Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 518 19 20 21 22244 245 246 247 248
Antti1
15.02.2007 16:54:53
cedel: Muuten näyttää varsin mainiolta, mutta mä jättäisin noi t.bonet pois tosta. Sä et ensialkuun ihan oikeasti tarvitse tuota määrää mikkejä (varsinkaan edullisia ja ei niin hyviä), kannattaa opetella käyttämään noita kahta oikeasti hyvää mikkiä ensin. Jos sä jätät pois noi t.bonet, niin sä saat sillä rahalla Behkujen tilalle Genelec 8020:t. Ne ei ole mitenkään eksponentiaalisesti paremmat, mutta niitä ei tarvitse vaihtaa ikinä pois. Ne kelpaa melkein miten pitkälle tahansa.
Halsu
16.02.2007 01:07:57 (muokattu 16.02.2007 01:14:30)

cedel: Muuten näyttää varsin mainiolta, mutta mä jättäisin noi t.bonet pois tosta.

Heh, pitääpä laittaa tänne poikkeava ääni muutamaan kohtaan ;-)

Ensinnäkin, olen ollut niihin T-Bonen mikkeihin joita omistan erittäin tyytyväinen. Hinta-laatusuhde on mainio. Itse suosittelisin hommaamaan mielummin riittävästi kohtuuhintaisia mikkejä kuin muutaman kalliimman.

Sitten tuosta Alesiksesta - mulla on sellainen, ja voin kertoa phantomvirran rientävän iloisesti mikkikaapeleissa, konkkamikit supattaa moitteetta.

Tuosta firewiremallista saa kaikki 16 raitaa erikseen pihalle (8 mikkikanavaa + 4 stereolinjaparia) kuten Helixistäkin. Molemmista saa lisäksi ulos mastersumman.

Tuo miksutin (molemmat niistä) toimii äänikorttina, joten erillisen äänikortin osto on turhaa muiden kuin midiominaisuuksien vuoksi.

Edit: siitä olemme Antin kanssa samaa mieltä, että REAPER on mainio softa - itse käytän multimixini kanssa Sonyn Acid 6 prota kun sellainen tuli taannoin ostettua, jos nyt aloittaisin tyhjältä pöydältä ottaisin varmaan Reaperin. Nuo ovat hyvin samankaltaisia käyttöliittymältään ja logoiikaltaan.

Noita Behkun kaiuttimia on kehuttu aika monessa paikassa, jotenkin tuntuisi siltä että niillä pärjää aika pitkälle - Henkilökohtaista kokemusta mulla ei kyllä niistä ole.

Tila vaikuttaa niin paljon soundiin että huippukajareillakaan ei peruskotistudiossa neutraaliin toistoon yleensä päästä - saattavat mennä eurot harakoille.
CU -- Eki
Antti1
16.02.2007 11:04:15
Heh, pitääpä laittaa tänne poikkeava ääni muutamaan kohtaan ;-)

Eipä mitään, tapoja on yhtä monia, kuin tekijöitäkin ja varsin harvat niistä on oikeasti vääriä. Mä oon ite simppelin ja laadukkaan kannalla, varsinkin taipaleen alulla ja etenkin nyt, kun kyselijä tod.näk. rupeaa opiskelemaan alaa.

Genejä puoltaisin sen takia, että niitä käytetään oikeissa kuvioissakin --> pystyy suoltamaan vertailukelpoista kamaa, koska kaiuttimien "soundi" on edes sinnepäin. En siis vetoa raa'asti äänenlaatuun (joka on Behkuissa oikeasti hyvä), vaan tehdyn työn vertailukelpoisuuteen tjsp. Laadukkaiden mikkien puolustaminen ei taas varmaan kaipaa kummemmin selittelyjä: ne ovat hyviä ja ne kelpaavat "laatutietoisillekin" nirppanokille (siis puhun asiakkaista).

T.bonet voivat olla hyvät ja kelvolliset ja mainiot, mutta tuollaisen mikkimäärän omaksuminen kerralla tuottaa ainakin mulle vaikeuksia --> ehkä liian iso pala kakkua ja vempaimien mahdollinen potentiaali sekä niksit jää ymmärtämättä? Riippuu käyttäjän viitseliäisyydestä ja hermojen kestosta tosin aika pitkälle. Lisäksi tuollainen määrä mikkejä vaatii valtavan sijoituksen rahallisesti ständeihin. Halvat ständit on sellainen pahe, johon ei välttämättä kannata ratketa myöskään. Niistä ei oo kuin harmia.
cedel
16.02.2007 12:14:01
Kiitos Antille ja Halsulle mielipiteistä ja vastauksista.

