Aihe: Laadukasta multiefektiä
1 2
JuSu
21.02.2007 12:53:15 (muokattu 21.02.2007 12:54:02)
Pidetään mielessä. Katsotaan jahka laitteen jostakin saan hankittua.

Mulla on sekä G-Major että Pod Xt Live. Jos palavasta keikkapakusta ehtisi pelastaa vain toisen, olisi se G-Major ilman minkäänlaista epäröintiä.

Edempänä on esitetty oikein hyviä pointteja puolesta ja vastaan. Mun mielestä kannattaa vielä kerran miettiä, mihin sitä vehjestä käytät.

Mä halusin nimenomaan, että pääsen yhdellä polkaisulla vaikka täysin kuivasta komppisäröstä choruksella ja delaylla höystettyyn puhtaaseen, käyttäen silti vahvistimen perussoundeja. G-Majorin ja sen releswitchien avulla tämä on mahdollista. Jos et näe niitä mallinnuksia tarpeelliseksi, suosittelisin ehdottomasti G-Majoria ja jotain monipuolista midilautaa (esim. uusi Roland FC-300), jonka voi asettaa niin, että voit joko vaihdella patcheja tai patchin sisällä painella efektejä päälle ja pois. G-Major ei tähän aseta rajoituksia, se on laudasta kiinni. Toki tämä systeemi tulee kalliimmaksi.

Mutta jos taasen mallinnukset ovat tarpeen jossain toisaalla (esim. juuri backuppina) tai muuten vaan mukavia olemassa, niin toimiihan se Pod efektilenkissä. Lenkkiin se on laitettava, jos meinaat ottaa vahvistimesta perussoundit ja höystää Podin efekteillä, ellet sitten halua säröttää jo esim. chorustettua ja kaiutettua signaalia - joku saattaa pitää tästä näinkin. Mutta jos/kun vehjes on lenkissä, tippuu paletista esim. wah pois. Tai no, saattaa joku tykätä wahista särön jälkeenkin... Mun mielestä kuitenkin Podin vahvuus on nimenomaan sen toimivuus etuasteena mallinnuksilla tai ilman (riippuen mihin ajetaan) tai ns. stand alone -efektilaitteena, jolloin sitä ajetaan kitaravahvistimen puhtaaseen kanavaan. Pelkkänä modulaativehkeenä menee mun mielestä hyvät ominaisuudet hukkaan.

GT-8:iin en ole juuri tutustunut, mutta käsittääkseni siinä on efektilenkki, jolloin voidaan käyttää ns. neljän piuhan systeemiä kitaravahvistimen kanssa. Näin saadaan asetettua halutut efektit ennen etuastetta ja tietyt vastaavasti etusen jälkeen, mikä tekee tästä Podiin verrattuna melkoilailla monipuolisemman valinnan.

Eli käyttötavasta ja -tarpeista riippuen, mun valinta kitaravahvistimen kanssa käytettävksi olisi joko G-Major tai GT-8.

Loppuun vielä sellainen huomautus, että pohdintani ei juurikaan ota kantaa laitteiden soundien paremmuuteen. Mä en ole efektifriikki tai -puristi, mulle riittää kun vatkaukset ovat hyvää keskitasoa, mitä ne noissa kaikissa laitteissa varmasti ovat. Siksi mä tekisin valinnan puhtaasti käytännöllisistä näkökohdista.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
McNulty
21.02.2007 17:39:06
GT-8:iin en ole juuri tutustunut, mutta käsittääkseni siinä on efektilenkki, jolloin voidaan käyttää ns. neljän piuhan systeemiä kitaravahvistimen kanssa. Näin saadaan asetettua halutut efektit ennen etuastetta ja tietyt vastaavasti etusen jälkeen, mikä tekee tästä Podiin verrattuna melkoilailla monipuolisemman valinnan.

Itselläni on GT-8 nupin loopissa ja GT-8:n loopissa on sitten EQ (middleboost) sooloja yms. varten. Itse kyllä liputan tuon laitteen puolesta. Se on niin monipuolinen etten ole vielä kuukauden aikana päässyt kaikesta edes jyvälle.

