Aihe: Uusi meluasetus
1 2 3 4 5 6 7
HeavyMachinery
25.02.2007 23:39:11

Jännä että tän 17 vuoden aikana mitä minä olen baareissa käynyt, on tilanne mennyt ton taustamelun takia kokoajan vaan pahemmaksi. Tosin mä ooon likimain äänestänyt itseni jaloillani ulos kaikista baareista noin illanviettotarkoituksissa joten samapa tuo. Ei tarvii lakeja, mutta 100% varma olen siitäkin, että ilmankaan ei tule mitään tapahtumaan.

Itse olen samaa mieltä. Sen mitä 13v on paarissa tullut rampattua niin entistä enemmän se melu ja tupakan savu käy ärsyttämään ja sen takia jää useasti mieluummin kotia.....
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
lukkari
26.02.2007 13:43:39
Ilmeisesti et ole käyttänyt tulppia? Sillähän tuo olisi ollut ehkäistävissä.

Anteeksi vaan, mutta minusta on ihan älytön ajatus, että soittaa korvatulpat korvissa. Paitsi tietenkin jos on niin huono soittaja ettei kestä kuunnella omaa soittoa.
doolittle
26.02.2007 18:11:18
Anteeksi vaan, mutta minusta on ihan älytön ajatus, että soittaa korvatulpat korvissa. Paitsi tietenkin jos on niin huono soittaja ettei kestä kuunnella omaa soittoa.

Ei millään pahalla, mutta tuo on typerää ajattelua. Sen rummutussession jälkeen, kun sinun korviisi paukahtaa tinnitus, saatat olla "hivenen" toista mieltä. Sitä ennen voi tietysti naureskella tulppien käyttäjille.
"Free form of jazz is like a license to shit on a street" -Lemmy Kilmister-
Johnny Buzz
26.02.2007 21:12:30 (muokattu 26.02.2007 21:16:07)

Jos et halua pilata kuuloasi, niin käytät tulppia. Vaikka sinun tapauksessasi vahinko on jo päässyt tapahtumaan, eikä se kuulo ennalleen enää palaa.

Ei ole pakko käyttää perus-eareja, vaan markkinoilta löytyy vaikka kuinka paljon erilaisia suodattavia tulppia, jotka eivät vääristä korvaan kantautuvaa ääntä. Suosittelen lämpimästi. Kyllä sen oman soiton nyanssit kuulee tulppien kanssakin. Kokeile ja ylläty.

Ainoa keino välttyä ongelmilta kuulon kanssa on suojata kuulonsa tai pysyä poissa "meluisesta" ympäristöstä. Ihan oma valinta siis. Vaikuttaa kyllä todella tyhmältä tuo sinun asenteesi. Luulisi ammattilaisen jotain tästä asiasta ymmärtävän.
Soulstab live 3.3.2007 @ Bar Mendocino. Kaksi settiä: cover-setti n. 22:30, omat veisut 23:30. Vapaa pääsy! www.soulstab.com
rintapek
26.02.2007 23:46:25

Meneekö tässä puurot ja vellit sekaisin?
Kenen kuuloa suojellaan? muusikoiden? yleisön? vai henkilökunnan?
Muusikot huolehtivat omasta kuulostaan. Itse hoidan homman siten, ettäjos monitori, silloin kun sitä tarvitaan tuntuu tuuppaavan liian kovaa, niin käännän mikseristä potikkaa pienemmälle. Jos bassostyrkka tuuttaa minulle liian kovaa, niin se pyynnöstä siirtyy sen pari metriä etuvasemmalle, mitä tila sallii.
Ja no problem.

Näillä sähkäreillä jos jatkossa vedetään, niin rumpunaputus tulee joka jätkälle juuri niin kovaa, kuin he itse tahtovat. Jos mä vedän akustisilla, niin yleensä pyytävät paukuttamaan kovempaa!!! ...ihan totta. No, kun teen työtä käskettyä, niin joudun kääntämään monitoria kovemmalle... jolloin se alkaa tuntua korvassa...
ja silloin korvaan ilmestyy se keltainen tötterö. Melko harvoin on tullut tunne, että olisi tulppaa/tulppia tarvinnut käyttää, joten kai me ollaan hissuttelijoita.

