Wallesmanni88 08.02.2007 14:28:48 | |
---|
Oon nyt tässä pari kuukautta kitaraa soitellut ilman opetusta ja nyt ajattelin ruveta soittamaan plektran kanssa. Ennen oon siis soitellut vaan peukalolla. Oon nyt ehkä reilun viikon harjotellut melko ahkerasti ton plekun kanssa soittamalla noita paria riffiä mutta hirveetä räpeltämistä tämä on. Pleku osuu usein vääriin kieliin, tai ei osu ollenkaan yms.. Välillä tekisi mieli heittää se pellolle ja jatkaa sormilla soittoa mutta aattelin nyt kumminkin opetella tämän. Kertokaapas miten teillä meni tuo plektran käytön opettelu. Kertokaa samalla kaikenlaisia vinkkejä ja kikkoja yms.. |
Murgo 08.02.2007 14:35:25 | |
---|
Menee siinä aikansa, mutta kyllä sen oppii. Katso vaikka jostain kirjasta oikea ote ettei käy niin kuin mulle että piti käden asento ja ote plekusta opetella uudestaan. Kitaransoitto on lihasmuistijuttu, 2000-3000 kertaa kun jonkun liikkeen toistaa niin sitten sen yleensä osaa sanoivat jossain. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
Maraaa 08.02.2007 14:37:55 | |
---|
Itse aloin heti plektran kanssa soittamaan, ei tuottanut ongelmia erityisesti kun oli muutenkin vaikeaa. Plektran asento kannattaa tarkistaa, ettet pidä pinsettiotteella,vaan niin, että plektra "lepää" koukistuneen etusormen päällä, ja peukalo pitää kiinni, plektra esissä vain tarpeeksi. Melko nyrkkimäinen asento, ainakin minulla. Ja liike ranneliikkeellä. Ja siitä kehität jotain lämmittelyharjoituksia plekukädelle, esim. ihan avoimia kieliä vaan ylös-alas-ylös-alas ja kieltä vaihtaen, ei järjestyksessä vaan sinne tänne. "Joulupukki on häirikkö, joka on yksi nykyajan suurimmista ongelmista mm. uhkana kansantaloudelle" |
weelie 08.02.2007 14:38:33 | |
---|
soita aina niin hitaasti että menee oikein. kokeile kevyempiä tahi paksumpia plekuja. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Moimies 08.02.2007 15:01:21 | |
---|
Joo, kattelet ton käden/plekun asennon sopivaksi ja sitten vaan soitat, kyllä se siitä harjoituksen kanssa. Archt!!! Etsitään treenikämppää Mikkelistä! |
Thanatopsis 08.02.2007 22:28:44 | |
---|
Soitat vain sen plektran kanssa niin välttämättä se siitä kehittyy. Tietysti auttaa jos tarkkailee jonkun muun soittoa livenä tai vaikka videoltakin. Tärkeää minun mielestäni on kuitenkin se, että opettelee soittamaan rennosti heti alusta asti. Farewell happy fields.
Where joy forever dwells. |
Ralek 11.02.2007 15:28:02 | |
---|
Olen huomannut hyväksi rennon, mutta napakan otteen niin, että plektra ei pyöri kädessä osuessaan kieliin mutta myötää kuitenkin hiukan. Kovin syvältä ei kannata kyntää, 1-2mm sopiva. Syvältä kyntäessä osuu herkemmin vääriin kieliin. |
Pikkaathan pleukulla ylös-alas-ylös-alas? Itse tietämättömänä aloittelijana soitin about puolvuotta epäaktiivisesti pelkällä peukulla alaslyönneillä, ja sitten vaihdoin plekuun ja soitin edelleen alaslyönneillä kunnes tajusin, että sitähän voi kumpaankin suuntaan pikkailla :D Plekua kannattaa vissiin myös hieman kallistaa maata kohti -> Vähentää pinta-alaa mikä koskettaa kieliin = kitka vähenee -> sulavampaa soittoa. Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi. |
tommiot 18.02.2007 22:37:03 | |
---|
Pikkaathan pleukulla ylös-alas-ylös-alas? Suosittelisin alas-ylös-alas-ylös ennemmin kuitenkin... :) Plekua kannattaa vissiin myös hieman kallistaa maata kohti -> Vähentää pinta-alaa mikä koskettaa kieliin = kitka vähenee -> sulavampaa soittoa. Ei mun mielestä kannata. Tulee paska saundi jos noin soittaa. Yritän itse päästä eroon tuosta tavasta |
Wallesmanni88 26.02.2007 16:08:15 | |
---|
Kiitoksija =) |