jsavisalo 23.02.2007 20:02:27 (muokattu 23.02.2007 20:03:50) | |
---|
Tervehdys! Olen ajatellut vihdoinkin siirtyä pelkästä kuulokemonitoroinnista (Beyerdynamic DT990) ainakin osittaiseen kaiutinmonitorointiin, eli tarvitsisin hieman apua monitorien valinnassa. Muutamilla ulkomaisilla forumeilla meuhkaavat nykyään aika lailla Tascamin VL-X5:sta, väittävät hintaluokkansa ehdottomiksi kuninkaiksi. Onko täällä kenelläkään kokemusta näistä? Nämä olisivat hinnaltaan hyvinkin sopivat, mutta kokonsa puolesta hieman mietitytävät. Nimittäin käyttöympäristö olisi tavallinen kerrostaloasunnon makuuhuone ja sen suht pienikokoinen työpöytä. Tascamin lähes 30 cm syvät pöntöt joutuisivat aivan kiinni seinään ja silti elementit tunkisivat aika lähelle kuuntelupaikkaa. Olisiko tällaisessa tilassa sittenkin järkevämpää ajatella joitakin Genelec 8020:n kaltaisia pikkupurkkeja? Voisin kyllä yrittää venyttää budjettia niihinkin asti, jos perustelut olisivat hyvät. Entä olisiko muita hyviä ehdotuksia? Kiitoksia, Juha [url]http://www.saunalahti.fi/jsavisal[/url] |
Minkälaista hintaluokkaa olit ajatellut? Olen juuri tilannut Adamin A7:t ja ennen sitä tein kattavaa tutkimusta monitoreihin liittyen. Olipa muuten vaikea valita. Kannattaisi ensin miettiä, pystytkö siirtämään pöytääsi. Todella lähellä seinää akustiset ongelmat voivat pilata kaiuttimen kuin kaiuttimen. Jos et saa kaiuttimia kauemmas, kannattaa ainakin yrittää vaimentaa takaseinästä lähteviä heijastuksia esim. sopivalla vaahtomuovilla. Tuolta muuten löytyy suht hyviä arvosteluja: http://www.soundonsound.com/articles/Reviews.php |
Slinky 27.02.2007 14:21:48 | |
---|
Tervehdys! Olen ajatellut vihdoinkin siirtyä pelkästä kuulokemonitoroinnista (Beyerdynamic DT990) ainakin osittaiseen kaiutinmonitorointiin, eli tarvitsisin hieman apua monitorien valinnassa. Muutamilla ulkomaisilla forumeilla meuhkaavat nykyään aika lailla Tascamin VL-X5:sta, väittävät hintaluokkansa ehdottomiksi kuninkaiksi. Onko täällä kenelläkään kokemusta näistä? Nämä olisivat hinnaltaan hyvinkin sopivat, mutta kokonsa puolesta hieman mietitytävät. Nimittäin käyttöympäristö olisi tavallinen kerrostaloasunnon makuuhuone ja sen suht pienikokoinen työpöytä. Tascamin lähes 30 cm syvät pöntöt joutuisivat aivan kiinni seinään ja silti elementit tunkisivat aika lähelle kuuntelupaikkaa. Olisiko tällaisessa tilassa sittenkin järkevämpää ajatella joitakin Genelec 8020:n kaltaisia pikkupurkkeja? Voisin kyllä yrittää venyttää budjettia niihinkin asti, jos perustelut olisivat hyvät. Entä olisiko muita hyviä ehdotuksia? Kiitoksia, Juha Geneleceillä tuskin menet metsään. Itse mietin kanssa noiden tascamien, genelecien ja yamahan hs50/80 kaiuttimien välillä ja genelecit valitsin. Tascameista olen myös lukenut pelkkää hyvää, jossain arvostelussa nostivat jopa melkein Mackien HR824 (menikö mallin nimi oikein) rinnalle, olisko ollu sound on soundissa. Genelecien mukana sain kompatkin kantolaukun, parempi juttu liikkuvan studion kannalta :) genut ei välttämättä yllä hirveään bassotoistoon, mutta yllättävään ärhäkkään sellaiseen, kun ottaa purkkien koon huomioon! Muutenkin itse koen että liian basson jatkuva kuuleminen sotkee miksausta, tsekattakoon sitten kuulokkeilla esmerkiks alimmat taajuudet. |
