Aihe: Uke!
1 2 3 4 511 12 13 14 1527 28 29 30 31
copolaroad
06.01.2007 19:06:26
hurjia sällejä nuo jake ja tommy! nuo tyypit ku tulis jollekin kesäfestarille ois pakko
mennä kattomaan..
pistin muuten joulukuun alussa uuden uken tilaukseen enklannista,päädyin bushmann jennyyn kun sitä monet kehuneet (finnukefan esim) saa nähdä koska sitten tulee..?? niin ja päädyin pitkän itsenikanssakäydyn neuvottelun jälkeen konsertti kokoon..
pistäkäähän uke videopätkiä vaikka youtubelle nii että voi muutkin kattella!

ps zarkus poussa poseeraa iltasanomat 5.1 s. 58 ukulelen kanssa, liekö ukemiehiä hänkin??
weelie
08.01.2007 13:18:53
ps zarkus poussa poseeraa iltasanomat 5.1 s. 58 ukulelen kanssa, liekö ukemiehiä hänkin??

Niinpä oli. Eikä tainnut olla sopraanokokoa tuokaan?
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
FinnUkeFan
08.01.2007 15:47:13
Hieno homma, Copolaroad! Toivottavasti saat soittimesi pian. Huimia ovat myös Jake ja Tommy - ei osaa edes olla kateellinen, nuo eivät ole enää omia idolejakaan, vaan muussa ulottuvuudessa soiton suhteen... Kumma homma, että sopraanoukella ei silti tule nykyisin vastaavia - vaikkakin olen ymmärtäny, että Jake vois vetää soittonsa myös tällä pikkasella.

Suomessa alkaa olla jo ukekantaa ja soittajia, mutta kukas sen ekan klubin perustaa? Joillain porukoilla on irkkailupalstoja ja ruåtsalaiset saivat omat nettisivunsa, mutta kun siellä satunnaisesti aikoinaan kävin, niin varsin harvoin näkyi aktiivisuutta. Tuntuupa Jukkalelekin olevan Ukulelecosmoksessa useammin - on suomalaisia juuriltaan...

Nimittäin jos ei ole yhteistä juttua tarpeeksi, niin jää kommentit lyhyeksi. Eli kysymys kuuluu: mikähän meitä hemmoja yhdistäisi eniten tässä ukulelesoittelussa? Onko se soitin sinänsä, sille sopiva musiikkityyli (vai onko sellaista?), muu poikkeavuus, vai halu kokeilla vaan kaikkea. Eli millaista mahtaa olla materiaali, jonka kanssa aikaa vietämme?

Mulla itsellä tuli kitaran soitoon vaan sellainen kuivahtaminen. Kun sattumoisin näin ukulelen toimivan jotenkin kitaran oloisesti (viritykseltään jne) innostuin uuden kokeiluun. Kun tähän saumaan vielä loukkasin vasurin keskarin (en ollut herkistelemässä sillä!) oli aika selvää, että nyt alkaa uusi tapa pitää soitteluhauskaa.

Koska Suomessa ei ole tiettävästi muuta aktiivista ukepalstaa tämän pitkän langan lisäksi, suosittelen todella jo mainittuja ulkolaisia sivustoja. Ei muuta kuin nimmarit kehiin ja rekisteröitymään hommaan mukaan. Täältä huitsin-nevadasta netti toimii niin surkeasti, että itseltäkin jää tosin liian vähiin nykyään. - Vai onko joku "guest" sittenkin meikäläisiä!