T.bonet voivat olla hyvät ja kelvolliset ja mainiot, mutta tuollaisen mikkimäärän omaksuminen kerralla tuottaa ainakin mulle vaikeuksia

T-luut tulee siis hommattua "kaiken kukkuraksi" -periaatteella. Ei niille ole varmaankaan heti käyttöä (ihan alku metreillä), mutta väistämättä tulee eteen sellainen tilanne, jossa pitäisi äänittää rummut, mutta ei ole mikkejä.
Kun nyt ostaa lähes kaiken kerralla, niin miksei samalla sijoita myös sarjaan, jolla voi mikittää rumpujakin? Mitään superhyper tasokasta mikkisarjaa en aluksi tarvitse, vaan sellaisen kohtuullisen setin jolla saa tavaran nauhalle niin, että sitä kuunteleekin vielä.

Itselläni on jonkin verran mikitys kokemusta parilta studiolta, jossa ollaan oltu bändin kanssa äänittelemässä. Miksaamisestakin alkeet on jotenkuten hallussa.
Genelecejä pidän itse varteenotettavana mahdollisuutena. Katsotaan sitten kummat aktiivilaatikot tilataan, kun tilataan. Pääasia on että ne monitorit hommataan, eikä huonoimpia mahdollisia.
kojones
19.02.2007 08:45:20 (muokattu 19.02.2007 09:59:04)
Miun pitäis kuulemma tehdä rokkibändille demo.

Rummut on semmonen vekkuli että aiheuttavat vähän päänvaivaa näin teoriatasollakin, mitenkäs ne kannattais mikittää?
Konkka ois ilmeisesti overheadina hyvä, muttei nyt tuu mieleen ketään jolla semmonen olisi. Viisseiskoja/kopioita löytyy kyllä riittävästi, onnistuisko noilla tyydyttävästi?

Maksimissaan neljää kanavaa sais yht'aikaa ääniteltyä...

Kämpillä on ihan hyvä akustiikka, mutta oisko tarpeen patjoja kasailla setin ympärille?
varakeef
19.02.2007 11:09:06
Miun pitäis kuulemma tehdä rokkibändille demo.

Rummut on semmonen vekkuli että aiheuttavat vähän päänvaivaa näin teoriatasollakin, mitenkäs ne kannattais mikittää?
...Viisseiskoja/kopioita löytyy kyllä riittävästi, onnistuisko noilla tyydyttävästi?

Jos kyseessä on todella rokkibändi niin voi onnistuakin. Koska kyseessä on taitolaji niin voi olla onnistumattakin.

Maksimissaan neljää kanavaa sais yht'aikaa ääniteltyä...

Basari, overheadi, kitara ja demolaulu ensimmäisellä otolla. Kaikkiin viisseiska. Loput erikseen.

Kämpillä on ihan hyvä akustiikka, mutta oisko tarpeen patjoja kasailla setin ympärille?

En ole koskaan moista tehnyt. Ei liene tarpeen.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kalleh
21.02.2007 10:14:21 (muokattu 21.02.2007 10:14:40)

http://www.avaruusankat.com/pulustu … book/Recording/rumpujen_mikitys.htm
kivi
21.02.2007 10:38:09 (muokattu 21.02.2007 10:43:55)

Hm. MD421 on kylläkin dynaaminen, noin niinku esimerkiksi. Eikä Bonhamkaan varmaan laittanut overheadiaan kahta kapulanmittaa virvelistä bassorumpuun päin.

Hassu sivu. Kaikki on melkein, muttei ihan.

D12 muuten on alunperin laulumikiksi suunniteltu.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
wirtuoso
22.02.2007 14:54:35 (muokattu 22.02.2007 14:55:42)

Nyt varmaan yleensä kysytty kyssäri, mutta kuitenkin on hyvä muidenkin tietää jos en ole ainoa!

