Aihe: Uke!
1 2 3 4 512 13 14 15 1627 28 29 30 31
FinnUkeFan
20.02.2007 16:24:02 (muokattu 20.02.2007 16:25:35)
Mun eka tilaus Aquilacordesta http://www.aquilacorde.com (en tosin onnistunu nyt avaamaan sivua, kai se on käytössä edelleen - en tiedä?)onnistui niin, että täytin sen nettikaavakkeen ja sitten mainitsin, että visa-nimeroani en uskalla antaa, joten mitä teen. Viikon päästä kielisatsit olivat postilaatikossa ja mukana kirje, jossa toivottiin jonkinlaista maksua miten vaan parhaaksi sopii. Laitoin sitten e-maililla kirjoitettuna (liekö ollut sen turvallisempaa kuin numeroillakaan?) mun visakortin tiedot ja parin päivän päästä sovittu maksu oli otettu tililtä.
Minimi tilaus olisi jotain 25 € postimaksuineen, mutta ei mulla ole aina sekään tullu täyteen. Olen ostanu samalla kitaraan nailonkielisatseja, jotka ovat erinomaisia - vaikkakaan eivät maailman kestävimpiä. Harmi etten tilannu consert vahvuisia kuin yhden satsin kokeeksi.
Suomessa ei oo paljon markkinoita. Muistaakseni GHS:n kieliä saa joistain e-Suomen isoista musakaupoista ja jostain nettiliikkeestäkin, samoin kuin näitä ukulelejäkin. Onhan se niin, että jos tilaamme suoraan maailmalta, niin se ei synnytä tarjontaa Suomessakaan. Silti näyttää, että mikään firma ei laita boostia tähän ukehommaan. Ollaanko me vähän closet-porukkaa omissa nurkissa? Varmaan siellä on jo jollain tietotaitoa ja tekniikkaa räväyttää muutamat ukulelekeikat ja kunhan ajastaan palaan Suomeen, niin jonkinlainen ukejamboree on pakko kasata! Alkakaa treenata vaikka osaamiskynnys ei tulekaan esteeksi osallistumiselle...

Sepi
CAUTION: Please be advised that there are unconfirmed rejuvinating side effects of ukulele playing, a possible increased SENSE OF WELL-BEING, a compulsive NEED TO SMILE and reputed INCREASES OF ROMANTIC ACTIVITIES in uke players of all ages.
Axel K.
21.02.2007 13:48:18
Mua ainakin kiinnostas joku tommonen kokoontuminen, on tuosta kimppasoitosta sen verran aikaa... Täytys varmaan sitten vaan sopia jotain biisejä vähän etukäteen.

BTW, noita kieliä todellakin saa ainakin joistain Etelä-Suomen liikkeistä. Mutta täällä ei varmaan saa "mainostaa"... Tilasin juuri muutaman setin postiennakolla, kun en pääse käymään itse paikalla.
weelie
21.02.2007 15:02:09 (muokattu 21.02.2007 15:02:28)
BTW, noita kieliä todellakin saa ainakin joistain Etelä-Suomen liikkeistä. Mutta täällä ei varmaan saa "mainostaa"... Tilasin juuri muutaman setin postiennakolla, kun en pääse käymään itse paikalla.

Mainosta vaan! Tiedotustahan se on, ellet itse siitä hyödy.

GHS-ukekieliä saa MIillbrookista, muista paikoista en tiedä. Saksasta saanee edullisemmin ja laajemminkin, kun siellä on ainakin jossain vaiheessa ollut ukekuume, jonkun tv-ohjelman takia.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Axel K.
21.02.2007 15:23:19
Mainosta vaan! Tiedotustahan se on, ellet itse siitä hyödy.

GHS-ukekieliä saa MIillbrookista, muista paikoista en tiedä. Saksasta saanee edullisemmin ja laajemminkin, kun siellä on ainakin jossain vaiheessa ollut ukekuume, jonkun tv-ohjelman takia.

