Aihe: Elixir vs. Ernie Ball vs. joku muu?
1 2
föödel
25.02.2007 12:05:03
Kertokaapas nyt vähän, että mitä kieliä käytätte ja miksi? Itse käytin aluksi DR Mt-10, joka oli varsin hyvä setti hevisoittoon, mutta ne meni aika äkkiä tukkoon niin kun niitä oli pari pakettia kokeiltu, siirryin daddarion XL kieliin, .10-.52, kaiketi. Niitä käytin kerran ja sitten vaihoin elixireihin, täytyy sanoa että olen tyytyväinen, 20e makso mutta perhanan kovalaatusia kieliä!

Mutta sitten kun koitin pickslidea, ei kuulu mitään, vaikka ymmärtääkseni sen juuri pitäisi hyvin kuulua kun on tollanen, en muista oikeeta termiä, mutta tollanen karkea/puolikarkea. Muissa kielissä on ihan hyvin lähtenyt nekin. Niin mistä tämä johtuu?

Ja sitten kun kattoo noita artistien suosimia kieliä niin aika monella taitaapi olla juuri ernie ballit tai dean markleyt.

Mikä itse on teidän mielestä "paras" ja miksi?
Antti1
25.02.2007 12:16:37
Se pinnoite estää tuota raapimisääntä aika paljon, siinäpä syy.

Mikä itse on teidän mielestä "paras" ja miksi?

Mä tykkään melkein mistä vain kielistä, jotka ei ruostu, tummu ja paskastu aivan heti. Esimerkiksi Dean Markleyn Blue Steelit on toimineet ihan jees. Ainoat huonot kokemukset on joistain Fenderin kielistä, kaikki muut on pienellä varauksella toimineet. GHS:n kielet oli ehkä vähän turhan venyvää sorttia (pehmeä metalliseos?) ja menivät tukkoon nopeasti, mutta nekin oli ok.

Mä en oikein osaa sanoa lemppareitani, mulle riittää, että ne on puhtaat ja suurinpiirtein 13-56 tai 13-60 paksuudeltaan.
teukka
25.02.2007 12:26:07
Elixirin Nanoweb 10-52 toimii.Kestävät pitkään hyvinä ja tuntuvat hyvältä.
Monta settiä menty samoilla ja taidan tilata lisää.
How fat can you be and still play guitar?
föödel
25.02.2007 12:30:57
Juuri elixirejä minullekkin on suositeltu. tuskinpa paljon hajoilee ja kestää erittäin kauan:D Kaverikin sanoi käyttäneensä akustisessa jo pari vuotta samoja elixirin kieliä ja hyvin sanoi soivan. Hinta on ihan kiva, mutta eikös se yleensäkkin mene kitaransoitossa sillee, että mielummin ostaa sitten kerralla hyvää?!:D
Gramer
25.02.2007 12:33:26
Mistä noita elixirejä sais tilattua halvimmalla?
Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa...
föödel
25.02.2007 12:35:01
Jaa-a, enpä tiedä. itse ostin espoon musiikista, 20e, tosin siitäkin olisi varmasti pystynyt kunnolla tinkimään. helposti voisin sanoa että jos ostat esim. kaksi pakettia niin lähtisi 25-30e
Exhausted
25.02.2007 12:36:10

Elixirin Nanoweb 10-52 toimii.Kestävät pitkään hyvinä ja tuntuvat hyvältä.
Monta settiä menty samoilla ja taidan tilata lisää.

Sama juttu. Olis vaan kiva saada ihan pikkusen paksumpi versio tuosta setistä. Kokeilin tuossa DR:n Jeff Healey-settiä, joka on 10-56. Se oli paksuutensa suhteen melko optimi, mutta kovin hengettömän kuuloinen, ja kuulosti hetkessä vanhalta.
tilujätkä
25.02.2007 12:41:12 (muokattu 25.02.2007 12:42:11)
Ostin toissapäivänä Ernie Ballin hybrid slinkyt ihan kokeilumielessä (paksuus siis, erniet olivat noita ennenkin). Tosin nyt 3 punomatonta kieltä ovat jo mustumassa ja liukuminen tahmaa... No, siihen tottuu. Mutta stratossa on sitten Elixirit ollu ~4kk kiinni ja loistokunnossa vieläkin. Jos rahaa olisi ollut niin elixirit oisin ostanut.

