Aihe: Opettamisesta
1 2 3 4 5
rijopu
28.02.2007 19:05:25
Jos paikalla käy muitakin bassonsoiton opettajia niin kertokaa toki miten etenette tunneilla?

Mä olen ollut tiukkana kotiläksyjen suhteen, eli treenaako oppilas itsenäisesti, vai luuleeko hän että opettaja pystyy tunneilla kaatamaan basismin jalot taidot noviisin päähän. Eräskin oppilas kävi mulla 4 kertaa ja kun huomasi, ettei kaveri treenaa kotona, sanoin hänelle, että tulee seuraavan kerran tunnille, kun on treenannut 5 tuntia itsenäisesti. Kaveria ei ole näkynyt kuuteen vuoteen...

Eli hyvä opettaja varmistaa, että oppilas treenaa kotona. Itsenäinen treeni on ainoa tie hyväksi soittajaksi. Ja itsenäiseen treenaamiseen vaikuttaa kovasti soittajan motivaatio. Hyvä opettaja pystyy jonkin verran vaikuttamaan motivaatioon, mutta siinäkin on rajansa. Realististen tavoitteiden luominen auttaa oppilaan motivaation suuntaamiseen. On mahtavaa opettaa oppilasta, joka on itse innostunut aiheesta. Itsellä meni aikoinani ensimmäinen vuosi siten, että basso roikkui enimmäkseen seinällä, mutta sen jälkeen innostuin kovasti soittamisesta ja basso alkoi roikkumaan pari tuntia päivässä kaulalla.

Virittämisestä pari sanaa. Mä olen virittämisen opettanut seuraavalla tavalla. Ekoilla tunneilla olen korostanut vireisen soittimen merkitystä ja virittänyt esimerkinomaisesti ite soittimen (aikaa tähän noin 5min). Myöhemmin opetan virittämisen mittarilla siten, että oppilas ite virittää soittimen mittarin avulla (aikaa n. 5-10 min). Sen jälkeen seuraavilla kerroilla viritetään esim. puolet kielistä virittimellä ja loput korvalla (aikaa n. 5-10 min). Ja taas myöhemmin vain yksi kieli virittimellä ja muut korvalla. Näin virittimämisestä ei tule ekalla kerralla ikävää puurtamista, vaan virittäminen opitaan vaiheittain.

Virittäminen on siis tärkeää, mutta sitä ei ole pakko opettaa kokonaan ekalla kerralla, jolloin muutenkin uusi tietomäärä kaatuu niskaan.

Tärkeitä opetettavia asioita bändisoittoa ajatellen on mun mielestä seuraavat asiat:
- Otelaudan hallitseminen (opetin tämän kerran yhdellä kerralla koko kaulan, ja onnistuin ainakin tiedollisesti siinä)
- Basson ja rumpujen yhteistö (rumpukone on ässä tässä)
- Rytmivaihtoehtoja
- Sointumerkinnöistä soittaminen
- Soittotekniikat ja etenkin järkevä soittoasento
- Asteikot ja niiden käyttö
- Kolmisoinnut ja mitä basisti voisi niissä soittaa
- ja varmaan paljon muuta...

Tässä on siis juttua jo koko basistin uralle, eli ekan puolen vuoden aikana näitä kaikkia ei kannata tuutata oppilaan tajuntaan. Näistä aihealueista voi aina raapaista syvemmältä oppilaan kehitystason mukaan vaikeampia asioita. Siinä onkin kahlattavaa.
ötzi
28.02.2007 19:37:54 (muokattu 28.02.2007 19:41:59)
Tärkeitä opetettavia asioita bändisoittoa ajatellen on mun mielestä seuraavat asiat:
- Otelaudan hallitseminen (opetin tämän kerran yhdellä kerralla koko kaulan, ja onnistuin ainakin tiedollisesti siinä)
- Rytmivaihtoehtoja

Itse olen ajatellut että josko menisi jonnekkin tunneille. Mutta toisaalta, Tällä hetkellä soitan hard rock bändissä ja soitamme oikeastaan ainoastaan omaa materiaalia ja sen pystyn tekemäänkin hyvin.
Perusasiat on hoidossa hyvin, otelaudan tunnen, rytmivaihtelutkin onnistuu ja rumpalin kanssa ollaan harjoteltu paljon kahdestaan ja yhteensoitto onnistuu hyvin. Tekniikka on myös kunnossa, soitan sormilla ja nopeetkin juoksutuksetkin menee vaikka soitan 2sormella. Skaaloja, otteita yms muuta teoriaa en hallitse ollenkaan, kitaristi tekee suurimman osan kappaleista, sovitan niihin sitten omia juttuja sillä perusteella mikä kuulostaa hyvältä.
Mitä luulette? Kannattaako mennä tunneille?