No joo, nythän sä sen sanoit. Eli ei mullakaan mitään sen ihmeellisempää paikkaa ole, kuin tuo Millbrookki. Mutta lupasivat siis lähettää myös postiennakolla, kun en paikalle pääse.

Minkälaista musiikkia porukka yleensä tuppaa soittelemaan? Itse olen siis lähinnä säestellyt ja opetellut vähän jotain sointumelodia-juttuja. Aika paljon tulee laulettua, sekalaista ja tietenkin lastenlauluja ja nykyään en enää säestä kitaralla itseäni vaan ukulella.
FinnUkeFan
21.02.2007 17:34:49 (muokattu 21.02.2007 17:38:19)
Hyvä jos kieliä sieltä löytyy. Saksassa lienee edelleen ukeinnostusta ja kumma kyllä siellä tehdään (tai sieltä käsin teetetään) myös ukuleleja, Brukoa ja RiSaa.

Mä en oo sillä tavoin tietoinen jostain just omasta lajista, mutta olen huomannu että monet Hectorin biisit menee ukella hyvin - esim. mandoliinimies. Elviksellä, Paul Ankalla, John Denverillä ja monella kantrihemmolla on ollu ukelle sopivaa soitettavaa. Soittelen ilmeisesti paljolti samalla tavalla kuin sinä Axel, melodiaa näppäillen ja komppia päälle. Mulla on Harley Benton ja vaikka siinä olisi mitkä kielet niin sustainia ei löydy tarpeeksi mun tyylille. Mutta laitappas kompattavaa niin jopa lähtee. Jenny taas soi piiitkään ja sille luontuu jopa balladit ja kaikenlaiset öllöklassikot ja puhkisoitetut - mitä niitä nyt ulkoa muistaa radiosta kuunnelleensa.

Sepi
CAUTION: Please be advised that there are unconfirmed rejuvinating side effects of ukulele playing, a possible increased SENSE OF WELL-BEING, a compulsive NEED TO SMILE and reputed INCREASES OF ROMANTIC ACTIVITIES in uke players of all ages.
copolaroad
21.02.2007 19:34:46
heip! ruåttinmaalta saa aquila kieliä ainakin JAMilta tukholmasta ja
stefanilta sunsvallista.
www.jam.se
www.stefansukulele.com
hinnat jotain 85kr satsi.

jonkunlainen meetinki ens kesäksi ois kyllä
paikallaan vois samalla vaihtaa tietotaitoa ja ideoita,
silloin varmaan tän k-palstan perustajakin olis
paikalla..?
mulla tuo soitantapuoli on lähinnä helppoa komppia ja hoilaamista..
muutakin vois kyllä opetella :)

t. hannu
Axel K.
21.02.2007 20:00:37
Mua kiinnostas tuo FinnUkeFanin tyyli enemmänkin, mä luulen että meidän "tyyli" on kuitenkin erilainen. Itse olen opetellut joitan kappaleita ihan tabulatuureista, ja sitten soittanut melodioita sointujen päälle lähinnä kahdella e ja a kielillä. Ymmärsin, että soittelet hieman eri tavoin? Joskus myös soittelen jotan "introja" ja "välisoittoja" kappaleisiin em. tavoin lauleskellessani.

Tilasin kokeeksi pari kirjaa jenkeistä, kun eivät paljon maksaneet. Jos saisi jotain ideoita. Itsekkin haen sellaista simppeliä tyyliä, millä voisi eri kappaleita soittaa. Täytys myöskin opetella paremmin tuo otelauta, jotta vois vaikka vääntää vähän bluesia... :) Skaaloja on vaikeampi soittaa kuin kitaralla, kun kaula ei riitä, eikä kielet :)
Axel K.
23.02.2007 12:41:40
Olen ens kesänä sellaisella kolmen viikon lomalla siellä ja autottomana ilmeisesti Puumalassa savusaunaa lämmittämässä tai ongella... Jossain heinäkuun puolivälissä saattais olla saumaa käväistä jossain, mutta ei kerta kaikkiaan uskalla luvata nyt mitään. Jos tää keikka loppuu 2008, niin sitten on vuosia tehdä vaikka mitä myös mun toimesta.
Yks juttu tollaisten happeninkien järjestämisen suhteen on ongelma tekijänoikeuksista kun soitellaan silti julkisesti - vaikka vain toisillemme tms. Omia kappaleitahan saa soittaa milloin vain ja missä vain, mutta muu matsku on toisin. Tää pitää jonkun asioista perillä olevan hoitaa. Tai jos jollain on tulossa häät, niin siellähän sitten voi pistää kunnon menoksi vapaaehtoissoittajien voimin... :)

