Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 520 21 22 23 2463 64 65 66 67
Mazah
29.12.2006 17:37:27

Miten kummassa tuollaisen HC-saundin saa? En oikein osaa kuvailla, mutta ehkä tämä selventää:

http://www.youtube.com/watch?v=fmdmnnv2NkY

Tuettua huutamista pää-rekisterissä. Kuten esim. Hauntedin äijä, Meshuggahin äijä ainakin joskus, Phil Anselmo. Kun äänihuulet siirtyvät tähän ohenteeseen, eli pää-ääneen (ns. hevi-ääni) tuo huutaminen on aika vaivatontakin ymmärtääkseni. Itse en pysty vielä, rekisterin vaihtoa ei toistaiseksi tapahdu kuin hyvin harvoin, itselläni siis todella juurtuneet huonot maneerit joista yritän tapella irti.
www.farmakonband.com www.myspace.com/screamchain www.crimsonlotus.org
Exxecuttorr
29.01.2007 17:28:04
Örinää olen treenannut about kahden vuoden verran, vielä nykyäänkään en saa ulos mitään kovin rajua ääntä, mutta homma sujuu kuitenkin jotenkuten. Tätä black metal rähinää olen reenaillut vasta vähän aikaa, enkä ainakaan toistaiseksi ole oikeata tekniikkaa oppinut lukuisista neuvoista lukuunottamatta. Kuinka kauan tämän tekniikan treenaaminen on teillä vienyt? Olen ollut jopa hieman turhautunut osaamattomuuttani :/
Diego
30.01.2007 07:56:33
Örinää olen treenannut about kahden vuoden verran, vielä nykyäänkään en saa ulos mitään kovin rajua ääntä, mutta homma sujuu kuitenkin jotenkuten. Tätä black metal rähinää olen reenaillut vasta vähän aikaa, enkä ainakaan toistaiseksi ole oikeata tekniikkaa oppinut lukuisista neuvoista lukuunottamatta. Kuinka kauan tämän tekniikan treenaaminen on teillä vienyt? Olen ollut jopa hieman turhautunut osaamattomuuttani :/

Mä tajusin että miten sen haluamansa äänen voi synnyttää, mutta ääni ei
huonon tekniikan takia kestänyt. Älä mäsennu, kaverini on täysin samassa
kastissa sun kanssa. Siltä irtoo välillä tosi räkäiset rääynnät, mutta yleensä se on aika hakusessa.
Ota Mobilatia jos närästää
strophe
08.02.2007 19:03:44
Niigh... Onneks meikäläinen ei ole havainnut mitään vikaa kurkussa. Monenlaista mökää alkaa jo lähteä ja välillä treenien jälkeen ääni menee ehkä hieman käheäksi, mutta koskaan ei ole sattunut tai tuntunut siltä että enää ei pysty. Se ärinä vaan paranee mitä enemmän sitä joutuu ärisemään putkeen.

Miten muuten tämänkaltaisessa tapauksessa? Itselläni on viimeaikoina huutotekniikka kehittynyt sellaiseen suuntaan, että toisen bändin treeneissä eilen kitaristi sanoi laulusaundia "sirkkelisaundiksi". Mitenkäs nyt kuvailisi, jonkinnäköinen tasaisen pehmeän käheän suuntaan vivahtava falsettihuuto.

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=249928&type=dl

Tuosta voi koittaa kuunnella (tosin tämä on sen toisen bändin tuotantoa), viimeisen kertosäkeen jälkeen lähtee d#''-huutoa, tuollaista haukahduksen tyyppistä settiä.

No, siinä nyt oli pohjustus. Homman nimi on oikeasti se, että kun vetää pelkästään tuollaisella tekniikalla, käheytyy ääni aivan hävyttömästi muutaman biisin jälkeen. Satu ei sitten ollenkaan, mutta äänestä lähtee ns. "terävyys" kokonaan pois, jolloin puhdas laulu ei kuulosta ollenkaan niin hyvältä. Onko käheytyminen merkki siitä, että pitäisi hieman parantaa tekniikkaa?
Helppoa kuin lapsen lyöminen! Tutustu: www.mikseri.net/pdg
Diego
09.02.2007 00:08:47 (muokattu 09.02.2007 00:10:56)
Voisinpa itsekin postata tähän linkin omasta rääkymisestäni.

