![]() 17.02.2007 03:29:58 | |
---|---|
Pitäis alkaa opettaa serkulle bassonsoittoa. Voisinko saada tähän vähä näkemystä kaikilta että mistä aloitan ja mitä juttuja nyt yleensä pitäs osata. Itte nyt osaan suurinpiirtein släpätä.. | |
![]() 17.02.2007 07:57:36 | |
Pitäis alkaa opettaa serkulle bassonsoittoa. Voisinko saada tähän vähä näkemystä kaikilta että mistä aloitan ja mitä juttuja nyt yleensä pitäs osata. Itte nyt osaan suurinpiirtein släpätä.. Ei millään pahalla, mutta jos sinulla on noin hakusessa toi opettamispuoli niin mie jättäisin sen serkun rauhaan. Ohjaa se semi tai täysammattilaisen puheille. | |
![]() 17.02.2007 08:30:35 | |
Ei millään pahalla, mutta jos sinulla on noin hakusessa toi opettamispuoli niin mie jättäisin sen serkun rauhaan. Ohjaa se semi tai täysammattilaisen puheille. Voihan sitä jammailu-mielessä "soitella" keskenään. Jos molemmilla on hommat suunnilleen yhtä hakusessa niin siitä vaan tyhmät päät yhteen, metronomi päälle ja treenaamaan. Ei siitä voi haittaakaan olla. Tai ostakaa serkulle rummut. Sit ois rumpali ja basisti ja mukavampi treenata. Kuka nyt bassoa haluaisi soittaa?!? =D http://www.kolumbus.fi/optic/elbo/ | |
![]() 17.02.2007 10:34:05 | |
Soittaakos se serkku mitään peliä ennestään? | |
![]() 17.02.2007 10:41:25 | |
Voihan sitä jammailu-mielessä "soitella" keskenään. Jos molemmilla on hommat suunnilleen yhtä hakusessa niin siitä vaan tyhmät päät yhteen, metronomi päälle ja treenaamaan. Ei siitä voi haittaakaan olla.... Voihan sitä tietty noinkin. Jatkoa ajatellen vois olla hyvä jos esim. tekniikka lähtis heti oikeille raiteille. | |
![]() 17.02.2007 10:45:50 | |
Voihan sitä tietty noinkin. Jatkoa ajatellen vois olla hyvä jos esim. tekniikka lähtis heti oikeille raiteille. No aika monet ovat myös täysin itseoppineita, joten tokko tuo nyt niin vakava paikka on jos kaverin kanssa soittoa lähtee harjoittelemaan. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #2;
Kadonneen Pröötin metsästäjä.
Riutta | |
![]() 17.02.2007 10:54:30 (muokattu 17.02.2007 11:00:53) | |
No aika monet ovat myös täysin itseoppineita, joten tokko tuo nyt niin vakava paikka on jos kaverin kanssa soittoa lähtee harjoittelemaan. Juu emmie sitä sano. Mutta jos heti alkuun saisi ammattilaisen opastusta, kantaisi se hedelmää pitkässä juoksussa, luulisin. Tekniikkavirheitä on p-mäinen korjailla. Minun poika rassailee jo hiukan Stratoa ja jos innostuu kunnolla laitan hänet ammattilaisen oppiin. | |
![]() 17.02.2007 14:17:50 | |
Kyllä mun mielestä itseoppinutkin voi opettaa, jos vaan on jäänyt oppimastaan mitään sellaista korvien väliin, jonka voi purkaa teoriana tai tekniikkana ulos oppilaalleen. Esimerkiksi ite aloitin soittajan kanssa, joka oli just saanut basson mutta ei ollut juurikaan sitä soittanut. Siinä sitä sitten aloitettiin sormisoittotekniikoista, kielten demppaamisesta, opeteltiin vähän pehmeämpää touchia (aloittelijoilla tuntuu olevan tapana kaivaa kieliä voimiensa takaa), jne. Ja ohessa soiteltiin erilaisia biisejä. Tunteja annoin noin vuoden, mutta lopussa kyllä huomasi että tekniikat oli menneet jakeluun, sormitekniikoissa alkoi olla varmuutta ja dynamiikkaa, eli hyvät evät jatkaa eteenpäin. | |
![]() 18.02.2007 01:33:37 | |
Voihan sitä tietty noinkin. Jatkoa ajatellen vois olla hyvä jos esim. tekniikka lähtis heti oikeille raiteille. Joo tosiaan kannattaa varmistaa että tuo tekniikkapuoli heti alussa.. Opettelin silloin aikoinaan itte soittelemaan ja siinä sitten kantapään kautta opin kaiken ja vieläkin on siitä vanhasta huonosta tekniikasta tosi paljon jämiä. | |
![]() 18.02.2007 01:38:49 | |
Kyllähän meistä jokaine on oppinut syömään, kakkaamaan, ryömimään kävelemään, puhumaan ihan itse. Eiköhän se ensi tuntuma intseri.. eiku instrumenttiinkin voi mennä samalla kaavalla, ja jos oikein alkaa kuumottaa niin huutakaa OPETTAJA, OPETTAJA MINÄ TIEDÄN OIKEAN VASTAUKSEN!!! "VoiVoi..." | |
![]() 18.02.2007 11:31:41 | |