Mä en tiedä tyylistäni mistä sen oon kopioinu, mutta se kuulostaa tällaiselta:
http://www.ukulele.nl/player/player.php -sieltä selaile Sepi - suomipoika ja kuulet vitosen mikillä työpöydän ääressä vähän tahtia haeskellen tehdyn äänitteen. Kerrasta purkkiin periaatteella, miltähän oikeassa studiossa soittaminen tuntuu?

Sepi

Kivalta kuulosti. Mä oon soitellu vähän eri tavalla... Mulla on vielä itsellä ongelmana se, että noi soinnut ei tule vielä täysin selkäsrangasta, kuten kitaralla. Mutta vähitellen, kun joka ilta melkein ukulelea rämpyttelen, ne alkavat löytyä.

Mulle ei vielä ole oikein selvinnyt tuon "ylimmän" kielen merkitys. Kitaralla tulee luonnostaan haettua melodiaa ohuimmilta kieliltä, mutta nyt noita ohuita on ympäri kaulaa ja paksut keskellä! Nyt olen soitellut samalla tavalla ukulelea, mutta vähän hankalaahan se on, kun kieliä on niin vähän :)
FinnUkeFan
23.02.2007 13:27:08 (muokattu 25.02.2007 20:08:07)
Aikansa vie, että oppii "transponoimaan" päässään soinnut kohilleen. Jos jotenkin saisit etäisyyttä koko käsitteeseen "mikähän sointu tämä nyt oikeasti on", niin se helpottaa. Tietyt soinnuthan tavataan sävellajista riippuen toistensa luota ja tällä periaatteella pääsee kaavoista ja kirjoista irti. Eli tuttuja biisejä jammailemaan eri sävellajeista välittämättä siitä voiko sen laulaa tai mistä se alunperin meni. C, A, D, F ja G -perusteiset duurit menee ukella helpoiten. Molleista am, dm gm ja em toimivat hyvin. E on ukella kinkkinen, vaikka se musiikissa on aika yleinen - varsinkin kitaralla soitetussa. (no tämä koskee nyt C-vireistä soitinta!)

Kun mä siirsin kitaralla opittua näppäilytekniikkaa ukeen, törmäsin ihan samaan "mitä hiivattia tällä ekalla kielellä tehdään" -pohdintaan. Peukalohan sitä haki, koska se oli hakenu bassoja kitaralta jo yli 30 vuotta. Sitten aloin karttaa sitä ja soitto kuulosti kankealta ja kalpealta. Mutta rimpauta sitä kompin tavoin, tai näppää yhdessä jonkun sitä tukevan kielen kanssa ja se saa aikaan persoonallista heleyttä! (vrt. BG banjo) Jotkut ovat vaihtaneet ekan oktaavia alemmaksi paksulla kielellä ja saaneet soolosoittoon sopivan, mutta uken rakenteisiin sopimattoman ja alkuperäisen idean vesittävän soittimen. Laajentaahan se alapäätä monta säveltä. The Ukulele Orchestra of Great Britainin sielu George Hinchliffe on virittänyt ukensa mandoliiniviritykseen. No joo, voihan sillä sitten soittaa melodiaa ja vaikka kompatakin, mutta onko se enää uke?