Sepi

ja hyvät loppuvuodet
CAUTION: Please be advised that there are unconfirmed rejuvinating side effects of ukulele playing, a possible increased SENSE OF WELL-BEING, a compulsive NEED TO SMILE and reputed INCREASES OF ROMANTIC ACTIVITIES in uke players of all ages.
Veikko
08.01.2007 23:35:47
Nyt ukekuume on kasvanut siihen mittaan, että uke on saatava. Ja syy on teidän. Mietin vähän, että josko sitä ostaisi tenori-uken. Tämä Gewa on tähtäimessä: http://www.thomann.de/fi/gewa_brueko_tenor_ukulele.htm

Ei kenelläkään sattuisi olemaan kokemuksia tuosta mallista?
kaasu pohjassa, käsijarru päällä
FinnUkeFan
09.01.2007 17:10:50
Edelleen tyytyväinen olo, vaikka onkin yksi syyllisistä :) Meitä ei ole koskaan liikaa!
Onko noita tenori Brukoja sitten tullu monta Suomeen, täällä ei ole ollu mun muistaakseni mainintaa? Tenori näyttää olevan soolosoittoon suosittu ja ihan ymmärrettävistä syistä. Itse miellän sen silti pieneksi kitaraksi, jossa on ukulelen kielet. Ei se silti sulje pois sitä, että soitin voi olla todella hauska. Tekisin saman tien kielten vaihdon joihinkin GHS tai Aquilan satsiin. Sointi paranee joka tapauksessa, vaikka se olisi jo nyt hyvä - tai kohtuullinen. Intonaatiosta ei osaa sanoa kokeilematta mitään, mutta pientä säätöä saattanee siihenkin löytyä ihan kotikonstein.

Joka tapauksessa Bruko on kohtuuhintainen ja sittenpähän näet, tykkäätkö. On siinä tilaa sormille huomattavasti sopraanoa enemmän. Joten tulkitse tämä kannustuksena!

Sepi
CAUTION: Please be advised that there are unconfirmed rejuvinating side effects of ukulele playing, a possible increased SENSE OF WELL-BEING, a compulsive NEED TO SMILE and reputed INCREASES OF ROMANTIC ACTIVITIES in uke players of all ages.
Veikko
09.01.2007 18:11:35 (muokattu 10.01.2007 18:11:38)
Joka tapauksessa Bruko on kohtuuhintainen ja sittenpähän näet, tykkäätkö. On siinä tilaa sormille huomattavasti sopraanoa enemmän. Joten tulkitse tämä kannustuksena!
Sepi

Kaveri ostanee sopraanon niin ajattelin, että olisi ehkä kivempi soitella yhdessä jos toisella on tenori ja toisella sopraano, Ehkä ostan molemmat :-) Täytyy tosin sanoa, että tämän päivän aikana mitä olen noita näytteitä kuunnellut niin sopraanon ääni miellyttää korviani kyllä enemmän.

päädyin kuitenkin tuohon sopraanoon, tälläinen peli on tilattu saksanmaalta: http://www.musik-produktiv.de/bilder2/10/00/29/100029355l.jpg
kaasu pohjassa, käsijarru päällä
ses88
10.01.2007 21:11:07
jos joku olisi kiinostunut concerti kokoisesta ukesta niin torilla minulla on myynissä erittäin hyvä soitin, se on mikitetty niin olen effekteillä soittannu vähän kaikenlaista.
FinnUkeFan
16.01.2007 19:40:40
Mistä ihmeestä tuollainen Kala on uinut Suomen vesille? Näyttää olevan varsin havajilaiset myyntikanavat. On ilmeisesti laminoitu kansi? Soiko ilman vahvaria?

Sepi
ses88
16.01.2007 20:25:32
Se on tullut kesällä, luultavasti lentokoneella, tilasin tuttavan kautta. Ja soi kyllä todella hyvin verrattuna mun maholoon ja renoon mitä mulla on ollu.
En usko että noita hirveästi suomesta löytyy, mutta ruotsista niitä saa kyllä ihan kaupasta.
ses88
16.01.2007 20:25:51 (muokattu 16.01.2007 20:27:36)
Ja nytten olisi tarkoitus ostaa tenoori noitten sopraanien vierelle, joten pitäisi saada tuo myytyä pois ennen
Hank_Marvin
19.01.2007 20:10:17
Moi.

