Digital Mixing For Dummies" tyyppinen lähestyminen. Mulle ois tarvinnu olla ilmeisesti "for very dummies who should't be mixing". :) Nohnoh, eka keikka M7:n kanssa oli bändi+lapsikuoro ja check aikaa aivan liian vähän. Olin tottunut siihen että tiskissä on joku HOME tyyppinen nappula, millä pääsee takaisin mix-tilanteeseen ja meni aina pieni hetki valikoissa hyppimiseen. Nyt siitäkin on päässyt eroon. LS-sarjasta ei ole vielä mitään kokemuksia, mutta näyttäisi aika kivalta kamppeelta monitorisepälle. On tilanteita, jolloin toivoisi hyvää analogitiskiä ja toisaalta sitä haluaisi myös ALL-IN-1 järjestelmän. Hankalaa. Ja helppoa. Olen itse lähestynyt ongelmaa siten, että olen jo vuosia kuskannut omaa etuastetta solistille, joten hänelle saadaan tiskistä riippumatta lähdössä jo lämmin ja tanakka laulusoundi. Siis ainoastaan sen takia, että mielestäni solisti on kuitenkin se tärkein... Nyt kun olen vaihtamassa uuten etariin ja viimevkonloppuna jouduin ajamaan solistia DM1000:n omalla etarilla niin ero oli todella radikaali. Lämpöä ei oikein löytynyt ja hassua korostumaa tuli 4-10khz alueelle. Oli siinä dynaamisella eq:lla hommia... Mutta alkuperäiseen aiheeseen vastatakseni: Kyllä noi jammut tuntuu kestäviltä ja toimintavarmoilta (kerran pettänyt synkka ulkoisen 8ch etuasteen kanssa, johtuen murtuneesta kaapelista). Soundi ja käytettävyys on jokaisen oma mielipide. Niinkuin Tetri sen sanoi, joku tiski sopii toisen makuun jne. Itse tykkään tehdä ja tulen tekemään digitiskien kanssa hommia, mutta kun se midas taas tulee eteen, niin ai että... Nyt kun on kolunnut jotakuinkin kaikki mahdolliset digipulpetit läpi (no ei tietenkään uutta midasta...), niin alkaa hyvin ymmärtämään hintaerot etc. Kyllähän ero on aikamoinen verrattuna esim. Digico, Venue, PM5D. No okei, Innovasoniinkin. Mutta niin on hintakin, sekä käyttäjän/omistajan tarpeet. Niistä asioista on kiistelty näillä palstoilla ennenkin, joten asia jääköön tähän. :) Eniten multa löytyy siis käyttökokemusta DM1000:sta joten liputus sille koon ja hinnan puolesta. Siis kolmikosta DM1000, M7 ja LS. | |
![]() 21.02.2007 13:03:09 | |
On tilanteita, jolloin toivoisi hyvää analogitiskiä ja toisaalta sitä haluaisi myös ALL-IN-1 järjestelmän. Hankalaa. Ja helppoa. Olen itse lähestynyt ongelmaa siten, että olen jo vuosia kuskannut omaa etuastetta solistille, joten hänelle saadaan tiskistä riippumatta lähdössä jo lämmin ja tanakka laulusoundi. Siis ainoastaan sen takia, että mielestäni solisti on kuitenkin se tärkein... Nyt kun olen vaihtamassa uuten etariin ja viimevkonloppuna jouduin ajamaan solistia DM1000:n omalla etarilla niin ero oli todella radikaali. Lämpöä ei oikein löytynyt ja hassua korostumaa tuli 4-10khz alueelle. Oli siinä dynaamisella eq:lla hommia... Olen kans miettinyt, että onko nämä oikeesti tollasia all-in-1 vehkeitä, vai onko tarve käyttää jotain ylimääräisiä ulkoisia laitteita? Tollanen erillinen etuaste leadille tulee kans ekana mieleen ja sit ehkä joku graafinen eq masterille. Ite oon käyttäny analogitiskien kanssakin lauluja työstäessä erillistä etusta ja jonkun 01V.n kanssa se on ollu miltei pakollinen. | |
![]() 21.02.2007 21:36:18 | |
Olen kans miettinyt, että onko nämä oikeesti tollasia all-in-1 vehkeitä, vai onko tarve käyttää jotain ylimääräisiä ulkoisia laitteita? Tollanen erillinen etuaste leadille tulee kans ekana mieleen ja sit ehkä joku graafinen eq masterille. Ite oon käyttäny analogitiskien kanssakin lauluja työstäessä erillistä etusta ja jonkun 01V.n kanssa se on ollu miltei pakollinen. Noissa M7 ja LS9 tiskeissä on myös niitä graafisia tarjolla. M7 saa 8 konetta semmoseen virtuaaliräkkiin mistä maks 4 voi olla efektikoneita mutta graafisia voi olla vaik kaikki. Niitä graafisia siinä on sit kahta erilaista eli semmosia missä pääset käsiksi kaikkiin 31:n kaistaan ja sit semmosia missä pääsee hiplaamaan vaan 15:sta taajuutta. Näistä toi järeempi vie yhden räkkipaikan/kanava ja toi kevyempi yks räkkipaikka/kaks kanavaa. Melko hyvä ominaisuus meinaan aika erikoispönttö on jos ei toi 15 kaistaa graafisesta riitä. Kaikissa ulostuloissahan on myös 4-alueinen täysparametri viel kaveriks. Sitä kuinka paljon näitä tossa LS9:ssä on en tiedä. Viime kesänä mulla oli Saarenmaan valsseissa toi M7 etupään tiskinä, eikä mulla sit muuta ollukkaan kun CD-soitin sille kaverina. Mä otin toska tiskistä Master EQ:n, viivelinjojen ajat, kaikki efektit ja insertit ja hyvin pärjäs. Tosin kyll erillinen etuaste liidille ois ollu ok, mut kyllä sillä ilmankin toimeen tuli. DM1000:sen kanssa haluun ehdottomasti sen graafisen ja erillisen dilsan siinä kun ei niitä graafisia oo eikä sitä dilsan tappia saa kun valikon takaa esille. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 22.02.2007 15:35:25 | |
