![]() 20.02.2007 20:18:36 | |
---|---|
Karrikoidusti ajatellen mun mielestä kuulon suojaaminen musiikkialalla pitäisi lailla kieltää, kyllä ne volat sieltä alas tulisi, pikkuhiljaa, aivan varmasti. Näillä nykysäädöksillä ei saada kuin pahaa aikaan, muutenkin aikamoisessa laskusuhdanteessa olevaan livemusahommaan varsinkin. Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että ravintolan juomanlaskija ei ole mennyt töihin musiikkialalle. Musiikki on siinä ikäänkuin sivuharmi. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona. | |
![]() 20.02.2007 22:30:49 | |
Aamulehdestä juttu: ... Meluasetusta valmistellut sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä ehdottaa muusikoille muun muassa vähämeluisempia sovituksia ja lyöntivoiman vähentämistä. Baareille suositellaan musiikin volyymin vähentämistä reilusti ja lisäkaiuttimia, jotta ääni jakautuisi tasaisemmin. Myös teatterit saattavat joutua laskemaan esitystensä äänentasoa. Esimerkiksi teatteripyssyille on ehdotettu äänenvaimenninta. Tämä on mielenkiintoista. Nyt tahtoisin tietää, mistä Aamulehden toimittaja on tietonsa saanut. Onko kukaan törmännyt alkuperäiseen lähteeseen, työryhmämietintöön tai vastaavaan? Minä en pidä Aamulehden journalistista tasoa erityisen korkeana. Kiinnostaisikin tietää, onko noille toimenpide-ehdotuksille faktista taustaa - vai ovatko ne vain toimittajan korkealentoista spekulaatiota? Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 | |
![]() 21.02.2007 14:57:32 | |
Tämä on mielenkiintoista. Nyt tahtoisin tietää, mistä Aamulehden toimittaja on tietonsa saanut. Onko kukaan törmännyt alkuperäiseen lähteeseen, työryhmämietintöön tai vastaavaan? Minä en pidä Aamulehden journalistista tasoa erityisen korkeana. Kiinnostaisikin tietää, onko noille toimenpide-ehdotuksille faktista taustaa - vai ovatko ne vain toimittajan korkealentoista spekulaatiota? Tässä linkki edelliseltä sivulta: http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/5886/index.htx Parempi puut pinossa kuin sormi suutarin persiissä. | |
![]() 21.02.2007 15:28:36 | |
Nyt täytyy sanoa että kyllä mua harmittaa kun tuo naikkoseni on baarimikko ja tytön korvat soivat aina välillä työ- yön jälkeen. Itse sentään pääsee välillä porukkaa ulos heittäessään paussille tai pelkästään ovella työskennellessään. Ymmärrän kyllä että monen mielestä ravintolan kuuluu olla tupakan hajuinen ja kova meteli päällä mutta luuletteko että se on silkkaa luksusta kun duuni yön jälkeen on aina vaatteet pestävä kun ne haisee paska tupakalta. Tai korvat soi. Sitten pitäis vielä känni- ääliöitä palvella hymysuin. Joten mun mielestä niin uusi tupakka laki kuin melulakikin on silkkaa loistavuutta. Okei, tuli hieman avauduttua. :) Kohta joku kysyy että onko pakko tehdä jos valittaa? Kyllä on. :) Konsertit ja keikat (Yökerhoissakin) on joo kyl mun mielestä sit taas ihan eri asia missä jengi saa mun puolesta ite valita pitääkö tulppia vai ei. Silloin ei tarvitsisi voluumia rajoittaa. Ainoastaan sitä joka iltaista samaa jyskettä. Huh, lievä purkaus. :) | |
![]() 21.02.2007 15:29:19 | |
"Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että ravintolan juomanlaskija ei ole mennyt töihin musiikkialalle. Musiikki on siinä ikäänkuin sivuharmi." Juuri näin | |