Yleisö taas pääsee karkuun. Jos vedämme liian lujaa, niin ... röökille/baaritiskille/ulos/jatkoille/whatsoever... ei tarvitse jäädä tuleen makaamaan. Maksumies tykkää silloin huonoa, joten koetamme olla vetämättä liian lujaa. Joku tähän kohta saattaa kuitata, että teidän leluilla ei VOI vetää liian lujaa missään, mutta sorry... kyllä voi. Ihan joka paikassa, missä keikalla ollaan oltu.

"Henkilökunta" sitten ei pääse karkuun, ainakaan kokonaan, ainakaan bändiltä. Joskus osittain. Se on vain usein se "henkilökunta" itse kun kääntää sitä taustamusa/yleismökäpotikkaa. Jos tauko/taustamusa hoidetaan itseni/meidän bändin toimesta, niin se on AINA reippaasti hiljaisemmalla, kuin LIVE. Syystä että sen nyt vain pitää kuulua vessaan/ ulos/ lähistölle, että bändi tuli tauolta.
Ja sen nyt vaan pitää kuulua että neulapojat taisivat lopettaa. Bileet siis jatkuu.

Itse yleisönä, bändin kantakuppilassa...(irkkupubi).. en osaa kaivata mitään kummempaa meluntorjuntaa. Taustamusat kuulee, jos haluaa kuunnella... keskustella voi huutamatta, jos haluaa keskustella...
Oli siellä joskus livemusana 50-l rokkimeininkiä duona akustinen+läskibasso+laulut kaikki unplugged ja voi voi kun toimi. Lisää toivoisi, jos tuommoista esitystä enemmänkin löytyisi. Istui paikan imagoon kuin nyrkki päähän.
Pahaa pelkään, että jos mittareihin tuijotetaan ainoana auktoriteettina, niin tuommoinenkin sähkötön rokkishow vetää pienessä tilassa mittarit punaiselle.
Sordiino kurkkuun ja pumpulia tallan alle?

Jos ongelma on siinä, että nykyisiä lakeja/ohjeita/suosituksia ei noudateta, niin auttaako se, että ruuvataan lakia tiukemmalle...?
Auttaako se, jos täällä aletaan tapella siitä, että rumpaleiden pitää opetella soittamaan?
Auttaako se, jos minulle sanotaan, että raja on 85dB baaritiskillä?
Minulla ei ole mittaria. Onko baaritiskillä?
One kind of music only - the good kind
Mohla
27.02.2007 10:39:31

Mun mielestä tän koko ketjun ongelma on tässä jo pitkään ollut, että täällä me musaihmiset tapellaan keskenämme ihan ihme asioista. Kuitenkin kaikki tuntuu olevan sitä mieltä, että tuossa meluasetuksessa voisi jotain kohtia korjata.
Tässä pitäs yhdessä miettiä miten ne ongelmat voisi ratkaista, eikä tapella jostain korvatulppista!

Samassa veneessä tässä kaikki kuitenkin ollaan, joten vähän enemmän yhteishenkeä pitäs löytyä.
Adamantium Studios
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
lukkari
27.02.2007 14:01:36
Jos et halua pilata kuuloasi, niin käytät tulppia. Vaikka sinun tapauksessasi vahinko on jo päässyt tapahtumaan, eikä se kuulo ennalleen enää palaa.

.

Ei pidä paikkaansa, nimittäin kuulotutkimuksessa todettiin, vuosi sen jälkeen kun lopetin melussa olemisen, niin kuuloni oli palautunut.
lukkari
27.02.2007 14:11:46
Mun mielestä tän koko ketjun ongelma on tässä jo pitkään ollut, että täällä me musaihmiset tapellaan keskenämme ihan ihme asioista. Kuitenkin kaikki tuntuu olevan sitä mieltä, että tuossa meluasetuksessa voisi jotain kohtia korjata.
Tässä pitäs yhdessä miettiä miten ne ongelmat voisi ratkaista, eikä tapella jostain korvatulppista!

Samassa veneessä tässä kaikki kuitenkin ollaan, joten vähän enemmän yhteishenkeä pitäs löytyä.

Näinhän se on, jonkun mielipide on toiselle punainen vaate. Se että jos joku haluaa soittaa tulpat korvissa helvetin lujaa niin soittakoon, kunhan vain minun ei tarvitse olla paikalla.Itse yritän pitää huolta soittohommissa siitä, ettei volyymillä mennä kenenkään kipukynnyksen yli.
doolittle
27.02.2007 16:31:27
Ei pidä paikkaansa, nimittäin kuulotutkimuksessa todettiin, vuosi sen jälkeen kun lopetin melussa olemisen, niin kuuloni oli palautunut.

