Aihe: Paska kitaristiko?
1 2 3 4
nannne
19.02.2007 14:06:29

Onkohan se tämän "paskan kitaristin" oma kitara josta kielet tuppaa katkeamaan?
Voisin ymmärtää että nämä pro veivaajat eivät varmastikkaan lainakitaralle karmeaa runtua uskalla antaa. Mutta kun kyseessä on oma kitara niin sillähän uskaltaa soittaa tällä suurella tunteella ;). Ja sehän on lyömäsoitin.
brn2sk8
19.02.2007 14:14:49
Mulla on vaihtunut kahdesta kitarasta 8kk sisällä yhteensä viis kielisettiä ja luulin että se on keskimääräistä enemmän.. Mut olin kai väärässä, jos jollain katkee kieli kuuden tunnin soittamisen jälkeen, vaatii se aikamoista hakkausta :) Tai sit tosiaan on jossain nauhassa tai tallassa vika... Toisaalta, mulla oli kylläkin virityskoneistossa g kielen virittimen reunassa semmonen jäyste ja siitä katkes pari kertaa kieli, mutta sitten hioin sen pyöreemmäks siitä kohdalta ni nyt se pysyy kauemmin...
Ei kiitos, ei enää viinaa minulle...
moottorisaha
19.02.2007 21:41:46 (muokattu 19.02.2007 21:42:49)

Mä hiukan ihmettelen tätä kielien katkeamista ylipäätänsä ilmiönä. Olen tehny jokaiselle käyttämälleni kielisetille testin. Olen sammuttanut kielet ylänauhoilta ja runkannut hopeisella plektralla hetken niin kovin kuin sielu sietää. Käsi siinä hajoaa eikä mikään muu. Jotenkin tuntuu, että rankan tatsin alla katkeilevat kielet ovat enemmänkin urbaanilegenda eikä mitään muuta.

Koitappa tehdä tuota niin, ettet sammuta niitä kieliä sieltä ylänauhoilta. :) Tottakai tuo on eri asia hakata kun kielet väpättää kunnolla, kuin että tökkii niitä lukittuneena.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
Leper Messiah
19.02.2007 21:58:39
Mulla on vaihtunut kahdesta kitarasta 8kk sisällä yhteensä viis kielisettiä ja luulin että se on keskimääräistä enemmän..

Väittäisin, että tuo on keskimääräistä vähemmän. Monella kuluu varmasti yhteenkin kitaraan 8 kuukaudessa 8 kielisettiä.

Punttisika #3 Runkku monsteri #4
Karipiirto
19.02.2007 22:07:42

Väittäisin, että tuo on keskimääräistä vähemmän. Monella kuluu varmasti yhteenkin kitaraan 8 kuukaudessa 8 kielisettiä.

Hoo! Oon vissiin joku kahdeksas ihme kun kieliä en oo vaihtanut vuoteen toiseen kitaraan ja toisessa on yhä originaalitXD No minkäs teet kun eivät katkea ja hyvin soivat:-) Kuten eräs tuttavani sanoi: "Kielet vaihdetaan kun ne katkeavat.";)
NEIN!!! MEIN PANZERWAGEN!!!!
papitsu
19.02.2007 22:16:59
Minä olen kahdeksassa kuukaudessa vaihtanut kielet kahdesti kitaraan. Molemmat kerrat johtuivat ihan vaan siitä, että oli niin hiton tunkkainen soundi. Ikinä ei ole kieliä katkennut minulla.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Tasapaino
19.02.2007 22:41:20
Koitappa tehdä tuota niin, ettet sammuta niitä kieliä sieltä ylänauhoilta. :) Tottakai tuo on eri asia hakata kun kielet väpättää kunnolla, kuin että tökkii niitä lukittuneena.

Mä teen sitä jatkuvasti soittaessa ;)
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
Bald Anus
19.02.2007 23:25:10

Ollaan soitettu samalla kokoonpanolla jo kohta 2vuotta,meidän kitaristi se vaan onnistuu saamaan n. kolmen biisin välein jonkun kielen poikki. Aivan uskomatonta!! Oon soittanu ns .Pro tason hemmojen kanssa ja ne ei saaneet samasta kitarasta kieliä paskaks vaikka kuinka vinguttivat.(n.6tunnin jammailusetti). Mutta treenipäiväkun koittaa niin meirän kitaristi kun ottaa skeban hanskaan ja lurauttaa parit viisut ilmoille nii johan on kielet solmussa.