![]() 21.02.2007 16:35:03 | |
luuletteko että se on silkkaa luksusta kun duuni yön jälkeen on aina vaatteet pestävä kun ne haisee paska tupakalta. Tai korvat soi. Sitten pitäis vielä känni- ääliöitä palvella hymysuin. Joten mun mielestä niin uusi tupakka laki kuin melulakikin on silkkaa loistavuutta. Mun on ihan oikeasti pakko sanoa tämä: ei sun ole mikään pakko vahtia sitä ravintolan ovea, en ole vielä yhtään nähnyt joka olisi karannut. Eli suomeksi, ammatinvalintakysymys, selkeästi. Jos se kerran on niin meluisaa, haisevaa ja hermoja raastavaa niin miksi et lopettaisi sitä? Mene vaikka jakamaan postia, raitista ilmaa, hyötyliikuntaa ja luultavasti aika paljon vähemmän känniurpoja. Ja yhtään väheksymättä postinkantajia mä luulen et jos pärjää pokena niin varmaan sit pärjää posteljooninakin. Toisaalta siinä voi kyllä tulla liikkuessa hiki, sit taas haisee vaatteet ihan ällöltä ja joutuu pesemään ja... Jep. | |
![]() 21.02.2007 16:55:57 | |
Mun on ihan oikeasti pakko sanoa tämä: ei sun ole mikään pakko vahtia sitä ravintolan ovea, en ole vielä yhtään nähnyt joka olisi karannut. Eli suomeksi, ammatinvalintakysymys, selkeästi. Jos se kerran on niin meluisaa, haisevaa ja hermoja raastavaa niin miksi et lopettaisi sitä? Mene vaikka jakamaan postia, raitista ilmaa, hyötyliikuntaa ja luultavasti aika paljon vähemmän känniurpoja. Ja yhtään väheksymättä postinkantajia mä luulen et jos pärjää pokena niin varmaan sit pärjää posteljooninakin. Toisaalta siinä voi kyllä tulla liikkuessa hiki, sit taas haisee vaatteet ihan ällöltä ja joutuu pesemään ja... Niin tai sitte jos harmittaa tää mieletön paapominen ja rajoittaminen Suomessa, niin muuta vaikka Hollantiin tai vaikka ihan Peruun asti. Ei täällä ole pakko asua, suomalainen saa aika helposti pitkät viisumit ja työluvat maailmalla. "Juo sinä ittes kauniiks, niin minä juon itteni mukavaks" | |
![]() 21.02.2007 17:44:32 | |
Niin tai sitte jos harmittaa tää mieletön paapominen ja rajoittaminen Suomessa, niin muuta vaikka Hollantiin tai vaikka ihan Peruun asti. Ei Hollannissakaan saa meuhata ku sataa dB:tä, Perusta en tiedä. | |
![]() 21.02.2007 17:46:36 | |
Niin tai sitte jos harmittaa tää mieletön paapominen ja rajoittaminen Suomessa, niin muuta vaikka Hollantiin tai vaikka ihan Peruun asti. Ei täällä ole pakko asua, suomalainen saa aika helposti pitkät viisumit ja työluvat maailmalla. jos todella työolosuhteisiin liittyvä paapominen harmittaa niin kannattaa muuttaa Kiinaan - siellä ei viranomaiset turhaan kyttää ja vaikeuta työllistämistä ja estä ihmisiä hommaamasta elantoa... - - tähän meluasetus ja kapakka -aiheeseen en erityisesti ota kantaa kun en ole perehtynyt Soitetaan jamia! | |
![]() 21.02.2007 17:57:22 (muokattu 21.02.2007 17:58:31) | |
