Aihe: Treenien äänistys?
1 2
PjP
31.01.2007 22:27:59
Olis tarvetta äänittää treenejä, jotta vois paremmin miettiä mikä toimii ja mikä ei.

Elikkäs miten olette tämän ratkaisseet? Minidiskit on historiaa, joten niitä älkää ehdotelko, mutta onko esim. mp3-soittimissa varteenotettavia äänittäjiä? Saako niihin mikkiä kiinni?

Entä kännykät? Onko jossain mallissa asiallista äänitystoimintoa?

Läppäriä en vielä omista, joten tuollainen "hienompi" äänittäminen ei vielä tule onnistumaan..
Make it Funky!
Guitarwall
01.02.2007 09:30:49

Itse en suosittelisi mitään muuta kuin läppäriä, johon sitten line-inistä sisääntulo. Mikserin kautta useampi mikki sitten vain kiinni, niin on kohtalaista jälkeä.

Kännykkä on paska, mp3-soitin _ehkä_ saattaisi toimia, jos siinä on suora line-in.
Bändimme keskustelufoorumi - http://constantine.s4.bizhat.com/
juici
01.02.2007 10:54:00 (muokattu 01.02.2007 10:56:48)

Ostat kirpparilta kasettimankan ja jos siinä on sisäänrakennettu mikrofoni niin sillä taltioi nopsasti treenit ja nauhalta varmasti välttyy kaikki olennainen. :P

EDIT: Ja miksi näin. Tuossa 2003-2004 taltioitiin itse monet treenit kasettimankalla ja yhdellä halpiskonkkamikillä. Laatu oli joka kerta parempi kun vertaa niihin äänityksiin jotka tehtiin minidiscillä ja samaisella konkkamikillä. Mankalla tuli paljon pyöreämpi ja kompressoidumpi soundi. Eikä pistäneet taajuuspiikit korvaan.

Mutta jos kumminkin haluaa pysyä nykytekniikassa mukana sit mielummin pikkumikseri ja läppäri. En noihin mp3 soittimiin luottaisi. Minidiscitkin osaavat olla kenkkuja.
"Yritän viettää vuoden 2007 Miitin selvinpäin" -kerho #3
harrygeorge
01.02.2007 12:56:05 (muokattu 01.02.2007 12:56:50)
Olis tarvetta äänittää treenejä

Itse olen käyttänyt läppäriä ja moniraitaäänikorttia vähän perusliveäänityksiä fiinimpien demojen äänittämiseen. Olen nyttemmin yrittänyt välttää tietokoneita mahd. paljon, helppokäyttöisyyden perässä juostessa ostin bossin micro br-taskuneliraiturin. Hommasin tuon lähinnä omien bangladesh-demojen äänittämiseen, mutta hämmästyin, kuinka hyvin vempeleen oma mikki pelaa koko bändiä äänittäessä, eikä esmes basso saa sitä menemään ruvelle. USB-piuhalla voi sitten tuotokset tyrkkiä koneelle.

EDIT: En ymmärrä hittojakaan, mitä tuossa lukee. Toivottavasti joku ymmärtää. Päätä särkee.
Kivi ja sämpylä
JaRokkiSoi
01.02.2007 15:44:51
Tämmöisen meidän kitaristi hommas:

http://www.thomann.de/fi/edirol_r09.htm

Pari kertaa on kokeiltu ja ihan hyvin toimii. Siinä voi käyttää joko laitteen omia mikkejä reenien nauhoitukseen tai linjatuloa keikkanauhoitukseen.