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=143078&type=hi

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=133328&type=hi

Tässä on yhden tutun kanssa toteutettu nettiproggis-biisejä.
Musa tehty koneella, mutta lauloin himassa narulle.

Saa kommentoida.

E: Laitoin toisenkin linkin toiseen biisiin.
Diego
11.02.2007 15:25:24
Laitan nyt tännekin:. Se rääkyminen kun jo tavallaan luonnistuu, haluaisin reenata tuota matalaa murinaa. Kyseessä ei olisi mikään munaton bläkkirujonta, vaan oikeasti voimakas matala örjäisy/karjaisu. Vinkkejä?

Kannattaa tuoda rintakehää eteen, ja sit puhaltaa ilmaa ulos sillä tavalla, että ääni alkaa "korista." Sitten pikkuhiljaa alkaa lisätä ääntä tuossa hommassa siten, että koitat "särkeä" ääntä enemmän koko ajan. Ja pitää botne mukana koko ajan. En tiedä miten epäselvästi tämän nyt selitin, mutta noin minulla homma toimii. :)
Ei mulla ole koskaan noissa matalissa mennyt edes kurkku mitenkään kipeäksi, varmaan jotenkin tajusin sen tekniikan heti ekana.
Buffa D
12.02.2007 22:46:05
Hyvältä muuten kuulosti noi sun näytteet. Aika oma saundi sul on kyl.
Vitsi kun pitäisi mennä oman bändin kaa tossa kohtapuoliin käydä nauhottelemassa. Varmasti pistän tänne kans linkkiä, jotta voi saada rakentavaa palautetta ja apukeinoja yms.
persemoi.
Thanatopsis
17.02.2007 21:48:17
Kuinka täydellisen nuubin kannattaisi harjoitella sellaista örisemis-karjunta-linjaista ääntelyä ihan kotiympäristössä tai tarpeen tullen mökillä, jossa voi sitten öristä keskellä pimeitä kuusimetsiä?
Farewell happy fields. Where joy forever dwells.
Sahtimies666
17.02.2007 22:46:28 (muokattu 17.02.2007 22:46:38)
Kuusimetsä kuulostaa helvetin hyvältä :D... nooh ite en oo ikinä ihmeemmin treenannu ja mitä nyt on kokeillu ni himassa.. mut se on tosiaan paska juttu ku vaik asutaankin omakotitalossa ni mielessä kolkuttelee koko ajan "Vittu tää kuuluu pitkälle"

Bänditreeneissähän se varsinainen treeni tulee..
"Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night.
Peuranpuolikas
18.02.2007 16:41:47
Olen onnistunut "keksimään" huippu matalan "murinan" tekniikan ala Karl Sanders. Kuulostaa hyvältä. Linkkiä myöhemmin luvassa.
Peura Is BACK!!!
migreeni
27.02.2007 02:38:38 (muokattu 28.02.2007 11:57:52)

Olen onnistunut "keksimään" huippu matalan "murinan" tekniikan ala Karl Sanders. Kuulostaa hyvältä. Linkkiä myöhemmin luvassa.

Hei pistäs linkkiä murinaan ja vähän vinkkiä! :)

Mulla olis nyt tavoitteena saada aikaan sellasta death metal-mökää. Korkeat onnistuu ja matalia haluisin parantaa. Vinkkejä?

Referenssibändeinä vaikkapa
Aborted
All Shall Perish
Job for a Cowboy
gorgonoidi
27.02.2007 13:29:17

Hei pistäs linkkiä murinaan ja vähän vinkkiä! :)

Mulla olis nyt tavoitteena saada aikaan sellasta death metal-mökää. Korkeat onnistuu ja matalia haluisin parantaa. Vinkkejä?

