Aihe: Simo Laiho ja Hammond
1 2 3 4 510 11 12 13 1487 88 89 90 91
maza
23.02.2007 13:56:34

Onko jollain muuten jotain käsitystä, että paljonko ylipäätään eri (generaattori-)Hammond-malleja on täällä aikanaan myyty? Ja erityisesti, paljonko konsoleita.
uruttaja
23.02.2007 14:21:21
Muistelen että 70-luvulla "kaikissa" bändeissä oli Hammond + (puu)Leslie.

Malleista tais olla yleisin "Spinet". joka lienee C-100:nen tai jotain sinne päin. Oli se kerran tällä palstalla esillä se mallikin.

Varovainen veikkaus on että tuota kattausta oli useampi sata kappaletta Suomenniemellä, roudauksen hankaluudesta riippumatta. Riittäneekö sataset, vai pitäskö laittaa kerralla tonni.

Bändejäkin oli siihen aikaan ihan eri potenssissa kuin tällä hetkellä.
Prophet
23.02.2007 18:56:55
No niin, väärässä olin, onneksi tarkistin. Eli ehkä peräti 15 on myyty. Ja se Arskan kasetti on todennäköisesti B-200 -keikkamaililla soitettu, mutta tarkoitus kuulemma oli tosiaan mainostaa B-3000 -urkua.

Hammondin iso mainoslogo on tosiaan tuolla taustalla, joten voihan tuo olla kuvattu vaikkapa jossain soitinliikkeessä, jossa on ollut Hammond Concorde. Muutamia mielipiteitä näistä B-sarjalaisista:

http://reviews.harmony-central.com/ … And+MIDI/product/Hammond/B-200/10/1

http://reviews.harmony-central.com/ … And+MIDI/product/Hammond/B3000/10/1
uneksija
24.02.2007 15:04:49
Yhdellä tutulla on B-3000. En tiedä, onko se tuotu Suomeen hiljattain vai alkujaan täällä myyty. Pitääpä kysäistä.

Olenko väärässä vai eikös se B-3000 ole saundillisesti aika kakka? Ainakin jos vertaa oikiaan generaattorihärveliin. Mutta hmm, eikös B-3000:lla oo kuitenkin suht oikeaoppinen B-kabinetti? Ehkä ne vois olla hyviä kandidaatteja ottamaan sisäänsä A-satkun tms. generaattorin, kun kerta ihmiset vanhoja B-sarjan generaattoriurkujakin uhraa semmoseen...
Prophet
24.02.2007 20:39:13
Olenko väärässä vai eikös se B-3000 ole saundillisesti aika kakka? Ainakin jos vertaa oikiaan generaattorihärveliin. Mutta hmm, eikös B-3000:lla oo kuitenkin suht oikeaoppinen B-kabinetti?

http://www.hammond.de/grossdarstellung-gebrauchtmarkt-b-3000.html
maza
25.02.2007 01:13:59

Malleista tais olla yleisin "Spinet". joka lienee C-100:nen tai jotain sinne päin. Oli se kerran tällä palstalla esillä se mallikin.

Spinettejä eli noilla 3,5 oktaavin manuaaleilla ja oktaavin jalkiolla varustettuja Hammondejakin on montaa eri mallia. L-100 kaiketi Suomessa yleisin malli. Putkitekniikka ja generaattori kyllä, vaan ei skannerivibratoa. M-100:ssa sitten myös se skanneri. Ja T-sarjalaiset puolestaan M-100.n transistoriversioita.

M-2, M-3 -spinettejä täällä ei varmaankaan turhan montaa ole - niitä tehtiin 50-luvulla, jolloin meillä on varmaankn ollut aika tiukassa soitinbudjetit?
Tubeman
25.02.2007 10:22:03
Rhoda Scotthan on tuolla mallilla soittanut, ja kyllä se hänen käsissään kuulostaa mun mielestä ihan pirun hyvältä. Se kabinetti on kyllä pienempi kuin B-3:ssa, just siks kun ei tarvinnut enää mahduttaa generaattoria sisään. Ja onhan ne kosketinkontaktisysteemitkin simppelimmät.

Mulla on yksi Rhoda Scottin vinyylilevy,,B3000 soi ehkä hiemän "sileämmällä" soundilla kuin vanhat generaattorimallit,olematta silti ohut ,varmasti tarnisitoriurkujen parhaimmistoa.
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
musamies
25.02.2007 11:55:58
Putkitekniikka ja generaattori kyllä, vaan ei skannerivibratoa. M-100:ssa sitten myös se skanneri.

Onko muilla kokemusta, pystyykö skannerivibraaton saundia jäljittelemään jollain ulkoisella efektilaitteella tai pedaalilla? Jollain sivulla oli minun muistini mukaan sensuuntaista juttua.

L-100:sessa on sentäs jousikaiku.
maza
25.02.2007 21:40:36

Onko muilla kokemusta, pystyykö skannerivibraaton saundia jäljittelemään jollain ulkoisella efektilaitteella tai pedaalilla? Jollain sivulla oli minun muistini mukaan sensuuntaista juttua.

