Aihe: Sooloskabojen jälkipyykki
1 2 3 4 519 20 21 22 23122 123 124 125 126
BigPapa
17.02.2007 10:43:32 (muokattu 17.02.2007 10:52:30)

etelänrockgospelchicagobluesoutlawkantrifunksoulia...

Tää on jo hyvä luonnehdinta taustasta..8)
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers.
WanhaWetäjä
17.02.2007 11:38:47 (muokattu 17.02.2007 11:41:21)

Itsellä on joku sisäsyntyinen tarve upottaa oma soittaminen siihen, mitä ympärillä tapahtuu. Siis, että soitetaan niinku samaa biisiä ja kuunnellaan mitä toiset tekee plus että siitä muodostuu kokonaisuus.

Näiden skabojen taustatkin on musiikkia, useimmiten jopa parempaa kuin se oma päällepäsmääminen, joten ainakin mun mielestä sille kannattaa antaa oma tilansa sen sijaan, että se koetaan vaan taimia ylläpitävänä klikkinä.

P.S. Ehkä tuo kiteytyy parhaiten näin: Sitä pyrkii tekemään tällaisesta lyhyenlännästäkin "näytöstä" jotain, mitä voisi kutsua termillä "piece of music."

Olipas erittäin osuvasti sanottu!Kuullun ymmärtäminen lienee yks ellei tärkein avainsana kaikkeen soittamiseen.Mä koen myös nuo taustat pieninä "teoksina", yritän sitten parhaani mukaan olla osa sitä kokonaisuutta josta se biisi sitten muodostuu... idea siitä mitä/miten/millä saundilla mihinkin vois soittaa tulee vaan jostain, pitkä soittajan taival humppasuon syövereissä on ollut kuitenkin suureksi hyödyksi, kaikenmoista kun on joutunut soittaan...ja nuoruudesta on jäänyt nuo proge/rock/blues-jutut tietty kaiken perustaksi, eihän sitä pelkällä humpalla pitkälle pötkitä,prkl!

Mä soitan mallintavalla härpäkkeellä, mä olen wanha äijä, ehkä mä olen malliesimerkki mallintavasta soittajasta?Yritän siis matkia/mallintaa niitä lukuisia soittajia/sooloja mitä oon kuullut vuosien saatossa...niin no, selkeestihän soittaminen on just matkimista eli kuullun ymmärtämistä ja sen pohjalta osin tiedostamatonta wanhojen juttujen kertausta ;-)

Toisaalta mulla ei ole ollut vuosiin ketään "idolia",ja ihan suoraan en ole koskaan kenekään soittamista kopioinut...ehkä tuokin on etu,jossain kohtaa...
Mä olen tän aikasemminkin sanonut, mutta pari vuotta sitten innostuin kitaransoitosta uudestaan, kiitos siitä kuuluu näille sooloskaboille ;-)

EDIT Niin, ja tervetuloa kehiin Ossi!Taidat olla nyt sitten nestori täällä...
Ostan Casion kun täytän 50v...
J.Hollström
17.02.2007 11:43:28
Mä soitan mallintavalla härpäkkeellä, mä olen wanha äijä, ehkä mä olen malliesimerkki mallintavasta soittajasta?

Mun mielestä olet malliesimerkki siitä, että mallintavallakin saa hyviä soundeja, kun näpeistä vaan lähtee.
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1 - - - - Jukin juutuubi
BigPapa
17.02.2007 11:46:04

idea siitä mitä/miten/millä saundilla mihinkin vois soittaa tulee vaan jostain

Tää on just se juttu...8)...
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers.
Kuha
17.02.2007 11:58:17 (muokattu 17.02.2007 11:59:45)

Mun mielestä olet malliesimerkki siitä, että mallintavallakin saa hyviä soundeja, kun näpeistä vaan lähtee.

