Aihe: Säkkipilli
1
Mashenka
13.02.2007 10:56:02
Osaako kukaan kertoa mulle säkkipillin borduna-putkista? Onko niiden sävelkorkeus kaikissa pilleissä sama, vai riippuuko se pillistä, vai voiko sitä itse säädellä?

Pitääkö säkkipilliä virittää jotenkin, vai säädelläänkö virettä suulla? Entä äänialue? Kuinka laaja on skaala?

Kiitos. :)
tekerolant
13.02.2007 23:03:55 (muokattu 13.02.2007 23:17:16)
Haku voisi auttaa, jos se pelaa. Olen itsekin vastannut nähin s-pilllikysymyksiin muutamaan kertaan.

Ja tämä sivu on ehkä paras tietolähde, todellista omistautumista huokuva: http://user.it.uu.se/~crwth/bagpipes/swedish/index.html

Toki niitä borduunoita saa säädettyä kun pitää virittää -vaikkei moni sitä uskoisi tästä soittimesta...

Yleensä niissä on sellainen liukuva holkkisysteemi, jolla soivan pillin pituutta saa säädettyä ainakin hienovirityksessä tarvittavan määrän, joskus enemmänkin. Niitä pillejä voi myös vaihtaa eri sävelissä soiviin. Pussissa on kiinnityspaikka, johon pilli lykätään kiinni. Niitä voi vaihtaa kuin järjestelmäkameran objektiiveja, sopivan tutun vertauksen keksiäkseni... Ja pillejä voi sitten tehdä vaikka itse sorvaamalla, vaikka olen kyllä nähnyt puutarhaletkun pätkiäkin.

Toimiva ruoko (=yksin ja yhdessä muiden kanssa hyvin soiva) pitää sitten toki olla joka pillille ja sehän se on joka vaatii vehtaamista ja säätämistä -ja osaamista.

Skaala on oktaavin tai 1-2 säveltä alle ja ylipuhallus onnistuu länsieurooppalaisilla soittimilla. Lue lisää tuolta Ollen sivuilta, sillä on melko villejäkin sormituksia skaalan jatkamiseksi 6-7 sävelisessä ruotsalaispillissä.
Vaikka ei se saatavien sävelten määrä ole kovin ratkaisevaa sille, onko musa toimivaa vai ei. Kuuntele näytteitä. Se simppelein mollikin on erittäin vaikuttava skaala, kun on jotain sanottavaa itse melodiassa ja sen tulkinnassa.

Kuten tässä: http://user.it.uu.se/~crwth/bagpipes/swedish/sounds/dalby.mp3

Suulla ei paljon säädellä, sillä lähinnä pumpataan riittävä ilmavarasto säkkiin. Säkin puristuksella kyllä voi säädellä soittoa.
Muszika, aggression! Muszika, elegant!
tekerolant
22.02.2007 23:46:20
No ei siellä muuta ole, tuo malli vaan on yleisin suomalaisilla soittajilla. Virolainen torupill on toinen. Siis meinaan niitä muutamia, jotka tosissaan soittavat.

Taitaa pikemminkin olla niin, että ns. suuri yleisö luulee että säkkipilli on llman muuta aina se skottilainen.

Google ja Wikipedia auttavat muun maailman säkkipillien löytämisessä.
Thyre
23.02.2007 11:12:50
No ei siellä muuta ole, tuo malli vaan on yleisin suomalaisilla soittajilla. Virolainen torupill on toinen. Siis meinaan niitä muutamia, jotka tosissaan soittavat.

Taitaa pikemminkin olla niin, että ns. suuri yleisö luulee että säkkipilli on llman muuta aina se skottilainen.

Google ja Wikipedia auttavat muun maailman säkkipillien löytämisessä.

Selvä, ymmärrän. Itsekin olen huomannut, että sana 'säkkipilli' yleensä johtaa ihmiset ajattelemaan skotlantilaista ylämaan pilliä, ja siksi olin niin hämmentynyt tällä keskustelupalstalla vallitsevasta suuntauksesta.