Sata kertaa parempi (ja samalla kalliimpi) kuin kasettimankka kirpparilta. Kymmenen kertaa vähemmän säätämistä kuin mikkien ja läppärin kanssa.
Teijo K.
01.02.2007 16:24:11

Ostat kirpparilta kasettimankan ja jos siinä on sisäänrakennettu mikrofoni niin sillä taltioi nopsasti treenit ja nauhalta varmasti välttyy kaikki olennainen. :P

EDIT: Ja miksi näin. Tuossa 2003-2004 taltioitiin itse monet treenit kasettimankalla ja yhdellä halpiskonkkamikillä. Laatu oli joka kerta parempi kun vertaa niihin äänityksiin jotka tehtiin minidiscillä ja samaisella konkkamikillä. Mankalla tuli paljon pyöreämpi ja kompressoidumpi soundi. Eikä pistäneet taajuuspiikit korvaan.

Mutta jos kumminkin haluaa pysyä nykytekniikassa mukana sit mielummin pikkumikseri ja läppäri. En noihin mp3 soittimiin luottaisi. Minidiscitkin osaavat olla kenkkuja.

Tämä tai sitten kasettidekki ja pari mikkiä treenikseen sopivasti aseteltuna. Eräät parhaista treenisnauhoituksista mitä myö ollaan saatu aikaan tehtiin kelamankalla ja yhdellä sopivasti treenikselle ripustetulla mikillä. Kelamankka mallia mono. Noilla eväillä opeteltiin äänittäminen muutenkin, ja ne samat opit on toimineet kaikissa alustoissa neliraitakasetista pro tools tietokonesysteemiin.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
päänahka
02.02.2007 09:53:30
Itse olen käyttänyt läppäriä ja moniraitaäänikorttia vähän perusliveäänityksiä fiinimpien demojen äänittämiseen. Olen nyttemmin yrittänyt välttää tietokoneita mahd. paljon, helppokäyttöisyyden perässä juostessa ostin bossin micro br-taskuneliraiturin. Hommasin tuon lähinnä omien bangladesh-demojen äänittämiseen, mutta hämmästyin, kuinka hyvin vempeleen oma mikki pelaa koko bändiä äänittäessä, eikä esmes basso saa sitä menemään ruvelle. USB-piuhalla voi sitten tuotokset tyrkkiä koneelle.

EDIT: En ymmärrä hittojakaan, mitä tuossa lukee. Toivottavasti joku ymmärtää. Päätä särkee.

Hyvinhän tuota lukee. Meillä on myös Micro BR treeninauhoituksia varten. Sen oma mikki on yllättävän hyvä, mutta sen saa kyllä ruvelle pienessä kämpässä täysiä paiskiessa. Oikealla sijoittelulla tästä pääsee kuitenkin riittävän hyvin eroon, ja vähän hiljaisempi bändi vetelee kyllä ihan huoletta. Tai sitten jos on mikseri ja ylimääräinen mikki, niin kannattanee vetää niillä line iniin.

Tietokoneelle siirto käy helposti tosiaan USB-piuhalla, tai sitten siirtämällä koko muistikortti koneen lukijaan. Se vaan harmittaa, että raidat pitää ensin muuttaa mp3- tai wav-muotoon, ja tässä laite on älyttömän hidas. Laitteessa on myös jonkinlaiset editointimahdollisuudet, mutta paremminhan tuollaiset hoitaa siinä tietokoneella.
Up and down, that's how energy stays alive.
Don Make
02.02.2007 14:43:56
MP3 ei oikeen toimi. Se on kokeiltu. Rupee särkemään kauheesti diskantteja jää veke.
''Guitar is easy. All you need is six strings, five fingers and one asshole.'' -Keith Richards
Fortune
02.02.2007 15:34:11
MP3 ei oikeen toimi. Se on kokeiltu. Rupee särkemään kauheesti diskantteja jää veke.

Tuskinpa se formaatti tuota aiheuttaa...
Look behind you, a three-necked guitar!
Katso video ja toinenkin
harrygeorge
03.02.2007 10:54:00
Tietokoneelle siirto käy helposti tosiaan USB-piuhalla, tai sitten siirtämällä koko muistikortti koneen lukijaan. Se vaan harmittaa, että raidat pitää ensin muuttaa mp3- tai wav-muotoon, ja tässä laite on älyttömän hidas. Laitteessa on myös jonkinlaiset editointimahdollisuudet, mutta paremminhan tuollaiset hoitaa siinä tietokoneella.