en tiedä, että mistä Aamunlehdelle on tullut kimmoke aiheesta kirjoittaa ko. meluasetus löytyy kuitenkin: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta … e%5D=pika&search%5Bpika%5D=melu joku työryhmä tai toimittaja on sieltä varmaan pohtinut 12_:n kohtia siltä kannalta, että miten muusikkojen/musiikkipaikkojen muun henkilöstön osalta tulisi toimia sieltä löytyy tämmöinenkin: Jos työntekijän altistuminen melulle ylittää 4_:n 1 momentissa säädetyn alemman toiminta-arvon, työnantajan on huolehdittava siitä, että työntekijän saatavilla on henkilökohtaiset kuulonsuojaimet. Jos työntekijän melualtistus vastaa 4 _:n 1 momentissa säädettyä ylempää toiminta-arvoa tai ylittää sen, työnantajan on annettava työntekijän käyttöön henkilökohtaiset kuulonsuojaimet, joita työntekijän on käytettävä pikkuisen olisin varovainen ennen kuin ryhtyy meltoamaan näiden "kurkkudirektiivi" yms. muiden saman tyyppisten tapausten kanssa so. ellei tiedä/ymmärrä mistä on kyse - - lehdissä voi olla varsin raflaavia juttuja ja niihin voi suhtautua varauksella/kriittisesti edit: liekö pykälämerkit tulleet vieläkään oikein?? Soitetaan jamia! | |
![]() 21.02.2007 19:17:41 | |
jos todella työolosuhteisiin liittyvä paapominen harmittaa niin kannattaa muuttaa Kiinaan - siellä ei viranomaiset turhaan kyttää ja vaikeuta työllistämistä ja estä ihmisiä hommaamasta elantoa... Joo. Kipuaminen suojaamattomille telineille ei varmaankaan olisi herkkua täällä paapomisesta meuhkaaville tyypeille. Eli musiikin sovituksista huolehtiminen ei kuulu kenellekään muulle kuin sovittajalle mutta yli desibeleillä ja asiattomille myrkyille altistuville täytyy olla olemassa suojakeinot eikä se missään tapauksessa ole mikään ammatinvalinta kysymys. Tälläinen luonnehdinta kuuluu vain idiooteille ja vastaaville harkintakykyä omaamattomille tapauksille. | |
![]() 21.02.2007 19:26:47 | |
Olen kyllä sataprosenttisesti Liimiksen kannalla. Savuttomia baareja, varoituslappuja olutpulloissa, metelittömiä keikkoja... Saatana mitä seuraavaksi? En halua edes kuvitella. Ihme hyysäämistä. Tissittömiä naisia :| Mystisesti hintahtavat romantikot #2 Steven Seagal | |
![]() 21.02.2007 19:46:39 | |
Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että ravintolan juomanlaskija ei ole mennyt töihin musiikkialalle. Musiikki on siinä ikäänkuin sivuharmi. Niin no - no niin. Niillä juomanlaskijaveikoillahan on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten kovaa se PC-jukeboksi raikaa. Useasti olen nähnyt, että se metelintuottolaite on about siellä jallupullon vieressä tai mihin se diskomikseri nyt ikinä on saatukaan mahtumaan. Kertokaa nyt te, joiden paremmat puoliskot on baareissa tmv. töissä, onko ravintolan johdon taholta määritelty se metelin taso vai minkä takia sitä "taustamusaa" pitää vetää niin lujaa, että järki lähtee? Siinä mielessä tuntuu kummalliselta mm. MaxDamagen kommentit aiheesta. Oikaiskaa ihmeessä jos on olen hakoteillä. Tätä asiaa en vaan tiedä. Muutenkin; tämä aihe tulee aina kevättalvella näille palstoille ihan yhtä takuuvarmasti kuin influenssaepidemia. Nyt tosin mennään vähän eri alueella kuin aikaisemmin. Ja ihan hyvä - baareissa nimenomaan se "taustamusa" on varsin usein luokkaa sietämätön. Kyllä nuo keikkamelut (jos Saaren Kakea on uskominen) alkaa olla suht kuosissa. | |
![]() 21.02.2007 20:29:05 (muokattu 21.02.2007 20:31:51) | |
- Vähämetelisempiä sovituksia kappaleisiin. - Vähemmän voimaa rumpujen soittoon. Ei juma.. Kaikki suomen rumpalit rupeavat sitten tästä lähtien soittamaan hiljempää, sovittu? Mä oon messissä! Paitsi en aina... It's sounds good!
