Aihe: Sekalaisia kysymyksiä akustisista bassoista
1
Hellrongel
19.02.2007 21:56:58
Eli tuollaiset reilut 6kk soittokokemusta takana sähköbassolla ja kesäksi himottaisi hommata ihan fiilistelyvehkeeksi akustinen bassokitara, jota voisi sitten mökin rantakallioilla ja leirinuotioilla soitella auringonlaskussa. Rahaa ei olisi järjettömästi käytettävissä, joten pyydän nyt teiltä kokeneemmilta apua.

1. Akustinen vai elektoakustinen?

Peittyykö ääni pahasti yhden kitaran ja epävireisesti, joskin hiljaa määkivän kuoron alle leirinuotiolla soitettaessa? Kestävätkö elektroniikat halvemissa malleissa pientä "reissuelämää"? Ainakin bändisoitossa voisi elektroakustistista sopivissa määrin käyttää, toisaalta elektroniikat eivät halvemmissa malleissa ole kovin hyviä, ja sähköbasso on kuitenkin se pääsoitin. Heitelkäähän argumentteja puolesta ja vastaan.

2. Nauhaton vai nauhallinen?

Sähköbassoni on nauhallinen, joten pidemmällä tähtäimellä myös nauhattoman kokeileminen houkuttaisi. Onko kuinka vaikea soittaa verrattuna nauhalliseen? Luultavasti yksi kesä menisi pelkästään harjoitellessa, mutta monipuolinen soittotaito olisi plussaa. Toisaalta näin aloittelijana ei kannattaisi haukata liian suurta palaa kerralla.

3. Ja sitten se basso..

Ystävämme Thomann tarjoilee minulle sopivaan hintaluokkaan tälläisiä:

http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbb30bk_akustikbass.htm

Halvin mahdollinen, nauhattomana saman hintainen (akustinen)

http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbb40cebk_akustikbass.htm

Tämäkin akustinen (joku Jumbo-model)

http://www.thomann.de/fi/ibanez_aeb8e_bk.htm

Ibanezin elektro-akustinen (kipuraja hinnassa aika lähellä..)

Onkos jollain näistä kokemuksia. Varsinkin tuosta ensimmäisestä. Basson ei tosiaankaan tarvitse olla mikään erityinen, mutta kestävyys saisi olla kohdallaan ja virekin pysyä kohtuullisena. Enimmäkseen omaan fiilistelyyn & nuotiolauleskeluun olisi tulossa. Tiedän, että bentonit eivät laadulla juhli, mutta saisiko noista oikein säädettynä (aloittelijalle) kohtuullisen soittopelin?
Hellrongel
21.02.2007 22:05:16
Anteeksi nyt nostoni, mutta yllä olevat kysymykset ovat yhä avoinna...
Keny
22.02.2007 08:12:11
Noista kolmesta vaihtoehdosta oisin ton Ibanezin puolella.Omistan kyseisen basson ja tyytyväinen olen ollu kaikinpuolin.Yleensä tohon hintaan ei mitään kunnollista saa.Useampaa yksilöä olen testaillu ja kaikki hyviä yksilöitä ovat olleet hintaansa ja käyttöönsä nähden.

Toimii nuotiojameissa,keikalla ja treeneissä ainakin hyvin.Pronssikielet kannatta vaihtaa noihin akustisiin niin soundi paranee ja pysyy hyvin vireessä ja kannattaa muista että ainakin Ibanezi on 32 tuuman skaalalla mikä tekee tatsista aika löysän.

Elektroakustinen kannatta hankkia koska tuppaa pelkkä aksu jäämään jo kahden akustisen kitaran jalkoihin.Pieni vahvistus riittää ja eq:tus.Nauhaton taas voi olla aika haasteellinen joten nauhallisen puolella olisin.

Noista HB bassoista ei ole kokemusta mutta parista kitarasta kyllä ja kauheita olivat ainakin ne yksilöt.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Teijo K.
22.02.2007 10:06:06

Nauhallisella akkarilla saattaa plektralla oikein räimimällä pärjätä jotenkuten akustisten kitaroiden kanssa. Siis ihan nuotiomenolla. Munsta homma on pilalla jos sinne notskille pitää raahata jotain vahvareita. Nauhaton on hiljaisempi joten sillä luulen että ei menis niinkään.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Zarmo
22.02.2007 10:48:44

Miulla on kanssa Iba. Käypäinen peli ja hiton kaunis. Ei kovin äänekäs kyllä. Ja tatsi tosiaan vähän lörppö, paksumpia kieliä kaipaisin, mutten ole jaksanut hankkia.
http://www.thomann.de/fi/ibanez_aeb10e_dvs.htm
Harmi, että omasta on elektroniikkapuoli jotenkin särki.
Likainen kokolattiamatto.
Vapinamonologeja
Hellrongel
22.02.2007 21:12:26
Kiitoksia vastauksista, taidan tuon nauhallisen Ibanezin sitten hankkia.
S3k7u
04.03.2007 20:45:56

Tee se itse Akkari basso! Itse aion ruveta kohtapuoliin väsäämään akustista bassoa. Voi sitten vaikka koulu matkat soitella!
Teijo K.
05.03.2007 09:56:54 (muokattu 06.03.2007 10:11:19)

Tee se itse Akkari basso! Itse aion ruveta kohtapuoliin väsäämään akustista bassoa. Voi sitten vaikka koulu matkat soitella!

Alkaa olla muuten kohta kiire jos aikoo tämän talven aikana saada akustisen valmiiksi. Tai oikeastaan saattaa olla jo myöhäistäkin kun meni ne pakkaset nurin.

Vähän näyttäisi kelit siltä, että ei kannata aloitella akustisen tekoa ennen enstalvea.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Parhaimmillaan historiantutkija on ilonpilaaja.
-Zetterberg
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)