Kaverini on tilaamassa Bushmanin Jenny ukulelea, ja nyt mietityttää kumpi, sopraano vai Konsertti? Ensinnäkin nuo koot mietityttää. Olisiko jollain antaa tarkat mitat nimenomaan Jennyn konsertti ja sopraano ukeista? Kopan mitat, skaalan pituus jne.. Myös omat mielipiteet ovat tervetulleita.
FinnUkeFan
21.01.2007 15:21:16
Tässä sopraano Jennyn mittoja:

- otelauta 12:lle nauhalle (eli koppaan asti) 175 mm
- kaulan leveys päästä 35 mm ja 12:lta nauhalta 45 mm
- otelaudan paksuus yläpäästä 15 mm, tyvestä (8. nauhan kohdalta) ennen jalkaa 20 mm
- kielten vapaa mitta 350 mm
- kokonaismitta 540 mm, josta koppa 240
- kopan alempi pullahdus 162 ja ylempi 127 mm
- kopan paksuus kaulan tyvestä 54 mm ja alapäästä 59 mm
- ääniaukon kohdalla kielet toisistaan 12 - 13 mm välein (vähintään kl. kitaran mittaa)

Muistaakseni concertin kaula ottaa koppaan vasta 14:lta nauhalta, joten helpotusta tulee isokätiselle tuntuvasti. Kaulan leveys on sopraanon kanssa sama. Meikäläisen vasurin sormenpäistä mitattu leveys on n. 60 mm ja toisen nivelen kohdalta mitattu leveys on yhteensä noin 80 mm. Näilläkin pienillä mitoilla koen soittamisen jo tiukaksi muutamissa soinnuissa. Mutta tämä ahtaus ei tee haittaa, jos soittaa muuten kuin sointuihin pohjaten - onhan viulu ja maniska huomattavasti tukalampia!
Tein huomion isokätisen ongelmista sopraano Jennyllä: 190 cm kaveri, joka todella osaa soittaa klassista kitaraa sai jatkuvasti epävireistä soundia kokeiltuaan tätä peliä. Isot sormet ovat jotenkin pakosta tunteettomampia ja vetelevät kieltä allaan tahattomasti. Ehkä pidempi totuttelu auttaa, mutta ymmärrän jos joku muukin on kokenut vastaavaa ongelmaa soitossaan. Ongelmaan voi saada apua sävelaskelta korkeammalla vireellä - tiukemmat kielet eivät veny niin herkästi sormen alla!

Sepi
maxtheman
27.01.2007 19:34:28
Ja tässä konsertti-Jennyn mittoja:

- skaala 385mm
- otelauta satulan kohdalta 34mm, 12:lta nauhalta 43mm
- kokonaismitta 605mm, koppa 275mm
- "pullahdukset" 195 ja 145

Ja tosiaan konsertissa kaulan ja kopan liitos on 14. nauhan kohdalla, ja sitä saa muistaakseni myös soololovella - ainakin tenorin ja baritonin saa. Mutta baritonihan ei ole kuin pieni huonoääninen nelikielinen nailonkielikitara...

Sen jälkeen kun tuon konserttikokoisen sain en ole paljon sopraanoihin koskenut. Onneksi työn alla oleva Johnson-resonaattoriuke on samalla skaalalla... Tenoria tekisi mieli... Ja virityksestä olen myös huomannut että tiukempi on parempi (noh), eivät painu kielet sormien alla niin helposti epävireeseen!
Max
weelie
09.02.2007 11:24:18
Helsingin f-musiikissa huomasin eilen että oli muutama uke ja huvikseni vähän rämpytin. Ayers-mallit (n. 195€) kuullosti yllättävän hyviltä ja eloisilta... ja olivat melkein jossain vireessäkin! ;)
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Axel K.
10.02.2007 13:34:13
Terve,

Oli pakko oikeen rekisteröityä ja ilmottautua myös ukulele-"faniksi". Kitaransoittotaustaa on epäsäännöllisen säännöllisesti n. 20 v., mutta lähinnä se on ollut sellaista säestelyä ja nyt kepit taas pölyttyneet nurkassa.

Hommasin sitten erääseen esitykseen itselleni rekvisiitaksi ukulelen (tai oikeastaan 2,5 vuotiaalle pojalle), ja jäin siihen totaalisen koukkuun! Piti tänään käydä ostamassa toinen Mahalo, kun tuppaa pojan kanssa tulemaan riita siitä, kuka sitä soittaa.