Oliko kuulosi sitten "vammautunut" vai jotenkin... tilapäisesti rajoittunut? :) Minä olen ekhä turhan optimistinen, mutta omat korvat on nykyään vähemmän lukkoiset kuin ennen. Aikaisemmin puhe resonoi välillä oudosti korvassa.
lukkari
27.02.2007 17:07:39
Oliko kuulosi sitten "vammautunut" vai jotenkin... tilapäisesti rajoittunut? :) Minä olen ekhä turhan optimistinen, mutta omat korvat on nykyään vähemmän lukkoiset kuin ennen. Aikaisemmin puhe resonoi välillä oudosti korvassa.

Sitä en osaa sanoa, mutta kivut on poissa ja kuulo toimii. Olen helvetin tyytyväinen, enkä ota enää riskeä.
Mohla
27.02.2007 18:14:13

Olipas paljon hyötyä tosta mun kannanotosta...
Adamantium Studios
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
lukkari
27.02.2007 18:33:35
Olipas paljon hyötyä tosta mun kannanotosta...

Sulla oli hyvä kirjoitus. Siitä plussa.
doolittle
27.02.2007 21:27:03
Minusta ainakin useimmat kommentit ovat aika vahvasti olleet näitä "hiljaisempia sovituksia" ja "pleksikoppeja" vastaan aika selvästi. Tulkinnanvaraa varsinaisista korjausmahdollisuuksista ei sinänsä taida olla..?

Tulppien hyödyllisyys on kiistaton tosiasia, ei niistä haittaakaan ole baarin melutasossa. Minusta debaatti on lähtenyt turhan paljon vain tosiaan liikaa asenne- ja makulinjoille.
Ukko
27.02.2007 21:38:47

Aika paljon tulee läpi mielipidettä että nuorison mielestä täytyy luukuttaa niin maan perusteellisesti ja melusta ei ole haittaa. Vanhemmat ovat jo oppineet kantapään kautta sen että asia ei ihan niin olekaan.
Teijo K.
27.02.2007 21:59:22

Munsta tässä nimenomaan yritetään miettiä ratkaisuja. Ongelma, jos sellaisen tässä keskustelussa haluaa nähdä, on se, että me nyt vaan ollaan eri mieltä joissakin kohdissa niistä ratkaisuista.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Ei ole niin, että A ja B -//- Ei A tai ei B.
-De Morgan
arrgh
27.02.2007 22:47:09 (muokattu 27.02.2007 23:17:13)
Aika paljon tulee läpi mielipidettä että nuorison mielestä täytyy luukuttaa niin maan perusteellisesti ja melusta ei ole haittaa. Vanhemmat ovat jo oppineet kantapään kautta sen että asia ei ihan niin olekaan.

En minä näkisi asiaa tuolla tavalla. Kyse on vain eri mieltymyksistä.

Red Hot Chili Peppersin miksaaja Dave Rat kirjoitti blogissaan miksaamisen dilemmasta, kun kaikilla ihmisillä jotka käy keikoilla on oma käsitys siitä miltä sen musiikin pitäisi kuulostaa. Nuoret ihmiset haluaa musan kovalla ja vanhemmat hieman hiljaisemmalla, mutta joidenkin vanhempien ihmisten kuulo on jo heikentynyt, joten pitäis olla hieman kovemmalla ja sitten sekaan heitetään vieläpä se alkoholi joka vaikuttaa kuuloon, niin kaikkia ei vaan voi miellyttää.

Nykyään nuoret soittajat ja myöskin keikoilla kävijät ymmärtää korvatulppien ja kuulonsuojauksen merkityksen ja toimii sen mukaan. Ja jos kaikki ymmärtää pelin hengen, niin en näe miksi ei voisi soittaa myöskin kovaa, koska sillä ON merkitystä soitto- ja kuuntelufiiliksen kanssa.