Näin. Mun mielestä mallintavalla saa nimenomaan _helposti_ käyttökelpoisia soundeja. Kyllästyin omaan rajoittuneeseen soundipalettiin ja ostin pari päivää sitten Voxin Tonelabin. Tuli aivan uutta potkua soittoon. Jos hakee kevytmuroa tai puhdasta soundia niin tuo Tonelabbi on aivan mahtava niissä.
Muistakaa venytellä.
ilopertti
17.02.2007 12:27:08

Mie oon viimeaikoina käyttäny tuota POD XT Liveä kun sellasen hommasin, toimii kivasti sekä kotona että treeniksellä hiwatin edessä. Huimasti nuokin ovat kehittyneet vuosien varrella, edellinen multimuljuutin oli Bossin GT3 (löytyy ylimääräsenä jos joku sellasta kaipailee).

Noista sooloskabojen vedoista oma fiilis on sellanen että vedän ~30 minuutissa soolon, jos ei irtoo niin no can do, ei näistä kuitenkaan palkkaa makseta ;)

Miulla on klasaripohja, tekniikkaa on tullu viimeks treenattua -94 joten ihan persekannikoilla noita sooloja vedellään. Oma soittajan rooli on 3 bändissä komppi/soolokitaristi (eli ainoa kitaristi) ja yhdessä pelkkää mättökomppausta.

-alppu
"xxxxxx: sää oot kyllä suomen mick mars"
Socialite
17.02.2007 13:35:39
Näin. Mun mielestä mallintavalla saa nimenomaan _helposti_ käyttökelpoisia soundeja. Kyllästyin omaan rajoittuneeseen soundipalettiin ja ostin pari päivää sitten Voxin Tonelabin. Tuli aivan uutta potkua soittoon. Jos hakee kevytmuroa tai puhdasta soundia niin tuo Tonelabbi on aivan mahtava niissä.

Kyllä tonelab toki hyvä on mutta suurin ongelma mallintavalla soittaessa on mielestäni luonnoton tuntuma. Johtuneeko sitten siitä että monitorien tai luurien läpi soittaessa ei kuule saundia samalla tavalla kuin oikeasta vahvistimesta... vaikea soittaa!
Well, how much blues do you use before you use it up?
Ossi
17.02.2007 14:25:35 (muokattu 17.02.2007 14:26:23)

EDIT Niin, ja tervetuloa kehiin Ossi!Taidat olla nyt sitten nestori täällä...

Kiitos, kiitos! Täällä sitä mennään pelimannimeiningillä sulassa sovussa isolla ikähaitarilla. Itse olen jämähtänyt muuten noihin putkivärkkeihin jo ajat sitten, mutta aivan sama millä vetää kunhan lopputulos on rinnastettavissa musiikkiin :)
willie
17.02.2007 14:40:29
Niin kun kirjoitin kommenttien alussa :

Tärkeimpinä argumentteina soolon istuvuus taustan tunnelmaan sekä teemaan.

Tuota taustaan istuvuutta olen joka skabassa pitänyt tärkeänä ja tähän nyt otin puolileikilläni mukaan myös tuon teemaan istuvuuden.

Ymmärsin kyllä kuunnellessa sooloja, ettei varmastikkaan kaikki osallistujat pyrkineetkään tuon teeman mukaiseen sooloon. Mutta jotain uutta näihin kommentteihinkin yritän keksiä :)

Eikä mun mielestä olis ollenkaan huono juttu, jos taustan tekijä määrittelisi myös väljän teeman, jota osallistujat voisivat vapaasti näkemystensä mukaan toteuttaa. Pientä lisähaastetta siis.. :)
Bassoa vuodesta 1972.
Kuha
17.02.2007 14:50:21

Tuota taustaan istuvuutta olen joka skabassa pitänyt tärkeänä ja tähän nyt otin puolileikilläni mukaan myös tuon teemaan istuvuuden.

Tosiaan vielä tarkennan; mitään teemaahan tuossa skabassa ei ole (riffiskabat erikseen). Tuossa alkujuonnossani vain kerroin mitä tuo tausta mulle tuo mieleen.
Muistakaa venytellä.
Magic Bullet
17.02.2007 15:33:48
Sadanteen sooloskabaan sitten erityissäännöt että pitää vetää ekalla soolo ja saa käyttää vaan A kieltä.
Karipiirto
17.02.2007 15:42:11

...Ja pelkästään E# -ääntä.

