Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Etusia, mutta MITÄ ?
1 2 3
jb
20.02.2007 03:20:51 (muokattu 20.02.2007 03:38:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli suosituksia etusista (2 channel) hintaluokassa 400-600e?.
Pääasiassa rumpujen äänitys, mutta myös laulu,kitara ja
bassoäänityksiin olis tarkotus käyttää.
 
Putkella tai ilman.
Soundi ratkasee!
Pari TLAudion ivory sarjalaista on jo räkissä ja nyt maistuis joku muu..
 
Tällä hetkellä listalla on:
spl golmike 9844
Focusrite TwinTrak Pro
APHEX 207 D
 
Mitä näistä, vai kenties jotain muuta?
PERUSTELUJA mukaan tanke pitte!
 
blueroom
20.02.2007 03:36:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla oli demosessioissa lainassa modattu goldmike (putket vaihdettu "svetlanoihin"). mikkinä perus-halpa-neumann. tosi kiva laulusoundi irtos.
 
"...isä teki puusta, kusi tuli suusta."
Conrad Lant
20.02.2007 08:41:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FMR Audio RNP. Hyvänkuuloinen hintaisekseen, käytännössä sopinut riittävän hyvin kaikkeen mihin on tullut kokeiltua (rummut, basso, kitara, laulukin). Vakiona virvelissä.
 
DAV BG1. Nopean pikatyypityksen perusteella ehkä hieman "avoimemman" kuuloinen kuin edellinen.
 
No one prayed for Sodom
Mikael
20.02.2007 10:30:15 (muokattu 20.02.2007 10:31:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun noita ihan kelpo-pelejä on jo muuten, niin ehkä kandeis ainakin harkita käyttävänsä raha vaan yhteen hyvään, niin pääsis ehkä isomman hyppäyksen eteenpäin...
 
Esim:
Summit Audio TD-100 tai 2BA-221
 
Itse kyllä jättäisin noi platinium-focusritet pois laskuista samantien...
 
Siitä mistä aita on matalin...
j-o-n-e
20.02.2007 10:38:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan samaa mieltä oon Mikaelin kanssa, testaa Summit Audio 2ba-221, T-kaupassa 599e (30 päivän palautusoikeus). Jos pakosti tarviit/haluut 2 kanavaa, säästä lisää.
 
"I only record digital or analog. I don't monkey around with all that other stuff."
jb
21.02.2007 15:06:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos ehdotuksista.
Lisää tarvittais kuitenkin kokemuksia ja kommentteja.
Nyt on tilanne se, että budjetti ei anna periks ja äänitykset lähestyy, joten tuohon 400-600e haarukkaan pitäis jotain löytää.
Jos menee kakskanavaisena hieman yli ton 600e niin se vielä sallitaan.
 
Perusteluja olis kiva kuulla, että miksi tuo focusrite kannattaa unohtaa?
 
Täsää pari uutta ehdokasta:
ART MPA Gold tai ARTDigital MPA
TOFT Audio designs ATC-2
DBX 386 Tube Mic Preamp
 
Ambitus
21.02.2007 15:28:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perusteluja olis kiva kuulla, että miksi tuo focusrite kannattaa unohtaa?
 
Noi Platinum-sarjan vermeet on aika heikkotasoisia...ylipäätänsä. Varsinkin nuo etuasteet ei ole sitä "kuuluisaa Focusriten-soundia" nähnykkään! Kannattaa mieluiten metsästellä esim. Green-sarjan tuotteita. Ne liikkuu siinä 400-700 väliin ja niissä satakertaa parempi soundi kuin Platinum-sarjassa. Noissa vanhoissa Green-sarjalaisissa on vanhan ISA-mallin etuaste. Soundaa muuten hyvältä.
 
Täsää pari uutta ehdokasta:
ART MPA Gold tai ARTDigital MPA
TOFT Audio designs ATC-2
DBX 386 Tube Mic Preamp

 
Noista en tiedä muuta kuin ton DBX:n. Tuo putki ei ole oikeasti etuasteessa, joten et saa sitä kuulostamaan "putkietuasteelta". Muuten se on ihan ookoo ton hintaluokan etuseksi.
 
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
Mikael
21.02.2007 15:46:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perusteluja olis kiva kuulla, että miksi tuo focusrite kannattaa unohtaa?
 
Mun kokemukset perustuu Octoprehen jolla oon muutamia sessioita äänitellyt rumpuja. Käyttötuntuma ensinnäkin on ärsyttävä: ensin gainia pitää kääntää reippaasti kaakon suuntan että tunuuu tulevan edes jotain ja sit yhtäkkiä tulee ihan vitusti - eli siis käyttökelpoinen gain-alue on aika pieni mikä taas tekee sen tarkan säätämisen ärsyttäväksi. Lisäksi hedroomia ei taida olla paljoakaan koska klippaaminen alkaa olla myös aika lähellä heti kun signaalia alkaa tulla kunnolla ja nätisti ei mee särölle vaan klipaa heti pahan kuuloisesti. Soundi sinänsä on ihan ok - tai siis oikeestaan ei soundaa varsinaisesti millekkään. Tolla rahalla olis jo kiva jos etunen oikesti soundais hyvälle.
 