Dave Rat rustaili myös tälläistä blogiinsa:
"Some people are hyper cautious and freak out about loud sound and perhaps apply the same caution to other aspects of life as well. The "be super careful of everything" angle. Finding that balance between the overly cautious approach witch in my opinion ruins life by immersing the human in boredom and constant fears vs the reckless approach that often leaves a human wishing that more care had been taken to preserve the humanly physical assets like vision, hearing, necks and backs. Some people desire to create rules based on their personal choices and then force those rules on others. My opinion is that each human needs to research and determine the way they wish to live based on how they want to look back on their life when they get older. If you do dumb shit, you then get to pay the price later with back pain or various ailments and whether it is 'dumb' or 'worth it' is determined by whether or not it brings you smiles or regret at a later date."

http://www.ratsound.com/cblog/

EDIT: Tällä vuodatuksella ei taida olla hirveästi tekemistä enää itse topicin kanssa, mutta oli vain tarkoitus kommentoida tuota "nuoret tykkää kuunnella musiikkia kovalla, vanhemmat hiljaisella. Nuoret väärässä, vanhat oikeassa" ajattelutapaa.
LHU
28.02.2007 13:53:45
EDIT: Tällä vuodatuksella ei taida olla hirveästi tekemistä enää itse topicin kanssa, mutta oli vain tarkoitus kommentoida tuota "nuoret tykkää kuunnella musiikkia kovalla, vanhemmat hiljaisella. Nuoret väärässä, vanhat oikeassa" ajattelutapaa.

Tämä keskusteluhan juontaa juurensa juuri voimaan tulleeseen musiikki- ja viihdealan meluasetukseen jossa ei todellakaan välitetä hevon vertaa kenenkään mieltymyksistä. Siellä on selkeät äänenpainerajat, niitä täytyy työnantajien jatkossa noudattaa. Jos esim. ravintolaoloissa livebändeistä aiheutuvaa äänenpainetta ei saada laskemaan riittävän alhaiselle tasolle, on ainoa vaihtoehto jättää bändi buukkaamatta. Ei tämä sen kummallisempaa matematiikkaa ole.
Teijo K.
28.02.2007 15:37:32

Tämä keskusteluhan juontaa juurensa juuri voimaan tulleeseen musiikki- ja viihdealan meluasetukseen jossa ei todellakaan välitetä hevon vertaa kenenkään mieltymyksistä. Siellä on selkeät äänenpainerajat, niitä täytyy työnantajien jatkossa noudattaa. Jos esim. ravintolaoloissa livebändeistä aiheutuvaa äänenpainetta ei saada laskemaan riittävän alhaiselle tasolle, on ainoa vaihtoehto jättää bändi buukkaamatta. Ei tämä sen kummallisempaa matematiikkaa ole.

Minulle on jäänyt nyt vähän epäselväksi koskeeko nämä melurajat kaikkea meteliä, vai pelkästään livemusiikkia?
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Ei ole niin, että A ja B -//- Ei A tai ei B.
-De Morgan
LHU
28.02.2007 16:54:09 (muokattu 28.02.2007 16:55:43)
Minulle on jäänyt nyt vähän epäselväksi koskeeko nämä melurajat kaikkea meteliä, vai pelkästään livemusiikkia?

Kaikkea meteliä, samat rajat kaikilla aloilla, niin raksalla, rautateillä kuin ravintoloissakin. Musiikki- ja viihdepuolella oli vuoden siirtymäaika, toi laki tuli siis alunperin voimaan helmikuussa 2006, eli missään tilanteessa edes suojaimilla varustettuun korvaan ei saa kohdistua yli 87 dB:n mekkalaa. Loppupelissähän siinä lasketaan näitä meluarvoja jaettuna työpäivien määrään, pituuteen ja siihen onko koko työaika metelissä oloa, ja kuinka kovassa. Kaava ei ole helppo muttei mikään mahdotonkaan, vaatii esim. ravintoloissa viikon kestäviä mittauksia, mm. On the Rocksissa mitattiin erilliset viikokertymät jokaiselta baaritiskiltä erikseen. Nyt käppyröitä tutkitaan, lasketaan altistuksia per työntekijä per viikko, keskimäärin, verrataan henkilökunnan kuulosuojainten vaimennustasoon ja siitähän se sitten siihenkin baariin määräytyy, se paljon puhuttu desibeliraja. Ja sen alla on sitten pysyttävä, mutta miten, se onkin sitten aika pitkälti muusikoiden ja äänimiesten probleema. Työsuojeluviranomaisillehan ne keinot ovat aivan yhdentekeviä, ne tuijottavat vain niitä desibelejä, ja antavat surullisen kuuluisia suosituksia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)