Aihe: Jacksonia kehiin
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
McNulty
18.02.2007 19:30:44 (muokattu 18.02.2007 19:31:47)
Sama radiushan noissa kaiken järjen mukaan on, sillä tallapalat on molemmissa samat ja pohjalevy tasainen. Sinänsä mielenkiintoista, sillä Jacksoneissa on 16" radius ylänauhoilla.. mikähän se tuossa tallassa sitten lopuiltaan onkaan.

Ei niissä itseasiassa ole. Muistaakseni kitararakennus-puolella on höpisty että Schallerissa olisi 14" ja oiskohan ollut OFR sekä 10" että 15".

FR:n sivuilta: "All Original and Pro Bridge radiuses are 10" (254mm)"
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
Werde
18.02.2007 19:35:22
Ei niissä itseasiassa ole. Muistaakseni kitararakennus-puolella on höpisty että Schallerissa olisi 14" ja oiskohan ollut OFR sekä 10" että 15".

Mutta miten se voi olla eri, kun on samat osat (höpistiin soitinrakennuspuolella mitä hyvänsä) ? Mulla on tässä molemmat juuri käsillä.
'Raha ei tee onnelliseksi, vaan sen käyttäminen' -minä
Lancelot
18.02.2007 19:40:11
Hmm... tuo on kyllä kiehtovaa jos OFR tosiaan soundaa "kirkkaammalta" ja erottelevammalta kuin Schaller. Pitää vissiin speksata uudestaan. Schallerissa vain olis suoraan sopiva 14" radius.

Voiko tää tosiaan pitää paikkansa et floikissakin on kuultavia eroja erottelevuuden ja saundin suhteen? Kuullostaa lähinnä vitsiltä..
McNulty
18.02.2007 19:41:41
Voiko tää tosiaan pitää paikkansa et floikissakin on kuultavia eroja erottelevuuden ja saundin suhteen? Kuullostaa lähinnä vitsiltä..

Niin, minä en tiedä... mutta noin sitä tuolla kertoiltiin aikaisemmin. Jos se tosiaan pitää paikkansa niin sellainen kiehtoisi :)
Werde
18.02.2007 19:46:29
Niin, minä en tiedä... mutta noin sitä tuolla kertoiltiin aikaisemmin. Jos se tosiaan pitää paikkansa niin sellainen kiehtoisi :)

Tuolla FR sivuilla tosiaan sanotaan että originaalin radius on 10". Soloistissa on 12"-16" muuttuva radius, niin johan sen sanoo järkikin ettei se siinä mukisematta toimisi. Nuo tallapalat on tosiaan samalta hihnalta, pohjassa joko merkki 1, 2 tai sitten ei merkkiä ollenkaan. Tuo siis merkkaa palan korkeutta, jotta osaa hommata oikean varaosan tilalle kun on tarvis.

On tietty mahdollista että noita paloja on enemmänkin erikorkuisia, ja Jacksoneiden mukana tulee valmiiksi sama kattaus mikä löytyy Schallereista. Varaosina en ole nähnyt kuin noita ykkösellä jne. merkattuja.
Werde
18.02.2007 19:52:23

Vitsinä minäkin sitä pidin, mutta nyt on ollut pakko taipua vähitellen samalle kannalle hifistien kanssa. Jos kielen värähtelyä miettii, niin tuohan on periaatteessa paljon tiiviimpi osa pakettia kuin esim runko, joka sekin vaikuttaa soundiin paljon. Talla on siis samaa värähtelevää systeemiä kielen kanssa, kun toisessa päässä on jouset jotka mahdollistavat liikkumisen. Kun tuota ajattelee hetken, niin se ei tunnukkaan enää yhtään vitsiltä.
McNulty
18.02.2007 20:01:02
Vitsinä minäkin sitä pidin, mutta nyt on ollut pakko taipua vähitellen samalle kannalle hifistien kanssa. Jos kielen värähtelyä miettii, niin tuohan on periaatteessa paljon tiiviimpi osa pakettia kuin esim runko, joka sekin vaikuttaa soundiin paljon. Talla on siis samaa värähtelevää systeemiä kielen kanssa, kun toisessa päässä on jouset jotka mahdollistavat liikkumisen. Kun tuota ajattelee hetken, niin se ei tunnukkaan enää yhtään vitsiltä.

