Aihe: Raskain vire kitarassa?
1 2
juakkopoeka
24.02.2007 21:30:19
Joo näitä vireitähän on vaikka mitä dropattua deetä sun muuta joten kertokeepa mikä on mielestänne se raskain vire?
mikä vitun allekirjotus??
ballfish
24.02.2007 21:31:21
E-vire on kyllä aika doomsday.
Robert
24.02.2007 21:40:40
Ei se vire, vaan ne sointukäännökset.. Koitahan soittaa normi voimasointuja kvinttikäännöksenä, eli ns. tumppuotteena. Esim A5

ex
Hx
Gx
Dx
A0
E0

On niin raskasta, että tanner vavahtelee.

No tottahan nyt joku h-vire möyrii oikein huolella, mutta melkoiseksi puuroksi menee se.
Hey, it you. Let her go! Why you take her? She nothing to do with this! You me was partner. I am Locust! I LOCUST! FUCK TO YOU! You safe now - you do not need worry about him.
Skebaristi
24.02.2007 21:53:23

Minusta se raskas soundi tulee jämäkästä soitosta, eikä niinkään vireestä.
"Sillä ei ole mitään merkitystä. On fiksusti tai ei. Bannia tulee aina." -Johtaja
Little Savage
24.02.2007 21:55:09
Eikös biisin saa kuulostaa raskaalta kun sen soittaa hitaammin ?
Kirk Hammett Suomen Presidentiksi !
Harvestman
24.02.2007 22:07:54
Minusta se raskas soundi tulee jämäkästä soitosta, eikä niinkään vireestä.

Mitenkäs tämä liittyy aiheeseen? Enkä muutenkaan ole täysin samaa mieltä. =/
Dave Mustaine ei tykkää pissiksistä.
juakkopoeka
24.02.2007 22:11:57
eikös esim dee vire oo se että laskee kaikkia kieliä yhen sävelaskeleen,esim eestä tulee dee jne
mikä vitun allekirjotus??
Jucciz
24.02.2007 22:12:17
Eikös biisin saa kuulostaa raskaalta kun sen soittaa hitaammin ?

Näin se menee. Vire ja raskaus ovat täysin toisistaan irrallisia asioita.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Skebaristi
24.02.2007 22:12:46

Mitenkäs tämä liittyy aiheeseen? Enkä muutenkaan ole täysin samaa mieltä. =/

Ajattelin vain huomauttaa, että ei se soitto kuulosta välttämättä yhtään raskaammalta, vaikka kuinka löysäisi kieliä(tämä kun tuntuu olevan varsin yleinen käytäntö nykyään). Ei sillä että minulla olisi mitään matalia vireitä vastaan.
"Sillä ei ole mitään merkitystä. On fiksusti tai ei. Bannia tulee aina." -Johtaja
rattledad
24.02.2007 22:14:58

Vire ja raskaus ovat täysin toisistaan irrallisia asioita.

Mutta jos onkin kyse soiton raskaudesta? Esim. Albert Collinshan käytti F-mollivirettä 010 kielillä, ylävireet ei taida kyllä olla oikein muodissa nyt.
Lancelot
24.02.2007 22:14:58 (muokattu 24.02.2007 22:24:28)
Ajattelin vain huomauttaa, että ei se soitto kuulosta välttämättä yhtään raskaammalta, vaikka kuinka löysäisi kieliä(tämä kun tuntuu olevan varsin yleinen käytäntö nykyään). Ei sillä että minulla olisi mitään matalia vireitä vastaan.

Niinpä. Ohan niitä raskaita biisejä vedetty e -vireestäkin.

e. sekavuus
Harvestman
24.02.2007 22:15:36
Ajattelin vain huomauttaa, että ei se soitto kuulosta välttämättä yhtään raskaammalta, vaikka kuinka löysäisi kieliä

Totta.

(tämä kun tuntuu olevan varsin yleinen käytäntö nykyään)

Valitettavaa ja totta.

Ei sillä että minulla olisi mitään matalia vireitä vastaan.

Totta.
Harvestman
24.02.2007 22:21:52
Taidetaan tuota vireen laskulla kompensoida sitä soiton jämäkyyden puutetta. Mutta kyllä mielestäni myös vireen laskulla voidaan aikas radikaalisti vaikuttaa siihen kuinka raskaalta kuulostaa. Soittohan se kuitenkin sen raskaden (lat. graviditas, eng. pregnancy) siihen loppujen lopuksi tekee. Ei vire.
Ze Kink
25.02.2007 00:06:50
Meshuggahin F on ihan jees, mutta olen kuullut myös Eb -vireestä menevää kamaa. Siis oktaavia alaspäin Eb eikä puoli sävelaskelta. Jytisi ihan ok.