BOSS:in sivuilta saa softan, jolla äänitykset voi purkaa koneelle suoraan *.wav-muotoon. Ei vie kuin hetken.

http://www.rolandus.com/products/pr … ection=d_downloads&ObjectId=699

Voi myös siirtää äänityksiä br:ään päin, jos tekee esim pohjia tms.
Kivi ja sämpylä
Kefiiri
07.02.2007 07:29:10
Päivää. Itse olen myös näitä kasettinauhurimiehiä. Se on näppärä peli, ja taltiosta kyllä kuulee miten ne sovitukset tulikaan viimeksi sovittua.

Mutta MP3-soitin olisi vielä näppärämpi. Niissähän myös on usein oma mikki. Eihän niitä tietysti ole suunniteltu livemusan tallentamiseen, mutta sattumalta voisi jokin malli toimia.

Hillittömät erothan noiden kasettivehkeidenkin äänityksen laadussa on. Joku pumppaa, kohisee ja rätisee, toinen taas kompressoi napakasti ja asiallisesti. Eikä äänitteen laatu välttämättä korreloi laitteen hintaluokkaan.

Niin että sitä kyselisin, onko kellään myönteisiä kokemuksia MP3-soittimen käytöstä treenitallentimena?
harrygeorge
07.02.2007 11:16:58
Niin että sitä kyselisin, onko kellään myönteisiä kokemuksia MP3-soittimen käytöstä treenitallentimena?

Kokeilin omaa mp3-soitinta (philips) ihan vaan kitara ja laulu- demon tekemiseen, ääni meni jopa sillä voluumilla ruvelle. Veikkaisin, että nuo on tarkoitettu jonkun puheen tms. äänittämiseen. Luulisin, että tuskin mikään mp3-soittimen mikki sietää bänditreenien äänenpainetta.
Kivi ja sämpylä
JHL
07.02.2007 11:23:57 (muokattu 07.02.2007 11:26:08)

ääni jo aiemmin mainitulle Edirol R-09:lle. äänittelen kaikki treenit suoraan vehkeen omilla mikeillä, hyvin toimii. kannattaa käyttää hieman aikaa siihen laitteen paikan ja perustasojen hakemiseen, kun nuo hoitaa kerran pari suht asiallisesti treenien äänittäminen sujuu melkein heittämällä. treenien jälkeen valkkaan merkittävimmät töräykset ja siitä vaan usb:lla koneelle ja ylös serverille, pojille linkki spostiin ja kuuntelemaan.

ennen äänitin minidiscillä ja halpis Vivanco-mikillä, mutta olennainen parannus Edirolissa on erottelevampi soundi ja tuo nopea ja yksinkertainen yliheitto koneelle/nettiin. niin ja 2Gb kortille mahtuu aika paljon 160 kbps mp3sta.

E: äänenpaineista vielä, Edirolissa on lo gain tms-asento mikille, toimii. meidän bändi ei ole mikään supermeluisa, mutta joskus huvikseni mittasin kunnon mittarilla ja keskellä huonetta (jossa mankka yleensä makaa) oli piikit vähän päälle 110 dB.
MPU
21.02.2007 10:31:18
No sit niistä mikeistä: Millä mikeillä olette saaneet hyviä tuloksia? Tarkoitus olisi "mikittää" treenis parilla mikillä ja tallennella biisinraakileita joko Minidiskille tai digiraiturille (molemmat jo on, mikkejä uupuu).
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Teijo K.
21.02.2007 11:43:47

No sit niistä mikeistä: Millä mikeillä olette saaneet hyviä tuloksia? Tarkoitus olisi "mikittää" treenis parilla mikillä ja tallennella biisinraakileita joko Minidiskille tai digiraiturille (molemmat jo on, mikkejä uupuu).
Marko

Pienikalvoisilla pallokuvioisilla konkkamikeillä olen akustista musaa äänitellessä saanut parhaan tuloksen. Minulla on pari itse väsättyä tuolla. Toimii.