Bustard #1 | |
![]() 21.02.2007 21:08:06 | |
Niin no - no niin. Niillä juomanlaskijaveikoillahan on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten kovaa se PC-jukeboksi raikaa. Useasti olen nähnyt, että se metelintuottolaite on about siellä jallupullon vieressä tai mihin se diskomikseri nyt ikinä on saatukaan mahtumaan. Kertokaa nyt te, joiden paremmat puoliskot on baareissa tmv. töissä, onko ravintolan johdon taholta määritelty se metelin taso vai minkä takia sitä "taustamusaa" pitää vetää niin lujaa, että järki lähtee? Siinä mielessä tuntuu kummalliselta mm. MaxDamagen kommentit aiheesta. Oikaiskaa ihmeessä jos on olen hakoteillä. Tätä asiaa en vaan tiedä. Muutenkin; tämä aihe tulee aina kevättalvella näille palstoille ihan yhtä takuuvarmasti kuin influenssaepidemia. Nyt tosin mennään vähän eri alueella kuin aikaisemmin. Ja ihan hyvä - baareissa nimenomaan se "taustamusa" on varsin usein luokkaa sietämätön. Kyllä nuo keikkamelut (jos Saaren Kakea on uskominen) alkaa olla suht kuosissa. Mun taka-ajatus tässä oli vähän se, että sen ei pitäisi vaikuttaa popparien elämänlaatuun millään tavalla jos ravintolahenkilökunnalla on tulpat päässä. Se henkilökunta ei ole tullut kuuntelemaan musaa, vaan tekemään niitä omia omaan alaansa liittyviä töitä. Jos täällä vaikka ravintoloitsijan "hifitulpat" takaa sen työssäviihtymisen mikä taas takaa ravintolan jatkuvuuden ja sen että se pysyy keikkapaikkana jatkossakin, niin siitähän hyötyy kaikki. Tuosta taustamusasta pitäisi saada ihan oma lakinsa siitäkin. Toki sekin olisi varmaan hyysäämistä. :) Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona. | |
![]() 21.02.2007 22:06:26 | |
yli desibeleillä ja asiattomille myrkyille altistuville täytyy olla olemassa suojakeinot eikä se missään tapauksessa ole mikään ammatinvalinta kysymys. Tälläinen luonnehdinta kuuluu vain idiooteille ja vastaaville harkintakykyä omaamattomille tapauksille. Aah, mukavaa olla taas idiootti. Tosiasiahan on se että järjestyksenvalvojan töitä voi tehdä hyvin monessa muussakin paikassa kuin ravintolassa, ellei sitten työpaikan valinnan perimmäinen syy ole esim. samassa työpaikassa työskentelevän tyttöystävän sairaalloinen vahtiminen, mene ja tiedä. Miksi suomessa toimitaan aina, oli asiayhteys mikä hyvänsä, saman kaavan mukaan? Todetaan että on ongelma ja etsitään sen jälkeen keino suojautua ongelmalta, kun vaihtoehto olisi paneutua itse ongelmaan. Mielestäni liian kovaa soitettavan musiikin ratkaisuksi ei riitä korvatulpat kaikille paikallaolijoille, kyllä silloin pitää pystyä puuttumaan muihinkin seikkoihin. Olen samaa mieltä siitä että musiikin sovittaminen kuuluu musiikin tekijälle, mutta kuinka ajatella siinä tilanteessa jossa musiikin tekijä itse aiheuttaa sen tämän hetken suurimman kauhukuvan, liian suuren äänenpaineen? Esim. jos rumpalin pellit yksinkertaisesti vaan soivat sinne baaritiskille yli 100 dB:ä ja virveli tulee uskollisesti mukana, niin eikö se silloin ole juuri ko. muusikon / orkesterin aiheuttama meluhaitta? Samahan koskee kaikkia muitakin soittimia / soittajia. Ei sille voi ravintoloitsija, portsari eikä miksaaja yhtään mitään. Edelleen olen, ja tulen olemaan, sitä mieltä että paikoin jo lähes käsittämättömäksi paisunut kuulonsuojaus keskustelu on saanut aikaan koko ongelman. Mitä enenevissä määrin muusikot ovat tuketta korviinsa lisänneet, sitä mukaa ovat äänenpaineet nousseet. Mulla on tästä reilun kahdenkymmenen vuoden näkemys ja kokemus, livemiksaajana. Bändien