Aihe: Ibanez -elektroakustinen
1
oo-p
08.02.2007 16:23:59

Olen tässä viimeaikoina sivusilmällä katsellut elektroakustisia kitaroita hintaluokassa n. 200-350€, ja sattuipa silmääni tällainen melko persoonallinen ibanez-

http://www.thomann.de/fi/ibanez_tcm50vbs_talman_westerngitarre.htm

En aio kitaraa saksasta tilata, mutta mukavan oloinen peli kuitenkin on kyseessä. Niinpä ajattelin kysäistä, että löytyykö teiltä kokemuksia ibanezin elektroakustisista vehkeistä?

Jahka maalikyliin asti pääsen, aion ensin silmäillä käytettyjä keppejä, jos löytyisi jotakin huokeaa ja laadukasta, mutta tuo iba kyllä viehättää minua siinä määrin, että alkaa pikkuhiljaa poltella..

Löytyykö informaatiota/ehdotuksia?
Terve, ja kiitos kaloista!
juikka111
08.02.2007 22:05:15
Ei suurempia käyttökokemuksia tuosta kitarasta, mutta olen soitellut sillä pari kertaa tuolla kitaralla. En vahvistimen kautta koitellut, mutta todella hyvä soittaa. akustisessa änessä se minusta ei sitten kovin kummoinen olekkaan, mutta tuollaiselta pienikoppaiselta ja halvalta kitaralta ei voi paljoa odottaakkaan. Aivan asiallisen oloinen kuitenkin. Vaihtoehtoiseksi kitaraksi ehdottaisin yamahan apx-sarjaa. Siitä onkin sitten enemmän kokemuksia(ja parempia). Minun näppeihin sopii paremmin kuin hyvin.
Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.
Forest
09.02.2007 12:19:02
Parisen vuotta sitten osui kohdalle käytetty uudenveroinen PF-70 mikityksellä (ulkomailta tuotu) joten pitihän se ostaa pois. Hintaansa (200e) nähden on ollut ihan hyvä peli. Tässä hintaluokassa ei mikkisysteemiltä kovin akustista sondia kannata odottaa, mutta kyllä se ihan kohtuullisesti kotioloissa on soinut. Nauhoille antaisin miinusta, kun elelevät melko reilusti säiden mukana ja ovat muutenkin kirveellä veistetyn tuntuiset soitettaessa.

Noista Iboista on itselle jäänyt se kuva, että melko hyvää saa halvalla, mutta voisivat korean ulkonäön sijaan panostaa vähän enemmän niihin tärkeämpiin asioihin...
"If you always have to read from musical scores, you're not a musician, you're a robot" - Tommy Emmanuel
oo-p
09.02.2007 17:10:13

Ei suurempia käyttökokemuksia tuosta kitarasta, mutta olen soitellut sillä pari kertaa tuolla kitaralla. En vahvistimen kautta koitellut, mutta todella hyvä soittaa. akustisessa änessä se minusta ei sitten kovin kummoinen olekkaan, mutta tuollaiselta pienikoppaiselta ja halvalta kitaralta ei voi paljoa odottaakkaan. Aivan asiallisen oloinen kuitenkin. Vaihtoehtoiseksi kitaraksi ehdottaisin yamahan apx-sarjaa. Siitä onkin sitten enemmän kokemuksia(ja parempia). Minun näppeihin sopii paremmin kuin hyvin.

Juu, itse olen soitellut myös jotakin halpoja yamahan teräskielisiä, mutta vain akustisesti, vaikuttivat ihan ok vehkeiltä. Mutta kuulin kaverilta, että yamahan teräskielisissä akustisissa olisi paljon yksilöeroja, pitänekkö paikkaansa?..

Kerroppa vähän lisää noista apx:stä, alkoi kiinostamaan. Minkälaisella mikityksellä omasi on, piezo? ..lähteekö vahvistettuna hyvä soundi?
juikka111
10.02.2007 13:08:17
Juu, itse olen soitellut myös jotakin halpoja yamahan teräskielisiä, mutta vain akustisesti, vaikuttivat ihan ok vehkeiltä. Mutta kuulin kaverilta, että yamahan teräskielisissä akustisissa olisi paljon yksilöeroja, pitänekkö paikkaansa?..

Kerroppa vähän lisää noista apx:stä, alkoi kiinostamaan. Minkälaisella mikityksellä omasi on, piezo? ..lähteekö vahvistettuna hyvä soundi?