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Volle
21.02.2007 15:00:40
Hillittömät erothan noiden kasettivehkeidenkin äänityksen laadussa on. Joku pumppaa, kohisee ja rätisee, toinen taas kompressoi napakasti ja asiallisesti. Eikä äänitteen laatu välttämättä korreloi laitteen hintaluokkaan.

Jeps. Mulla on vanha semmonen kannettava radiomankka, joka tosiaan pumppaa ääntä hulluna. Liekö siellä joku tunnistin, joka passailee volumea sopivaksi, kun säätöjäkään ei ole. Joka tapauksessa laite on tämän takia äännekkään mökämusiikin äänittelyyn vähän kehno. Minidiskissä oli vähän samaa vikaa, kun tätä "hienoa" automatiikkaa ei meinannut saada mistään pois päältä ja sisääntulon herkkyyttä manuaalisesti säädettäväksi.

Sen sijaan kasettidekki ei pumppaa eikä särje hirveästi, kun tasot säätää kohdilleen, ja saa jopa stereona homman sisään, kun käyttää kahta mikkiä. Toosi muikeat saundit (jos siis äänitettävä bändi ylipäänsä kuulostaa miltään :)).
Piis
purple_turtle
21.02.2007 21:55:03
no omat virheet erottaa jos osaa kuunnella. ja muittenkin. itelläni on fostex mr8 jota oon käyttäny jopa taukojen nauhottamiseen. sieltä löytyy yllättävän mielenkiintosia juttuja kun rupee jälkeen päin miettimään niitä mitä niistä on ksekusteltu. yleensä itellään se ensimmäinen kuva biisistä on se paras ja sit kun sen kuvailee muille niin siinähän se tulee ikäänkun vahingossa
hard being me
Kefiiri
21.02.2007 21:59:12
Sen sijaan kasettidekki ei pumppaa eikä särje hirveästi, kun tasot säätää kohdilleen, ja saa jopa stereona homman sisään, kun käyttää kahta mikkiä. Toosi muikeat saundit (jos siis äänitettävä bändi ylipäänsä kuulostaa miltään :)).

Näin todellakin on. Ite käytin kasettidekkiä ja 1,5 voltin patterilla toimivaa stereokonkkamikkiä varsin pitkään, ja muikeat oli soundit. Niin huonoon kondensaattorimikkiin en ole törmännyt etteikö se pesisi dynaamisia laulumikkejä äänityskäytössä ihan 6-0.
Kun dekissä on mikkiliitännät ei tarvi mikseriäkään väliin. Äänitystaso virvelin mukaan vähän alle nollan ja homma käyntiin.

Kun kaverit hommas pöytämallin minidiscin, palveli dekki vielä mikserin korvikkeena nostamassa mikkisignaalin linjatasolle.

Nykyään treenejä äänittäessä käytän laiskuuttani vanhaa monokasettinauhuria jossa on ihan kohtuullinen äänitysautomatiikka, vaikkakaan ei yhtä muikeat soundit.
Teijo K.
22.02.2007 10:25:25

Viitikkö vähän valaista tarkemmin noista sun mikeistä? Mistä osat, miten rakennettu? Vai etsimmekö lainaan pallokuvioisia konkkamikkejä?
Marko

Nämä miun on tehty vanhoista Nokian handsfree-laitteista "pelastetuista" elkoista. Todella kaunis soundiset. Mutta melkein vastaavalla tavalla toimii varmaan mikä vain puikkokonkka missä on pallokuvio. Miulla on yhtenä myös vanha Shuren prologue ja toimii oikein kivasti äänittelyissä.

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)