Noh, CD onkin pelkkää numerotietoa. Vinyyli on siniaaltoa. Sen takia CD on niin paljon huonompi. Pitkän ajan päästä arkeologi löytää omituisen mustan kiekon, jossa on ura ja lukema 45 r/min. Hän rakentaa itse neulasta ja paperista soittimen ja kuuntelee levyn, tosin melkoisen rahinan saattelemana. Toinen arkeologi löytää cd:n ja toteaa, että onpa niillä muinaisilla ihmisillä ollut fiinit lasinaluset. No, jos vakavasti puhutaan, niin sinänsä keskustelu formaatin paremmuudesta on aika turhaa. Loppujen lopuksi on sama miltä se musiikki kuunnellaan, pääasia, että kuunnellaan. Henkilökohtaisesti olen kiintynyt vinyyleihini esineinä, esim alkuperäiset beatle-vinyylit ovat kuitenkin se nimenomainen muoto, jossa ne ovat alun alkaen julkaistu ja levyn ulkoasu ja soundi on lähinnä sitä, mitä artisti on aikanaan halunnut. Myönnän tosin, että esmes Revolverin tai White albumin kuunteleminen vinyyliltä vaikuttaa joskus lähes uskonnolliselta kokemukselta. Kun levyn soittamisen kanssa joutuu näkemään vaivaa, musiikkiakin kuuntelee ihan toisella tavalla. Kivi ja sämpylä |
LTD 23.02.2007 08:31:38 | |
---|
Mä olen juuri sen ikäinen, että kerättyäni ikävuosia sen verran että musiikista alkoi kiinnostua cd-levyt tekivät jo tuloaan. Vinyylithän katosivat kaupoista aika nopeasti cd:n ilmestymisen jälkeen. Nyt olen kuitenkin hurahtanut vinyyleihin täysillä. Kansitaide ja itse kuuntelukokemus ovat ihan eri luokkaa cd verrattuna. Mulle on kuitenkin jäänyt vähän epäselväksi eräs täällä mainittu asia. Nimittäin vinyylien kuluminen käytössä. Puhutaanko nyt normaali käytössä vuosista vai vuosikymmenistä? Vai onko tämä sellaista "kymmenen vuoden kuluttua kuulin räsähdyksen" tyylistä juttua? http://www.rokkizine.com/haastattelut.php?id=3885 |
Musta Arkipyhä 23.02.2007 08:50:32 | |
---|
Noh, CD onkin pelkkää numerotietoa. Vinyyli on siniaaltoa. Sen takia CD on niin paljon huonompi. Ootko muuten kuullut miltä siniaalto kuulostaa? Mä ainakin toivon ettei mun vinyylit kuullosta vielä siniaallolta vaikka kauan on varastossa maanneetkin :-) "Jos Jumala olisi halunnut meidän kuuntelevan stereomusiikkia hän olisi antanut meille kaksi korvaa" (Pastori,Tankki Täyteen) |
PekkaM 23.02.2007 14:32:34 | |
---|
Onneksi aloitin vakavammin levyjä ostamaan vasta juuri CD-levyjen aikakauden alussa (U2 - Rattle and Hum oli ensimmäinen CD:ni), niin en joudu muinaismuistojen kanssa kamppailemaan. Sitä ennen pärjäsin C-kaseteilla. Teoriassa vinyylillä on kai mahdollisuudet parempaan äänenlaatuun, mutta käytännössä taitaa jäädä haaveeksi, vaikka kaikki rätinät ja paukahdukset levyn kulumisesta johtuen saataisiinkin minimiin. |
PekkaM 23.02.2007 14:34:02 | |
---|
Ootko muuten kuullut miltä siniaalto kuulostaa? Mä ainakin toivon ettei mun vinyylit kuullosta vielä siniaallolta vaikka kauan on varastossa maanneetkin :-) Noh, kakkosviestissä puhutaan jo älppärin sisältämästä akustisesta äänitiedosta (analogista varmaan ahettiin). Tämä siitä tulee, kun kirjoitellaan omimman aihepiirin ulkopuolella ;) |
Musta Arkipyhä 23.02.2007 14:43:09 | |
---|
Noh, kakkosviestissä puhutaan jo älppärin sisältämästä akustisesta äänitiedosta (analogista varmaan ahettiin). Tämä siitä tulee, kun kirjoitellaan omimman aihepiirin ulkopuolella ;) Näinpä.Ja tätä vähän olen tässä hakenutkin.Miksi pitäiskään vinyylin/minkätahansa kuuntelua perustella dynamiikalla tai taajuusvasteella tms.? Sehän riittää jos pitää vaikkapa vinyylin käsittelystä.se tuo mieleen muistoja jne. Pääasia ,että on kivvoo. "Jos Jumala olisi halunnut meidän kuuntelevan stereomusiikkia hän olisi antanut meille kaksi korvaa" (Pastori,Tankki Täyteen) |
Tarkastaja 01.03.2007 20:39:28 | |
---|
Riita seis: http://www.youtube.com/watch?v=g5dCMz4gKLI Sitten asiaan. Itse pohdiskelen tällähetkellä sitä, että ostaakko uusi soitin (~250e) vai uusi äänirasia (~50e) wanhaan Dual 1228 malliseen soittimeeni? Kuinka paljon käytännössä äänenlaadussa on eroa Dualin ja esim: Project-Debutin välillä? Äänirasian olen kuitenkin vähintään uusimassa, koska tällähetkellä virkaa hoitaa jokin merkitön halpisrasia. |
Sinap 01.03.2007 23:16:49 | |
---|
"Siinähän se tuubi on." |
HarriP 02.03.2007 19:10:41 | |
---|
Vinyylillä on selviä etuja, esim se että (olin kirjoittamassa: joitain vanhempia levyjä, kuten Paul Hornin In India & Kashmir, ei saa CD:inä -- mutta tämä levy kyllä löytyykin) joitain uusia levyjä saa vain vinyylinä, kuten Whyspin samanniminen esikoinen vuodelta 2004. Sitäpaitsi LPissä on vähemmän musiikkia. CD sopii sille Beethovenin yhdeksännelle, mutta muuten se on melkein mille vaan liian pitkä formaatti. Toisaalta, kun ne mediat ei mitään maksa, niin eipä niitä tarvitsisi täyteen tunkeakaan. Ja voisi sitä dynamiikkaakin käyttää. Tässä suhteessa jotkut ensimmäisistä CD -julkaisuista on mainioita kun niissä otetaan dynamiikasta 'kaikki' irti ja kannessa voi olla asiaan liittyvä varoitustarra ... esim Frankie Goes to Hollywoodin Welcome to the Pleasuredome (1984) oli mainio, rehellisesti digitaalinen levy. Se ehkä kuulosti hyvältä, en muista enää, ja on jo aikaa sitten jäänyt jollekin pysyväislainaan. |
empty 24.03.2007 16:36:55 | |
---|
Mielelläni kuuntelen vinyylejä ja nyt se onnistuukin kun sain stereot joissa on soitin. Ja joitakin levyjä on julkaistu vain vinyylinä, senkin takia niitä olen hankkinut. Enpä osaa tuohon äänenlaatuun sanoa mitään kun vähään aikaan vinyylejä kuunnellut. Mutta vinyyleissä on kyllä jotain mitä cd:eltä ei löydä. Ja kansitaidekin on parempi (ei tietenkään aina). Muuta en nyt keksi (enkä jaksa lukea koko ketjua läpi). |