vanaha kettu 04.03.2007 01:25:44 | |
---|
Itse ajattelin varmaan ensi kesänä tai milloin nyt rahaa sattuu olemaan vaihtaa monitoreja. Hintaluokka on varmaan siinä 500e. Mitä te suosittelisitte. Omat ajatukseni pyörivät näiden ympärilla: Genelec 8020amp Yamaha HS80 Event TR8 Tai sitten jotkut halvat Adamit. Mitä muita kaiuttimia suosittelisitte tossa hintaluokassa. Niin ja sen verran, että kaiuttimilla myös kuunnellaan musiikkia, eli ne tulisivat kuunteluun miksaukseen jne. |
Kukkis 77 06.03.2007 13:21:24 | |
---|
Genelecciä vaan. Hyvinkin tyytyväinen olen noihin 8020-malleihin. Kyl. "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" - Aki Kaurismäki |
terry 08.03.2007 18:01:30 (muokattu 08.03.2007 18:01:52) | |
---|
Minä olen ollut kovasti tyytyväinen Yamahan HS-50 -sarjalaisiin. Niillä tekee kotinurkissa riittävän laadukasta jälkeä. Hinta-laatu-suhde on kova! |
vanaha kettu 08.03.2007 19:24:05 | |
---|
Minä olen ollut kovasti tyytyväinen Yamahan HS-50 -sarjalaisiin. Niillä tekee kotinurkissa riittävän laadukasta jälkeä. Hinta-laatu-suhde on kova! Onko ne samankuuloiset kuin ns10-mallit? Eikös ns10:t ole melko nasaalin kuuloiset? Sitä vaan, että jos ne ovat kovinkin rasittavan kuuloiset niin voi olla vaikeaa nauttia musiikin kuuntelusta. Genethän ovat myös hifisitien suosimat, joten ne olisivat varmaan hyvät sekä miksaukseen, että kuunteluun. Olen nyt aika kahden vaiheilla noiden kanssa että genet vai yammut. Yamahoiden bassotoisto olisi ainakin varmaan tanakampi (8" elementit) ja alemmas ulottuva... Eipä tässä vielä kiirettä ole, joten on aikaa harkita. |
shamaani74 09.03.2007 11:38:29 | |
---|
behringerin 2030 aktiiveja nyt jo jonkin aikaa käyttäneenä voin sanoa että on rahalle aivan uskomatonta vastinetta. ihan pienethän ne eivät ole, mutta todella miellyttävät soundiltaan. |
vipu5 09.03.2007 18:04:29 (muokattu 09.03.2007 21:07:28) | |
---|
Noi Tascamin on kuulemma identtiset kopiot Geneleceistä. Samat elementit, X-overit, jne... Hintaa on vain murto-osa, joten... huhupuheista siis kyse, mutta luotettavasta lähteestä. Ei ole kuitenkaan omakohtaisia kokemuksia. |
terry 09.03.2007 21:17:21 | |
---|
Yamaha HS-50 ei ole lähelläkään sitä mitä NS-10:t ovat. Viimeksimainituillahan ei voi sanoa nauttivansa musiikin kuuntelusta, ne eivät todellakaan ole "mukavat". HS-50:t toimivat loistavasti monitoroinnissa mutta niillä on myös miellyttävää kuunnella musaa muutenkin vaan. |
hape 09.03.2007 21:59:07 | |
---|
Noi Tascamin on kuulemma identtiset kopiot Geneleceistä. Samat elementit, X-overit, jne... Mun käsittääkseni Genelec tekee itse omat elementtinsä, joten eipä taida olla Tascamin pöntöissä samat. Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
vanaha kettu 09.03.2007 22:35:28 | |
---|