Elikkä olen tekemässä itselleni juuri studiota kotikäyttöön (Demoamiseen ja muutenkin biisien nauhotteluun) ja olen hommaamassa kamoja. käyttöön tulee Fujitsu Siemens Lifebook C series 1020 kone 1gb muistilla. Sitten olemme ajatelleet hommata mikseriä joten miten kannattaisi tämä mikseri laittaa koneeseen kiinni ja mitä laitteita tähän tulee ostaa? Miten liitännät menevät jne...
Muista ei varmaan muuta hankaluuksia kuin rummut jotka pitäisi tietenkin saada koneelle jokainen raita erikseen tietenkin, jokainen rummunosa erikseen mikitettynä. Ohjelmaa tietokoneella tulee olemaan CuBasen uusin versio ja mahdollisesti DrumKit From Hell...

Joten mitä kamoja tulisi ostaa ja miten mikseri kiinni koneeseen?? Kiitos jo näin aluksi... kaikki ehdotukset otetaan vastaan ;) (Käyttäkää selkokieltä, niin tästä on muillekkin iloa)
kää
wirtuoso
22.02.2007 17:23:28

firewire mikseri-äänikorti yhdistelmä vois olla sun juttu. vältyt turhilta piuhoilta ja saat mikserin helposti läppäriin firewire-väylän kautta kiinni. ja mikseri toimii vielä samalla äänikorttina. siihen sitten vain mikkejä kiinni ja rokki soimaan..

haulla löytyy paljon asia näistä, en nyt jaksa linkittää

Tuleeko sitten hankkia koneelle jokin FW sisään tulo vai millä liitäntä tulee? Olisiko sitten jonkin laista FW mikseriä ehdottaa jollakin? Ehdotuksia otetaan vastaan ;)
Sekä jos joku noista rumpumikeistä tietää niin mitkä olisi hinta/laatu suhteeltaan erinomaiset?
www.mikseri.net/argathron Jos kunnon metalli kiinnostaa!
masterhat
22.02.2007 17:25:26
Tuleeko sitten hankkia koneelle jokin FW sisään tulo vai millä liitäntä tulee? Olisiko sitten jonkin laista FW mikseriä ehdottaa jollakin? Ehdotuksia otetaan vastaan ;)
Sekä jos joku noista rumpumikeistä tietää niin mitkä olisi hinta/laatu suhteeltaan erinomaiset?

jos koneessa ei ole firewire-liitäntää, niin tuo vaihtoehto kannattaa unohtaa
wirtuoso
22.02.2007 18:05:09 (muokattu 22.02.2007 18:22:13)

jos koneessa ei ole firewire-liitäntää, niin tuo vaihtoehto kannattaa unohtaa
Onko olemassa sitten jotain väliporttia tai vastaavaa? Löysin tuollaisen... tuo meneepi koneen korttipaikkaan, ottaako sitten FW:n vastaan? jos jollain tietoa niin se ei olisi nyt pahasta :)
http://www.thomann.de/fi/the_tpc_firewire_cardbus_card.htm

Ja onko muita mahdollisuuksia saada kaikkia raitoja sitten koneelle mikseristä kuin FW, vai voiko ne laittaa esim. M-Audio Fast Track:in kautta?
http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_pro.htm
www.mikseri.net/argathron Jos kunnon metalli kiinnostaa!
SiwamieS
22.02.2007 20:51:36
Pistänpäs minäkin tähän vähän.
Pitäis vihdosta viimein jossain vaiheessa hommata 'kunnolliset' äänityssysteemit. Ihan pöytäkoneen kanssa käytettäväksi tulossa. Firewireä ei löydy joten PCI-korttia koneen takapuoleen -pohjainen laitteisto varmaankin haussa.

Kahdeksan olisi sopiva raitamäärä, tolla saa jo punkimmat äänitykset tehtyä livenä koko pumpun ja hifimpiin setteihin piisaa rumpuäänityksiin.
Mahdollisimman halpa mutta toimiva vaihtoehto haussa, tietty.. ;)

Onko joku pelkistetty adat-kortti & Behringer ADA8000 edelleen se markkinoiden halvin kombinaatio? Jos on niin mikä kortti olisi se nappiostos? Mitenkäs kuuntelu kannattaisi sitten järjestää, tarvinko kuulokevahvistinta tms.?