Boss RCE-10-digitaalichorus, B-ulostulo on kuulemma sangen aidon kuuloinen. Mulla oli mokoma mutta myin sitten.

Jossain näin skemat, joissa hommaa oli jäljitelty CMOS-kytkimillä ja viivelinjalla. Jotain tuon tyyppistä skanneriemulaattoria itsekin mietin joskus. Saattaisi toimia varsin hienosti!
musamies
25.02.2007 22:33:57
Boss RCE-10-digitaalichorus, B-ulostulo on kuulemma sangen aidon kuuloinen. Mulla oli mokoma mutta myin sitten.

Myykää joku mulle tollanen, mä voin vaihdossa antaa tai myydä vanhan Hawk jousikaiun tai Electro Harmonix Small Stonen!

Muukin hyvä idea käy, jolla voi matkia skannerivibraattoa.
maza
26.02.2007 08:45:17

Jotenkin kuvittelisin, että aika moni muukin choruspedaali voisi toimia, kunhan vaan säätää väpätyksen nopeuden ja syvyyden kohdilleen. Ei muuta kuin testaamaan!
Leikari
26.02.2007 09:42:14
Onko muilla kokemusta, pystyykö skannerivibraaton saundia jäljittelemään jollain ulkoisella efektilaitteella tai pedaalilla?

Mitenkäs se skannerivibrato toimii ja onko todellinen vibrato vai joku muu "väpätys" efekti?

yhtäkkiä ei muistu omista kokemistani laitteista mieleen aidon vibratoefektin mahdollisuutta - ei myöskään synamodulien läpisoittamisen osalta (niissäkin ulkopuolinen signaali on mukana signaalipolussa vasta oskillaattorien jälkeen) ... pitääpä tsekata ajan kanssa
Soitetaan jamia!
musamies
26.02.2007 18:17:31
Mitenkäs se skannerivibrato toimii ja onko todellinen vibrato vai joku muu "väpätys" efekti?

Tarvis itsekin kertausta siitä kun joku mekaaninen hässäkkähän siihen liittyi. Kun omassa urussa ei ole, niin ei ole helppo kertoa muuta kuin: siin on out sekä in se on fiksu vekotin...
Prophet
26.02.2007 18:33:09
Täältä löytyy hyvät näytteet siitä, kuinka skannervibrato eri asennoissa vaikuttaa ääneen:

http://jhaible.heim.at/scanner_vibrato/jh_scanner_vibrato.html
Leikari
26.02.2007 19:03:21
Täältä löytyy hyvät näytteet siitä, kuinka skannervibrato eri asennoissa vaikuttaa ääneen:

http://jhaible.heim.at/scanner_vibrato/jh_scanner_vibrato.html

selkis hyvin miltä kuullostaa!! ... pitääpä joskus ajan kanssa lukea selostuskin läpi
Soitetaan jamia!
jysi
26.02.2007 19:22:11
Mitenkäs se skannerivibrato toimii ja onko todellinen vibrato vai joku muu "väpätys" efekti

Kela-kondensaattori-viivelinja puulaatikossa. Useita ulosottotappeja ja joissakin lähtötasoja on tiputettu vastuksilla niin että signaalitaso alussa ja lopussa on suurinpiirtein sama.

Sitten signaalit viedään kytkimelle jolla valitaan vibratoefektin leveys (1-2-3) eli monenko tapin välillä scanneri huitelee.

Itse scanneri toimii samalla periaatteella kun putkiradion säätökondensaattori, eli kun pyörivä levypakka on kytkettävän ulosoton kohdalla, signaali kytkeytyy kapasitiivisesti.

Chorus-asennossa kytketään vastuken kautta rinnalle suora signaali. Siinä se.

Ja tässäpä on sitten taas se knoppikysymyksen paikka: miten korvalla erottaa jenkki- ja euro-Hammondin?
musamies
26.02.2007 19:29:22
Chorus-asennossa kytketään vastuken kautta rinnalle suora signaali. Siinä se.

Onko todella näin kun eikös L:100:sessa chorus asento ole juuri tuollainen, eikä vibratosta tule silti skannerivibraattomainen vaan ehkä pikemminkin tremolomainen? Muutenhan siinä vibraatto ihan ok:n kuuloinen.
maza
27.02.2007 08:19:37

Onko todella näin kun eikös L:100:sessa chorus asento ole juuri tuollainen, eikä vibratosta tule silti skannerivibraattomainen vaan ehkä pikemminkin tremolomainen? Muutenhan siinä vibraatto ihan ok:n kuuloinen.

L-100:ssa ei ole skanneria.

Chorus tehdään vastaavalla tavalla siinäkin (ja about missä tahansa muuallakin). Eli siis sotketaan väpätettyä ja suoraa signaalia keskenään.
maza
27.02.2007 08:20:09

Ja tässäpä on sitten taas se knoppikysymyksen paikka: miten korvalla erottaa jenkki- ja euro-Hammondin?

Jenkkiurku väpättää hitaammin eurooppasähköllä jos ei ole taajuusmuunninta?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)