Suomessa on ilmeisesti sitten enemmänkin noita Taalainmaan säkkipilliä soittavia? Voisikohan noihin tosissaan säkkipilliä soittaviin laskea mukaan myös Suomen ainoan säkkipillibändin Helsinki Pipes & Drumsin säkkipillisektio? Kyllä ne vissiin melko tosissaan ovat.
Dobermanne
23.02.2007 14:53:04
Helsinki Pipes and Drumsin soittajat ovat erittäinkin tosissaan, ja täytyy mainita että sen piirissä jotenkin vaikuttavia on toista kymmentä. Onpa mahdollista että Taalainmaan pillit yms. ovat harvinaisuuksia verrattuna Skotlantilaiseen Ylämaan säkkipilliin. Opetusta aiheessa löytyy ja yhteydenotto sivuston http://www.bagpipe.fi sivistääkin tässä aiheessa jo kummasti.
tekerolant
23.02.2007 18:59:12
Voisikohan noihin tosissaan säkkipilliä soittaviin laskea mukaan myös Suomen ainoan säkkipillibändin Helsinki Pipes & Drumsin säkkipillisektio? Kyllä ne vissiin melko tosissaan ovat.

No myönnän, että oma asenteeni tuohon skottitouhuun vaikutti lausuntooni...

Välillä vain ärsyttää tuo säkkipilli-käsitteen omiminen vain marssibändi-käyttöön. Ja melko usein skottipillinsoittajat ovat osoittautuneet olevan yhtä tietämättömiä muista maailman säkkipillikulttuureista kuin ketkä tahansa turakaiset. Kumma kyllä.
Thyre
24.02.2007 17:01:54 (muokattu 24.02.2007 17:02:34)
No myönnän, että oma asenteeni tuohon skottitouhuun vaikutti lausuntooni...

Välillä vain ärsyttää tuo säkkipilli-käsitteen omiminen vain marssibändi-käyttöön. Ja melko usein skottipillinsoittajat ovat osoittautuneet olevan yhtä tietämättömiä muista maailman säkkipillikulttuureista kuin ketkä tahansa turakaiset. Kumma kyllä.

En usko että tuossa on niinkään termin omimisesta kyse vaan lähinnä skotlantilaisen ylämaan säkkipillin hyvästä näkyvyydestä/harrastuksen laajasta levinneisyydestä maailmalla.

Oman havaintoni mukaan skotlantilaisen ylämaan säkkipillin (=GHB) ovat hyvin perillä oman soittimensa sukulaisista sillä monet (myös ihan eturivin) soittajat soittavat myös muunlaisia säkkipillejä (uilleann pipes, Scottish small pipes, border pipes, shuttle pipes mitä niitä nyt onkaan). Tähän porukkaan kuuluvat myös Helsinki Pipes & Drumsin soittajat, joilta löytyy varastoistaan niin Scottish small pipesia kuin shuttle pipesiakin. On todella ikävää jos tiellesi on sattunut vain sellaisia GHB:n soittajia, jotka ovat olleet tietämättömiä kuinka suuri säkkipillien perhe todella on.

Tässä vielä ihan yleisen mielenkiinnon vuoksi linkki yhden tuttuni webbisivulle aiheeseen liittyen. :)

http://www.piping.on.ca/browseproducts.asp?catID=126
JMUS
22.03.2007 22:57:44
Vaikka alkuperäinen kysymys saikin vastauksen jo aiemmin , ajattelin silti jatkaa ettei tämänhetkisen mieliaiheeni käsittely vain tyrehtyisi tähän.

Hankin alkuvuodesta kanadalaisen Walshin valmistaman skottilaisen pikkupillin A/D kombinaatiolla. Pillissä on kaksi soittopilliä ja neljä borduunaputkea, joista yhdessä putkenpäätä kiertämällä saadaan kaksi eri säveltasoa. Näistä sitten soittopillistä riippuen valitaan oikea yhdistelmä. Ilma pumpataan säkkiin palkeilla, joita pidetään oikean käsivarren alla säkin ollessa vasemmalla.

