Aihe: Hyviä kitaristilaulajia?
1 2 3 4 5
Jay-Kay
23.11.2006 19:38:16
Omia suosikkeja Mikael Åkerfeldt, Dave Grohl, Nicke Andersson..
bubu
02.12.2006 00:25:49
Omaa mielipidettä kehiin..

Dave Grohl on saanut multa propsit jo parin vuoden ajan. Ei keikoilla loista millään kitarasooloilla, mutta tuo itsensä loistavasti esiin laululla. Laulaa (erittäin usein) puhtaasti, saa revittyä ääntään tarvittaessa ja saa myös aikaan tarttuvia biisejä.

Steve Lukather on todella kova kaveri sekä kitarassa että laulussa, mutta jostain syystä en aina tykkää siitä raheasta "Luke-soundista". Kuulostaa turhan kireältä tai vaikealta. Äijän soolotuotanto on hyllyssä kokonaisuudessaan.

John Fogerty, omaa napakan nasaaliäänen jota ei voi olla erottamatta, hatun noston arvoisia esityksiä olen kuullut, en huonoa.

John Mayer menee mulla aika samaan tasoon kuin Jonny Lang, kummallakin ihan erikoinen oma lauluääni, mutta näyttää (siis näyttää) erittäin vaikealta; aina suu isolla auki ja outoa elehtimistä.

Stevie Ray Vaughan. Uskomaton kitaristi, ja myös melko pätevä laulaja omassa kastissaan.

Eric Clapton alkaa vihdoin saamaan lauluunsa rouheutta, vanhemmassa tuotannossa kuulostaa ajoittain jopa pikkupojalta (ja ei herneitä nenään tästä lausunnosta, sanoi itse joskus samaa haastattelussa Reptilen yhteydessä, oman mielipiteeni olin muodostanut jo ennen sitä). Kitaransoitto sitten taasen on ehkä ajoittain semmoisella "autopilot"-moodilla vedettyä, kun tulee soolo niin melodisuus tai ihan vaan se soolon idea jää joskus kauas.

Bono nyt on omalaatuinen tapaus, laulaa omalla tyylillään ja keikoilla nappaa kitaran joihinkin biiseihin. Edge tukee taustalaulussa erittäin monessa biisissä.

Heh... Jack Black. Äijän taidoista saa olla vaikka mitä mieltä, eikä soitakaan kitaraa ihan koko aikaa biiseissä, mutta muhun on kolahtanut hyvin kaverin taidot. Tenacious D:tä voi käydä kurkkaamassa teatterissa jos muuta miettii.

Hmm... Von Hertzenin veljekset? Voiko ne liittää tähän? Voi. (Stemma)laulu toimii, ja mikä ettei muutenkin poikien esiintyminen kitaran varressa toimi.

Mä taidan vähän karata tässä aiheessa.. Marzi Nyman. Lausuminen ehkä mun mielestä välistä ylikorostettua, mutta se on ollut aina havaittavissa, ja jos se on miehen tyyli niin olkoon, toimii joka tapauksessa.

Brian Setzer on ihan uskomaton kaveri, Vegas-ääni toimii! Viime aikojen rockabilly-tuotokset ei ole mua kiinnostaneet, oon enemmän miehen big band-hommiin ihastunut. Rockijoululaululevynkin voi taas kaivaa hyllystä..

Matt Bellamyn tyyli on mielestäni aika uniikki. Kaveri käyttää lauluaan instrumenttimaisesti, eli tekee jotain muutakin kuin laulaa sanoja. Vaikea kuvailla..

Mainitaan vielä Lenny Kravitz, osaava kaveri sekä soittamisen että laulamisen saralla. Harva jaksaa tehdä noin montaa menestynyttä levyä tommoisella omalla panoksella.
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
ttaavi
04.02.2007 09:47:23
Elliott Smith ja Pete Doherty tulee nyt ekana mieleen :)
this is teacher pain!
Stain
10.02.2007 17:01:22
Kurt Cobain oli mielestäni helvetin hyvä kitaristilaulaja. Livenä kovempi jopa kuin levyllä.