Sepi
Axel K.
26.02.2007 15:16:01
Kyllä se siitä vähitellen tuntuu lähtevän. Viimeksi tein sointu-melodia version kappaleesta "Sininen ja valkoinen", kun se tuntui radiosta kuunnellen sopivalta soitettavalta. Nuo soinnutkin alkavat vähitellen löytymään.

Minulle on muodostunut "tyyliksi" sellainen, että sekalaisesti näppäilen ja räputän sormilla kieliä, eli välillä melodia erikseen yhdellä sormella ja välillä "soinnun" mukana. Sävellajeina käytössä on ollut C-duuri (Am), F-duuri (Dm) ja G-duuri (Em). Olen myöskin ottanut sellaisen ei niin teoreettisen lähestymistavan, kokeilua ja korvakuulolla hakemista. Sitä kautta tatsia ko. soittimeen on alkanut (vähän) löytyä...

Jotenkin tuo homma on helpompaa kuin kitaralla, johtuen ehkäpä vähäisemmästä kielimäärästä. Ja hemmetin kivaa se on!
FinnUkeFan
26.02.2007 16:21:39
Sä oot Axel just oikeilla jäljillä kun huomaat että tää on nimenomaan hauskaa! Koko soitinta ei ensi alkuun voi ottaa vakavasti, kuten vaikkapa pianoa, viulua, kitaraa jne, joita soitetaan isän ja äidin iloksi musiikkiopistossa. Sen jälkeen alkaa eri chattipalstoilla näkyä "kuka on paras" -vääntöä ja jos ei oo ite parempi kuin toi niin jo alkaa potuttaa. Uken soittajissa on mestareita, mutta se on sivuseikka koko hommassa. Toisaalta tää soitin on irti siitäkin, mitä sillä saa, tai voi julkisesti soittaa. Mä soitan tällä classista, Elvistä tai Bluegrassia jos huvittaa! Löysytetään pipoa, pistetään menemään ja ollaan sitten vaikka parempia ukulelen kuin kitaran soittajia, ihan vapaasti... ;^)

Sepi
maniskisti
01.03.2007 07:54:59
Itsekin ukesta kiinnostuneena kyselisin että miten onnistuu uken viritys? Olishan se kiva peli aina ottaa vaikka autoon retkisoittimeksi, saisi sillä luultavast kavereitakin härnättyä. :)
You need real eyes to realize
Resophonic
01.03.2007 12:53:06
Itse suosin concert-ukuleleä, jonka viritän G-C-E-A vireeseen, jossa tuo G on klassiseen ukuleletyyliin viritetty oktaavia ylemmäs. Joskus vaihdan sen ns. "low-G" vireeseen, jossa siis G on oktaavia alempana,muistuttaen enemmän normaalien näppäiltävien kielisoittimien viritystä. Tuota low-G:tä käytän etupäässä vain jos innostun näppäilemään normaalien ragtime-rämpytyksieni sijasta klassisempaa hawai'ilaista tavaraa Israel Kamakawiwo'olen (RIP) muistoa kunnioittaen... Jos käytät paljon finger-pickingiä, niin low-G viritys on ehdottomasti parempi valinta, koska käytössäsi on silloin laajempi oktaaviskaala. Vanhoihin vaudeville ja ragtimejuttuihin se ei kuitenkaan istu yhtä hyvin kuin standardi ukeviritys oktaavia korkeammalla G:llä.

Suurin osa aloittelijoiden ukeista tai suomessa kaupoista löydettävistä (tähän mennessä törmännyt vain ja yksistään romuihin) ukeista on sopranokokoa, eli silloin vireenä A-D-Fis-B (=H), jossa edelleenkin tuo A on viritetty oktaavia tavallista korkeammalle.

