SF3YLO 22.12.2003 16:04:39 | |
---|
Paikallisella työväenopistolla on jokin soitinrakennus kurssi, ja ajattelin että voisin tehä siä ittelleni 5 sring fretless beissin! mutta, onko se rahallisesti järkevää?? meinaan onhan se loppuenlopuks sitten ite tehty, eli ei mitään priimaa, ja kyllä ne osakkin maksaa jo melkein sen mitä se maksaa kaupassakin!?! Mitäs teiän projektit on maksanu, ja mitä vastaavat maksaa kaupassa?? |
Congi 22.12.2003 16:18:03 | |
---|
Minun projektini oli kallis, halvemmalla olisin selvinyt jos olisin tyytynyt kaupan tuotteisiin. MUTTA! Itserakennettu on aina se "parempi" T.Congi |
askomiko 22.12.2003 16:57:41 | |
---|
Rakentamisen iloa. Mutta huonon soittimen todennäköisyyskin on suuri. |
Congi 22.12.2003 17:13:23 | |
---|
Rakentamisen iloa. Mutta huonon soittimen todennäköisyyskin on suuri. Silloin kun ei osaa ;) T.Congi |
Ei kannata mutta kitaran rakennus ja itse tekemällä kitaralla soittaminen on mukavaa :)...ja saahan sitä hyvänkin kitaran jos on huolellinen. |
Juzzu 22.12.2003 19:06:00 | |
---|
Rakentaminen on kivaa ja opettavaa. En ainakaan itse ole törmännyt vastaavalla kurssilla ihmiseen, joka siellä rahan takia olisi kitaraa rakentamassa, halpaa skuijeria sun muuta kun saa jo niin naurettavan halvalla nykyisin. Sen sijaan hinta/laatu -suhteeltaan oivallisia pelejä voi kyllä itse rakentaa jos vaan onnistuu olemaan töppäilemättä liiemmin. Itse tein Telen n. 500 ekulla periaatteella "vimosen päälle", mutta lopputuloksesta kyllä huomaa että eka kitarahan se on jonka on itse väsännyt. Mutta säädetään, säädetään.... :o) Ja johan tuossa on toinen tekeillä, katsotaan minkälainen siitä tulee. Eli vastaukseni on, että kannattaa rakentaa, muttei ehkä ihan siitä syystä mitä ajat takaa. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
vrajala 22.12.2003 21:08:01 | |
---|
Mä väkertelen lähinnä rakentelun ilosta. Sanoisin, että soittimen itse tekemiseen on kolme hyvää (?) syytä. 1. Nauttii rakentamisesta tahi sitten ainakin lopputuloksesta. 2. Haluaa sellaista mitä ei myydä. 3. Haluaa jotain mikä maksaa matkalaukullisen euroja. Rahan takia ei kannata rakentamiseen lähteä. Rahalliset edut tulevat vasta siinä vaiheessa kun on kokemusta (ja työkaluja). Sanoisin, että valmiin soittimen arvon täytyisi olla 1500 euron hujakoilla (tapauskohtaistahan tämä on) ennen kuin omalle työlle voi mitään hintaa laskea. Toisaalta jos noita kustannuksia ajattelee siltä pohjalta, että kerran pari vuodessa teettäisi itselleen kalliita kustomeita, niin kyllä sitä säästöä tulee. Ja niitä kustomeitahan tulee. Vaikkei aina olisi tarkoituskaan. Itse rakentelua paljon kustannustehokkaampi vaihtoehto olisi vanhempien (japani)kitaroiden tai bassojen kunnostaminen/kustomointi. Jos osaa blokata, niin noista löytyy usein todellisia, hyvin soivia helmiä aivan naurettavaan hintaan. Puu on kerinnyt asettumaan ja työnjälkikin on usein vallan mainiota. Siis en tarkoita kustannustehokkuutta myyntimielessä vaan hyvän soittopelin hankinnan kannalta. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
poppamies 23.12.2003 09:46:32 | |
---|
No kyllä kannattaa. Rahaa siinen kyllä saattaa mennä 200-300 €, tai jopa enemmänkin jos alkaa kikkailemaan "hardweareilla",mutta soittimen puut itserakennetussa on mitä todennäköisemmin paljon paremmat mitä sen hintaisissa kaupan vehkeissä on. Jos/kun rakenta huolella ja hartaudella niin omankin tekeleen "arvo" pyörii tuolla 1000 € nurkilla kun vertaa kaupasta ostettuun vastaavanlaisilla kamoilla ja puilla. "G-strings are for strippers" |