Täsää pari uutta ehdokasta:
ART MPA Gold tai ARTDigital MPA
TOFT Audio designs ATC-2
DBX 386 Tube Mic Preamp

 
Näistä ei kokemuksia. dbx 586 löytyy iteltä ja se on kyllä mun mielestä oikein mainio joskaan ei mitenkään erityisen "putkimainen" vaan enempikin aika puhdas. En oo tutkinut kytkentää - oliskohan sama kuntossa 386:ssa? Virtalähde tais joskus mainita korjanneensa yhtä 586:sta (ei tykännyt) - muistaiskohan hän miten oli putken kytkennään kanssa?
 
TOFT Audion vehkeistä oon kuullut hyviä käyttäjäkokemuksia mut ite en oo kokeillut.
 
Siitä mistä aita on matalin...
j-o-n-e
21.02.2007 16:28:48 (muokattu 21.02.2007 16:37:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ART MPA GOLD etusesta oon lukenu joitain hyviä kommentteja, jonkun aikaa sitten törmäsin muistaakseni Gearslutzissa topiciin, missä joku tyyppi oli vertaillu MPA:ta mm. A-Designs Pacificaan, eikä MPA ollu vertailussa yhtän pöllömpi... Ääninäytteitä löyty, kannattaa etsiskellä.
 
UK-Evil-baystä löytys suht edukas: noin 365e postikuluineen (Thomanilla 498 + pk)
 
http://cgi.ebay.co.uk/ART-MPA-GOLD- … ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
 
----------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT:
 
http://gearslutz.com/board/showthre … php?t=104999&highlight=art+mpa+gold
 
Rumputesti (Pacifica, MPA Gold, Mackie) posti #15.
 
"I only record digital or analog. I don't monkey around with all that other stuff."
freda
22.02.2007 00:49:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.
 
Itse oon tehny pari etuastevertailua ja oon vahvasti sitä mieltä, että etuasteen merkitys soundissa ei ole niin merkittävä kuin usein väitetään. Tärkeintä on mun mielestä alhaiset kohina-arvot ja käytettävyys. Kunhan löytyy riittävästi gainia vähällä kohinalla, niin millä tahansa nykyaikaisella purkilla voi vetää :)
 
j-o-n-e
22.02.2007 01:31:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, henk. koht. oon kans sitä mieltä et on monta tärkeempääkin asiaa kun millaset etuasteet on, kuten hyvä äänen alkulähde, hyvä huone/akustiikka, mikki, vibat ylipäänsä jne. Mielummin Mackie, 57, huippuhyvä huone ja kunnon kuuntelu kun esim. monen tonnin vokaali-ketju ja paska huone. Ei etuasteiden merkitystä kuitenkaan kannata vähätellä. Vaikka noi aikasemmat ääninäytteet ei mitään parhaita ookkaan, voi jokainen kuunnella Pacifican (2000e) ja ARTin/Mackien eroa. Tottakai noissa on eroa ja Pacifica kuulostaa hyvältä, mut onko se niiiiiin paljon parempi kuin ART. Hmmm.... jokainen päättäköön itse.
 
"I only record digital or analog. I don't monkey around with all that other stuff."
jb
22.02.2007 01:54:34 (muokattu 22.02.2007 01:57:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottahan se on, että pelkillä luxus etusilla ei paljon keulita, mutta itse ainakin pidän etusten asemaa signaaliketjussa tärkeänä.
En usko että ne "isot pojat" turhaan käyttää niitä neven etusia,
vaikka olis behringerin "luxus" etusiakin tarjolla;)
 
Nyt kun noi muut hommat ( tila,soittaja,kannut,mikit...) on suht kondiksessa,
niin tietenkin seuraava homma on panostaa noihin etusiin, ja nyt se on tämän 400-600e verran.
Jatkossa tietenkin jotain vieläkin kalliimpaa,kauniimpaa ja ihanampaa:)
 
lisää vaan ton hintaluokan ehdotuksia ja kommentteja.
 
Paituvei..
Ensimmäinen pousti ja mukavasti/nopsasti jengi vastailee..hyvä meno.
 