Myös nauhoituskäytössä tuo on yllättävän kätevä kun saa samaan aikaan nauhalle komppikitaravallin niin SISO kuin JCM800 soundeilla (kaksi vaffaria päällekäin). Tai sitten sen saa toimimaan soittodynamiikan mukaan. Kun soittaa kevyesti, soundina on puhdas vox ac-tyylinen, ja sitten kun mättää turpaan niin sieltä hyppää hi-gain murinat ulos. Todella kätsy ominaisuus jos osaa soittaa.

Voimakasta komppia GT-8:n suuntaan!
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
Exhausted
21.02.2007 17:44:01 (muokattu 21.02.2007 17:45:48)

Lenkkiin se on laitettava, jos meinaat ottaa vahvistimesta perussoundit ja höystää Podin efekteillä, ellet sitten halua säröttää jo esim. chorustettua ja kaiutettua signaalia - joku saattaa pitää tästä näinkin. Mutta jos/kun vehjes on lenkissä, tippuu paletista esim. wah pois. Tai no, saattaa joku tykätä wahista särön jälkeenkin... Mun mielestä kuitenkin Podin vahvuus on nimenomaan sen toimivuus etuasteena mallinnuksilla tai ilman (riippuen mihin ajetaan) tai ns. stand alone -efektilaitteena, jolloin sitä ajetaan kitaravahvistimen puhtaaseen kanavaan. Pelkkänä modulaativehkeenä menee mun mielestä hyvät ominaisuudet hukkaan.

Mutta useimmitenhan chorusta ja kaikuja käytetään juuri puhtaaseen signaaliin, jolloin vehjes voi olla yhtä hyvin vahvarin edessäkin. Ja sitten voi käyttää wahia ja boostipedaaleja. Ja mun mielestä modulaatiot ja delayt kuulostaa kivemmalta vahvarin edessä, mutta sehän on makuasia. Jotenkin itse kuvittelen oman XT Liveni ohjelmoitavana pedalboardina enkä multiefektinä.

Ehkä jonkinlainen perusjaottelu siis on löydetty:

Efektit ennen vahvaria: POD XT Live
Efektit efektilenkissä: G-Major
Efektit sekä ennen vahvaria että lenkissä: GT-8
hq
21.02.2007 17:51:51
Itselläni on GT-8 nupin loopissa ja GT-8:n loopissa on sitten EQ (middleboost) sooloja yms. varten. Itse kyllä liputan tuon laitteen puolesta.

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn että miksi erillinen EQ, kun GT-8:ssahan on suht monipuoliset eq-mahdollisuudet jo valmiina?
McNulty
21.02.2007 17:59:01
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn että miksi erillinen EQ, kun GT-8:ssahan on suht monipuoliset eq-mahdollisuudet jo valmiina?

Niin on, mutta en käytä GT-8:n etusta ja ne EQ-säädöt muuten ovat siellä menujen ja parametrien kätköissä. Nopeampaa touhua tuon MXR:n kanssa kun on liu'ut heti sormeiltavissa. Ja jos totta puhutaan niin mulla on käytössä siis kohtalaisen monta Equa ja gain-astetta:
1. MXR 10-band linjassa (lähinnä boost ja gain-käytössä)
2. Vahvistimen omat EQut (näillä säädetään perussoundi kohdilleen)
3. Boss GT-8:n EQ (hienosäätöä)
4. MXR 6-band EQ Bossin loopissa (middleboost ja tonaaliset muutokset)

Hulluutta, mutta eipähän ainakaan lopu säätövara kesken. http://blackmetal.scene.fi/~tero/index.html
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
J.RA
21.02.2007 21:43:48
Nodiin. Oli jo pod xt live tilauksen alla, mutta päädyin sittenkin G-majoriin. En tiedä teinkö oikean ratkaisun kun vähän kaikissa oli omat puolensa, mutta kokonaisuudessa g-major sai kuitenkin eniten plussia tilillensä.