Minulla on nyt Yamahan apx-700 kitara. Siinä on kokopuinen kansi, mikä on aika tärkeä "ominaisuus" akustisessa. Se on kaikinpuolin hyvä. Tietenkään ei pärjää dregnough malleille pienen koppakokonsa vuoksi. Vahvistettuna siinä on minusta hyvät soundit. Soittotuntuma on mahtava!!! :) Tuolta voi katsella lisätietoa mikeistä ja muusta: http://www.yamaha.com/art/overview.html

Mutta niistä halvemmista apx-kitaroista. Minulla oli apx-4a, joka on käytännössä sama, kuin nykyinen apx-500. Sekin oli todella hyvä. Minua jopa harmittaa, että menin myymään sen pois, vaikka siinä olikin kaularautavika(jumissa). :( Siinä oli yllättävän iso sointi, ottaen huomioon että siinä ei ollut kokopuukantta. Action oli matala ja sillä oli ilo soitella. Akustisesti sen kitaran piezo pelasi niinkuin sen pitääkin. Voittaa monet mikit mitä olen koittanut. Yksilöeroja saattaa löytää paljon kaularaudan toiminnasta. Mutta takuunhan pitäisi kattaa ne, joten niistä ei kai pitäisi olla haittaa. Omassani takuu ei korjannut(tai en edes koittanut takuuseen), koska ostin kitaran käytettynä. Kaikki apx-kitarat joita olen koittanut, ovat olleet hyviä. Kannattaa katsella myös 12-kieliset mallit, jos sellainen sattuu mukaan.
Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.
jalkalamppu
13.02.2007 21:57:59
APX 5A:n omistajana suosittelen kyseistä kitaraa/sarjaa. Sointi on akustisesti mukavan kuuloinen vaikkei kokopuukantinen olekaan, ja pienikoppaisuudestaan huolimatta voimakas. Mikkisysteemin läpi soitettuna soundi ei varsinaisesti hätkäytä, mutta ajaa asiansa, harvemmin tämän hintaluokan kitaroissa tehdasmikit mitään huippuluokkaa olisivatkaan. Kokeilemaan suosittelen lämpimästi.
juikka111
14.02.2007 17:23:17
Jos sitten haluaa kokopuukannella, niin suosittelen ehdottomasti apx-700 kitaraa. Mutta se on jo vähän kalliimpi. Samassa tulee sitten parempi mikkitsydeemi ja etuvahvistin.
apip
14.02.2007 21:42:58
Jos sitten haluaa kokopuukannella, niin suosittelen ehdottomasti apx-700 kitaraa. Mutta se on jo vähän kalliimpi. Samassa tulee sitten parempi mikkitsydeemi ja etuvahvistin.

Ja APX-900:ssa ja CPX-900:ssa tulee taas astetta paremmat "mikkitsydeemit" ja esivahvistin ;)
juikka111
16.02.2007 08:51:11
Ja APX-900:ssa ja CPX-900:ssa tulee taas astetta paremmat "mikkitsydeemit" ja esivahvistin ;)

Niinpä tulee..: :D En vain usko että ostajan budjettiin sopii. :) Menee jo 800€ luokkaan.
Tee-Rex
16.02.2007 11:11:39 (muokattu 16.02.2007 11:21:39)
Topicin aloittajalla on aika samanmoinen soittopeli haussa kuin mulla ja budjettikin samaa luokkaa. Sähkikselle on jonkunlainen akustinen/elektroakustinenkorvike haussa, sellainen mikä tulisi helposti napattua rämpytettäväksi, aina kun ei jaksa vahvaria ja rensseleitä viritellä esille.

Ibanezia ja Yamahaa on tullut katseltua ja vähän jotain kokeiltuakin. Helpposoittoinen pienehkökaulainen pitää olla ja ulkonäönkin pitää jotenkin sytyttää. Mahtaisikohan joltain löytyä kokemuksia ja/tai kommentteja Iban SX, EW20, AEL10, AEG10 kitaroista?

Musafasulla tuli kokeiltua Ibanezin joko AEL10 tai AEG10:ä, harmi kun ei mallikirjain jäänyt tarkemmin mieleen, pitää varmaan viikonloppuna tehdä uusintakierros. Omaan makuun kivan oloinen soittaa, vähän kalskahtava soundi johtunee laminoidusta kannesta? Tuli myös kokeiltua Yamahan - ilmeisesti tuota APX700:aa, koska täyspuukantinen oli. Kivan oloinen soittaa sekin ja lämpösempi soundi. Siellä oli myös joku toinen Yamahan musta elektroakustinen, jossa ei mallimerkintää ollut ja se jäi jälkeenpäin kaihertamaan mieltä. Yamahan sivuja on tullut pengottua, mutta niiden perusteella ei pääse selville. Hintalappu oli 349€ tai 399€, koppa aika pieni ja ohut. Omaan makuun tosi mukavan oloinen siro kaula ja helppo soittaa, mutta akustisena ei ääntä lähde kuin voimalla näppäilemällä ja aika kalskahtava soundi siinäkin.

edit: APX700 menee kuitenkin yli budjetin, mutta akustisena vähän parempaa sointia ja "kivempaa" klangia kaipailisin kuin nuo yllä mainitut Ibanezit.
projekti
16.02.2007 14:47:01
Mahtaisikohan joltain löytyä kokemuksia ja/tai kommentteja Iban SX, EW20, AEL10, AEG10 kitaroista?