Notta keikkoja ootellessa.

Häpeäisit, periaatteessa sinä haukuit Claptonia alkuaikoinaan.
Ja jos saa kielen poikki, niin ei se nyt mitään paskuutta kerro, kitarassa vika tai sitten soittajalla on aika rankka tatsi.
"Remember, Sully when I promised kill you last? I LIED!" ~John Matrix
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
tomi__
19.02.2007 23:34:05
Kitarastahan tuon luulisi johtuvan. Kannattaa seurailla mistä kohdin kielet katkeilevat, jotkut kitarat vaan sattuu olemaan rakennettu niin etta kielet katkeaa helposti. Tällaisia vikoja löytyy huippuluokan klassikko kepeistäkin kuten Gibson Lespaulista. Sen tallassa syntyy tallan ja kielen välille niin terävä kulma että ohuimmatkielet (H,E) katkeilevat jatkuvasti jos kieltä ei vaihto vaiheessa "asenna" väärästä suunnasta.

Toki vika saattaa löytyä kitarististakin. Jos näin on, kannattaa kitaristin kokeilla vaikkapa parin viikon verran soittaa pehmeimmällä plektralla mitä kaupasta löytyy. Pehmeällä plektralla soitto opettaa yleensä soittamaan vähemmän kovakouraisesti ja vaimentaa muutenkin kovien "iskujen" vaikutusta kieliin.
drlecter
20.02.2007 10:13:46

http://www.ballurio.com/images/BGImages/SchallerRollerBridge.jpg

Tämä ratkaisi omalla kohdalla katkeilemisongelman. Bändin kanssa tatsi on jotenkin aina rankempi kuin yksin treenaa.
Werde
20.02.2007 11:18:31
Mulla ei ole kanssa ikinä katkennut kieltä soittaessa, vaikka soitan aika rankalla kädellä toisinaan. Pitää vehkeet kunnossa ja vaihtaa kielet tasaisin väliajoin, ei siinä kummempaa.
I kneel only to God.. I don't see him here.
FensonGibder
20.02.2007 11:48:35
1. Kun aloittelin niin silloin paksulla plekulla hakatessa sain aika paljon ohuehkoja kielisettejä rikki.

2. Yhdessä vähän käyttämässäni puoliakustisessa on ollut jo 13 vuotta alkuperäiset kielet (olisko 13-setti). Niitä onkin lähes mahdoton bendata. Stringit ovat sileäksi hiotut eikä niitä näy ajan hammas mitenkään muuttaneen. Tosi harmi ettei ole tietoa kielten valmistajasta. Jos sointi onkin tunkkaisempi kuin ostettaessa - en sitä kyllä itse huomaa - mutta tunkkaisuus onkin tervetullutta BBKing tyyliseen kikkailuun.

Johtopäätös:
kiinteä talla ja paksut kielet = säästöä pitkässä juoksussa.

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen veikkaisin että kielet hankaavat johonkin reunaan / kitaristi voisi koittaa paukuttaa vähemmän ja kääntää vaikka vastaavasti volaa isommalle.
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
KratoR
20.02.2007 11:55:02
Aikoinaan tuli soitettua oikeen isän kädellä ja silloin niitä kieliä tosiaan meni poikki. Mutta noissa kielimerkeissä tuli havaittua eroja, että Dean markleyt paukahti useiten poikki. GHS Boomersit on käytössä vieläkin kestävyyden takia. Että omakohtaisesta kokemuksesta, meinaan niitä kieliä meni joskus kerran viikossa poikki kunnes tekniikka kehittyi kevyemmäksi, mulla oli ainakin niin että kun liian raskaalla kädellä painoi kieliä dempatessa niin ne tosiaan paukahti sieltä iloisesti poikki.
Ze Kink
20.02.2007 15:45:46 (muokattu 20.02.2007 15:46:16)
Itsellä paukkui kielet poikki aika usein aloitteluaikoina, erityisesti D'addarioista katkesi kielet todella usein. Talla oli Tuneomatic, sekin saattoi vaikuttaa. Kun ensimmäisen kerran katkesi kieli keikalla (vieläpä ihan ensimmäiseen sointuun ekassa biisissä), vaihdoin GHS Boomersseihin, ja katkeilu vähentyi huomattavasti. Sen jälkeen vaihdoin Ernie Balleihin, joita en enää saanut poikki kuin kahdesti.