Mua ei kiinnosta teoriat eikä fysiikan tai kemian kaavat, joilla nörtit laskevat fiksuja tuloksia. Käytäntö on ainoa mikä ratkaisee. Niin OFR kuin Schallerin Floyd Rose ovat kohtalaisen kivuttomasti hankittavissa, joten se ei muodosta ongelmaa customin suhteen. Enempi kiinnostaa ne käytännön erot ja konkreettiset seikat. Jos OFR tosiaan on Schallerin FR-mallia kestävämpi (joka sekin on ihan käyttäjästä, käytön määrästä sekä huoltamisesta kiinni), niin tokihan silloin OFR kiinnostaa. Tai jos OFR soundaa paremmalta (joka sekin on subjektiivista), niin sellainen silloin kiinnostaa.

Olisikin hauska kuulla niitä soundillisia eroja näiden kahden välillä. Se että joku sanoo Schallerin floikkaa "tumpummaksi" kuin OFR:n tallaa ei vielä johda mihinkään. Voihan se olla että Schaller on ollut kiinni tumpummassa kitarassa, jossa on tumpummat mikit ja tallaa pitää paikoillaan tumpummat jouset jne jne. Samoin olisi mielenkiintoista tietää ne ihan oikeat erot vahvistetusta teräksestä valetun baseplaten ja teräksestä taotun ja karaistun baseplaten ero. Onko kyse nyt enempi alitajunnan "OFR on parempi kuin muut"-ajattelusta vai psykoakustiikasta vai mistä?
apuri
18.02.2007 20:06:56 (muokattu 18.02.2007 20:08:00)
Floydin tallapaloja on vain kolmea eri korkeutta.

Satuloita on 10" ja 15" kaarevuudella.

http://www.floydrose.com/nutsizes.html

http://www.floydrose.com/pdf/FR%20Master%20Trem%20List%202.pdf

Floydiin on saatavana shimmejä tallapalojen alle. Tossa on linkki ja alaspäin scrollaamalla löytyy kuva.
Jacksoneissa ja Charveleissa niitä ei kuitenkaan ole käytetty.

http://www.guitarnucleus.com/gnstore/tremolo.html

Muistaakseni tollanen 10" radiuksinen satula toimii 9,5" - 12" radiuksella aivan hyvin.
Näin on isot pojat kertoneet.
DZN
18.02.2007 20:08:30
No jos asiaa ajattelee materiaaliopillisesti, niin valuraudan ja taotun teräslevyn ero on aikas iso muokkausaste, rakeenmuoto ja -koko, hiilipitoisuus ynnä muut.
Spekuloidaan asiaa kansantajuisemmin. Valurauta on kuuluisaa sen vaimentavasta ominaisuudesta. Sen takia valuraudasta tehdään vaikka moottorilohkoja.

Teräs taasen ei vaimenna samalla tavalla vibraatiota. Valurauta ja teräs eivät ole sama materiaali. Totta kai tämä vaikuttaa itse soundiin. Jos oletetaan tallan olevan messinkiä tai peltiä, kukaan ei tulisi epäilemään soundieroja. Jos vielä epäilyttää niin miettikää asiaa rumpupeltien avulla. Eri seostuksillä ja muokkauksilla saa pellin kuullostamaan erilaiselta. Eihän se ero järin suuri tässä tapauksessa ole mutta kuultavissa se kyllä on.

Kuten Werde tuossa aikaisemmin totesi, hän ei uskonut, että niissä voisi olla eroja. Kokeilun jälkeen eroja löytyi.

Joku kyseli sitä string thru ja floikan soundieroa. Noita kitaroita ei voi suoraan voi vertailla. Archtop on mahonkia paksulla vaahterakannella ja mahonkikaulalla, soloistit leppää tai poppelia vaahterakaulalla.

En ole sanomassa, että Schaller olisi huono. Itse pidän OFR:stä enemmän.
Aka. Dino and 6077dino
McNulty
18.02.2007 20:10:50 (muokattu 18.02.2007 20:12:57)
Muistaakseni tollanen 10" radiuksinen satula toimii 9,5" - 12" radiuksella aivan hyvin.
Näin on isot pojat kertoneet.

Juu, ei sillä niin ole merkitystä... samaa taisi Juzzu tai joku muu raksapuolella haastella. Itselleni kun on vain tulossa 14" radius. Kompromissi 12-16 compoundille.

edit: pitää vissiin tehdä kompromissi. Schallerilta 14" radiuksella lukkosatula ja sitten Original FR tallaksi. Sillä voisi päästä miellyttävään tulokseen.
DZN
18.02.2007 20:24:06
Olisikin hauska kuulla niitä soundillisia eroja näiden kahden välillä. Se että joku sanoo Schallerin floikkaa "tumpummaksi" kuin OFR:n tallaa ei vielä johda mihinkään. Voihan se olla että Schaller on ollut kiinni tumpummassa kitarassa, jossa on tumpummat mikit ja tallaa pitää paikoillaan tumpummat jouset jne jne. Samoin olisi mielenkiintoista tietää ne ihan oikeat erot vahvistetusta teräksestä valetun baseplaten ja teräksestä taotun ja karaistun baseplaten ero. Onko kyse nyt enempi alitajunnan "OFR on parempi kuin muut"-ajattelusta vai psykoakustiikasta vai mistä?