lähtövolat ovat mahdollisia pudottaa, mutta koko homman täytyy lähteä sieltä orkesterista itsestään. Mä miksaan mm. trashmetal-orkesteria jota ei ole mikään ongelma vedellä mikserille 96 dB:n volalla. Me olemme yhdessä bändin kanssa rakentaneet lähtökohdan sellaiseksi, ja kehitystyö jatkuu. Se miksi olen tästä huolestunut on se että kun tällaisia lakeja ja asetuksia säädetään, käsittääkseni tässäkin tapauksessa metelin aiheuttajien edustajia kuulematta, ei voi olla ajattelematta asiaa ravintoloitsijan kannalta. Jos baarissa saa nappia kääntämällä levymusiikin sopivalle voimakkuudelle ja vastaavasti orkesterin ottaminen esiintymään vaatii desibeli-mittauksia viikon keskiarvoineen, kuulosuojaimia sekä ylimääräisiä kuulon tarkistuksia henkilökunnalle, kenties jonkinasteisia akustointiin liittyviä investointeja, niin kysymys kuuluu että kuinka pienen liikevaihdon baareissa aletaan toimia? Vastaus on melko varmasti että satsaus tehdään tupakkakoppiin ja bändit pysykööt kotonaan. Eli vahva näkemykseni on että potentiaaliset keikkapaikat tulevat vähenemään entisestään ja sen myötä keikat, osalle harrastekeikat ja toisilta menee työt, kiitos korvatulppien. Että tällaista vouhottamista tänään, rakennustelineiltä ilman turvakaiteita vedellään. Jospa muusikotkin jonain päivänä alkais vedellä aavistuksen hiljempaa, ilman kaiteita, niin voitais jatkaa näitä harrastuksia ja töitä. - Liuhu, äänimies - | |
![]() 21.02.2007 22:48:25 | |
en tiedä, että mistä Aamunlehdelle on tullut kimmoke aiheesta kirjoittaa ko. meluasetus löytyy kuitenkin: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta … e%5D=pika&search%5Bpika%5D=melu joku työryhmä tai toimittaja on sieltä varmaan pohtinut 12_:n kohtia siltä kannalta, että miten muusikkojen/musiikkipaikkojen muun henkilöstön osalta tulisi toimia Tuon linkin löysinkin, samoin kuin edellisellä sivulla linkitetyn tiedotteen. Haluaisin kuitenkin nähdä omin silmin nimenomaisesti tuon Aamulehden toimittajan referoiman työryhmän toimenpidesuosituksen. Kai se on jossain paperilla, tai sitten netissä? Mistä Aamulehti on saanut tietonsa? Vai onko kyseessä pelkkä rivintäyte ja toimittajan pikkutunneilla hatusta repimä spekulaatio? Tahtoo tietää. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 | |
![]() 22.02.2007 01:58:07 | |
Tuon linkin löysinkin, samoin kuin edellisellä sivulla linkitetyn tiedotteen. Haluaisin kuitenkin nähdä omin silmin nimenomaisesti tuon Aamulehden toimittajan referoiman työryhmän toimenpidesuosituksen. Kai se on jossain paperilla, tai sitten netissä? Mistä Aamulehti on saanut tietonsa? Vai onko kyseessä pelkkä rivintäyte ja toimittajan pikkutunneilla hatusta repimä spekulaatio? Tahtoo tietää. Tällaisen löysin laittamalla Sos. ja Terv. ministeriön hakukoneeseen sanat "melu" ja "musiikki": http://www.tyosuojelutietopankki.fi … actice/ohjeet/meluntorjuntaohje.pdf Sivulta 13 löytyy mm. seuraavaa: MUSIIKKI- JA VIIHDEALAN MELUNTORJUNNAN NOPEAT JA HITAAT KEINOT Nopeat keinot Lähteellä: - lyöntivoiman vähennys, vaimennetut palikat, kalvojen säätö, pyyhkeet - sordiinot - uusi vähämeluisempi sovitus yleensä - pantomiimi, valomerkki tms. yleisön hiljentämiseksi - äänenvaimentimet (teatteriaseisiin ym.) - hitaasti palavat tehostepaukut (voivat kuulostaa vaikuttavammalta kuin nopeat) - altistusajan lyhentäminen (puolitus = -3 dB) The Dude abides. | |
![]() 22.02.2007 09:49:08 (muokattu 22.02.2007 09:56:56) | |
