Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 532 33 34 35 36421 422 423 424 425
Keke Urlaub
17.02.2007 15:43:18

Kytkentä on ihan oikein. Jos tuo ei toimi, vika on piuhassa, itse kytkimessä, tai vahvistimessa. Löytyyhän yleismittari?

Ton pedaalin ostin täysin toimivana. En mä jaksa uskoa että se olisi itsestään hajonnut. Vahvistin toimii myös vanhalla pedaalilla aivan normaalisti, uuden pedaalin hommasin vain, koska vanhan spedun kytkinten toiminta on epävarmaa ja polkeminen hieman hankalaa.

Yleismittari mulla on, olen vain aika noviisi sen käytössä...
"Nemo saltat sorbius, nisi infanus est" - Anon.
plikk
18.02.2007 09:52:23
http://www.bigsbyguitars.com/products_b5.html

Paljon tuollainen härpötin vaatii tilaa tallan takana?
Aki
18.02.2007 13:02:54

Ton pedaalin ostin täysin toimivana. En mä jaksa uskoa että se olisi itsestään hajonnut.

Kuten huomaat, joku ei toimi. Ei ole uskon asia.

Vahvistin toimii myös vanhalla pedaalilla aivan normaalisti

Näin ollen vika ei ole vahvistimessa. Jäljelle jää piuha ja kytkin. Tai sitten olet huomaamatta juottanut/kytkenyt/tehnyt jonkun asian väärin.

Yleismittari mulla on, olen vain aika noviisi sen käytössä...

Mittaa vahvistimeen liitettävästä liittimestä rungon ja kärjen välinen resistanssi. Pitäisi olla alle 1 ohm tai ääretön. Paina kanavanvaihtonappia ja mittaa uudestaan. Nyt pitäisi vaihtua, ja arvon olla ääretön tai 1 ohm. Koska kytkin ei toimi, näin ei tapahdu. Sitten voit mitata kanavanvaihtokytkimen juotoskorvakkeiden resistansseja, edelleenkin ääretön tai alle 1 ohm. Sitten vielä kytkimeen juotettujen johtimien ja vahvistimeen kytkettävän plugin kontaktien resistanssit, kanavanvaihtokytkimen toinen johto tulisi olla alle 1 ohmia plugin kärkeen.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Keke Urlaub
18.02.2007 16:59:47 (muokattu 19.02.2007 22:25:07)

Mittaa vahvistimeen liitettävästä liittimestä rungon ja kärjen välinen resistanssi. Pitäisi olla alle 1 ohm tai ääretön. Paina kanavanvaihtonappia ja mittaa uudestaan. Nyt pitäisi vaihtua, ja arvon olla ääretön tai 1 ohm. Koska kytkin ei toimi, näin ei tapahdu. Sitten voit mitata kanavanvaihtokytkimen juotoskorvakkeiden resistansseja, edelleenkin ääretön tai alle 1 ohm. Sitten vielä kytkimeen juotettujen johtimien ja vahvistimeen kytkettävän plugin kontaktien resistanssit, kanavanvaihtokytkimen toinen johto tulisi olla alle 1 ohmia plugin kärkeen.

EDIT: mittailinpa tänään uudelleen. Yksinkertainen vikahan sieltä löytyi, eli punainen piuha on poikki jostain kohti kaapelia :)...kylläpä tuokin aiheutti päänvaivaa yksinkertaisen vian takia..
"Nemo saltat sorbius, nisi infanus est" - Anon.
marko.m
19.02.2007 17:31:13 (muokattu 19.02.2007 17:31:43)
Miten transistorista tietää onko se NPN vai PNP? Vaikka nuista? http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=63_64
SaBer
19.02.2007 18:05:17

Miten transistorista tietää onko se NPN vai PNP? Vaikka nuista? http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=63_64

esim. näin: http://www.google.fi/search?q=2N3904+data+sheet
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
kojones
20.02.2007 15:53:32
Kestääkö/toimiiko Crybaby 535Q, EH Little Big Muff ja BYOC TS808-klooni 12V jännitettä?
SaBer
20.02.2007 18:36:42

Kestääkö/toimiiko Crybaby 535Q, EH Little Big Muff ja BYOC TS808-klooni 12V jännitettä?

todennäköisesti. Yleensä elkot ovat vähintään 16-volttisia ja tuskin mikään puolijohdekaan tykkää kyttyrää noin pienestä korotuksesta. Kurkkaa sisään ja tsekkaa elkojen jännitteenkesto, jos haluut olla varma...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Hannu H.
21.02.2007 14:37:26 (muokattu 21.02.2007 14:42:57)

Muistaako joku, että mikä riffin numero se oli missä ne rakenteli niitä pieniä mikkejä?

Löysinki jo... 5/04
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
Aina tapahtuu Backstagella
SirElwood
22.02.2007 17:30:44 (muokattu 22.02.2007 17:31:05)
Mistä löytäisin (suomesta/EU alueelta) analogisia paneelimittareita? www.vekoy.com tarjoaa yhtä mallia, mutta se on vähän ruma. Elfalla oli myös, mutta kovin kalliita, enkä löytänyt sopivia muutenkaan. Tarvitsen 2A (3A käy myös) ja 50mA mittarit.