Bendata ei siis saa koska muuten sävel vaihtuu:-)
NEIN!!! MEIN PANZERWAGEN!!!!
Hank Hill
17.02.2007 15:43:59

Itsellä on joku sisäsyntyinen tarve upottaa oma soittaminen siihen, mitä ympärillä tapahtuu. Siis, että soitetaan niinku samaa biisiä ja kuunnellaan mitä toiset tekee plus että siitä muodostuu kokonaisuus.Kyllä musiikki saa elää,soolokitarakin saa ohjata mitä siitä hauskanpidosta(jota jotkut kutsuu musiikiksi)syntyy.Vaikka enhän minä musiikista ja genreistä mitään tiedä,annan vaan soiton tulla selkäytimestä ja anna sen kulkeutua vahvistimen ja per..takapuolen kautta näihin sooloskaboihin,koska pitää täälläkin joku isosorminen räpeltäjä olla,luomassa vähän kontrastia noille tatsmastereille ja taimin sulttaaneille,annetaan kaikkien pukkien pukkia vaan :)
Soittovirheet luovat mukavaa vaihtelua muuten niin tylsään soittooni
Urmas Potkuri
17.02.2007 15:47:51

Kyllä musiikki saa elää,soolokitarakin saa ohjata mitä siitä hauskanpidosta(jota jotkut kutsuu musiikiksi)syntyy.Vaikka enhän minä musiikista ja genreistä mitään tiedä,annan vaan soiton tulla selkäytimestä ja anna sen kulkeutua vahvistimen ja per..takapuolen kautta näihin sooloskaboihin,koska pitää täälläkin joku isosorminen räpeltäjä olla,luomassa vähän kontrastia noille tatsmastereille ja taimin sulttaaneille,annetaan kaikkien pukkien pukkia vaan :)

Heeei Sielunveli! Sait plussan!
Jos on hyvä rumpali, basisti ja komppikitara, niin sitä on vaikea kunnianhimoisenkaan soolokitaristin pilata. ;)
Magic Bullet
17.02.2007 18:17:07
Magic Bullet -
Taustaan lisätty kaikua tai sitten muuten muuttunut kihiseväksi. Soitto töksii alussa, useammasta palasta koottu ? Muutama mukava väläytys kylläkin. Ei tunnariainesta.

Heh toi kaiku juttu on omaa älytöntä sähläystä... En edes mene yksityiskohtiin.
Jos ei loppuefektisekoilua lasketa niin ihan yhellä vedolla vedetty... sekönd teik.. mutta sähläsin lopun joten pistin sinne sekoilua..

Vähän kyllä ärsyttää tuo surina/ininä tai joku. En saa sitä millään pois.. Liian lähellä konetta?
stratomaster
17.02.2007 18:25:07

Kyllä musiikki saa elää,soolokitarakin saa ohjata mitä siitä hauskanpidosta(jota jotkut kutsuu musiikiksi)syntyy.Vaikka enhän minä musiikista ja genreistä mitään tiedä,annan vaan soiton tulla selkäytimestä ja anna sen kulkeutua vahvistimen ja per..takapuolen kautta näihin sooloskaboihin,koska pitää täälläkin joku isosorminen räpeltäjä olla,luomassa vähän kontrastia noille tatsmastereille ja taimin sulttaaneille,annetaan kaikkien pukkien pukkia vaan :)

Mutta kyllähän se kuitenkin niin päin on että valmiiseen taustaan yritetään jotain soittaa. Ei siinä enää soolokitaristi mitään ohjaa, tausta tulee niin kuin tulee. Jos kuitenkin tarkoitat sitä, että soolon ei aina tarvitse "sopia" taustaan, vaan tietynlainen kontrastikin voi toimia, niin siitä olen ilman muuta samaa mieltä. Joskus luova häröily voi tuottaa hyvänkin lopputuloksen. Hauskanpito tässä lienee kuitenkin pääasia.