Yleisesti soprano-ukea pidetään aloittelijan parhaana valintana, mutta henkilökohtaisesti on tuo hieman isompi concert-uke kuitenkin kasvanut minun käteeni sopivimmaksi. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin todeta (varsinkin jos on jo entuudestaan kokemusta kielisoittimsita) että kannattaa valita sellainen uke joka sopii parhaiten käteen ja mistä saat parhaimmat kicksit.
Ukulele, it's more than a tiny musical instrument... it's a state of mind!
Axel K.
07.03.2007 14:07:52
Taisin aiemmin mainita, että tilasin pari kirjaa:

- Fretboard Roadmaps - Ukulele: The Essential Patterns That All the Pros Know and Use
- Learn To Play Fingerstyle Solos for Ukulele

Aikas asiallisilta (perus) opuksilta vaikuttavat, ainakin jos on kokemusta jo jonkun kielisoittimen, esim. kitaran soittamisesta. Ensimmäinen on todellakin suhteellisen hyvä peruspaketti ukuleleen, komppaamiseen ja sooloiluun. Kakkosessa on liki 30 kappaletta, helposta vaikeaan. Jokaisen kappaleen kohdalla vielä selitetään, miten homma kannatta hoitaa ja kappaleiden lisäksi on ihan perustietouttakin ukulelen soittamisesta.

Kunnon arvosteluita löytyy (muistaakseni) esim. Amazonin sivuilta ko. tuotteiden kohdalta. Nii, ja molemmissa tulee mukana CD-levy.
weelie
07.03.2007 16:08:42
Niille jotka on kiinnostuneita ukulelesankarimeiningistä, tässä pari keikkaa:
http://www.archive.org/search.php?q … ry=creator:%22Jake%20Shimabukuro%22
(voi ladata koneelle tai kuunnella suoraan streamaten)
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
teli
09.03.2007 18:43:10
Axel K, paljonko opukset maksoi, mistä tilasit?
Minä käytän virettä G C E A. En ole muuta kokeillutkaan. Komppaan parhaan taitoni mukaan ja lauleskelen. En osaa soittaa melodiaa ja sointuja... edes kitarallakaan. Vaikka mulla nyt taas vaihteeks vie kitara enempi aikaa! Mutta Ukulele on mahtava myös retkisoittimena, automatkoilla perheen iloksi jne! Mahtuu mukaan lähes minne vaan!
Kesämeetinki olis kyllä kiva! Mutta vaatii tietysti joltakin vaan aktiivisuutta ja mielikuvitusta.
Axel K.
09.03.2007 19:29:14
Axel K, paljonko opukset maksoi, mistä tilasit?
Minä käytän virettä G C E A. En ole muuta kokeillutkaan. Komppaan parhaan taitoni mukaan ja lauleskelen. En osaa soittaa melodiaa ja sointuja... edes kitarallakaan. Vaikka mulla nyt taas vaihteeks vie kitara enempi aikaa! Mutta Ukulele on mahtava myös retkisoittimena, automatkoilla perheen iloksi jne! Mahtuu mukaan lähes minne vaan!
Kesämeetinki olis kyllä kiva! Mutta vaatii tietysti joltakin vaan aktiivisuutta ja mielikuvitusta.

Ton verran:

Item Subtotal: $30.56
Shipping & Handling: $13.47
Total: $44.03
Paid by Mastercard: $44.03

Varsinkin toi fingerstylesoolokirja vaikuttaa kivalta. Ei ne ekat biisit alottelijallekaan (niin siis en epäile sinua aloittelijaksi :) ole liian vaikeita. Tosin mulla on kohtuupitkälti kitarataustaa...

Mäkin olen tuohon viritykseen päätynyt ja sillä aion jatkaa.
Resophonic
12.03.2007 16:38:16
Tulkaa tuonne ukulelenurkan huoneeseen jatkamaan keskittyneempää jutustelua ukuleleistä... jäsenyys irtoaa jokaiselle ukeaddiktille ilman sen kummempia sepustuksia, riittää kun pyytää...
Ukulele, it's more than a tiny musical instrument... it's a state of mind!
risto
14.03.2007 08:31:26

No, meidän perheessä on tällä hetkellä 2 tommosta Mahaloa, ja ihan tyytyväinen olen :) .... Hinta/laatu on aivan huippuluokkaa! Maksoin 20€ kipale. Mukana jopa kuljetuspussi ....

Siis mistä ostit?
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)