Aihe: Räkkipäättäreistä juttua
1
Solex
19.12.2003 19:20:27
Ok, elikkäs tilanne on tälläinen: Marsu ei saundaa kovin hyvältä PODin kanssa, sen sijaan pidän PODin omasta saundista paljon(kuulokkeilla suoraan PODista soitettuna siis) ja haluaisin tuoda sen esille. Eli olen alkanut tosissaan harkitsemaan tälläistä kokoonpanoa: N. 50-100w räkkipäättäri, POD etusena ja 2x12" kaappi.

Kun olen harrastukseni aikana pyrkinyt lähinnä soittamaan enkä hössöttämään kamoista niin laitteistotuntemuksessa ei ole paljoa kehumista. Niinpä kysyisinkin vähän kokemuksia teiltä.

1. Minkälaisia saundillisia eroja noissä räkkipäättäreissä on? Siis totta kai putkilaitteet erottaa tranistorilaitteista korvakuulolla mutta eroaako laitteiden saundien laadukkuus niin dramaattisesti kuin komboissa(eli siis pitää tietää tosissaan tietää että osaa valita hyvän saman hintaluokan laitteista)?

2. Kuinka neutraali näiden pelkkien päättäreiden saundi on? Tarkoituksena on nimenomaan korostaa PODin merkitystä kokoonpanossa.

3. Kertokaas muutamia suht. varteenotettavia esimerkkejä laitteista mitkä olisi kokeilemisen arvoisia kun olen varannut n. 500e itse päättäriin. Sellanen mielellään mistä riittäisi tehot pienelle keikallekkin.
Väkivalta Lopettaa Vittuilun.
ollisal
19.12.2003 19:53:31
Jos olisi ihan PA-pääte niin värittäisi PODin ääntä mahdollisimman vähän, on se sitten hyvä tai huono asia.
-K-
19.12.2003 20:04:06 (muokattu 19.12.2003 20:08:45)
Jos olisi ihan PA-pääte niin värittäisi PODin ääntä mahdollisimman vähän, on se sitten hyvä tai huono asia.

Kyllä minä ihan kitarapäätteen ostaisin. Rocktron trankkupäätteellä pääsee halvimmalla. Esim velocity 100 ja 2x12" kaappi toimii varmasti hyvin. Nimimerkillä mallintava etuaste, putkipääte ja 4x12" kaappi. Parhaan mahdollisen hyödyn saan näin mielestäni V-amp Prosta irti. Kuin myös parhaan soundin.

Kannaattaa muuten miettiä myös esim käytetyn räkkimallisen POD PRO:n ostoa. Näin roudaamisesta tulee mielekkäämpää. Välttyy hanittomalta johtoviidakolta.... Toki jos ei joudu noita hirveästi roudamaan ympäriinsä niin ei sitten kannata, ellei sitten tarvitse monipuolisempaa liittämistä, ja muutamaa lisäsenttiä penikseen =)

EDIT: Päättäriksi ei varmaan hirveästi Rocktronin velocitya kummallisempaa värkkiä tuohon 500e saa. Putkipäätteistä ehkä käytetty Peavey classic 50/50 saattaa löytyä, ainakin sen vanhemman 60/60 mallin luulisi saavan. Kaikilla nuolla keikoilla pärjää. Jossei sitten saa parasta soundiaan imemällä kaikkia middlejä pois soundista. ...2x12" kaappi kannattaa keikoilla ehkä jonkun telineen avulla kallistaa korvia kohden ja laittaa räkin vaikka viereen.
Ei suotta elämys.
Jormaz
19.12.2003 21:59:50
Mä etsin aikani käytettyä, sitten meni hermot ja ostin Mesan 20/20-päätteen. Nyt ei GAS enää niin vaivaa.