Itse pidän hirmuisen tärkeänä tatsia ja sitä MITEN soittaa. Eli Remun legendaarisilla sanoilla: "It ain't what you do, it's how you do it" tai jotain sinne päin.
Viikon palindromi: "Tee rakki kakkakikkareet."
blaekie
17.02.2007 18:48:44 (muokattu 17.02.2007 20:22:31)

Willie:
Blaekie +
Jo kolmas tyhjä intro skabassa. Alkaapa tää herkullisella saundilla ! Svengaavaa sooloa loppuosakin ja hyvää tunnariainesta.

SamuelP:
blaekie - Oikein hauska Uuno Turhapuro meininki

Stratomaster:
Itse pidän hirmuisen tärkeänä tatsia ja sitä MITEN soittaa. Eli Remun legendaarisilla sanoilla: "It ain't what you do, it's how you do it" tai jotain sinne päin.

Kiitoksia kommenteista :-), (ja pisteistä kans Willie:lle) , Ei se ihan tyhjä ollut se intro, mutta kun itse kuuntelin , ni ei paljo puutukkaan :-)

Joo mä yritin tehdä uutta "tunnaria" Kovaan Lakiin, mut siitä tulikin Uuno tunnari, HOHOHHoo ..

Stratomaster puhuu asiaa , mielestäni tatsin tulisi olla niin hyvä ainakin ettei se häiritsisi kokonaisuutta, koska silloin tulee herkästi kiinnittääkseen huomiota , juuri kokonaisuuden kannalta epäoleelliseen, itselläni on töitä varsinkin tatsin saralla, ja se ei kehity kuin soittamalla ..

EDIT: karipiirto: Blaekie 1p - Funk -tyylinen soolo teki tehtävänsä ja piste napsahti:-)
Joo se toinen veto olis ollu vielä hivenen funkahtavampi, (kuultavissa sivuilla) mutta oli niin kökkö B-osassa ja lopussa, (josko ei ollu juuri sen vähempää kökkö tämäkin veto). Ite vetelen parit ,kolmet, vedot aina, ja valitsen sitten "parhaan" , Mutta ei se yleensä siitä parane, joskus se eka veto on se mikä tulee valittua. kiitos pisteestä. :-)
rattledad
17.02.2007 19:01:12 (muokattu 17.02.2007 19:36:52)

Tupakki huuleen ja heinätöihin. Ja illalla jalalla koreasti.

Enpä olisi osannut paremmin sanoa, tuollaista piti 'kantritaustaan' yrittää.

Timing pikkusen heittelee

Eikä ihan vähänkään, ajatus kulkee improvisoidessa turhan hitaasti ja tulee kiire käsille.

Millä tämä oli soitettu, tuli banjo mieleen.

Kyllä se kitara on - omakuvan pelastusarmeijamalli + 2mm pleku + vähän turhan ohuet ja puolisen vuotta vanhat kielet.
Ossi
17.02.2007 19:31:40

Oikein sujuvaa, veti suun hymyyn. Olisi voinut olla aavistuksen ylemmäs miksattu, mutta eihän tämä mikään miksausskaba ole.

Tackar och pockar! Sitä mukaa kun homma alkaa jotenkin sujua, after all these years, on soitto alkanut vastaavasti menettää "munaa". Tiedä sitten tuleeko vaan nykyään tehtyä liiaksi varman päälle tjs., vai mistä johtuu? Seestynyt seniili :P

Huomasin itekkin jälkeenpäin, että inan verran olis saanut kitara olla pinnemmassa. Lisäksi tuossa AKG:n konkkamikissä on ohuehko soundi elikkästen taitaa olla paree vaan palata 57:aan.

P.S. Olis pitänyt deletoida Fostexilta eka otto, jonka soitin 335-kopsulla. Parempi "tunnarisoundi", jotain Ritenourin/Carltonin suuntaan, paremmassa vireessä ja muutenkin parempi soolontynkä. No, elämä on täynnä valintoja.
*seliseli..*
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)