Alkuviikosta sain Ael2012-mallin, eli Ael10:n 12-kielinen versio. Soi akustisesti mukavasti vaikka on vanerikantinen. Äänenvoimakkuus on aavistuksen pienempi kuin mitä on yleensä akustisissa tottunut kuulemaan, mutta soi tasaisesti koko kaulan matkalta eikä ole häiritseviä resonansseja. Kielet on niin alhaalla kuin mahdollista, todella kevyt soittaa (avoin D-vire 011-setillä).
Mikki kuulostaa ihan riittävän akustiselta. Hinta/laatu-suhde on ihan kohdallaan, varsinkin kun omani oli esittelykappale ja hinta reilusti alle listahinnan vaikkei pahemmin käytön jälkiä ole.
Näin muutaman päivän testaamisen jälkeen en keksi moitittavaa.
Ultra Pro.
ANtTIKRISTUS
16.02.2007 18:20:10
Pakko kyllä nyt törkeästi mainostaa omaa kitaraa ;)

Eli tässä vajaa vuosi sitten ostin Fenderin Sonoran SCE:n.
http://www.thomann.de/fi/fender_sonoran_sce.htm

Todella hyvä soitettava, aika sähkökitaramainen fiilis. Omiaan komppaamiseen ja pieneen soolon lirutukseenkin, tässä SCE-mallissa kun on tämä soololovi. Oon kyllä aika paljon näppäilyäkin harrastanut tämän kanssa. Yleisilmeeltään laadukas, halpa kokopuukantinen elektroakustinen jolla on ainakin omaan makuun todella hyvä soittaa. Vire pitää hyvin, tatsi on hyvä ja ulkonäkö sellainen sopivan hillitty mutta tyylikäs, erikoisuutena tämä Straton lapa. Miinuksena voisi mainita soundin, joka on hieman tunkkainen johtuen varmaan pääosin lakkapinnasta + pienestä kopasta, soololoven vaikutuksesta soundiin en ole kyllä oikein varma :/ Saundi vahvarin kanssa menettelee, vaikkakin oma vahvari ei ole akustisen soittoon tarkoitettu. Hinta oli kohtuullinen, 350€ mutta Oulun soitin ja tarvikkeessa sain tingattua sen tasaan 300€. Samaa pyytävät tuolla Thomannillakin. En kuitenkaan olisi halunnut tilata kitaraa netistä, sillä mun mielestä jokainen kitara on sinällään yksilö ja en vain uskalla luottaa "sikaan säkissä"

Tästä SCE-mallista on tarjolla myös karsitumpi S-malli, josta puuttuu soololovi ja mikit, muuten taitaa olla aivan sama keppi kyseessä. Omiaan varmasti komppaus puuhiin ja hintakin on sopivasti huokeampi.
http://www.thomann.de/fi/fender_sonoran_s.htm

Nämä kumpikin keppi sopii tähän 250-350€ hintaluokkaan ja ainakin tämä oma yksilö on hyvä, vaikkei Ibanez olekkaan ;) Niin ja näistä osista vielä... pikaisen tutkiskelun jälkeen kitaran osat on valmistettu Jenkeissä, mutta kokoaminen suoritettu Kiinassa. Taitaa olla aika yleistä tämän hintaluokan kepeissä.
http://www.mikseri.net/artists/?id=55001
Tee-Rex
17.02.2007 01:07:16
Nämä kumpikin keppi sopii tähän 250-350€ hintaluokkaan ja ainakin tämä oma yksilö on hyvä, vaikkei Ibanez olekkaan ;)

Ainakaan mun kohdalla tuo merkki ei ole mikään must -juttu. :) Fenderkin käy ihan mainiosti, kunhan on suht sirokaulainen ja määritelmät täyttävä. Ehdotetuista malleista ei kuitenkaan kumpikaan läpäise tuota jälkimmäistä ulkonäön sytytys -määritelmää, valitettavasti. Melkein kaikki muut värit käyvät, paitsi natural. Kuitenkin mitä tummempi sen parempi. Eikä tuo lapakaan iske... Soololovi pitää olla.