Gt-8 kävin tänään myös testaamassa ja kauppias lupasikin hyvän hinnan, mutta jotenkin se ei silti säväyttänyt. Tosin en saanut oikein kummallisella setillä sitä testiakaan. Jotenkin kyllä arveluttaa miten pitkässä juoksussa toi G-majorin kanssa pelaa. Vähän sellainen olo, että vasta ajan kanssa huomaa sen oikean vehkeen. Pod xt:n hommaan kuitenkin jossain vaiheessa ihan himakäyttöäkin ajatellen, ehkä jopa liven. Mutta Major on matkalla.
-Sellasta se vaan on-
LesPaul70
22.02.2007 08:09:24
Ihan hyvän valinnan teit IMO. En ehtinyt suosittelemaan, mutta jos olisin ehtinyt, juuri tuota G-Majoria olisin ehdottanut. Syynä juurikin se, että ko. kapistus värittää signaalia selvästi vähemmän kuin kumpikaan muista mainituista. En sano, etteikö sekin värittäisi, mutta nuo kaksi muuta syövät soundia SELVÄSTI enemmän (minun korvieni mukaan). Sinkku-Rectoa en tosin ole itse käpistellyt, joten en tiedä, onko siinäkin parallel-efektilooppi kuten Mesan joissain muissa malleissa? Tällöinhän soundihävikki ei tietysti ole niin vakava asia, jos luupissa käymätöntä soundia saa miksattua sekaan haluamassaan suhteessa.

Jos laitteen valitsisin efektien laadun perusteella, valintani (noista kolmesta) olisi muutenkin G-Major tai GT-8. POD ei ole ihan samalla tasolla efektien säätövaran eikä laadunkaan suhteen. Sitten taas jos tarvitsee myös vahvarimalleja (esim. jos olisit ollut tyytymätön vahvarisi clean-soundiin), PODxt Live olisi ollut ihan hyvä valinta.

Mitä muuten tulee edellä mainittuun delayn käyttöön vahvarin edessä, makuasiahan sekin toki on, mutta jos delayn sijoittaa särölähteen eteen, lopputulos ei ehkä vastaa ihan toivottua. Kaiut ovat hiljaisempia kuin alkuperäinen signaali -> ne säröttyvät vähemmän ja vähemmän ja kuulostavat erilaisilta kuin alkuperäinen. No jaa, voihan joku tykätä tuostakin. :)
"Why are you smiling?" "Why? 'Cos I'm trigger-happy, that's why!" (Sledge Hammer)
bfoc
22.02.2007 10:48:25 (muokattu 22.02.2007 10:56:14)
Lainaan ketjua ja kysyn omistaako kukaan Zoom G7.1ut:tä ja jos, niin minkälainen se on..

Allaoleva on henk koht mielipidettä joka allekirjoituksessa jalostuu pienempään tilaan (eh):

Mulla oli Zoomin 7 lainassa pari viikkoa. Seuraavanlaisia mietteitä ko purkki herätti mussa.

- Huonoa
Käyttöliittymä surkea jos vertaa parametrien määrään. Melkein pitäis olla PC-pohjainen ettei ala tuhauttamaan ne valikot.

Särömallinnukset eivät vakuuttaneet ja mun korvaan molemmat wahit olivat a) samanlaisia keskenään ja b) ei niin hienoja kuin oikea Craikkari tai Vox.

- Hyvää
Vahvistinmallinnuksissa oli jonkinlaista tunnistettavuutta ainakin niihin vahvareihin verrattuna jotka korvalla erotan muutenkin. Delay, kaiut ja muut plinkutukset oli ihan jees mutta mulla ei ole niille käyttöä.

- Yhteenvetona siis:

Jos hankkisin tämän tyyppisen rakkineen se tulisi seuraaviin käyttöihin
- Kustannussyistä niihin efekteihin joita en juuri tarvitse (Whammy, volume, delaychorusflanger etc)
- Eri vahvistinsoundejen pääpiirteittäiseen testaamiseen kotona ennen nauhoitusta (jos olisi tarve nauhoittaa ja mahdollisuus käyttää siinä Thomannillista vahvareita)
- Leikkikaluksi

Edelleen oikeat mökät ottaisin oikeasta vahvarista. Säröä ja wahia en sun surminkaan ottaisi moisesta laudasta. Jos joku kuvittelee että tolla purkilla voi korvata 40 säröä, 2 wahia, Whammyn ja chorflangdelayt sekä Mesan, Voxin, Marsun, Diezelin ja Fenkun ym vahvarit edukkaaseen hintaan niin pettyy pahasti. Soundi vaan ei ihan riitä.

