Aihe: kielistä
1 2
axe15
18.02.2007 19:59:37
niin olen ostamassa kielisetin ja ihmettelin että mitä tarkoittaa kun kieliä on 008 , 009 , 010 eli mitä nuo tarkoittaa?
rattledad
18.02.2007 20:01:11

mitä nuo tarkoittaa?

Ohuimman kielen paksuutta tuuman tuhannesosina.
Novice
18.02.2007 21:28:05
kiitos. sillä ei siis ole suurta merkitystä minkä ottaa? ajattelin tuota 008 tai 9

No kyllä sillä aika suuri merkitys on minkä paksusia kieliä käyttää.

Jos soitat esim. stratolla ja haluut paksumpaa soundia niin paksummat kielet kiinni. Esimerkiks Stevie Ray Vaughn käytti .013, jotka on jo todella raskaita soittaa(jos laittaa noin paksut niin pitää kitaraakin säätää niille sopiviks). Noin ohuilla ku 008 tai 009 on soundikin ohut.

Ite oon kokeillu monia eri paksuuksia ja tullut siihen tulokseen että .010 on mulle passelit, eli toisin sanoen ne on paksuimmat mitä sormet kestää tuntien ja tuntien soittamista.
axe15
18.02.2007 21:42:22
no mitäs se sitten tarkoittaa kun tilaan yhden kielisetin mutta tiedoissa lukee 010-046 ????
Novac
18.02.2007 21:48:01

no mitäs se sitten tarkoittaa kun tilaan yhden kielisetin mutta tiedoissa lukee 010-046 ????

046 on se setin paksuin kieli.
mikä on olutta on nyt mennyttä...
axe15
18.02.2007 22:25:05
jaaha no sepä selvensi paljon asiaa kiitoksia
tommiot
18.02.2007 22:25:36
Kasisetillä on sitten jo todella hankala soittaa vireisesti, pitää olla tosi kevyt tatsi. Mulla tuottaa ysisettikin ongelmia, kokoaika menee soinnut epävireeseen kun ei oo tottunu. ja venytysten kanssa joutuu olee tarkkana, kun menee herkästi yli...

Tietty se saundiinkin vaikuttaa paljon. Mä valitsen kuitenkin lähinnä soittotuntuman mukaan kieltenpaksuuden.
Lord of the strings
19.02.2007 19:18:11
Kannattaa aloittaa kympillä. Tarpeeksi jäykkä aloittelijalle ja tulee näppeihinkin voimaa. Myöhemmin voi sitten siirtyä paksumpiin, jos siltä tuntuu.
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
Novice
19.02.2007 23:00:35
Kannattaa aloittaa kympillä. Tarpeeksi jäykkä aloittelijalle ja tulee näppeihinkin voimaa. Myöhemmin voi sitten siirtyä paksumpiin, jos siltä tuntuu.

Repesin ku huomasin et itse Lord of the Strings kommentoi kysymystä kielistä...
Lord of the strings
19.02.2007 23:29:50
Repesin ku huomasin et itse Lord of the Strings kommentoi kysymystä kielistä...

Jep. Absoluuttinen totuus kieliasioissa tulee minulta.
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
-Cale
19.02.2007 23:51:17 (muokattu 19.02.2007 23:57:16)
Kasisetillä on sitten jo todella hankala soittaa vireisesti, pitää olla tosi kevyt tatsi. Mulla tuottaa ysisettikin ongelmia, kokoaika menee soinnut epävireeseen kun ei oo tottunu. ja venytysten kanssa joutuu olee tarkkana, kun menee herkästi yli...

Heh, kumma juttu. Ite kun en pysty soittamaan oikeen muilla kuin kasi- ja ysiseteillä. Enkä kyllä tykkääkkää sellasten rautalankojen tatsista ja saundista.

Edit: Jep. Absoluuttinen totuus kieliasioissa tulee minulta.

Hoho! Enpä nyt sanoisi että kannattaa alottaa noinkin paksulla setillä kuin kymppisetillä, itse muistelen että soitin alkuaikoina paljonkin kasiseteillä, koska niillä oli huomattavasti kevyempi soittaa. Tietty makuasioita, mistä kukin diggaa...
VJP
20.02.2007 01:00:04 (muokattu 20.02.2007 01:02:12)
Hoho! Enpä nyt sanoisi että kannattaa alottaa noinkin paksulla setillä kuin kymppisetillä, itse muistelen että soitin alkuaikoina paljonkin kasiseteillä, koska niillä oli huomattavasti kevyempi soittaa. Tietty makuasioita, mistä kukin diggaa...