John Lennon, Noel Gallagher.. näitä riittää.
It's a bittersweet symphony, this life
gorgonoidi
10.02.2007 18:09:42

Petri Walli on aika kova.
masterhat
11.02.2007 04:46:13
Petri Walli on aika kova.

olihan se erittäin tyylitietoinen kitaristi, muttei laulajana kovinkaan kaksinen
Head like a hole
Stain
11.02.2007 12:21:47
olihan se erittäin tyylitietoinen kitaristi, muttei laulajana kovinkaan kaksinen

Joo. En tiedä miten hän veti livenä, mutta ei nuo lauluosuudet nyt levyllä ainakaan hirveämmin säväytä. Kokonaisuus kylläkin. Kyllä ykkönen on vaan kova levy.
It's a bittersweet symphony, this life
gorgonoidi
11.02.2007 12:51:51

Hmm, itseasiassa pidän itse kovin paljon hänen tyylistään laulaa. Tiedä sitte, mutta mä tykkään.
-Cale
11.02.2007 19:27:44
Blackie Lawless ja Billy Squier.
gorgonoidi
26.02.2007 19:33:10

T.Urmio
01.03.2007 12:15:13
Danko Jones on jääny huomiotta. Ja MIke Ness, Nicke Borg ja vaikka ja ketkä.
No ei se mun vika oo
sleepingsun
03.03.2007 17:39:26
Toni Wirtanen on oikeesti paras :)
brn2sk8
04.03.2007 14:23:45
Jimi hendrix, Mark knopfler, James hetfield, Alexi laiho... Eric clapton? Onhan noita, ite en hallitte soittoa samalla kun yritän laulaa... Annan vaan kitaran laulaa, se riittää
Ei kiitos, ei enää viinaa minulle...
M!Xu
04.03.2007 19:44:19

James Hetfield, Dave Mustaine, Alexi Laiho

Joo. Näin se on. Meni kyllä aika kauan, että totuin Mustainen ääneen, mutta nyt kun on kuunnellut esim. biisiä Symphony of Destruction, on tajunnu et on se kyl aika pahiksen kuulonen. Tosi hyvä laulaja. Omansalainen ääni.

James Hetfieldin ääni oli parhaimmillaan vuodet 84-90. Joskus sen äänestä loisti agressio, mutta nyt kun on kattonu joitain livevetoja netissä, niin se kuulostaa just semmoselta, josta mun äiti vois sanoo et "on se James aika ihana!"

Laiho on kans tosi hyvä. Tietyllä tavalla perinteinen death-metal vokalisti, mutta siinä on myös paljon omaa. Tosi hyvää Aleksin rääkymistä kuulee just tolla uudella levyllä, varsinkin biisi Punch me I bleed. Todella kaunista ja helvetin raskasta.
pöö
HIValicious
06.03.2007 19:37:29
1. Dave Mustaine
2. James Hetfield
TUC
21.08.2010 12:33:19
Omia suosikkeja on
Noel Gallagher, Don't look back in anger on jotain niin hienoa, laulajana päihittää melkeen veljensäkin ja hyvä kitarsti

Eric Clapton, ennen kaikkea hyvä kitaristi, mutta lauluääninkin miellyttää

David Gilmour, samat perustelut kuin Claptonille
Funkånaut
21.08.2010 14:27:13 (muokattu 21.08.2010 14:27:27)

Kyl ne parhaat kitaristi-laulajat tulevat sieltä "puuvillapellolta." John Lee Hooker, B.B. King ja muut vanhan koulukunnan blues-jäärät. Niillä on/oli kyl laulussa sitä jotakin, jota nykyjolpeilta ei löydy.
"You can't spell Funk without FUN."
Ihminen?
21.08.2010 19:22:52
Alexi Laiho hoitaa hyvin molemmat samaan aikaan.
Commoni
21.08.2010 19:55:33 (muokattu 21.08.2010 19:56:19)
Lizzy DeVinesta diggaan, komppiaha se vetää, et ei siinä mielessä mitään ihmeellistä sieltä puolelta. Ääni on tosin aika omaperäinen.
Keep you're hands off my radio 'cause you can't control my Rock n'Roll!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)