Edit. Motivaatio on vähän hukassa tällä hetkellä mutta se voi korjaantua kun uusi vahvistin saapuu ja saan basson kuntoon..
Amiskalla sentään lehmät on pehmeitä
Tasapaino
01.03.2007 00:27:33
Mitä luulette? Kannattaako mennä tunneille?

Kannattaa ehdottomasti. Kuulostaa hiukan siltä, ettet tiedä mitä opettelisit ja mihin suuntaan lähtisit.
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
ötzi
01.03.2007 01:38:28
Kuulostaa hiukan siltä, ettet tiedä mitä opettelisit ja mihin suuntaan lähtisit.

Tätä juuri yritin tuossa edellisessä viestissä selittää. Onko neuvoja?
Amiskalla sentään lehmät on pehmeitä
TommiW.
01.03.2007 12:25:07
- Rytmivaihtoehtoja

Nämä nyt ei välttämättä ole niin bändisoittoon keskittyneitä vinkkejä, vaan yleisesti soittajana kehittäviä sekalaisia vinkkejä:

-Tosta otelaudan tuntemisesta kannattaa vaikka ihan alussa antaa läksyksi esim. kaikkien F, Bb ja C-sävelten etsiminen. Seuraavalla tunnilla sitten soittaa niitä metronomin kanssa heti tunnin aluksi. Ja näitä sitten niin kauan, että oppilas varmasti muistaa kaikki sävelet miettimättä. Tähän ei tarvitse käyttää montaakaan minuuttia per soittotunti.

-Oikean ja vasemman käden synkka. Eli kielet eivät jää soimaan, äänet painetaan KUNNOLLA pohjaan. Ja katsotaan että se oikea käsi antaa semmosen hyvän alukkeen sille soitettavalle äänelle. Ei tartte röytää kieliä poikki, mutta soittaa kumminkin riittävän napakasti. Yllättävän moni himmailee tämän asian kanssa.

-Asteikot. Jossain kohtaa, kun oppilas jaksaa jo treenata puhdasta tekniikkaa, niin duuri-ja molliasteikot sekä pentatoniset ainakin haltuun. Aina kahdesta oktaavista, metronomin kanssa. Ylläripyllärinä voi näitä soitattaessa pyytää oppilasta kertomaan asteikon sävelten nimet samanaikaisesti, kun oppilas soittaa ne. Asteikoitten soveltaminen myöhemmässä vaiheessa sointukiertojen päälle.

-Metronomin käyttö. Tätä pitää oikeasti korostaa, itse olin niin luupää, etten tajunnut tämän hyödyllisyyttä PITKÄÄN aikaan.

-Soittimen säädöt. Eli kannattaa varmistaa uuden oppilaan kohdalla, että soitin on hyvin säädetty, tulee oppilaalla paha maku suuhun jos soitosta ei tule mitään kun kaula on jouskarina ja tallapalat torninhuippuina.

Ja mitä tulee noihin tunneilla käynteihin, niin ei kenellekään siitä haittaa ole.
Itsekin pidin itseäni "aika hyvänä" soittajana, ennenkuin aloitin tunneilla käymisen, nykyisin olen "hyvin välttävä" soittaja. Eli tunneilla varmasti kehittyy kaikki soittamisen osa-alueet, jos saa kemian toimimaan hyvin opettajan kanssa.
"Et tainnut tajuta selitystäni kun vieläkin pohdit tuota samaa. Wasara myy laitteet, koska sen luonteeseen kuuluu myydä ne. Ihan sama mitä vätkyttimiä sillä on niin se myy ne aina." -Arva
Tasapaino
01.03.2007 23:10:45
Loistavaa settiä, Wasara. Lisäisin siihen vielä, että soita musiikkia. Siis jotain muutakin kuin sitä hard rockia. Vaikka humppaa, kyllä siinä basistillekin on tekemistä, kun ottaa humppakuviot haltuun, monille koko elämäksi.
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
Jemppailija
06.03.2007 03:25:18

Voisiko joku selittää termin vaihtobasso :)
Johannes_t
06.03.2007 09:17:04

Perusäänen ja kvintin soittamista vuorotellen neljäsosanuotteina, usein kvintti soitetaan alemmasta oktaavista, jos mahdollista. Näin karkeasti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)