Nyt ymmärrän miksi kaikilla tämän alan sivustoillakin kehoitetaan aloittavaa säkkipillin soittajaa hakeutumaan osaavan opettajan pakeille tai miksi säkkipillin soittoa olisi harjoiteltava puhallettavalla harjoituschanterilla (tällaisenkin olen hommannut). Tämä on nimittäin hikistä painimista: vasemmalla kädellä yrität pumpata säkkiin ilmaa tasaisesti, toisella pitää painetta säkissä juuri oikeana niin, että kielet soivat oikealla sävelkorkeudella. ja sitten vielä pitäisi molemmilla käsillä soittaakin. Soittaminen olikin aluksi aivan kuin sikaa kiduttaisi. Nyt alkaa jo saamaan borduunoista tasaista ääntä ja soittopillissäkin sävelet pysyvät kontrollissa ainakin jonkin aikaa.

Itse olen juuri tekemässä taalainmaanpilliä ja ensimmäistä soittokelpoista versiota olen tässä juuri viritellyt. Sormireiät vaan eivät aivan tahtoneet vielä osua oikeille kohdille.

Ja jos vain olen tästä harrastuksesta jollekin maininnut niin ensimmäinen kommentti on aina poikkeuksetta ollut: No, sun pitää sitten pukeutua kilttiin.

Tässä vielä yksi sivusto, jossa on todella laajasti tietoa säkkipilleistä . Löytyy mm. esittelyt useista eri maiden soittimista : The Universe Of Bagpipes : http://www.hotpipes.com
Murgo
23.03.2007 13:32:21 (muokattu 23.03.2007 13:32:58)

Aiheeseen liittyen: onko tietoa onko näistä siellä täällä,esim SP-elektroniikassa, myytävistä n.100 euron säkkipilleistä yhtään mihinkään? Säkkipillinsoitto on pitkäaikainen haave, mutta luettuani aiheesta säikähdin soittimen vaativuutta niin että aloinkin opetella viulunsoittoa sen sijaan. Joskus ehkä kuitenkin tekisi mieli kokeilla, mutta paljoa rahaa ei viitsisi sijoittaa jos siitä ei tulekaan mitään. Ainakin kokemukseni saman hintaluokan kiinalaisesta viulusta ovat erittäin positiiviset, siinä on vingutinta koko rahalla harrastelijalle, mutta säkkipilleistä en tiedä. SP-elektroniikalla näkyy olevan ruokopillejäkin tarjolla varaosina.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
mll
23.03.2007 13:54:46
Aiheeseen liittyen: onko tietoa onko näistä siellä täällä,esim SP-elektroniikassa, myytävistä n.100 euron säkkipilleistä yhtään mihinkään? Säkkipillinsoitto on pitkäaikainen haave, mutta luettuani aiheesta säikähdin soittimen vaativuutta niin että aloinkin opetella viulunsoittoa sen sijaan. Joskus ehkä kuitenkin tekisi mieli kokeilla, mutta paljoa rahaa ei viitsisi sijoittaa jos siitä ei tulekaan mitään. Ainakin kokemukseni saman hintaluokan kiinalaisesta viulusta ovat erittäin positiiviset, siinä on vingutinta koko rahalla harrastelijalle, mutta säkkipilleistä en tiedä. SP-elektroniikalla näkyy olevan ruokopillejäkin tarjolla varaosina.

Terve,

kuten täällä on jo mainittu säkkipillejä on hyvin monenlaisia. Aloitin virolaisen säkkipillin soittamisen syksynä. Olen ollut siis syksystä asti vaihdossa Virossa. Virolaisen säkkipillin ääni on ihan miellyttävä ja siitä ei ole niin vaikea saada ääntä kuin skotlaintilaisista sukulaisistaan.

Virolaisen säkkipillin melodiaputki on yksilehdykkäinen, samoin myös bordunaputket, joita on kaksi tai kolme. Perusasteikko on G-duuri, joka lähtee D:stä liikkeelle. Ambitus on oktaavi ja sekunti. Perusasteikko on siis D E F# G A H C D E. Pillistä saa myös ilman suurempaa kikkailua seuraavat äänet F Bb C#. Sitten muita ääniä saa soittamalla puolella sormella. Olen saanut pillistä irti myös korkean F:n ja jonkinlaisen F#:n.