Mistäpä voisi löytyä?
Dacatch
23.02.2007 18:12:49
Ostin vastikään Washburn N2:n, ja avasin tuon elektorniikkapuolen luukun. Kitarassahan on siis 3-asentoinen mikkivalitsin ja tallamikin puolitus. Noh, pientä modifikaatiota tuolla konehuoneella on joku joskus tehnyt: mikkien suunnalta tuleva punainen pieni johto ei ole kiinni volumepotikassa, vaan se on irrotettu ja kiinnitetty (tyylikkäästi teipillä) mikkivalitsimesta tulevaan isoon punaiseen johtoon. Mikkien suunnalta tulevat valkoinen ja vihreä pikkujohto ovat juotettu kiinni potikkaan. Mielestäni kaikki kuitenkin toimii kuten pitääkin, mikäköhän mahtaa olla tämän homman idea?

Pahoitteluni selityksen epäselvyydestä, täysi noviisi olen tällä alueella.
"Wish in one hand, shit in the other, see which fills up first" - Old Wilkinson family saying
Ippei
24.02.2007 14:17:00 (muokattu 27.02.2007 23:06:15)
- Eipä sitten mitään tältä erää. Turha viesti.

- Ippei
juhist
25.02.2007 02:02:16
Terve!
Vaihdoin kitaraani (Ibanez sz320) tallaan Jeff Beckin, kitarassa kuitenkin omaan makuuni turhan tumma soundi...
Saako komponenttivaihdoilla/lisäyksillä muutettua soundia kirkkaammaksi?
JuSu
26.02.2007 12:44:25

Saako komponenttivaihdoilla/lisäyksillä muutettua soundia kirkkaammaksi?

Jeps, ainakin voi yrittää... Onko sulla nyt 500 kOhm volumepotikka? Vaihda tilalle 1 MOhmin potikka, pitäisi soundin jonkin verran kirkastua.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
fox
26.02.2007 15:17:21

Jeps, ainakin voi yrittää... Onko sulla nyt 500 kOhm volumepotikka? Vaihda tilalle 1 MOhmin potikka, pitäisi soundin jonkin verran kirkastua.

JuSu

Voi myös laittaa volapotikan sisään-ja ulostulevien piuhojen väliin treble-bleed konkan, yleensä 1 nF mutta voi kokeilla vaikka pienempääkin, 820 pF esimerkiks. Samoin voi tone-säätimen kondensaattorin arvoilla kokeilla, Gibsonit yleensä käyttää 22 nF konkkaa kun taas kauko-itäisillä on 33 nF.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
juhist
27.02.2007 15:34:34

JuSu

Kiitoksia, pitääpä tarkistaa ja testata.

Voi myös laittaa volapotikan sisään-ja ulostulevien piuhojen väliin treble-bleed konkan, yleensä 1 nF mutta voi kokeilla vaikka pienempääkin, 820 pF esimerkiks. Samoin voi tone-säätimen kondensaattorin arvoilla kokeilla, Gibsonit yleensä käyttää 22 nF konkkaa kun taas kauko-itäisillä on 33 nF.

Näistä konkkienvaihdoista olin joskus jotain kuullukki. Täytyypä testata tätä ensin.

Kiitokset molemmille!
gemisti
27.02.2007 22:13:40
http://aronnelson.com/gallery/album20/ORANGE_SQUEEZER

tuollaista ajattelin rakentaa, alanurkassa on joko 1N34A tai 1N100 diodi, voisikohan tuon menestyksekkäästi korvata jollain "tavallisemmalla" tai esim. LEDillä? kärsiikö soundi.

tai vaihtoehtoisesti mistä helposti löydän em. diodeja, vanhoista radioista tjsp? bebekin sivuilta en löytänyt..
Insane Kane
27.02.2007 22:29:18
http://aronnelson.com/gallery/album20/ORANGE_SQUEEZER

tuollaista ajattelin rakentaa, alanurkassa on joko 1N34A tai 1N100 diodi, voisikohan tuon menestyksekkäästi korvata jollain "tavallisemmalla" tai esim. LEDillä? kärsiikö soundi.

tai vaihtoehtoisesti mistä helposti löydän em. diodeja, vanhoista radioista tjsp? bebekin sivuilta en löytänyt..

Sehän toimii kuuleman mukaan myös 1N4148 Si-diodilla. Jotkun vaan sanovat että soundi ei ole tuolloin paras mahdollinen.

Suosittelen germanium diodia (joita ovat myös nuo mainitsemasi diodit). Esim. AA 119 (speletroniikka)
Tee se itse, tai minä teen!
kojones
27.02.2007 23:37:52
Ajattelin tehdä Bridged-T keinokuorman -6dB vaimennuksella eli http://amps.zugster.net/articles/attenuation

Tulossa 8 ohmin kaiuttimen seuraksi, voinko laittaa vastuksiksi 8,2ohmin vastuksia vai pitääkö laittaa pienempiä sarjaan?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)