Yamaha HS-50 ei ole lähelläkään sitä mitä NS-10:t ovat. Viimeksimainituillahan ei voi sanoa nauttivansa musiikin kuuntelusta, ne eivät todellakaan ole "mukavat". HS-50:t toimivat loistavasti monitoroinnissa mutta niillä on myös miellyttävää kuunnella musaa muutenkin vaan. Kiitos ja kumarrus. Nyt taidan sitten ostaa hs-50:t heti kun rahatilanne sallii, koska nuo sopivat huomattavasti paremmin kukkarolleni kuin genet tai hs80:t. Mites on, kun nuo ovat samaa hintaluokkaa kuin Behringerin 2030:t niin liekkö nuo yammut kumminkin paremmat kuin Behkut? Ainakin Yamahat ovat varmaan kestävämmät ja laadukkaamista osista kasatut, mutta entäs sitten äänenlaatu? |
koponen 09.03.2007 22:47:33 | |
---|
Mun käsittääkseni Genelec tekee itse omat elementtinsä, joten eipä taida olla Tascamin pöntöissä samat. Väärä käsitys. Genelecillä on kyllä joissain malleissa jotain modattuja elementtejä, muttei koskaan omaa valmistusta. Sitä Fostexia ja Seasia niissä on sisällä. http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182 |
vanaha kettu 09.03.2007 23:04:28 | |
---|
Noi Tascamin on kuulemma identtiset kopiot Geneleceistä. Samat elementit, X-overit, jne... Hintaa on vain murto-osa, joten... Mutta entäs kotelo. Geneleceissähän on aivan omanlaisensa kotelo. Eikös ne ollut jotenkin painevaletut, vai? Kotelo ja kasaushan niissä Geneissä maksaa. |
koponen 09.03.2007 23:49:50 | |
---|
Mutta entäs kotelo. Geneleceissähän on aivan omanlaisensa kotelo. Eikös ne ollut jotenkin painevaletut, vai? Genelec on tehnyt kaiuttumia myös ennen 8000-sarjaa ;) http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182 |
vanaha kettu 09.03.2007 23:52:35 | |
---|
Genelec on tehnyt kaiuttumia myös ennen 8000-sarjaa ;) Joo mä käsitin väärin, luulin että tässä puhutaan noista 8020-kaiuttimista. |
vanaha kettu 11.03.2007 01:51:36 | |
---|
John Sayersin foorumeilla oli puhetta näistä Yamahan HS50 kajareista, joita verrattiin KRK RP6:siin. Kaikki olivat sitä mieltä, että KRK:t ovat paremmat. USA:ssa tuntuu näkyvän noita KRK:n kauttimia joka studiossa, mutta Suomessa ei oikein missään. Kenelläkään mielipiteitä KRK RP6:sta? |
hape 11.03.2007 09:31:52 | |
---|
Väärä käsitys. Genelecillä on kyllä joissain malleissa jotain modattuja elementtejä, muttei koskaan omaa valmistusta. Sitä Fostexia ja Seasia niissä on sisällä. Hmm. Muistan vaan jostain Genelecistä kertovasta jutusta niin lukeneeni ja ihmettelin että onpas koviä jätkiä ku tekee ite elementitkin. Mutta uskon sua kyllä, mun muisti pätkii ajoittain aika pahastikin :) Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
Mikael 11.03.2007 12:20:17 | |
---|
Meillä on tarkkaamossa nuo 8020:t subbasen kera ja mä olen niihin kovasti tyytyväinen. Hintakin on mielestäni erittäin kohtuullinen. Siitä mistä aita on matalin... |
mjk 11.03.2007 20:09:17 | |
---|
Meillä on tarkkaamossa nuo 8020:t subbasen kera ja mä olen niihin kovasti tyytyväinen. Hintakin on mielestäni erittäin kohtuullinen. Jep. Omistan myös ja ei voi muuta kuin suositella. Ilman subbastakin yltää yllättävän alas. Varsinkin kokoonsa nähden. En ole vielä kuullut kenenkään puhuvan noista pahaa. Hinta/laatusuhde enemmän kuin kohdallaan. |