Mikael
22.02.2007 10:07:16 (muokattu 22.02.2007 16:38:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etuasteitten (ja vehkeiden yleensäkin) merkityksestä voi tietty olla montaa mieltä, samoin kuin muidenkin ketjun osasten. Neven ja Mackien välillä ei välttämättä niin isoa eroa huomaa suorassa parivertailussa äkkiseltään ja erot saattavat tuntua pieniltä. Eroa alkaa kuitenkin syntyä kun äänittää jonkun koko levyn ja lisääntyvien raitojen myötä erot alkavat kertaantua - nykylevyissä saattaa helposti olla satakin raitaa tavaraa ja pienenkin eron kun kertoo sadalla niin ero jo tuntuu. Puhumattakaan sitten niiden muiden osasten laadusta. Koko levyn äänittämisessä myös muut asiat kun laatu optimaaliolosuhteissa alkavat tuntua. Miltä laite tuntuu, miltä se soundaa kun mennään äärirajoille, miten se käyttäytyy kun mennään särölle tai jopa klipataan... soundi on tietty pääasia laitteen kohdalla mutta muutkin asiat vaikuttavat.
 
Mä en oikein tajua sitä, että kun tällaisella studiotyöskentely-palstalla keskustellaan joistain laitteista, niin aina tulee se piste kun ruvetaan lopulta vähättelemään asioiden merkityksiä. Yleensä se tuntuu tulevan vastaan sillä hetkellä kun jotain kalliimpaa laitetta verrataan johonkin laitteeseen mikä löytyy jonkun toisen kirjoittajan arsenaalista.... Aina voidaan sanoa että joku muu asia merkkaa enemmän. Biisi esimerkiksi merkkaa niin paljon enemmän että mikään vehje ei pääse edes lähelle, joten yhtä hyvin kaikkiin keskusteluihin vois vastata että "keskittykää vaan tekeen niitä biisejä". Lopulta tietty vois sanoa että sota ja nälänhätä on paljon merkityksellisempiä joten mitä jos loptetettais koko palsta.
 
Mä ainakin suhtaudun tähän hommaan niin, että jokainen asia joka merkkaa vähänkin on tärkeä ja kaikki asiat pitää yrittää tehdä parhaimmalla mahdollisella tavalla niiden resurssien puitteissa mitä käytettävissä on. Lisäksi en vähättele yhtään sitä fiilistä minkä jonkun hyvän laitteen omistaminen tai käyttäminen aiheuttaa. Mun mielestä merkittävästi eri asioita ovat "voi vetää" ja "on ihan vitun siistii vetää" Hyvä fiilis -> parempi musa : )
 
Siitä mistä aita on matalin...
Raimo
22.02.2007 10:11:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RNP?
 

 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
womb.mixerman.net
Torniojaws
22.02.2007 22:25:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RNP?
 
http://www.fmraudio.com/RNP8380.htm
 
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
mhelin
23.02.2007 19:50:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Putkella tai ilman.
Soundi ratkasee!

 
Etuvahvistimella ei ole periaatteessa omaa saundia - jos on niin silloin on jo kyse efektilaitteesta. Käytännössä aika iso osa etusista kyllä kuuluu jälkimmäiseen kategoriaan joiden valinnassa nimenomaan pätee tuo "saundi ratkaisee" -periaate. Tosin sen saundin (esim. "putkisaundin" tai "muuntajasaundin") voi saada muustakin laitteesta kuin etusesta.
 
jsalo
19.06.2007 23:56:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.fmraudio.com/RNP8380.htm
 
Olen harkinnut tämän vempeleen ostamista (ja ehkä myös RNLA). Edustaakohan FMR audion tuotteita Suomessa kukaan? Ja jos ei niin mistä näitä mainioiksikin mainittuja etuasteita voisi hankkia?
 
/js
 
Mikael
20.06.2007 01:16:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen harkinnut tämän vempeleen ostamista (ja ehkä myös RNLA). Edustaakohan FMR audion tuotteita Suomessa kukaan? Ja jos ei niin mistä näitä mainioiksikin mainittuja etuasteita voisi hankkia?
 
/js

 
T-kaupasta näyttäis ainakin taas löytyvän:
http://www.thomann.de/fi/search_dir … 8e48215c723a6fd20182&sw=FMR&x=0&y=0
 
Inhimillisyys on hyve.
Locrian
20.06.2007 09:57:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistetään nyt tähän samaan ketjuun kyssäriä tuosta TOFT-lafkasta. Oisko jollain kertoa vähän enemmän? Käyttökokemuksia? Mistä hankki toftinsa? Suht paljon varsinki jenkkisaiteilla noita hehkutellaan mut taitaapi euroopassa olla vähän harvinaisempi brändi...
 
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
varakeef
20.06.2007 11:07:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-kaupasta näyttäis ainakin taas löytyvän:
http://www.thomann.de/fi/search_dir … 8e48215c723a6fd20182&sw=FMR&x=0&y=0

 
... ehkä heinäkuun lopussa... eli jos äsken oli niin eivät kauaa varastossa vanhenneet.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «