Aihe: Mikä sa****a vikana mun GK-bassokamoissa?
1
Totsku
17.02.2007 18:32:49
Mulla on Gallien Kruegerin GT700RB-II -vahvistin ja kaappina GK:n 410SBX II. Mulla on sellainen paha ongelma, että soundi menee vitunmoiseksi pörinäksi heti kun laittaa volumet kunnolla lujalle. Tilanne on aivan sama riippumatta siitä paljon bassosta tulee vahvistimeen signaalia. Jos basson volume on täysillä, alkaa pörinä heti kun vahvistimen input volume ja woofer on vasta puolivälissä. Kun laitan vahvistimen boostin nollalle, pysyy soundi puhtaana melkein riittävälle volumetasolle asti. Mutta kun laitan boostia vähänkin, nousee volumetaso varsin paljon, mutta soundi menee heti puuroksi. Mä en oikeasti tiedä bassokamoista hittoakaan ja ostin nämä kun kaupan setä suositteli.. En ole huomannut mitään eroa soundissa kun olen vaihdellut kaapin takaa namiskasta full-range tai bi-amp -toimintojen välillä. Itseasiassa en edes tiedä mitä ne tarkoittaa suomeksi. Onko se pilli? Bi-amp -toiminnon idean olen käsittääkseni ymmärtänyt oikein, ei vaan oikein tunnu toimivan (vika lienee käyttäjässä).
Nieby
17.02.2007 18:35:15
aarh.. nyt alko pelottamaan.. onko tuo aina ollut ongelmana, vai ilmenikö vasta äsken?

ite nimittäin tilasin ton saman kaapin ja se saapuu joskus parin viikon sisällä, että olis kiva jos olis kunnon laite..
Totsku
17.02.2007 18:45:25
Kun mä nämä kamat kesällä hankin, soitin tosi vähän, enkä kummemmin mitään häikkää huomannut. Kun joskus syksyllä (muistaakseni) jotain pientä pörinää ilmeni, ajattelin että se johtu mun tosi paskasta ikivanhasta Squier II -presarista, jossa volumepotikka oli paskana ja jota täytyi pitää täysillä kokoajan. Mut tänään testasin laitteita mun uudella Sandberg California -jatsarilla ja ihan sama pörinä kuuluu. Eli vikaa ei ole bassossa.
Totsku
17.02.2007 21:01:22
Sen boostin kanssa saa olla tarkkana. Jo ohjekirjakin yksinkertaisuudessaan kertoo tuon nappulan toiminnasta eli se lisää soundiin growlia eli harmonista säröä eli jerkkua jos suomeksi sanotaan. Vähennä suosiolla sitä boostia, pidä input volume mielellään alle puolenpäivän-asennossa ja lisää masteria sitten mielesi mukaan. Pitäis pörinä hävitä ja potkunkin riittää. Eli malttia siihen boostiin tai menee ruvelle. Muista myös seurailla sitä clip-valoa. Jos se vilkuttelee niin vähennä bassosta hieman gainia tai pukkaa se -14db nappi GK:sta pohjaan ja säätele uudelleen.

Kyllä kyllä, kokeiltu on kaikkea tuota, mutta volumen taso jää liian alhaiseksi. Ja kun sitä sitten yrittää nostaa, alkaa se pörinä. Bändisoitossa basso jää tosi pahasti jyrän alle. Mä epäilen että kyse olisi jostain ihan pienestä teknisestä jutusta, kuten siitä että olen esim. kytkenyt johdot jotenkin väärin tms. Kun speakon-kaapeli liitetään kaappiin, voiko sen kytkeä vain yhdellä tavalla? Eihän siinä kaapissa vaan ole mitään säätöjuttuja sen speakon-liitännän yhteydessä?
Blackstone
17.02.2007 21:07:24 (muokattu 17.02.2007 21:08:20)
Kyllä noilla ruuvailuilla pitäis ihan normisoundia saada aikaiseksi. Ja sitä speakonia ei voi kytkeä väärin. Jos käytät sitä kaapin mukana tullutta GK:n kaapelia niin kaapista vaan bi-amp asentoon se vipu. Onkos sulla tuosta kaapista 4 vai 8 ohminen malli? Niin tai näin, molemmilla pitäis kyllä vola riittää yllin kyllin. Herää vaan vielä kysymys kuinka saatanan lujaa oikein treenaatte jos ei noilla kamoilla meinaa soundi pysyä kuosissa?
Onko hewi hywwää?
Totsku
17.02.2007 21:19:15
Kyllä noilla ruuvailuilla pitäis ihan normisoundia saada aikaiseksi. Ja sitä speakonia ei voi kytkeä väärin. Jos käytät sitä kaapin mukana tullutta GK:n kaapelia niin kaapista vaan bi-amp asentoon se vipu. Onkos sulla tuosta kaapista 4 vai 8 ohminen malli? Niin tai näin, molemmilla pitäis kyllä vola riittää yllin kyllin. Herää vaan vielä kysymys kuinka saatanan lujaa oikein treenaatte jos ei noilla kamoilla meinaa soundi pysyä kuosissa?

Joo mukana tullut kaapeli on käytössä. Ja Bi-amp vipu on päällä. 8 ohmin kaappi on kyseessä. Kyllä me kohtalaisen kovaa treenataan, mutta kuitenkin aina välillä tulee treenattua ilman tulppia, eli ei se meteli mitään ihan älytöntä ole.

Olen välillä testannut miten laite toimii kun kaapin vivun laittaa full-rangelle. Ei mitään eroa bi-amp toimintoon verrattuna. Lisäksi en ole huomannut että tweeterin säätäminen vaikuttaisi soundiin tai volumen määrään mitenkään. Onko nämä jutut normaaleja?

Jos kaikki on niinkuin pitääkin, hoitunee homma full stackiin siirtymällä eli 500 euron investoinnilla (voi myrkyn myrkky).
Blackstone
17.02.2007 21:51:02
Itelläni on tuo 4 ohm malli. Kyllä siinä voi nupit olla klo 12 ihan rauhassa ja tuota boostiakin käytän hiukan. Ja saan kitarat ja rumpalin halutessani jyrättyä ihan täysin. Pilliä en käytä, säätö on nollassa. Voi olla sitten että tuo 8 ohminen ei sulle riitä (en kyllä näe syytä miksei).
Jospa tehdään niin että ota sinä minulta tuo 4ohminen ja anna mulle se kasi ja minä ostaisin sen full stackin.. ;)
Onko hewi hywwää?
Totsku
17.02.2007 22:42:30
Itelläni on tuo 4 ohm malli. Kyllä siinä voi nupit olla klo 12 ihan rauhassa ja tuota boostiakin käytän hiukan. Ja saan kitarat ja rumpalin halutessani jyrättyä ihan täysin. Pilliä en käytä, säätö on nollassa. Voi olla sitten että tuo 8 ohminen ei sulle riitä (en kyllä näe syytä miksei).
Jospa tehdään niin että ota sinä minulta tuo 4ohminen ja anna mulle se kasi ja minä ostaisin sen full stackin.. ;)

Heh, pitää kattoo... Ehkä tuo Full Stack itteäkin kiinnostaa kuitenkin. Sitä on kyl varmaan vittumaista raahata keikoille. Mutta kun homma ei näin toimi on pakko tehä jotain ratkaisuja jossain vaiheessa.

Miten se pilli (siis tweeter kai...?) toimii. Mikä on siis sen toimintaperiaate tai idea? Toistaa korkeita ääniä? En tosissaan ole huomannut että koko tweeter-namiskasta olisi hittoakaan hyötyä.
Boxeri
18.02.2007 01:24:18
Joo mukana tullut kaapeli on käytössä. Ja Bi-amp vipu on päällä. 8 ohmin kaappi on kyseessä. Kyllä me kohtalaisen kovaa treenataan, mutta kuitenkin aina välillä tulee treenattua ilman tulppia, eli ei se meteli mitään ihan älytöntä ole.

Olen välillä testannut miten laite toimii kun kaapin vivun laittaa full-rangelle. Ei mitään eroa bi-amp toimintoon verrattuna. Lisäksi en ole huomannut että tweeterin säätäminen vaikuttaisi soundiin tai volumen määrään mitenkään. Onko nämä jutut normaaleja?

Jos kaikki on niinkuin pitääkin, hoitunee homma full stackiin siirtymällä eli 500 euron investoinnilla (voi myrkyn myrkky).

Hmm. kokeile vielä vaihtaa se speakon piuha. Harmitti aikoinaan itellä tietämättään se kun takapiuhat oli ns. normaali plugi-plugi piuhoja, niin valveutuneempi kitara heebo kertoi että takapihat ovat asia erikseen..

Siis pihojen neliömetrit ratkaisee.. Jöötimpää kehiin. Kun nuissa speakoneissakin kuulemma on eroja nimittäin onko se singnaali vai päätepuha. Päältä katsoen ei oo muuta eroa kuin että toinen maksaa enemmän siksi kun kuparia on sisällä enemmän ;-D
"VoiVoi..."
Boxeri
18.02.2007 01:25:25
Hmm. kokeile vielä vaihtaa se speakon piuha. Harmitti aikoinaan itellä tietämättään se kun takapiuhat oli ns. normaali plugi-plugi piuhoja, niin valveutuneempi kitara heebo kertoi että takapihat ovat asia erikseen..

Siis pihojen neliömetrit ratkaisee.. Jöötimpää kehiin. Kun nuissa speakoneissakin kuulemma on eroja nimittäin onko se singnaali vai päätepuha. Päältä katsoen ei oo muuta eroa kuin että toinen maksaa enemmän siksi kun kuparia on sisällä enemmän ;-D

Siis piuhojen neliömetrit.. ei pihojen.. Tai ehkä asuntokaupoissa.. ;-D
"VoiVoi..."
Totsku
18.02.2007 11:02:40

Hmm... Voikohan kyse kuitenkaan olla speakon-piuhasta, sillä kyseessä on vahvistimen mukana tullut piuha, jonka pitäisi olla just eikä melkein oikeanlainen. Vai voisiko tuo GK:n oma piuha olla sitten tosi paska, joka kannattaakin vaihtaa kunnolliseen. Tietty piuhaan on voinut tulla jotain vikaa.
Blackstone
18.02.2007 11:57:34 (muokattu 18.02.2007 11:58:24)

Tuon GK:n setin mukana tulee laadukas speakon-kaapeli. Se on vieläpä 4 napainen (tavallisessa on 2) tuon bi-amp toiminnon takia. Itse en siis usko että vika on kaapelissa. Minäkin sain väärillä säädöillä menemään tuon soundin kuralle. Kyllä se ettimällä sieltä kuitenkin löytyy.
Totskulle: Kyllä se pilli tuo semmosta yläpään klangia mukaan, josta itse en ainakaan hirveästi tykkää. Eroa ei juuri huomaa muuten kuin korkealta tilutellessa(ei oo minun juttu).
Onko hewi hywwää?
paskisti
18.02.2007 19:18:24
Tuli vaan sellainen mieleen että sun nuppi antaa 320W 8 ohmiin joten kyllä tolla jää helposti jalkoihin jos bändi vetää lujaa. Ei muuta kun toinen kaappi päälle niin paranee kuuluvuus (ja soundi) selkeesti. 2 kpl 4x10 on iham messevä kokoonpano.
Soittamalla siitä selviää
Totsku
18.02.2007 23:48:21
Tuli vaan sellainen mieleen että sun nuppi antaa 320W 8 ohmiin joten kyllä tolla jää helposti jalkoihin jos bändi vetää lujaa. Ei muuta kun toinen kaappi päälle niin paranee kuuluvuus (ja soundi) selkeesti. 2 kpl 4x10 on iham messevä kokoonpano.

Joo 320W se tosiaan antaa, mutta silti ihmetyttää, että volumetaso on noin heikko. Ei me kuitenkaan mitenkään ihan tajuttoman lujaa soiteta. Kuitenkin kun ostin nämä laitteet, ajattelin että nyt saan suht edullisesti laatukamat joilla pärjää vuosia ja mulle sanottiin että varmasti volume riittää mutta paskanmarjat. Lisäkaapin hankkiminen olisikin sitten vaatimaton viiden huntin investointi. Prkle. En mä silti voi uskoa, että kamoissa on kaikki kunnossa... Pakko tsekkailla vielä...
temppari
19.02.2007 00:15:15
Testaa vielä varmuudeksi toisella kaapilla jos mitenkään mahdollista, voihan se olla että kaapin kaikki elementit eivät enää hengitä. Pyydä vaikka apua sopivan piuhan saamiseksi jos joku muu kuin gk:n kaappi.

Toinen juttu mikä tulee mieleen niin onko sulla vahvistimesta tai aktiivibasson etusesta boostattu reippaasti alapäätä? Jos on niin se laittaa kovempaa soitettaessa vahvistimen helposti kyykkyyn. Koita tekeekö eq täysin flattina tuon saman tempun vai saatko selvästi enemmän ääntä ulos?
Jos vika löytyy näin helposti niin alapään lisäämiseen sitten tarvittaessa toinen kaappi 410 alle esim 1*15".
azrah
21.02.2007 09:47:38
Itselläni on samainen kaappi lojunut kämpällä jo viikon ja eilen hain samaisen nupin postista. Eilen oli kädet niin hapoilla nupin kantamisesta ettei jaksanu kovin paljoa testailla, pitänee tänään perehtyä tarkemmin. Itse huomasin ainakin semmosen jutun, että heti ku laitoin tweeteriä, niin saundi meni ihan sietämättömäks yläpäänaksunaksi. Volumekestävyydestä on turha sanoa toistaiseksi vielä mitään kun en kehtaa ehkä kerrostalo-olosuhteissa ruveta naapureita kiittämään kovin kovilla äänenvoimakkuuksilla. Saas nähä.
1976
21.02.2007 17:51:45 (muokattu 21.02.2007 17:57:05)
Juu, kyllä täytyy jossain olla vikaa, jos ei 300W riitä. Omassa kokoonpanossa (300W behringeri + SBX 4x10 8Ohm) on hyvä, kun volumea voi avata edes klo 10 kohdille pienillä pubikeikoilla ja treeneissä. Tosin kitaristeilla ei ole full stackeja, mutta rokkia ja heavyä soitellaan silti tulpat päässä.
76' the best of the bunch.
pardy
22.02.2007 00:42:12

Juu, kyllä täytyy jossain olla vikaa, jos ei 300W riitä. Omassa kokoonpanossa (300W behringeri + SBX 4x10 8Ohm) on hyvä, kun volumea voi avata edes klo 10 kohdille pienillä pubikeikoilla ja treeneissä. Tosin kitaristeilla ei ole full stackeja, mutta rokkia ja heavyä soitellaan silti tulpat päässä.

Ja voisin väittää että GK:n watit on paljon äänekkäämpiä kuin Behringerin watit. Näin huomasin ainaki ite kun mulla oli aiemmin toi Behkun 300w nuppi ja sitten ostin GK:n Backlinen sen tilalle myöhemmin. Ihan eri maata niin soundiltaan kuin äänenvoimakkuudeltaankin. En muista koska olisi tarvinnut avata volumea ensimmäistä neljännestä isommalle, ja boost-nappula on ollut vieläpä keskiasennossa, ääriasennossa sekin antaa lisää hönkää. Ja yhdellä kaapilla vetelen, tosin 4-ohmisella mutta kyllä mä oon tuolla yhdellä 8-ohmisellakin vetäny ja sama on ollu tilanne silti.

Eli jossain on vikaa oltava, luulen.
Totsku
24.02.2007 13:17:30
Joo meidän kitaristi pystyy jyräämään meikäläisen paskalla trankkuvahvarillaan ihan täysin eli nyt lähtee kamat huoltoon. Kyllä jossain vikaa on, ei tää voi olla normaalia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)