-> Editation typoja ja luettavuutta
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Krice
23.02.2007 14:59:01

Särömallinnukset eivät vakuuttaneet

Argh. Eihän tuo voi olla, koska siinä on etuasteputki ja 32-bittinen hyperprosessori. Siis teoriassa mallintavien aatelia.
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
kojones
23.02.2007 15:17:04
Argh. Eihän tuo voi olla, koska siinä on etuasteputki ja 32-bittinen hyperprosessori. Siis teoriassa mallintavien aatelia.

No tossa Yamahan DG-stompissa on muistaakseni 16-bittinen D/A-muunnin, mutta soundi on lämmin verrattuna muihin multiefekteihin.
bfoc
23.02.2007 21:23:19

On etusputki ja vaikka mitä, mut periaatteessa siihen on tundettu 40 säristintä, joiden omat (analogiset) piirit on ihan erilaisia. Jokaisesta on otettu sample ja niitä sampleja ajetaan kuitenkin saman piirien läpi, eli ne niinku kuullostaa samalta ja käyttäytyy samoin. Ihan kun se wah-mallinnus jossa Cry Baby ja Vox kuullostaa samalta.

Sanottakoon että oman kuvaukseni kamoilla saan soundeihin säröjen kannalta enemmän vaihtelua kun Zoomilla sain aikaiseksi.

Zoomi oli siis vähän niinkun Leatherman. Kainaloko'ossa kulkee koko työkalupakki, mutta työkalujen käyttömukavuus isoimmalta osain ei mahdollista koko talon remontointia... Mielummin käyttää nekin rahat erillisiin fuzziin, overiin ja distortioniin ja wahiin joista ruuvvaa sopivat soundit.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Boogierooster
23.02.2007 22:08:38 (muokattu 23.02.2007 22:13:37)
No tossa Yamahan DG-stompissa on muistaakseni 16-bittinen D/A-muunnin, mutta soundi on lämmin verrattuna muihin multiefekteihin.

DG-Stomp on kyllä mahtava pikkurahan laite. Hyvät vahvistinmallit, ainakin omasta mielestä mahtavat chorus- ja rotaryefektit, hyvät delayt. Ja tooooosi tukeva rakenne. + näyttää hyvältä! Ainoa miinus löytyy ajoittain pörisevästä muuntajasta. Kenelläkään vinkkejä tähän vaivaan? Välillä auttaa mötikän kääntäminen eri päin, välillä ei. Mutta all in all, loistovekotin ainakin omaan käyttööni. Eikä maksanu paljoa. 140€ taisin tosta maksaa.

E: Ei siis pröystäile saundien tai efektien määrillä tai muokkausmahdollisuuksilla, mutta melkein kaikki mitä tossa on jyrää 100%.
JR
23.02.2007 23:24:37

laadukasta multiefektiä hmmm..
Mulla ollut boss gt-5,boss gt-pro, g-major, adrenalinn, Pod 2.0,boss me-50.

G-major syö kyllä soundia kans siinä missä muutki. Noista paras / monipuolisin efektikäyttöön mun mielestä ehottomasti gt-pro mutta sekin syö soundia ja tatsia vähä :(

Laadukasta multiefektiä : eventide eclipse tai fractal audio Axe-Fx.
Sit vaa lottomaan.
"Milk can hurt you"
ReBeat
24.02.2007 00:09:07

Hyvä pitää mielessä sekin, että vahvistimen efektilenkin toteutustapa vaikuttaa aika paljon siihen miten paljon efektivehje vaikuttaa syövän soundia. Toisinsanoen, jos on heikko lenkki niin ihan sama minkä gigasamplerin siihen kytkee niin soundi huononee aina.
Krice
24.02.2007 09:55:19

Entäs Vox Tonelab LE:
http://www.thomann.de/fi/vox_tonelab_le.htm

Hyvä?
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
juuso a
25.02.2007 11:49:59

Näyttää että Vox on havainnut myös tuon SE:n älyttömän ison koon aiheuttamat hankaluudet - tuohan näyttää pitkälti vastaavalta kuin XT Live ja GT-8. Hintakin on aiempaa halvempi - ite ostaisin tuon reilusti mielummin kuin SE:n..

Joo, se SE on kyllä ihan älytön surffilauta. Helppo roudattavuus puhuisi kyllä tuon ton puolesta. Onkos kellään tosta kokemuksia?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)