Aihe: Jousisoitin asiaa
1
jukko1
24.02.2007 23:47:57
Päätin avata tälläisen kun en löytänyt

Tänne voi pistää omia tekeleitä jos on . ja vastata minun kysymyksiini

MUTTA ASIAAN

Onko kukaan täällä rakentanut mitään jousisoittimai ?

Omistaako kukaan viola da gambaa vaiko onko kenties rakentanutkin ?
jaa että tomiiko?hienoa!
JHV
25.02.2007 13:26:41
Laita ihmeessä kuvia ja juttua viuluistasi. Olisi mielenkiintoista nähdä.
Murgo
26.02.2007 15:34:16

Kerrassaan upeita viuluja! Olisi kiva kanssa koettaa joskus soitinrakennusta, mutta ihan tyhjästä ei ehkä ensimmäistä ilkeäisi aloittaa. Eikös noita löydy jostain rakennussarjoina joissa on esivalmistellut osat? Sello kiinnostaisi, onkohan kukaan rakentanut sellaista itse? Olisiko nuo ensimmäisen viulun kieltenpidin ja leukatuki puksipuuta(boxwood)? Näyttävät ainakin ihan samanlaisilta kuin Harley Benton-sähköviulussani,jossa ovat juuri boxwoodia. Teitkö ne itse vai ostitko valmiina?
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
jukko1
26.02.2007 19:37:31
No siis tein ne ja satuin ottamaan mallia kyseisen harley benton sähköviulun noista osista :D sattuma . No sisi onhan nuita rakennus sarjoja netissä myytävänä ainakin viuluille . selloille en ole nähnyt . Mutta sellainen voisi olla ihan kanattava teko ensimäiseksi projektikseen . eivät ole olleet niin kaullliita . toimituksista en sitten tiiä . Googlella löytöö < violin maikin kit > tai jotain tollasta . Se ei sinänsä ole vaikeaa puuhaa joskin ensimmäisestä ei tule täydellinen . eikä toisestakaan . mutta parempia koko ajan . Minä en suosittelisi ensimmäiseksi soittimekseen selloa . Vaan siitä sysytä kuin sen tekemiseen voi mennä jopa 600 tuntia elämästään .. ja viuluun sentään vain 100-200 . Kyse on kuitenkin ihan samoista työtekknikoista . vaan mitat on eri . Myös erilaisia viulunrakennuskursseja järjestetään tai sitten tekee vain niin kuin allekirjoittanut itse . Menin vanhan elekkeellä olevan rakentajan puheille ja hän suostui neuvomaan ja auttamaan minua ensimmäisen kanssa . Sain lainata joitan työkaluja . mutta äkkiä niitä kertyy itsellekin jos ei aio jättää sitä siihen ensimmäiseen . Jos päätät ottaa tämän ison askeleen niin toivotan onnea :) ja kysymyksiä tulemaan vaan .
johannes
jaa että tomiiko?hienoa!
Jumina5/6
26.02.2007 23:13:08 (muokattu 26.02.2007 23:14:43)
Mulla on ollut ideana alata työstää sähköviulua. Ei siis perinteisesti, vaan ihan sähkökitaratyyliin kokonaan umpipuuta oleva body. Jonkinlainen rail-tyyppinen mikki siihen, muotoiltuna tietty hieman kuperaksi.

Onkos tommosia tehty? Soundi olisi varmasti aivan jotain muuta kuin normi-viulu, mutta se olisi tarkoituskin.

EDIT: Olipas kyllä hienoa tekelettä. Kitaroita sun muita kyllä pukkaa monenkin ihmisen pajasta, mutta viuluja kieltämättä harvemmin.
Deep Blue Sheep.
Murgo
27.02.2007 07:45:49 (muokattu 27.02.2007 07:53:36)

Mulla on ollut ideana alata työstää sähköviulua. Ei siis perinteisesti, vaan ihan sähkökitaratyyliin kokonaan umpipuuta oleva body. Jonkinlainen rail-tyyppinen mikki siihen, muotoiltuna tietty hieman kuperaksi.

Tuota samaa joskus mietin modina tuohon Benttoniin(eli magneettimikkiä) Ei ole vielä kerinnyt koettaa. Vaatisi ainakin teräskielet toimiakseen,mutta halvimmat viulunkielet ovat kokeilujeni perusteella teräsytimisiä, eli toimisivat varmaan. Kyllähän niitä sähköviuluja on monelaisia,osa ei näytä viululta ollenkaan, pelkkä kaula ja olka-ja leukatuet ja virtittimetkin kielten alapäässä jne. Jotenkin tuo perinteinen "luurankoviulu"-mallikin kuitenkin miellyttää silmää enemmän. Katselin noita rakennussarjoja, löytyy näköjään ihan puupalikoista valmiiseen pintakäsittelemättömään asti, mutta valitettavasti ei selloja. Viulu kun löytyy jo.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
jukko1
27.02.2007 10:03:30
Joo kuten sanottu viuille löytyy kyllä rakennus sarjoja . Mutta siis sähköviulun voi suunitella sellaiseksi kun itse haluaa . kanattaa kuitenkin yrittää tehdä se kevyeksi niin on helpompi soittaa . minullakin on ollut mielessä tuo sama juttu . eli siis sähköviulun rakentaminen mutta ei ole aikaa nyt sellaiseen :D joskus ehkä
jaa että tomiiko?hienoa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)