Aihe: lp:n rakennus#2 1 2 | |
---|---|
![]() 23.12.2003 13:38:21 | |
Tuli tässä mieleen kun seuraavaksi minun pitäisi omaan lepaan liimata kansi tai sitten sahata mahonki muotoonsa. Eli sahaanko mahonkiosan muotoonsa ennen kannen liimausta vai sahaanko kummankin kerralla? Kitaraan ei tule reunalistoja. Toivottavasti joku sai selvää siitä mitä tarkoiran :) Liimaa ensin yhteen ja sitten vasta sahaa muotoon. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä | |
![]() 24.12.2003 04:40:48 | |
Tuli tässä mieleen kun seuraavaksi minun pitäisi omaan lepaan liimata kansi tai sitten sahata mahonki muotoonsa. Eli sahaanko mahonkiosan muotoonsa ennen kannen liimausta vai sahaanko kummankin kerralla? Kitaraan ei tule reunalistoja. Toivottavasti joku sai selvää siitä mitä tarkoiran :) musta sun kannatta sahata mahonki muotoonsa,sahtakuviosahalla potikka kolo ja porata valmiiksi mikkikatkaisijan kolo sitte jyrsiä ura piuhoja varten (se pitää sattua aika justiinsa paikallen)sahaa vaahtera myös lähelle muotoonsa jätä noin 5-10mm pelivaraa ja liimaa se kiinni,käytä runsaasti ruuvipuristimia siinä liimauksessa että ei jää "railoja" puiden väliin :) | |
![]() 24.12.2003 09:58:54 | |
Kolot mulla onkin jo jyrsittynä. Miksi sen pitkän uran sinne mikkivalitsemelle pitää olla niin tarkkaan? Let`s rock like fuck! by Mike Monroe | |
![]() 24.12.2003 11:13:44 (muokattu 24.12.2003 11:15:44) | |
Mä tein LesPaulin bodya vastaavan bodyn tässä järjestyksessä: 1. Höyläsin ja liimasin mahongeista bodyn aihion. 2.Tein aihioon kolot potikoille ja mikinvalitsijalle. Jyrsin myös piuhaurat mitkä jää kannen sisään. Noiden urien jyrsiminen ei mun mielestä kyllä todellakaan ole kovin tarkkaa puuhaa. Riittää että ne osuvat oikeisiin osoitteisiin, esim. kahden mikkiupotuksen välinen ura pitää osua upotuksiin, mutta vaikka sentinkään heitto ei kyllä tunnu missään. Tein tässä vaiheessa jyrsimellä myös upotuksen takapuolen pleksille. 3.Sahasin mahongin muotoonsa, ja hioin sen niin, että body jäi n. millin joka puolelta isommaksi kuin valmis body. 4. Seuraavaksi liimasin kansipuun. Sahasin kannen puoliskot muotoon ennen liimausta niin, että niissä oli pari senttiä ylimääräistä joka puolella. Liimasin puut niin, että liimasin ensin toisen puun. Näin sain keskitettyä liimasauman täsmälleen bodyn keskelle. Kun eka puolisko oli kuivunut, toisen puoliskon sai puristímilla vedettyä tiukasiti ekaa vasten. 5. Sahasin kannen bodyn muotojen mukaan ja hioin bodyn lopulliseen mittaansa. 6. Tässä vaiheessa jyrsin reunalistan upotukset. 7. Seuraavaksi tein kannen muodon karkeasti rälläkällä. 8. Sitten liimasin reunalistan. 9. Sen jälkeen hioin kannen muodon tarkemmin käsin. Jätin kumminkin viimeistelemättä vielä. 10. Tässä vaiheessa tein mikkien ja kaulan upotukset. 11. Seuraavaksi viimeistelin hiekkapaperilla kaulan ja bodyn irrallaaan ja liimasin kitaran läjään. 12. Kitara on tällä hetkellä tässä vaiheessa, ensi viikolla ajattelin petsata kannen ja seuraavalla lakata. | |
![]() 24.12.2003 11:49:21 | |
kaulan ja bodyn irrallaaan ja liimasin kitaran läjään. 12. Kitara on tällä hetkellä tässä vaiheessa, ensi viikolla ajattelin petsata kannen ja seuraavalla lakata. Otappas kuvia jos on mahdollista ja laita nettiin. Let`s rock like fuck! by Mike Monroe | |
![]() 24.12.2003 11:49:31 | |
4. Seuraavaksi liimasin kansipuun. Sahasin kannen puoliskot muotoon ennen liimausta niin, että niissä oli pari senttiä ylimääräistä joka puolella. Liimasin puut niin, että liimasin ensin toisen puun. Näin sain keskitettyä liimasauman täsmälleen bodyn keskelle. Nyt kyllä yllätyin! Sait siis keskisauman "just eikä melkein", vaikka liimasit kannen puolikkaat erikseen? Itse liimasin kansipalat ensin keskenään, se keskisaumam teko kun on ainakin minun käytössä olevilla koneilla&taidoilla suht vaativaa. Tämän jälkeen höyläsin kuivuneen kannen alapinnan suoraksi tasohöylällä, vetäisin rungon mahongille ruuvimeisselillä parit liiman paisuntaurat, mittailin kannen paikan justiinsa keskellä, löin 4 pientä naulaa runkoon sellaisille kohdille joissa on paljon kantta ja joihin ei tule jyrsintöjä, katkaisin ne siten että niistä jäi n. milli, kaksi esille terävänä piikkinä ja paikoitin sitten liimauksessa kannen näiden "piikkien" avulla - kantta oikealla kohdalla runkoon painaessa kun nuo katkaistut naulat painavat kannen sisäpintaan reiät itselleen. Samalla nuo myös estävät kannen "luistelun" liimauksen aikana puristimissa. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 24.12.2003 15:26:31 | |