Bordunaputket ovat G ja D, jos pillissä on kolmas borduuna niin se on oktaavin korkeampi G. D-borduuna putkessa on yksi aukko, jonka avaamalla siitä saa E:n.

Virolaisessa säkkipillissä ei ole paljetta. Puhallusvoimaa siis kehiin.

Virolaisen säkkipillin harjoitteluun ei tarvita harjoituspilliä, sellaista ei ole edes olemassa. Virolaisesta säkkkipillistä pitäisi kuitenkin saada kohtuullisessa ajassa sellainen ääni irti, että sillä pystyy soittamaan melodioita. Minulla meni siihen muistaakseni muutama päivä. Enkä siis ole aikaisemmin soittanut puhallinsoittimia, paitsi hyvin vähän tinapilliä. Nykyään pystyn soittamaan kohtuullisen sujuvasti kappaleita, niin että vire pysyy eikä borduna huoju. Huomattavasti paremminkin voisi mennä. Aika on vain niin rajallista.

Toisaalta taas yksi paikallinen vanhempi opiskelija ei ole saanut vuoden harjoittelun jälkeen pillistä minkäänlaista järkevää ulos. Epäilisin, että tässä tapauksessa kyse on pelkästään soittajasta.

Virolainen säkkipilli maksaa muistaakseni n. 7000 EEK, eli n. 450€. Täällä Virossa on ainoastaan yksi soitinrakentaja, joka tekee tällä hetkellä säkkipillejä. Hänen isänsä oli se joka alkoi rakentaa uudelleen säkkipillejä. Isä ei tällä hetkellä ehdi tekemään niitä, kun on parempaakin tekemistä.

Aina ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan. Suomalainen Yrjänä Ermala tekee suomalaisia säkkipillejä, jonka kehitystyössä on ollut mukana kansanmuusikko/musiikinmaisteri Petri Prauda. Tuolla on yhteystiedot Ermalan yhteystiedot http://www.etno.net/index.php?id=124&la=fi

Toivottavasti tästä on jotain apua.

Markus
JMUS
23.03.2007 22:00:27

Mainitsemani vaikeudet liittyivät vain tähän skottilaiseen palkeilla puhallettavaan.
Samanlaisia on toki muitakin,kuten ranskalainen chabrette ja irlantilainen uilleann, joka taitaa olla vielä vaativampi. Ruotsalainen pilli taitaa olla helppoudessa samaa luokkaa kuin virolainenkin. Puhtaan äänen saa heti ensi yrittämällä, ja sormituksenkin oppii päivässä parissa.

Palkeiden käyttö säkkipillin soitossa vaatii harjoittelua aivan kuten jousen käyttö viulussa, joten halusta ja asiaan paneutumisesta se kuitenkin on loppujen lopuksi kiinni. Itse pidän kyllä viulua vaativampana soittimena kuin minkäänlaista säkkipilliä.

Sadan euron pillin ongelma on siinä,että se voi olla aivan soitettava tai sitten täysin kelvoton. Tätä on taas aloittelijan vaikea arvioida, varsinkin kun on kysymys skottipillistä, koska kunnon äänen saaminen laatupillistäkin on aloittelijalle vaikeaa.
Thyre
24.03.2007 22:32:00
Minäkin kyllä kehottaisin välttämään noita n. 100 euron säkkipillejä. Sillä hinnalla saa todennäköisesti vain pakistanilaisen pillin, jotka tehdään pehmeästä puusta. Kunnollisen äänen saaminen sellaisesta on työn ja tuskan takana, eikä ehkä onnistu ikinä.

Tuolla SP-Elektroniikan sivulla pilleistä ei oikein edes kerrottu mitään olennaisia tietoja, kuten missä pillit on valmistettu, minkälainen säkki tulee mukana, yms. En ostaisi sieltä vaikka halvalla lähtee.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)