Noissa M7 ja LS9 tiskeissä on myös niitä graafisia tarjolla. M7 saa 8 konetta semmoseen virtuaaliräkkiin mistä maks 4 voi olla efektikoneita mutta graafisia voi olla vaik kaikki. Sitä kuinka paljon näitä tossa LS9:ssä on en tiedä. LS9:ssä sama kattaus kuin M7CL:ssä. | |
![]() 28.02.2007 21:24:24 | |
M7.s oli kyl kerran pari aikas "hauska" bugi (Terkut Keravalle). Ensin se perskeles hävitti equt ja sit ku sai sen aisoihin se hävitti savet. Aikani touhuttuani tikku koneessa koko ajan kiinni se siitä päätti alkaa toimimaan. Sitte läppärii kylkee ja homma pelitti. Muutama hius(jos niitä ny alkujaankaan oli päässä) tuli nypittyä ja mahahaavaa kasvatettua. Että tällainen tapaus. Hippi kukapa muukaan, ainainen riesa tän päivän stadissa. Oi tulispa kunnon sade joka pyyhkis alleen kaiken ton saastaan. Ja siihen paskaan mä luen hipit, stallarit, kommarit, revarit ja muut hihhulit jotka vaikeuttaa kekkosen duunia. | |
![]() 01.03.2007 11:27:05 | |
M7.s oli kyl kerran pari aikas "hauska" bugi (Terkut Keravalle). Ensin se perskeles hävitti equt ja sit ku sai sen aisoihin se hävitti savet. Aikani touhuttuani tikku koneessa koko ajan kiinni se siitä päätti alkaa toimimaan. Sitte läppärii kylkee ja homma pelitti. Muutama hius(jos niitä ny alkujaankaan oli päässä) tuli nypittyä ja mahahaavaa kasvatettua. Että tällainen tapaus. Ohhoh. Empäs ole tämmöisestä kuullukaan, eikä ole minulle nuin ryppyillyt. Perttu | |
![]() 01.03.2007 14:02:38 | |
M7.s oli kyl kerran pari aikas "hauska" bugi (Terkut Keravalle). Ensin se perskeles hävitti equt ja sit ku sai sen aisoihin se hävitti savet. Aikani touhuttuani tikku koneessa koko ajan kiinni se siitä päätti alkaa toimimaan. Sitte läppärii kylkee ja homma pelitti. Muutama hius(jos niitä ny alkujaankaan oli päässä) tuli nypittyä ja mahahaavaa kasvatettua. Että tällainen tapaus. Tuo on muuten aika harvinainen tilanne... Mä olen tehnyt nyt jo vuosia digitiskien kanssa hommia eikä mulla kertaakaan ole mikseri kaatunut tai lähtenyt tekemään isompia kepposia. Kerran olen ollut todistamassa tapausta, jossa kaksi yhteenliitettyä 01V:tä (muistaakseni) lakkasivat toimimasta kesken keikan. Signaali kieltäytyi kulkemasta systeemin läpi ja ainoa korjauskeino oli boottaus. Ja tämä oli about vuonna 1999 ja keikka oli Sir Elwoodin hiljaiset värit, Tampereen Pakkahuoneella. Joenpolven Mikko kasvatti itselleen harmaita hiuksia. Itseaiheutettuja ongelmia on kyllä ollut, esim DM1000:ssa on mahdollista painaa vahingossa (kun koittaa lyödä enterillä delay-tappia) kaksi kertaa peräkkäin muistipaikan recallia... Jos edellisestä seivauksesta on tarpeeksi kauan, ollaan helposti ns. kusessa. Tähänkin löytyy eräänlainen undo, mutta se täytyy erikseen tietää. (Olikos se sitten se muistipaikka 00 tai jtn.) Artificiality is normal to the medium. | |
![]() 19.03.2007 12:39:07 | |
tsau vaan kaikille, ensimmäinen viesti tähän foorumiin. semmosta kyselisin, että ootteko saanu muistitikkua käytettäessä ladattua/tallennettua vaan yhtä skeneä? nyt menee sillä tavalla että se tallentaa koko pöydän, joten ladattaessa tulee sitten jyrättyä siitä alta se koko tiski. näin siis useissa m7cl yksilöissä... luulisin että ls9:ssa myös koska softa on käsittääkseni sama(?). | |
![]() 19.03.2007 13:40:47 | |
tsau vaan kaikille, ensimmäinen viesti tähän foorumiin. semmosta kyselisin, että ootteko saanu muistitikkua käytettäessä ladattua/tallennettua vaan yhtä skeneä? nyt menee sillä tavalla että se tallentaa koko pöydän, joten ladattaessa tulee sitten jyrättyä siitä alta se koko tiski. näin siis useissa m7cl yksilöissä... Ei vain useissa vaan kaikissa, softassa suunnitteluvirhe. luulisin että ls9:ssa myös koska softa on käsittääkseni sama(?). Näin luulisi, en tiedä. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 19.03.2007 16:01:27 | |
Ei vain useissa vaan kaikissa, softassa suunnitteluvirhe. Näin luulisi, en tiedä. Tai tarkoituksella jätetty "ominaisuus" jolla tuota ominaisuutta tarvitsevia ajetaan isompien (PM5D, PM1D) tiskien pariin.. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)