Itselläni on hieman sama.
Korkeat onnistuvat ihan itsestään, mutta nuo matalat eivät aina tuppaa onnistumaan. Suuresti haluaisin saada hieman Da Swanö tyylistä röyhtäily örinää ja se oikeastaan toimiikin mikäli lataan keuhkot täyteen ja päästän kunnolla pihalle kaiken äänen mitä lähtee.
Tuota taktiikkaa on niin vaikea vain soveltaa bändinini kanssa sillä kitaraa kun pitäisi samalla soittaa. Jos jossain bändissä toimin joskus pelkkänä vokalistina niin silloin ei pitäisi olla ongelmaa, mutta nyt vituttaa että ei voi öristä haluamallaan tavalla tuon kitaran takia.

Migreenille ihan pieni vinkki, eli itse saan ainakin parempaa örähtelyä aikaan kun vetäsen henkeä aina kunnolla ja annan sen tulla oikein vatsan pohjasta asti. Itselläni tämän tuloksena syntyy hyvinkin brutaalia örinää :)
Peuranpuolikas
27.02.2007 18:39:46
Kuten kaveri kommentoi: "Äänihän tulee varmaa per*tä asti":D
Eli äänen pitää tulla syvältä, siis todella syvältä, eikä rasita äänihuulia juurikaan.
Peura Is BACK!!!
migreeni
28.02.2007 12:02:25

Migreenille ihan pieni vinkki, eli itse saan ainakin parempaa örähtelyä aikaan kun vetäsen henkeä aina kunnolla ja annan sen tulla oikein vatsan pohjasta asti. Itselläni tämän tuloksena syntyy hyvinkin brutaalia örinää :)

Vaikka mulla ei oikeestaan ole mitään varaa antaa kellekään vikkejä, pitää sanoa että keuhkoja ei sais ikinä vetää täyteen ilmaa. Sit ku yrittää tehä ihan mitä vaan ni kaikki ilma lähtee saman tien pois ja pitää uudelleen vetää henkeä. Eli pieniä henkäyksiä aina välillä, vaikka ei sulle mikään uusi juttu ollut :)

Kokeilin muuten tota juttua (siis ihan vatsanpohjasta asti) ja karjunta kuulosta ihan samalta :D Taisin tajuta sen hieman väärin...

AINIIN! Zen of Screaming 2 tais tulla jo ulos jenkkilässä. Tällä kertaa se keskittyy pelkkään karjuntaan ,,/ Pakkohankinta on, ykkönenkin auttoi paljon.
Peuranpuolikas
01.03.2007 19:33:29
http://www.mikseri.net/artists/?id=64681

Siinä muutama maistiainen, tulee myöhemmin lisää. En kovin paljoa kaikkein matalinta murinaa käytä, mutta mm. From Whom the Bell Tolls:in kohassa "Hears the Silece so Loud", ollaan matalalla.
Peura Is BACK!!!
saastara
01.03.2007 21:52:56 (muokattu 01.03.2007 21:57:18)

Siinä muutama maistiainen, tulee myöhemmin lisää. En kovin paljoa kaikkein matalinta murinaa käytä, mutta mm. From Whom the Bell Tolls:in kohassa "Hears the Silece so Loud", ollaan matalalla.

Mitenkään yrittämättä niuhottaa, mutta mikserissä ovat coverit ehdoton nounou.

E: Ja laulu on melko heikkoa.. Ihan näin suoraan sanottuna. Kehityskelpoista se kyllä on.. Välillä sieltä pääsee joku ihan toimivakin älähdys. Reeniä, reeniä vielä.. Huomattavasti.
Lisää middleä.
Spadee
01.03.2007 22:26:55

The Haunted tyylinen murina ois kyl uskomattoman hienoa osata.
Saapukaa helvettiin, voitte nähdä minut siellä.
Sahtimies666
02.03.2007 18:27:30

Kuulosti kyl just siltä et on laulettu omas huoneessa silleen ettei äiti kuule.
"Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night.
Peuranpuolikas
03.03.2007 10:05:19
Minkäs teet jos talon äänieristeet on huonot? ;D
Peura Is BACK!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)