minca 23.02.2007 00:13:52 | |
---|
Ongelmani on tämä: Minulla on omia valmiita lyriikoita joista en ole tehnyt vielä biisejä. Eli ei siis mitään äänitettyä matskua, pelkät lyriikat. Aina kun on aloittamassa yhteistyötä jonkun uuden ihmisen kanssa, joutuu näitä lyriikoita luovuttamaan tai ainakin näyttämään näille uusille tuttavuuksille.. Onko siis mitään keinoa miten saisi nämä lyriikat ikään kuin "teostosuojattua" eli virallisesti omiin nimiinsä niin että niitä ei voi kukaan muu käyttää? |
jannu 23.02.2007 00:38:27 | |
---|
Ööö... Liity Teostoon, ni ei tartte miettiä. "Smoking makes it easier to disappear in a puff of smoke.
Start smoking today, be a ninja tomorrow!"
-Tompsi |
stagestar 23.02.2007 07:39:39 | |
---|
Ööö... Liity Teostoon, ni ei tartte miettiä. jotain tuo tapaista tuli mullakin mieleen ; ) rok rok !!! |
kivi 23.02.2007 08:17:59 (muokattu 23.02.2007 08:20:35) | |
---|
Ööö... Liity Teostoon, ni ei tartte miettiä. Mitäs tuo auttaa? Teosto on pelkkä edunvalvontajärjestö. Mitään ylimääräistä tekijän suojaa se ei tuo. Teosilmoituksessakin kerrotaan vain kappaleen nimi ja tekijät - ei se auta todistamaan että A:n kappale "Soutaen ruuhella rantaan" olisi varastettu B:n teoksesta "Ruuhella rantaan soutaen". Ja varsinaiseen kysymykseen, sun on jotenkin voitava todistaa että tekstit ovat olleet olemassa jo silloin-ja-silloin (aiemmin kuin kopioitu teos), jos olet niistä niin huolissasi. Sinetöidyssä kirjekuoressa itselleen postittamista ja päivättyjä sähköposteja ainakin käytetään tässä tarkoituksessa. Ja tämän sanomani jälkeen - mä en olisi huolissani. Mä itse jaan biisintekstejä joka suuntaan (en siis näytä vaan todella printtaan) jotta koko ajan mahdollisimman moni niistä tulisi julkaistuksi (mitä niitä säästelemään, sellainen vain tappaa luovuuden) eikä mulla ole ollut ongelmia. Hitin saaminen vaatii niin monta muutakin juttua kuin tekstin, että varmaan mä kokisin varkaudenkin kilpailuna siitä kumpi saa paremman kokonaisuuden. Loppujen lopuksi aika harva kielikuvakaan on kokonaan oma. Aina ne jostain on sinne alitajuntaan tulleet. |
Hargon 23.02.2007 08:26:45 | |
---|
Sinetöidyssä kirjekuoressa itselleen postittamista ja päivättyjä sähköposteja ainakin käytetään tässä tarkoituksessa. Jos ihan oikeuteen asti mennään, niin itselle postitetulla kirjekuorella ei ole minkäänlaista todistusarvoa. Sähköpostista en tiedä. Julkaise vaikka runokirja teksteistäsi, jos ihan tosissasi pelkäät, että pöllii sun sanoitukset. Tietämättömyys on autuain olotila silloin, kun kiveksesi ovat alasimella ja pajavasara jo matkalla alaspäin. |
kivi 23.02.2007 08:35:11 | |
---|
Jos ihan oikeuteen asti mennään, niin itselle postitetulla kirjekuorella ei ole minkäänlaista todistusarvoa. Sähköpostista en tiedä. Julkaise vaikka runokirja teksteistäsi, jos ihan tosissasi pelkäät, että pöllii sun sanoitukset. Näinhän se on. Tyhjiä ja avonaisia kirjekuoria on helppo postittaa, mutta jotenkin sinetöimällä ne vaikkapa liimapaperisuikaleella niin, että postileima todistaa ettei sinettiä ole irroitettu, vois olla uskottavampi. Tosiaan, ainoa varma tapa suojata materiaali on saada se julkaistuksi. Ja siihenhän tässä pyritään. :-D |
Mitäs tuo auttaa?
No eihän se itse mahdollista varkautta estä mitenkään. Onpahan yksi taho enemmän edes jokseenkin helpottamassa oikeuden toteutumista jos asiasta on pakko haloo nostaa. Mutta juu... En minäkään jaksa kiristellä, että pölliiköhän joku mun mestariteoksia. Ei niitä kukaan ilman varkautta tule kuulemaan kuitenkaan. "Smoking makes it easier to disappear in a puff of smoke.
Start smoking today, be a ninja tomorrow!"
-Tompsi |
Seba 03.03.2007 22:28:20 | |
---|
Julkaise kaikki netissä, näkyy päivämäärä milloin ne on sinne pistetty. Ja lisäbonuksena ne on vielä helpompi varastaa :) Jos nyt jotain ihan tosissaan kiinnostaa niitä pölliä? |