Nyt on kaverilta lainassa joku kuusikantinen Washburn, mallia en tiedä, pitänee huomenna kaivella boksista ja tutkia löytyykö merkintää. Se ei kuitenkaan sytytä, mutta siksipä se lainassa onkin, jotta tietäisi mitä hakee.
ANtTIKRISTUS
17.02.2007 16:59:08
Ainakaan mun kohdalla tuo merkki ei ole mikään must -juttu. :) Fenderkin käy ihan mainiosti, kunhan on suht sirokaulainen ja määritelmät täyttävä. Ehdotetuista malleista ei kuitenkaan kumpikaan läpäise tuota jälkimmäistä ulkonäön sytytys -määritelmää, valitettavasti. Melkein kaikki muut värit käyvät, paitsi natural. Kuitenkin mitä tummempi sen parempi. Eikä tuo lapakaan iske... Soololovi pitää olla.

Nyt on kaverilta lainassa joku kuusikantinen Washburn, mallia en tiedä, pitänee huomenna kaivella boksista ja tutkia löytyykö merkintää. Se ei kuitenkaan sytytä, mutta siksipä se lainassa onkin, jotta tietäisi mitä hakee.

Juuh, tuo SCE sopisi sun kuvaukseen vallan mainiosti... Löytyy siro, kevyen tatsin omaava kaula, soololovi, hieman "sähkismäinen" fiilis yleisesti. Mutta jos ulkonäkö ei nappaa niin sitten ei, makuasiat on aina makuasioita ja hyvä niin. Toivottavasti sulle ja threadin aloittajalle löytyy asiallinen kampe.
http://www.mikseri.net/artists/?id=55001
Tee-Rex
18.02.2007 18:17:12
Eilen kävin tekemässä tarkastuskierroksen Musafasulla jo aiemmin ihmettelemiini kitaroihin ja metsään meni Yamahan malleihin kohdistuneet malliveikkaukset. Ibanez oli AEL10E ja Yamahat FGX-720 ja APX-500. Näistä FGX-720 vie selkeästi pisimmän korren äänessä, APX-500 soitettavuudessa. APX:n koppa on tosi pieni akustista käyttöä varten, joten veikkaan että vaikka sijoittaisi enemmän, jotta saisi täyspuukantisen 700:n, olisi se varmaan akustiseksi silti vähän vaisu. Pitää koittaa jos onnistuisi kerätä budjettia ja venyttää sitä FGX-720:n saamiseksi. Aiemmin tyrmäsin sen täysin, kun hintalappu kiipesi pitkälle yli viidensadan Suomessa, näyttäisi kuitenkin olevan 399e tuolla T-kaupassa.

Topicin aloittajaa voisi tuo AEL10E varmaan kiinnostaa. Mukavan oloinen peli sekin ja mahtuu tuohon esitettyyn budjettiin. Vähän pitää soinnissa tinkiä laminoidun kannen vuoksi.

On tää aika vinhaa hommaa. Pitää omaa melkein 15 vuoden takaista soittoharrastusta koittaa pikkuhiljaa elvyttää. Kaikesta on niin kujalla kuin vain voi olla, mutta silti kun kitaran ottaa käteen, niin jonkunlainen mielipide muodostuu että mitä pitäisi olla eri tavalla. En tosin silloin aiemminkaan ole hyvin osannut soittaa, nyt jo muutamassa viikossa pidemmällä kuin silloin soittamisen jäädessä.
juikka111
18.02.2007 20:30:21
Siellä oli myös joku toinen Yamahan musta elektroakustinen, jossa ei mallimerkintää ollut ja se jäi jälkeenpäin kaihertamaan mieltä. Yamahan sivuja on tullut pengottua, mutta niiden perusteella ei pääse selville. Hintalappu oli 349€ tai 399€, koppa aika pieni ja ohut. Omaan makuun tosi mukavan oloinen siro kaula ja helppo soittaa, mutta akustisena ei ääntä lähde kuin voimalla näppäilemällä ja aika kalskahtava soundi siinäkin.

Olisiko ollut se halvin cpx-sarjalainen?
oo-p
26.02.2007 20:54:00

Ja budjetti saa venyä johonkin 350(plus) Euroon..
fox
02.03.2007 12:08:36

Juu, kiitoksia tiedoista!

Ajattelin vielä tähän väliin tuumata, että kitaran koolla tai voimakkaalla soinnilla ei niin suuresti ole väliä.

Laitoinpa omaankuvaan Ibanezin elektro-akkarin joka on akustisesti hiljaisen sointinen ja vaffarin kautta vähintäänkin omaperäinen.. ;) Tosin ei enää saa kaupasta, vaan täytyy käytettynä metsästää.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)