Mistä noita elixirejä sais tilattua halvimmalla?

Täällä on puhuttu että kitarapajalta saa 12e/setti. En tosin tiedä pystyykö sieltä tilaamaan.
Samu S.
25.02.2007 12:42:03
Liputan kovasti Elixirien puolesta ihan omien käytännön kokemusten pohjalta.

Olen kitaroissa käyttänyt Elixirin kieliä nyt kolmisen vuotta, aluksi sitä paksummalla pinnoitteella silattua mallia ja nyt tätä uudempaa. Normikieliä vähän liukkaampaan tatsiin tottui mielestäni aika äkkiä. Vihailen kielten vaihtamista, ja siksi olen katsonut järkeväksi pulittaa Elixir-setistä sitä suht korkeaa hintaa - kestävät kyllä mielestäni soittokuntoisina pari-kolme kertaa pinnoittamatonta satsia kauemmin ja näinollen vaihtoväli pitenee huimasti.

Nyt on yhdessä kitarassa D'Addariot ja pitää sanoa että vaihtuvat Elixireihin ensi tilassa. Kolme viikkoa taisi mennä ja kielet ovat sekä paskottuneet että soivat kuin tumppu. Olen vieläpä koittanut pitää noita puhtaana pesemällä käsiä ennen kitaraan tarttumista ja pyyhkäisemällä isompia likoja pois soiton päätyttyä mutta eipä ole auttanut.

Elixirejä myy edullisesti esimerkiksi Saitenkatalog. Sinne kun saa sen yli 100 € tilauksen niin postikulujakaan ei tule.
föödel
25.02.2007 12:46:07
Miten noi elixirit olisiko heittää linkkiä settiin missä olisi se pinnoite erilainen? eli siis sellainen millä pickslidet kuuluu?

Ja osaatteko sanoa että kun olen nyt koko vajaan vuoden soittouran aikana käyttänyt .10 settiä, niin olisiko syytä vaihtaa .9 settiin jos aikoo tilutella? kaverilla nimittäin kokeilin sellaista ysin settiä ja tuntui paljon kevyemmältä ja nämä hammeron trillit menivät varsin mallikkaasti, eikös dave murraykin käytä jotain .8-.42 settiä? varmaan juuri siksi kun joka soolossa tuppaa olemaan niitä sen tunnettuja trillejä:)

Ainoa mikä huolettaa on vaan se, että katkeaako .9 helposti kovassa käytössä? en nyt tarkoita mitään 2 tonen bendiä 24. välistä vaan ihan siis normaaleja hevitiluja, tonen bendejä ihan korkealtakin. kyllähän siihen tottuisi ja kiinteä tallasella mennään ni ei sinänsä ole haitta.
Kirk_Hammett
25.02.2007 12:55:17
Miten noi elixirit olisiko heittää linkkiä settiin missä olisi se pinnoite erilainen? eli siis sellainen millä pickslidet kuuluu?

Ja osaatteko sanoa että kun olen nyt koko vajaan vuoden soittouran aikana käyttänyt .10 settiä, niin olisiko syytä vaihtaa .9 settiin jos aikoo tilutella? kaverilla nimittäin kokeilin sellaista ysin settiä ja tuntui paljon kevyemmältä ja nämä hammeron trillit menivät varsin mallikkaasti, eikös dave murraykin käytä jotain .8-.42 settiä? varmaan juuri siksi kun joka soolossa tuppaa olemaan niitä sen tunnettuja trillejä:)

Ainoa mikä huolettaa on vaan se, että katkeaako .9 helposti kovassa käytössä? en nyt tarkoita mitään 2 tonen bendiä 24. välistä vaan ihan siis normaaleja hevitiluja, tonen bendejä ihan korkealtakin. kyllähän siihen tottuisi ja kiinteä tallasella mennään ni ei sinänsä ole haitta.