Schaller baseplate on kyllä ihan perusvalurautaa, uudemmissa on ne kovametalli-insertit kierteissä ja knife edgeissä.

Mulla oli OFR pro ja Schaller samassa kitarassa, samoilla mikeillä, samoilla jousilla.
OFR pro oli kirkkaampi ja erottelevampi. Itse en pitänyt OFR prosta niin paljoa, kun perus OFR:stä. OFR pro:ssa on kapeampi string spacing. Siihen se kai tyssäsi.

Joku kyseli täällä USA series ja Japani 90-94 professional pro eroja ja sanoi, että ne ovat samanlaatuiset. Itse olen toista mieltä. USA mallit soi paremmin akustisesti, puut tuntuvat olevan parempilaatuisia. Nauhatyöt ovat molemmissa melkein yhtä hyviä. Lapa on eri muotoinen ja helmiäinen on "hienompaa" USA malleissa. USA kitarat ovat myös jotenkin tukevamman tuntuisia japanilaisiin verrattuna. Maalaukset ja viimeistely on USA malleissa pikkutarkempaa.
Aka. Dino and 6077dino
Samu S.
19.02.2007 11:41:06 (muokattu 19.02.2007 11:43:27)
Hienoa, kun Jacksoneista tulee täälläkin juttua. Mukava lukea tota Pro/USA -vertailuakin! Itse en ole mielestäni mitään väitteitä niiden tasavertaisuudesta esittänyt, tuohon juttuun vaan välillä törmää ja kiinnosti m.net-jacksonistienkin mielipiteet asiasta. Ja niitähän tulikin!

e: Ja selvennän vielä, että minä en ole yhtään USA-Jacksonia omistanut, japanilaisia J/C-keppejäkin vain muutaman, joten ei tosiaan ole tarkoitus esittää mitään asiantuntijaa. :)
Invader
19.02.2007 17:43:53
Joo-o, pitää kyllä hommata pikimmiten RR Proon seuraksi jenkkijaska. Tuo oma RR Pro on nimittäin siinä määrin loistava että sen jenkkipelin kyllä pitää olla ihan tautisen hyvä että tuosta paremmaksi menee. :)
Tai sitten ei..
Hepetintti
19.02.2007 20:06:46
Kellään minkäänlaista kokemusta näistä Jacksonin RR24 kepeistä ?
Ku itellä himottas tuommone ostaa.
Ja ei... elkää sanoko että käy kokeilemassa minkä tuntunen se on ku satun asumaan niin korvessa että musiikkikaupat harvassa.
Kiitoksia
Se mikä ei ole paskaa on ehdottomasti kusta.
ballfish
19.02.2007 20:13:38
Kellään minkäänlaista kokemusta näistä Jacksonin RR24 kepeistä ?
Ku itellä himottas tuommone ostaa.
Ja ei... elkää sanoko että käy kokeilemassa minkä tuntunen se on ku satun asumaan niin korvessa että musiikkikaupat harvassa.
Kiitoksia

Ei noita vielä ole suomeen edes tullut. hyvä tuuri jos käy niin tulee kesäksi. :)
Jormaz
19.02.2007 20:28:27
Tässä voi tietenkin sitten spekuloida että onko sillä vaikutusta mallin yleiseen laatuun kun nyt kuitenkin pusketaan varmaan melkoisella tahdilla noita tehtaalta.
ballfish
19.02.2007 20:29:16
Tässä voi tietenkin sitten spekuloida että onko sillä vaikutusta mallin yleiseen laatuun kun nyt kuitenkin pusketaan varmaan melkoisella tahdilla noita tehtaalta.

No tuon pohtiminen on kyllä tyhmintä niuhottamista mitä voi olla. :D
Jormaz
19.02.2007 20:38:15
No tuon pohtiminen on kyllä tyhmintä niuhottamista mitä voi olla. :D

Niinpä, en mä kyllä tommosta aiokaan hommata, säästän rahani johonkin USA-malliin, mielellään johonkin vanhaan customiin.
ballfish
19.02.2007 20:47:08 (muokattu 19.02.2007 20:47:22)
Niinpä, en mä kyllä tommosta aiokaan hommata, säästän rahani johonkin USA-malliin, mielellään johonkin vanhaan customiin.

Olemme soulmeittejä. Minullakin täsmälleen samat suunnitelmat. Tosin customia en varmaankaan osta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)