(Ja tosiaan, pelkästään tähän ydinrunkoon mielipiteitä, eli mikkeihin tai luureihin ei tarvitse ottaa kantaa, niitä löytyy sekalaisia iteltä ja lisäksi saa lainailtua tutuilta. Softaksi olen suunnitellut jotain ilmaista raituriohjelmaa, en tiedä vielä edes meinaanko äänitellä winkulla vai linkulla. ;) Ainiin, sekin pitänee ottaa huomioon äänikortin hommaamisessa, että löytyy tukea linuxinkin puolelle, jos sille satun pajani pystyttämään.. Nojoo, ei välitetä siitä vielä.)
I wanna see movies of my dreams
passe
23.02.2007 10:03:39
Joku tällainen;

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=147379

voisi olla ADA8000:lle oiva kaveri, laadukaskin.
Sometimes more is more
kojones
23.02.2007 12:15:49

Njoo, ihan hyvä sivu kyllä. Harmi vaan, että nyt ois tarkoitus nauhoittaa koko setti kahdella tai enintään kolmella viisseiskalla, joista kaks betaa.
Halsu
24.02.2007 00:46:58 (muokattu 24.02.2007 00:49:26)

Njoo, ihan hyvä sivu kyllä. Harmi vaan, että nyt ois tarkoitus nauhoittaa koko setti kahdella tai enintään kolmella viisseiskalla, joista kaks betaa.

Yksi mikki bassariin, toinen overheadiksi, koittaisin aluksi suunnilleen rumpalin päälaen korkeudelle virvelin yläpuolelle sojottamaan suoraan alaspäin.

Jos teet kolmella mikillä, koita sopiiko tarpeisiisi paremmin kahden overheadin käyttö (saat stereota) vai yksi överi ja lähimikki virvelille (saat ehkä napakamman snaresoundin).

Jos teet kahdella överillä, varmaan kannattaa laittaa be betat niin on mahdollisimman sama saundi niissä - jos teet erillisellä virvelimikillä, testaile mihin se tavallinen 57 sopii parhaiten, mihin betat.
CU -- Eki
myslique
24.02.2007 03:10:54

Hm. MD421 on kylläkin dynaaminen, noin niinku esimerkiksi. Eikä Bonhamkaan varmaan laittanut overheadiaan kahta kapulanmittaa virvelistä päin.

Hassu sivu. Kaikki on melkein, muttei ihan.

D12 muuten on alunperin laulumikiksi suunniteltu.

Ei siellä väitetä missään, etteikö MD421 olisi dynaaminen.

Alkuperäinen teksti: "Mikrofoni kahden kapulan mitan päähän virvelistä vähän bassorumpuun päin." - Lauseessa on sana 'vähän', jonka poisjättämisellä sait siitä hölmön kuuloisen. Tarkennetaan nyt sitten, että suurin osa kapuloiden pituudesta osoitetaan yläviistoon.
--- Avaruus on täynnä tahtilajifunkkia, jota kukaan ei kuule.
migreeni
25.02.2007 03:35:30

Laulua, skeboja, oikeestaan kaikkea nauhottaessa: Minkä kaiken kautta ääni kulkeutuu mikrofonista raidalle? Itse olen nauhoittanut toistaseksi vaan mikki->mikseri->äänikorttiin/Cubaseen ja värkännyt jälkikäteen kompressoinnit sun muut. Kuulostaa lievästi sanottuna paskalta. Pitäiskö väliin lisätä jokin kompressori tai joku moduuli vai MITÄ?

Antakaa vastauksen lisäks vaikka jokin esimerkkilaite :)
Conrad Lant
25.02.2007 09:10:32 (muokattu 25.02.2007 09:14:47)

Pitäiskö väliin lisätä jokin kompressori tai joku moduuli vai MITÄ?

Parempi lähtökohta on kokeilla mikrofonin erilaista sijoittelua ja äänitettävän soundin säätöä. Pienikin muutos edellisessä tuo usein radikaalia muutosta tallentuvaan signaaliin (parempaan tai huonompaan suuntaan). Laulun ja akustisten soittimien kohdalla ei voi olla korostamatta äänitystilan merkitystä.

Antakaa vastauksen lisäks vaikka jokin esimerkkilaite :)

Korvat.
No one prayed for Sodom
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)