Ja kuunnelkaa myös Sunn O))):a, en tosin tiedä mitä ihmeen mörkövirettä käyttävät. Sen verran matalaa kuitenkin, että joskus konserteissa alkavat ihmiset oksentamaan. Tai siis näin väitetään.
Who gare`s...
toxic
25.02.2007 00:14:16 (muokattu 25.02.2007 00:14:50)

Totta. Monet hevibändit soittavat nykyään C tai C# vireellä, mutta moniko kuulostaa raskaalta? Ainakaan minun korvaani ei yksikään. Timmi soitto on kaiken ü ja é.

E: Pakko myöntää että itse tulee nykyään soitettua tosin D-vireestä. :)
Antero--
25.02.2007 00:17:32
Meshuggahin F on ihan jees, mutta olen kuullut myös Eb -vireestä menevää kamaa. Siis oktaavia alaspäin Eb eikä puoli sävelaskelta. Jytisi ihan ok.

Hoho. Eikö tässä vaiheessa voisi siirtyä käyttämään kolmea bassoa? Vai löytyykö poppoosta jo nämäkin?
On varmaan aikamoista möyrimistä.
"Einmal ist Keinmal"
Ze Kink
25.02.2007 00:25:04
Hoho. Eikö tässä vaiheessa voisi siirtyä käyttämään kolmea bassoa? Vai löytyykö poppoosta jo nämäkin?
On varmaan aikamoista möyrimistä.

Meshuggah kokeili itseasiassa ensin niin, että kaikki soittivat bassoa, mutta se kuulemma kuulosti "ihan paskalta" eikä toiminut lainkaan. Siispä nykyään vetävät 2 kitaraa ja basso -kokoonpanolla. Basso kylläkin soittaa samaa kuin kitara. Onhan noita todella matalalle viritettyjä bassojakin, mutta jostain syystä ovat päätyneet tuohon ratkaisuun.

Tuossa Eb -vireisessä matskussa ei ollut bassoa lainkaan, kun ei sitä tarvittu. Siinä oli kyllä toisella kitaralla aina jotain korkeita melodioita puhtaalla saundilla, joten ei siinä olisi kyllä bassolla pärjätty.

Tuosta voi tsekkailla tuota SUNN O))):a jos haluaa: http://liveeyetv.org/?p=99
Who gare`s...
Jaffe
25.02.2007 00:25:25

hmmm..... tuleeko tiputanssista raskaampi jos soitan sen hitaammin?
"Laiho paskanteli vielä vaippoihin kun Latvala oli jo Suomen kovin kitaristi ikinä."
kimurantti1
25.02.2007 00:33:29 (muokattu 25.02.2007 00:39:50)
Meshuggahin F on ihan jees, mutta olen kuullut myös Eb -vireestä menevää kamaa. Siis oktaavia alaspäin Eb eikä puoli sävelaskelta...

Niin tässähän voisi herrat ostaa sitten bassot. Ja tää ei ole enää mitään vinoilua tai viisastelua - hemmetti tuo on alempana kuin perus nelikielisen basson e-kieli. Mä en vaan jaksa uskoa, että vireen alentaminen loppuu tuohonkaan, joten ostaisivat samantien 6-kieliset baritonibassot. Sitten kun mennään siitä yli, saavat ottaa tietokoneet avuksi kun ei soittimista lähde enää tarpeeksi matalia ääniä.

Mä odotan innolla kun tuo tapahtuu, ja Mesukat julkaisee jokaisesta uudesta albumista Limited Editionin, jonka mukana tulee korvamoottorit innokkaimmille faneille, kun ei ihmiskorvan ole muuten enää mahdollista kuulla heidän hienoa matalavireistä musiikkiaan...

Ymmärrän kyllä drop d:t, 6-kielisen C#-vireen ja seiskieliset kitarat (omistanhan itse sellaisen), mutten enää sitä, että pitää virittää "kitarat" alemmas kuin normaali basso. Melodioista tai riffeistä ei saa niin alhaalta enää mitään selvää. Toisaalta esim. Meshuggah onkin 99 prosenttisesti perkussiivisuuteen ja polyrytmeihin perustuvaa musaa, mutta sama perkussiivisuus ja polyrytmiikka on musta mahdollista toteuttaa vähän mielenkiintoisemminkin.

Ei sillä, kuka mistäkin tykkää. Makuasia sanoi Musti jne.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)