Nyt on tullut säestettyä omaa ja muiden laulua sillä, ja vähän soitettua jotain melodita säestysjuttuja.

Mutta kysymys: oletteko löytäneet netistä mitään ukulelellä soitettuun bluesiin liittyvää juttua? Yritin itse löytää, muttei oikein onnistunut. Joitain kirjoja näyttää löytyvän, mutta löytyykö siis ihan webbimateriaalia. Myös jazz-tyyppiset jutut kiinnosta.

Kylläpäs soittaminen onkin pitkästä aikaa kivaa :)
Fhool
13.02.2007 08:27:14
Alkanut myöskin tuo uke siinä määrin kiinnostamaan, että pitäisi kyllä hankkia. Mutta, koska rahaa ei ole siunattu mitenkään liian paljon, niin onko mitään järkeä ostaa uke, johon olisi sijoitettu n. 30-50e? Vai saako sillä hinnalla pelkästään jonkin romun?
Axel K.
13.02.2007 22:31:53
Alkanut myöskin tuo uke siinä määrin kiinnostamaan, että pitäisi kyllä hankkia. Mutta, koska rahaa ei ole siunattu mitenkään liian paljon, niin onko mitään järkeä ostaa uke, johon olisi sijoitettu n. 30-50e? Vai saako sillä hinnalla pelkästään jonkin romun?

No, meidän perheessä on tällä hetkellä 2 tommosta Mahaloa, ja ihan tyytyväinen olen :) Ammattimuusikko en toki ole, mutta kyllä tuota näkemystä kitaran kautta on hieman kertynyt noista soittimista. Eli eihän nuo mitään huippuvehkeitä ole, mutta kyllä niillä soittelee. Hinta/laatu on aivan huippuluokkaa! Maksoin 20€ kipale. Mukana jopa kuljetuspussi.

Itse suosittelen tuollaista aluksi, ja jos intoa riittää osta parempi myöhemmin. Itse aion tehdä näin, mutta tuosta halpiksestakin riittää iloa vielä piiiiiiitkäään.
Axel K.
19.02.2007 20:10:44
Kehuin joku aika sitten kuinka Aquilan konserttipaksuinen c - kieli täsmäsi virettä ja soi hyvin. No nyt oli aika vaihtaa kielet ja laitoin loputkin tästä satsista sopranoukeen, siihen Jennyyn. Tämä olisi pitänyt tehdä jo tehtaalla! Ainakin jos käyttää matalampaa c-virettä ja perustaa soittonsa kantavaan näppäily/komppisoundiin. Vois melkein arvata, että ohuempi sopranosatsi todella kannattaa virittää muissakin ukuleleissä d-vireeseen, tai hankkia sitten jostain consert kielisatsi. Lueskelin jotain ukepalstaa, jossa Worth clear kieliä kehuttiin vähintään kokeilemisen arvoiseksi. Onko joku nähny tai peräti testannu?
Niin, ja edellä olleille tervetuloa hulluuteen mukaan! Onhan se kivempaa alkaa soivalla pelillä heti, mutta pääasia, että hoksaa ukulelen olevan Oikea soitin ja sillä on oma juttunsa muiden pelien joukossa.

Sepi

Miten noita kieliä saa suomesta. Itse olen alkanut tykkäämään tuosta C-vireestä (vai onko oikea nimi). Miten yleensä saa ukuleleln kieliä?

Itse tuossa surffaillessani törmäsin Ovation/Applausen mikitettyyn ukuleleen. Onko kellään näppituntumaa noihin Applausen ukeihin? Kitaroita olen tainnut itse joskus männävuosina kokeillla...
PaavoMik
20.02.2007 10:57:47
Tietäisikö kukaan saako täältä jostain Satakunnan alueelta mistään ostettua ukulelea kun kun oon kattellu mutta en oo mistään löytänyt.

Kiitos jo etukäteen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)