Kyllähän meistä jokaine on oppinut syömään, kakkaamaan, ryömimään kävelemään, puhumaan ihan itse. Eiköhän se ensi tuntuma intseri.. eiku instrumenttiinkin voi mennä samalla kaavalla, ja jos oikein alkaa kuumottaa niin huutakaa OPETTAJA, OPETTAJA MINÄ TIEDÄN OIKEAN VASTAUKSEN!!! Tää nyt menee kasvatustieteiden puolelle, mutta jokainen meistä on oppinut nuo asiat pääasiassa imitoimalla. Syömisrefleksi toki on vastasyntyneellä olemassa, mutta se miten sitten toimitaan arkielemässä noiden asioiden suhteen on opittu pääasiassa vanhempien esimerkin, mallin ja joskus jopa ohjeiden pohjalta. Alkuperäiseen aiheeseen: Jos intoa riittää niin kyllä amatöörikin voi opettaa. Kertoo ja näyttää miten on itse asiat ajatellut ja mitä pitää itse tärkeäna bassonsoitossa. Myös soittoon liittyvien juttujen (soittoasento, käsien asennot, virittäminen, asteikot, bassokuviot jne...) opettattaminen auttaa oppimisprosessia merkittävästi. Kokonaan itseoppineille hyville soittajille on tyypillistä musikaalisuus ja innostus aiheeseen. Kun on tosi innostunut ei mikään estä oppimasta itse ja kantapään kautta. Passivista ja halutonta oppilasta ei kannata edes opettaa. Aika menee hukkan molemmilta. Ja se on se kaikkein rajallisin luonnonvara joka meillä on. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 19.02.2007 02:16:49 | |
Itse olen aivan nollasta itse harjoitellut soittamaan, ja olen kohta 18 vuotta jankuttanut että menen kohta bassotunneille :) Oikeasti kun vaan pitäisi mennä että oppisi uusia tekniikoita ja saisi ammattilaisen korjaamaan niitä mitä teen väärin. Ja niitä irheitä varmaan on, ja paljon.. Pakko olla, kun en vieläkään mitään osaa, niin tekniikassahan se vika on :) Tosin välissä on sellaiset 13-14 vuotta vähemmän aktiivista soittelua, ja nyt "vanhoilla päivillä" into palasti takaisin suurempana kuin koskaan tuossa vajaa vuosi sitten. Intoa enemmän kuin taitoa ;) | |
![]() 19.02.2007 05:21:03 | |
Voisinko saada tähän vähä näkemystä kaikilta että mistä aloitan? | |
![]() 19.02.2007 07:53:53 | |
Kysyt serkulta mikä sen lempibiisi on ja vedätte sitä fiiliksellä niin kauan et on sormet verillä. Sit nopeesti opetat sitä virittämään basso ennen ku häivyt.. http://www.kolumbus.fi/optic/elbo/ | |
![]() 19.02.2007 08:41:48 | |
Mitä ovat ne virheet joita bassoa soittaessa tulisi välttää? Onko olemassa vain yksi, oikea tapa soittaa bassoa? Jos vaikkapa katsoo herrojen Sting ja Geddy soitantaa niin tuskin menee ihan kaikkien opistoihmisten sääntöjen mukaisesti. Silti ovat munsta aika kovan luokan soittajia. Kunhan kyselen, nimim. pari kertaa tunneilla käynyt, itseopiskellut (toivottavasti myös jotain oppinut) basisti Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 19.02.2007 08:43:15 | |
Mistäs noita ammattiopettajia voi etsiskellä täällä Helsingin alueella. Olisi itselle nimittäin tarvetta, mutta ei ole hajuakaan, mistä löydän opetusta. Olen tuolta m.netin wanted-palstalta yrittänyt jotain katsella, mutta eipä niitä hirveästi ole tarjolla. Onko joku paikka, mihin tällainen vanha patukin voi mennä? Tuskin ottavat mua mihinkään lasten musiikkikouluun... | |
![]() 19.02.2007 10:25:02 | |
Voisinko saada tähän vähä näkemystä kaikilta että mistä aloitan? aloita soittoasennosta käsien asennosta ja virittämisestä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 19.02.2007 10:35:35 | |
Mitä ovat ne virheet joita bassoa soittaessa tulisi välttää? Käsien/sormien asennot. Aloittelijalla voi olla aika hukassa ne. Opetat miten kieltä painetaan otelautaa vasten ja miten sitä näpäytetään että ääni soi. Jos vaikkapa katsoo herrojen Sting ja Geddy soitantaa niin tuskin menee ihan kaikkien opistoihmisten sääntöjen mukaisesti. Varsin hyvä tekniikkahan noilla on molemmilla. Geddy tosin röytää välillä ihmeellisesti ja stingi nypyttelee, mutta ne nyt on vain tyyliseikkoja. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. | |
![]() 19.02.2007 13:57:45 | |
"aloita soittoasennosta käsien asennosta ja virittämisestä." Kiitos! Tulihan se sieltä. Olkoon tämä ensimmäisen oppitunnin aihe. Sitten ideoita seuraavalle tunnille kiitos! Niin ja serkku ei soita mitään muita soittimia eli teoria ei oo pahemmin hallussa. Pistäkää lisää vaan niitä opetusehdotuksia/ideoita.... | |
![]() 19.02.2007 17:39:51 | |
"aloita soittoasennosta käsien asennosta ja virittämisestä." Joo paitsi että virittäminen ei todellakaan ole ekan tunnin asiaa. Unohda se siis vielä. Muutama tunti ensin pohjalle ennenkuin rupeette viritteleen. Oppilas ei varmasti halua käyttää tuntia tappien vääntelyyn ja miettimiseen "Onko se siinä?". Soittakaa siis jotain, esim. yhdellä kielellä meneviä riffejä. Ennen kuin voi puuttua käsien asentoon soittaessa ja vireeseen on oltava jotain soitettavaa joka saa nämä asiat konkretisoitumaan. Sulla on nyt vastuuta tuossa paljon, aloittelijan opettaminen on kaikista haastavinta. Ja unohda se släppääminen tunneilta vielä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)