jos ne mielestäsi oli paremman tuntuiset ja parempi tatsi oli niillä niin osta pois. eikä nekään nyt ihan helposti katkea. Saa aika kovia bendejä vedellä että saat ne poikki.
You know it's sad but true...
timppa67
25.02.2007 12:58:28
Kuten jo joskus totesin Elixirit toimivat mulla akustisessa mutta eivät moiset limakielet rokin soittoon käy, näin siis mulla.. mä olen varmaankin sata pakettia laittanut GHS;än halpiksia kymppi-neljäkuus settejä noihin ritsoihin mutta juju on siinä että kielet vaihdetaan parin viikon välein, ja ne jotka eivät ole kiittäneet ovat varmaankin pyörtyneet....Kö... tai jotain..
Ei se sormista lähde vaan haara-asennosta..
adretlan
25.02.2007 13:55:51 (muokattu 25.02.2007 13:56:16)
Oon aina käyttäny Ernie Ball -kieliä. Vielä ei ole ollut aihetta vaihtaa merkkiä. 10-52, 10-46 ja 11-48 testattu, ja tällä hetkellä on noi 11-48 kiinni. Tuntuu sopivalta tuo setti E-vireelle.

Enemmän asiasta tietävät voisivat valaista, että mikä merkki on omien kokemusten mukaan pysynyt pisimpään puhtaana? Kieliä ei katkea juuri koskaan, vaan aina on pitänyt vaihtaa kun soundi on alkanut olla liian tuhnu.
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
Ze Kink
25.02.2007 14:46:13 (muokattu 25.02.2007 14:46:58)
Elixir 010-052 ja 010-046 käytössä (seiskassa on vielä 068 kieli lisäksi), toimii yksinkertaisesti niin mainiosti, etten enää käytä muita kieliä. Kestävät minulla sen 4kk, ja tuo liukkaus ei itseäni häiritse, päinvastoin.
Who gare`s...
Antti1
25.02.2007 14:57:20 (muokattu 25.02.2007 15:00:03)
Elixiriltä löytyy vaan tuollaisia naurettavan ohuita naruja. Niillä paksuimmilla pärjää stratoskaalalla e-vireessä, mutta lyhyemmällä tai matalammalla vireellä ei oo mitään mahdollisuuksia. Jää meikäläisen osalta ihan tuon takia ostamatta.

EDIT 1: Vai ovatkohan päivittäneet mallistoaan sitten viime kerran?

EDIT 2: Eivät ole näköjään...
PIM
25.02.2007 15:34:35 (muokattu 25.02.2007 15:34:48)
Niille, joille Elixirien liukkaus on ongelma (itse kuuluun näihin), suosittelen viidentoista vuoden kokemuksella Optima Goldeja. Kultauksen ansiosta ne kestää käytössä varmaan sen mitä Elixiritkin, mutte tuntuvat näpeissä samalta kuin muutkin muovipäällystämättömät kielet eikä hintakaan ole sen suolaisempi.
Roitto
25.02.2007 19:10:44
Mulla on Ernie Ballin 11-48 punotulla kolmoskielellä. Toimii!!
Mitä varten muuten punottu kolmoskieli on tehty? Tai keitä? Itse soitan sen takia että soinnut on paremman kuulosia ja on mukavempi soitella.
Yhden miehen Fight Club
saastara
25.02.2007 19:11:58
Mulla on Ernie Ballin 11-48 punotulla kolmoskielellä. Toimii!!
Mitä varten muuten punottu kolmoskieli on tehty? Tai keitä? Itse soitan sen takia että soinnut on paremman kuulosia ja on mukavempi soitella.

Ehkä sinä jo tuolla vastasit.. Ihmisille jotka diggaavat siitä.
Lisää middleä ja vähemmän volumea. Minä soitan A-vireestä koska minulla ei kasva parta vielä ja kikkelini on kovin pieni. Sitten kun tuo partaongelma ratkeaa, voin virittää kitarani takaisin E:hen ja ryhtyä soittamaan oikeaa musiikkia.
Jucciz
25.02.2007 20:10:45
Niille, joille Elixirien liukkaus on ongelma (itse kuuluun näihin), suosittelen viidentoista vuoden kokemuksella Optima Goldeja. Kultauksen ansiosta ne kestää käytössä varmaan sen mitä Elixiritkin, mutte tuntuvat näpeissä samalta kuin muutkin muovipäällystämättömät kielet eikä hintakaan ole sen suolaisempi.

Hyvä tietää. Elixirin tuntuma ei toimi mulle. Tuntuu niinkuin soittaisi kuminauhoilla ja niiden 11-setissä on lisäksi liian ohut alapää. Kiitos vinkistä!
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)