Kolot mulla onkin jo jyrsittynä. Miksi sen pitkän uran sinne mikkivalitsemelle pitää olla niin tarkkaan? No että se ura tulee mikki kolojen kohdalle sehän tulee niiden kolojen kärkiin ja jos se on sentin pielessä niin voi olla aika vaikee vetää piuhat :). Minä käytin vaahtera kannen kohdistamiseen 8mm puutappeja joita saa rautakaupasta ja joita käytetään mm lastulevy huonekaluissa panin ne mikkikolojen kohdalle. | |
![]() 24.12.2003 15:29:03 | |
Minä käytin vaahtera kannen kohdistamiseen 8mm puutappeja joita saa rautakaupasta ja joita käytetään mm lastulevy huonekaluissa panin ne mikkikolojen kohdalle. Kah, eli jyrsit ne tavallaan pois kun jyrsit mikkikolot. Nerokasta! Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 25.12.2003 00:29:19 | |
Kah, eli jyrsit ne tavallaan pois kun jyrsit mikkikolot. Nerokasta! Noh Juzzu nyt sää yrität saada pohjosen miehen ylpistymään ei onnistu.. pysähtynykki kello on kaks kertaa päivässä oikiassa...:) | |
![]() 25.12.2003 10:39:51 | |
Kitaran kuvia tulee aikanaan kunhan saan sen valmiiksi. Täältä löytyy muita mun tekemiä kitaroita: www.kolumbus.fi/erkko.salonen . Pitäis vähän päivittää sivua, sieltä puuttuu presari minkä tein ihan äskettäin. Olen myös tänä syksynä ottanut kuvia projektien eri vaiheista, koitan tehdä rakentelusta jotain juttua sivulle kun vain kerkiän. Liimasin kannen paikalleen kahdessa osassa ihan siitä syystä, että mulla oli niin ohut kansipuu: siitä olisi tullut liian ohut jos olisin ensin liimannut puoliskot yhteen ja sen jälkeen höylännyt tasohöylällä liimapuolen tasaiseksi. En huomannut ylhäällä sanoa, mutta mäkin naulasin kansipuut kolmella naulalla kiinni ennen puristamista. Naulat tuli mikinkolojen ja kaulankolon kohdalle. kiskoin ne liimaamisen jälkeen irti, ja reiät hävisi koloja jyrsittäessä. | |
![]() 25.12.2003 11:43:09 | |
mäkin naulasin kansipuut kolmella naulalla kiinni ennen puristamista. Naulat tuli mikinkolojen ja kaulankolon kohdalle. kiskoin ne liimaamisen jälkeen irti, ja reiät hävisi koloja jyrsittäessä. Fiksu peliliike tuokin. | |
![]() 25.12.2003 11:46:41 | |
Tuli tämmönen juttu mieleen että kun mä teen kaulaan sen lavankulman eli sahaan sen puun n.14(onko hyvä?) asteen kulmassa poikki niin kannattaako mun sillon höylätä se lapa lähelle oikeata paksuttaa siis ennenkuin liiman sen kiinni takaisin vai tuleeko noin ongelmia? Let`s rock like fuck! by Mike Monroe | |
![]() 25.12.2003 12:17:04 | |
kannattaako mun sillon höylätä se lapa lähelle oikeata paksuttaa Itse en ainakaan höylännyt. Nyt paksummalla lavalla jää enemmän liimasaumalle pituutta, varsinkin kun meinasin tehdä sellaisen lavan vahvistuksen 70-luvun Lestereiden tyyliin. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 25.12.2003 12:28:09 | |
Itse en ainakaan höylännyt. Nyt paksummalla lavalla jää enemmän liimasaumalle pituutta, varsinkin kun meinasin tehdä sellaisen lavan vahvistuksen 70-luvun Lestereiden tyyliin. Nyt muuten toi joulupukki(hän on olemassa!!!) hyvän lahjan, Dremelin. Ei ollut edes kallis 69€+hirveesti teriä mukaan. Oli tarjouksessa. Ja onneksi isä on lääkäri niin saan vielä niitä hammaslääkärin teriä kuhan se muistaa pyytää. Nyt pääsee stratoon otelautamerkkejä laittamaan. Vois sitten lesteriin yrittää jotain hienoo tehdä siihen otelautaan. Let`s rock like fuck! by Mike Monroe | |
![]() 26.12.2003 15:00:57 | |
APUA!!! Käyttääkö hammaslääkärit Dremeliä?(off-topic). Laita Henri kuvia niistä rakennelmistasi. "Viisi yhdestä,yksi viidestä,kukaan ei pääse täältä elävänä" | |
![]() 26.12.2003 17:05:57 | |
APUA!!! Käyttääkö hammaslääkärit Dremeliä?(off-topic). Laita Henri kuvia niistä rakennelmistasi. Käyttää ne. En laita ennekuin saan sen kokonaan valmiiksi. Let`s rock like fuck! by Mike Monroe | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)