Nykyään en ole katkonut kieltä pitkiin aikoihin, mitä nyt on joskus huonot kielet katkeilleet viritysvaiheessa (lähinnä DR:t, yhden Elixirinkin olen saanut katki).

Vinkkini siis on, että kannattaa kokeilla jotain toista merkkiä.
Who gare`s...
Volle
20.02.2007 17:12:24
Vinkkini siis on, että kannattaa kokeilla jotain toista merkkiä.

Mä en ole kyllä kielimerkeissä havainnut katkeamisen suhteen eroja.

Mullakin paukkui eräällä kitaralla kieliä ihan solkenaan. Koitin montaa merkkiä (tai siis en tietoisesti ja tarkoituksellisesti, ostin aina sitä mitä kaupassa sattui olemaan), enkä juuri eroja havainnut, paitsi tatsissa vähän. Joillakin merkeillä esim. 10-satsi tuntuu olevan jämäkämmän oloinen kuin toisilla. Kitaran tallan ronklaaminen lopulta sitten auttoi katkeiluvaivaan kummasti. Tune-o-maticin terävät tallapalat niitä kieliä katkoivat.
Piis
Ibanez_90
20.02.2007 17:20:02
Eikös kielet menetä jotenkin sointiansa tai mitä lie sustainia jos niitä käyttää yli pari kuukautta? Tämän takia pyrin vaihtamaan kielet (vaikka ne ei katkea) noin 2-3 kuukauden välein.
Olen Stratocaster_90
Karipiirto
20.02.2007 17:28:28

Eikös kielet menetä jotenkin sointiansa tai mitä lie sustainia jos niitä käyttää yli pari kuukautta? Tämän takia pyrin vaihtamaan kielet (vaikka ne ei katkea) noin 2-3 kuukauden välein.

Kyllä kai mutta se muutos on niin pientä etten ainakaan itte jaksa päätäni vaivata sellaisilla. Tottahan uudet kielet soi kirkkaammin mutta kun kukaan tuskin soiton aikana ilmoittaa että sulla on vanhat kielet niin en ite ainakaan jaksa piitata. Vaihdan kielen sitä mukaa kun katkeaa mutta kun ei katkea niin minkäs teen:-) On sinänsä outoa että kielet pysyvät ehjinä vaikka välillä bendaan melkoisen rajusti ja soittokaan ei ole sieltä hiljaisimmasta päästä. Ainoat kerrat kun olen saanut kielen poikki olivat viritystilanteissa:-)
Alien : "I come in peace." Dolph Lundgren: "Then you go in pieces, asshole. "
Tasapaino
20.02.2007 18:31:11 (muokattu 20.02.2007 18:31:21)
Kyllä kai mutta se muutos on niin pientä etten ainakaan itte jaksa päätäni vaivata sellaisilla. Tottahan uudet kielet soi kirkkaammin mutta kun kukaan tuskin soiton aikana ilmoittaa että sulla on vanhat kielet niin en ite ainakaan jaksa piitata. Vaihdan kielen sitä mukaa kun katkeaa mutta kun ei katkea niin minkäs teen:-)

Oletko tosissasi? Kitarasta tuntee ja varsinkin kuulee heti, kun siinä on vanhat kielet kiinni. Ne eivät yksinkertaisesti soi. Ernie Ballit vaihdoin kuukauden välein, nyt on Elixirit olleet kohta nelisen kuukautta kiinni ja alkaa olla vaihdon paikka.
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
Karipiirto
20.02.2007 20:09:34

Enpä itse jaksa hirveästi välittää onko soundi hieman tunkkainen kun lähinnä kotona tulee soiteltua. Eri asia treeneissä ja varsinkin keikoilla. Mut ku ee oo bändiä tällä hetkellä.

Sama juttu ja kun keikallakin tulee soitettua tuollaasta metallia enempi niin ei se niin kauheen tarkkaa ole. Eri asia sitten jos jotain kliinimpää tarttee saada mutta kotona siihen kelpaa nämäkin. Kyllä kait ne tässä kirjoitusten jälkiin kun taas bänditreenit tulee kuvioihin mukaan niin vaihdan mutta kotisoittelussa nämä menee ihan hyvin vielä.
Alien : "I come in peace." Dolph Lundgren: "Then you go in pieces, asshole. "
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)