Sanovat että mallintavan kanssa kannattaisi olla mahdollisimman neutraalin kuuloinen trankkupääte jotta mallinnukset kuulostaisivat mahdollisimman aidoilta. Mutta kun ne ei kuitenkaan ole sitä aitoa itseään niin eikö tärkeintä ole että soundaa hyvältä? 500 eurolla pitäis saada esim. toi Peavey Classic 50/50 käytettynä, jos joku vaan myy. Kyllä noita välillä liikkuu. Uutenakaan se ei maksa paljoa, T-kaupassa muistaakseni jotain 740 €. Marsun 20/20 on kans aika edullinen.
Back to the 80's
Solex
19.12.2003 23:08:03
Sanovat että mallintavan kanssa kannattaisi olla mahdollisimman neutraalin kuuloinen trankkupääte jotta mallinnukset kuulostaisivat mahdollisimman aidoilta. Mutta kun ne ei kuitenkaan ole sitä aitoa itseään niin eikö tärkeintä ole että soundaa hyvältä?

Juu, mutta mitkäs laitteet on sitten neutraalin kuuloisia? Nimittäin kun katselin tuota marsua T-kaupasta niin heräsi kysymys että tuokos se sen perinteisen marsun saundin mukaan vai jättääkö värittämästä ääntä? Hmm, jospa DLX:ässä olisi tuo niin kävisin POD repussa kokeilemassa. Kukas myyten myy Rocktronia pk-seudulla?

Siis totta kai haluan hyvä saundin, en "Line 6" saundia, pointti on että olen mieltynyt noihin PODin mallinnuksiin ja haluaisin saada niistä kaiken irti. Oletkos muuten tyytyväinen noihin 20w/20w tehoihin vai tuntuuko joskus että lisä voluumi olisi toivottua?
Väkivalta Lopettaa Vittuilun.
-K-
19.12.2003 23:42:40
Jos nyt totta puhutaan niin eihän se soundi ole neutraalia koskaan. Jos soitat vaikka eri kuulokkeilla soundi saattaa muuttua. Ja jos soitat vaikka eri PA:iden kanssa keikoilla muttuu ääni silloinkin, kun eri kaapit ja vahvistimet. Eli kannattaa vaan kokeilla mikä soundaa hyvälle. 20/20 putkipääte riittää vaikka minnekkä asti transistoripääte sitten mielellään 100w, aina parempi mitä vähemmän nupit kaakossa joutuu soittamaan. Kun laitat PODin putkipäätteen eteen niiin tulee siihen vähän sitä putkisoundia. Mielestäni se ei ole huono asia lainkaan. Tuo jopa soundiin sitä persoonallisuutta.
Ei suotta elämys.
Dumb
22.12.2003 14:39:04

minulla on Rocktron Velocity 250 kitarapääte myynnissä

Tekisi niin mieli ostaa tuo pois, sillä haluaisin POD Pron kaveriksi isompitehoisen päätteen. Nyt mulla on tollanen Tube Worksin MosValve 2x80W trankkupääte ja sitä joutuu huudattamaan vähän turhankin isolla. Kuten -K- mainitsi, mitä pienemmällä voisi pitää, sen parempi.
Jormaz
22.12.2003 16:05:02
Ootko Dumb koittanut putkipäätettä ton settis kanssa?
Back to the 80's
Leo80
22.12.2003 20:47:26
Ite suosittelisin noiden mallintavien vermeiden kanssa käytettäväksi jotain suht "suuri" tehoista trankkupäättärii (n.2x100w tai jotain...). Koska ihan omasta kokemuksesta mallintava etunen + putkipääte ei oikein toimi, sillä putkipäättärin tuoma oma soundi sotkee aika pahasti mallintavan etusen mallinnuksen kohteena olevaa soundia. Et kyl yhtyisin tohon em. Rocktronin päättäriin toimii varmasti hyvin samalla säilyttäen PODin mallinnukset suht' muuttumattomina, putkipäättärit kantsii säästää putkietusen kaverix...
Dumb
22.12.2003 21:57:29

Ootko Dumb koittanut putkipäätettä ton settis kanssa?

En ole. Yhdellä tutulla on käytössä kutakuinkin sama setti, mutta päätteenä on joku Marshallin putkipääte. En ole tuotakaan settiä vaan juurikaan kuullut muuta kuin ihan pikaisesti. Täytyisi joskus kysyä lainaksi tota päätettä ja vertailla vähän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)