Jos baarissa saa nappia kääntämällä levymusiikin sopivalle voimakkuudelle ja vastaavasti orkesterin ottaminen esiintymään vaatii desibeli-mittauksia viikon keskiarvoineen, kuulosuojaimia sekä ylimääräisiä kuulon tarkistuksia henkilökunnalle, kenties jonkinasteisia akustointiin liittyviä investointeja, niin kysymys kuuluu että kuinka pienen liikevaihdon baareissa aletaan toimia? Vastaus on melko varmasti että satsaus tehdään tupakkakoppiin ja bändit pysykööt kotonaan. - Liuhu, äänimies - Munstakin laki on hölmö jos se ei ota kantaa purkitettuun meluun. Mutta ei siksi että se ottaa kantaa livemeluun, vaan siksi että se purkitettu puuttuu. Sitten kun se discoinferno saadaan samalle viivalle livemusan kanssa niin silloin ollaan tasaväkisessä asemassa. Mutta juu, tynkähän tuo on ilman säädöksiä purkkimusan desibeleistä ja suojaussäännöistä. Tämä ongelma nyt pitäisi munsta kuitenkin pystyä ratkaisemaan "meidän" soittajien ja miksaajien omassa piirissä. Ja jos meistä ei siihen ole, niin kärsijöiksi ei saisi pistää ulkopuolista porukkaa. Olen itse noista rumpalien klopajuttamisista puhunut jo pitkään. Rumpalista pitäisi se volume-nappi löytyä sisään rakennettuna, jne. Ts. muusikoilta tukkeet pois korvista ennen kuin aletaan puhumaan kenenkään muun tulppienkäytöstä, munsta. Ps. Mie olisin hyvin hyvin varovainen kehoittaessani ketään vaihtamaan työpaikkaa jos olosuhteet ei kelpaa. Milloinkaan. Ammattiyhdistysliikkeet on tehnyt pitkän päivätyön ettei kenenkään tarvitse enää Suomessa tehdä töitä sellaisissa olosuhteissa joissa niitä tehtiin vielä sata vuotta sitten. Ja tehdään Kiinassa edelleen. Tehtaanpatruunoiden retoriikka oli aika samanlaista 1800-luvulla kuin tuntuu nyt olevan muutamilla näissä keskusteluissa. "Jos ei kelpaa niin menkööt muualle". Ihan kaikella ystävyydellä pyydän miettimään näitä sanoja. Pps. Tänne tuli 1990-alun laman myötä pysyvä rakenteellinen työttömyys, mitä ei ole aiemmin Suomessa ollut. Ei työpaikkoja noin vain välttämättä kaikki pysty valitsemaan. Joko mennään tuonne tai ollaan ilman. Verkostot muihin töihin pääsemiseen voi puuttua jne. Ja älkää tulko puhumaan työvoimatoimistosta mulle. :) Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
![]() 22.02.2007 10:04:57 (muokattu 22.02.2007 10:24:25) | |
Tämä ongelma nyt pitäisi munsta kuitenkin pystyä ratkaisemaan "meidän" soittajien ja miksaajien omassa piirissä Noinpa juuri. Asenteissa kuitenkin näyttäisi olevan korjaamisen varaa. Mielestäni on lapsellista ja vastuutonta uhoilla liian kovilla volumeilla - jos oman kuulonsa haluaa tärvellä niin omapa on asiansa kun ei tule jälkeenpäin valittamaan - hommaa tehdään kuitenkin yleisölle eikä ole mielekästä, että keikalle pitäisi tulla bilsomit päässä. Maksaneen yleisön tulee voida käydä keikalla ilman kuulovaurion riskiä - jotkut rajat on hyvä olla - niin myös purkkimusiikin kuin elokuvienkin suhteen. Desibelirajat siis sen mukaan - työntekijät olkoot vaikka tulpat korvissa. Tykkään kohtuullisen voimakkaasta keikkavolumista - ei mitään turhaa hissuttelua mutta ei myöskään mitään korviensärkemismeinikiä. Toki on niinkin, että äänen voimakkuuden kokemisessa on yksilöllisiä eroja - mm. nuorempi poikani kärsii selvästi pienemmistä äänenpaineista kuin omat korvani sietävät. Melutasoja ei voi jättää yksin - mahdollisesti jo kuulonsa tärvelleiden - miksaajien varaan. Desbielirajat on varmaan tarpeellisia. Miksaajan ammattitaitoa on saada bändi kuullostamaan hyvältä eikä kovalta. Soitetaan jamia! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)