Tulipa tässä mieleen kuinka menin ensimmäistä kertaa tietämättömänä ostamaan kieliä sähkökitaraan. Tehdaskielet olivat ilmeisesti ysit, mutta minä nappasin hyllystä 11-50-setin. Siitä lähtien on menty niillä tai paksummilla. Kokeilin joskus kymppisettiä, mutta ei siitä tullut mitään. Ei tuo 11-setti kuitenkaan tuntunut paksulta aloittelijana, kun en tiennyt mitään eri kielisettien eroista.
Ibanez_90
20.02.2007 09:25:26
Mä soitan aina D-vireessä mutta pidän silti 9-settiä. Ja silti tuntuu vaikealle saada tietyistä paikoista täyden sävelaskeleen bendi tehtyä. Ainakin ilman että kieli uppoaa ihosta läpi :) No, ainakin tilu kulkee =)
Olen Stratocaster_90
tommiot
20.02.2007 09:31:34
Mä soitan aina D-vireessä mutta pidän silti 9-settiä. Ja silti tuntuu vaikealle saada tietyistä paikoista täyden sävelaskeleen bendi tehtyä. Ainakin ilman että kieli uppoaa ihosta läpi :) No, ainakin tilu kulkee =)

Tässä vaiheessa kannattaa ehkä katsoa jo mitä vikaa siinä tekniikassa on, jos et todella meinaa saada sävelasklta bendattua joka paikasta. Varsinkin kun mitä muistelen sun videoista niin ne sun bendit ei oo mitään ihan hirveen vireisiä.
Iban3z
20.02.2007 22:09:21
Ysi tai kymppi settiä kannattaa kokeilla.
Minulla oli aluksi ysisetti, mutta liian ohuet, joten siirryin kymppisettiin.
Seuraavaksi luultavasti kokeilen ykstoista settiä.
Mutta itsehän tämäkin pitää todeta, mikä sopii itselleen, ja siihen musiikki tyylin mitä soittaa.
atimoc
21.02.2007 09:42:26

Aluksi ei varmaan kannata vaivata päätä näillä asioilla liikaa, mutta jossain vaiheessa kannattaa ainakin kokeilla ns. hybridisettejä, joissa kolme alinta kieltä ovat suhteessa paksumpia kuin muut. Itse olen tykästynyt niihin, nyt on käytössä D'Addariot, joissa on käytännössä 9:t ylhäällä ja 10:t alhaalla. Seuraavaksi voisi vaihtaa 10/11 -settiin, voimasointujyystössä alakielet ovat sopivan jämäkät, mutta yläkielillä ei joudu bendaamaan mitään teräsvaijereita.
Kun tekee töitä 40-50 tuntia päivässä, ei jaksa paljon muuta.
Montte
21.02.2007 09:44:56
Aluksi ei varmaan kannata vaivata päätä näillä asioilla liikaa, mutta jossain vaiheessa kannattaa ainakin kokeilla ns. hybridisettejä, joissa kolme alinta kieltä ovat suhteessa paksumpia kuin muut. Itse olen tykästynyt niihin, nyt on käytössä D'Addariot, joissa on käytännössä 9:t ylhäällä ja 10:t alhaalla. Seuraavaksi voisi vaihtaa 10/11 -settiin, voimasointujyystössä alakielet ovat sopivan jämäkät, mutta yläkielillä ei joudu bendaamaan mitään teräsvaijereita.

Hmm, onko nämä hybridisetit muita tyyriimpiä? Löytyykö kaikilta valmistajilta?
Kaikessa soi Blues
atimoc
21.02.2007 09:54:58

Ainakaan noi 9/10:t ei olleet tavallisia kymppejä kalliimpia, kun aikanaan Thomannilta muun rojun mukana tilasin. Muista valmistajista en hirveästi tiedä, Ernie Ballilla noita ainakin on.
Kun tekee töitä 40-50 tuntia päivässä, ei jaksa paljon muuta.
hullu_ukko
21.02.2007 17:57:37 (muokattu 21.02.2007 17:58:12)
Löytyykö kaikilta valmistajilta?

Aika lailla näyttäisi ainakin mun suosimilta valmistajilta löytyvän.

DR:ltä löytyy ainakin tuollaisia: http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/151/168/dbg9_50.phtml

Elixirillä on ainakin T-kaupassa noita hybridisettejä. Paikallisesta liikkeestä niitä ei valitettavasti löytynyt niin ei päässyt kokeilemaan, mutta tuosta DR:n DBG 0.09/0.50-setistä diggailin kovasti.

E: Eivätkä näytä olevan sen kalliimpia kuin muutkaan setit.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | ''Jos haluu heviä niin sitä ei tod millään romu stratoilla saa paitsi jos asentaa EMG:t ja kyllähän ne Richit on hevi kitaroita kun ne on niin pirullisen näkösiä ainakin ne sarvet siellä päässä.''- m4ss3 m/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)