Koivulahti 05.01.2007 16:13:06 | |
---|
Elikkä nyt kävi niin onnellisesti että kuulin tuossa joulun alla ensimmäisen kerran oman biisini joltain ylen radiokanavalta.. ..heräsi siis kysymys että: Paljonko KESKIMÄÄRIN tulee teostokorvausta per biisi radiosoitosta per soittokerta? En löytänyt tähän kysymykseen selkeää vastausta mistään, vaikka luulisi että tällainen tieto olisi ihan perus juttuja, joten sivistäkää mohnoa. http://www.sanoittajat.fi/Sanoittaja_Samuli_Koivulahti.html
www.sanoittajat.fi |
kivi 05.01.2007 16:59:22 | |
---|
En löytänyt tähän kysymykseen selkeää vastausta mistään, vaikka luulisi että tällainen tieto olisi ihan perus juttuja, joten sivistäkää mohnoa. Niinhän sitä luulisi, mutta kun ei ole. Jokainen tapaus on erilainen, sen verran monta muuttujaa pelissä on. On radioasema ja sen laskettu levikki, on aseman liikevaihto, on musiikin kesto ja genre ja esitysten määrä ja sitten on vielä jyvityskorvaukset. Vastaan kuten viisaammatkin: En tiedä. :-D |
Sertzo S 05.01.2007 20:01:19 (muokattu 05.01.2007 20:01:39) | |
---|
Elikkä nyt kävi niin onnellisesti että kuulin tuossa joulun alla ensimmäisen kerran oman biisini joltain ylen radiokanavalta.. ..heräsi siis kysymys että: Paljonko KESKIMÄÄRIN tulee teostokorvausta per biisi radiosoitosta per soittokerta? En löytänyt tähän kysymykseen selkeää vastausta mistään, vaikka luulisi että tällainen tieto olisi ihan perus juttuja, joten sivistäkää mohnoa. Jollen väärin muista, niin Yle:lle musiikki maksaa kaikkine tekijäinoikeusmaksuineen (Teosto, Gramex) n.20 euroa minuutti. Voin olla hieman väärässäkin, mutta jotakuinkin noin. |
PjP 02.02.2007 22:35:16 (muokattu 02.02.2007 22:37:32) | |
---|
Niin minulle on neuvottu, että yle maksaa huomattavasti enemmän kuin kaupalliset radioasemat. Joitain lukujakin se teoston virkailija kertoi, mutta ovat jo unohtuneet.... Olisi kyllä kiva tietää nämä radioasemien teostokorvauskäytänteet tarkasti. Sen verran mystinen ja epäselvä tämä kuvio on. Eikä kukaan tunnu tietävän miten asia tapahtuu. Elikkäs: Radioalaa tuntevat hoi! Miten korvaukset hoidetaan?? Make it Funky! |
Johnny Buzz 03.02.2007 10:56:46 | |
---|
Niin minulle on neuvottu, että yle maksaa huomattavasti enemmän kuin kaupalliset radioasemat. Joitain lukujakin se teoston virkailija kertoi, mutta ovat jo unohtuneet.... Olisi kyllä kiva tietää nämä radioasemien teostokorvauskäytänteet tarkasti. Sen verran mystinen ja epäselvä tämä kuvio on. Eikä kukaan tunnu tietävän miten asia tapahtuu. Elikkäs: Radioalaa tuntevat hoi! Miten korvaukset hoidetaan?? Kaupallisella puolella Teosto-korvausten määrään vaikuttaa kanavan liikevaihto ja kuuluvuusalueen laajuus eli potentiaalisten kuuntelijoiden määrä. Näin ollen esim. Novalta tulee isommat korvaukset kuin vaikkapa Groove FM:ltä. YLE:n korvausten määräytymisestä en ole täysin varma. Sielläkin tuo potentiaali vaikuttaa varmasti ja näin ollen voisi korvausten olettaa olevan hyvät. Me saatiin bändin kanssa jokunen aika sitten parista soittokerrasta YleX:llä muistaakseni 170 €. |
laulava runpali 04.02.2007 19:35:02 | |
---|
Kivan kuulosia summia, varsinkin kun biisini oli loppuvuodesta 8 viikkoa radio suomen soitetuimpien listalla kympin sakissa ja vähän aikaa listaykkönen... Kukkakeppistandit rulettaa!! |
Johnny Buzz 05.02.2007 09:36:43 | |
---|
Kivan kuulosia summia, varsinkin kun biisini oli loppuvuodesta 8 viikkoa radio suomen soitetuimpien listalla kympin sakissa ja vähän aikaa listaykkönen... Itse asiassa hieman väärin muistin. Eli toi 170 tuli YleX:n parista soitosta ja Radio SuomiPOPin useammasta soittokerrasta. Tarkkaan en muista montako kertaa biisi soi yhteensä, koska eivät ne Teostot tulleet mulle noista. |
Koivulahti 05.02.2007 11:42:44 | |
---|
Jeps Hyvä homma. Käsittääkseni tuo meidän biisi soi yleX:ällä eli ompahan edes jotain luvassa. http://www.sanoittajat.fi/Sanoittaja_Samuli_Koivulahti.html
www.sanoittajat.fi |
Sertzo S 06.02.2007 18:16:13 (muokattu 06.02.2007 18:16:31) | |
---|
Kivan kuulosia summia, varsinkin kun biisini oli loppuvuodesta 8 viikkoa radio suomen soitetuimpien listalla kympin sakissa ja vähän aikaa listaykkönen... Hienoa! Olen iloinen puolestasi, että noin on käynyt. Ei ole varmaan mitään helppoa tuonne päästä ja yrittäjiäkin on pilvin pimein. Jospa tässä joskus vielä itsekin... |
Jussi Guitar 06.02.2007 20:45:32 | |
---|
Elikkä nyt kävi niin onnellisesti että kuulin tuossa joulun alla ensimmäisen kerran oman biisini joltain ylen radiokanavalta.. ..heräsi siis kysymys että: Paljonko KESKIMÄÄRIN tulee teostokorvausta per biisi radiosoitosta per soittokerta? En löytänyt tähän kysymykseen selkeää vastausta mistään, vaikka luulisi että tällainen tieto olisi ihan perus juttuja, joten sivistäkää mohnoa. Parastahan tässä olisi soitta teostoon ja kysyä:) Se on kyllä aika vänkä mesta tossa suhteessa et jos soitat sinne ja kysyt että paljonko saa siitä jos: ja luettelet kaikki muuttujat, niin ne kertoo sulle 10minuutin esitelmän ties mistä ja yhdenkään lauseen lopussa ei oo euro ja tai sentti merkkiä. mutta jos sä soitat sinne ja kysyt että paljonko mun pitää maksaa ku mulla on tällänen yhdistys ja (et varmaan saa lausetta loppuuna sti ku vastaus tulee ku apteekin hyllyltä,,,,,se maksaa sen ja sen minuutti kertaa asiakaspaikat ja vähimmäiskorvaus on ykskyt yks euroa minuutti. no vähä karrikoidusti mutta kuka muka oikeesti on saanut joskus tohon ekaan kysymykseen teostolta vastauksen että x€/min? Motto:
Minoon aina oikias, silloonki ku moon vääräs! |
laulava runpali 12.02.2007 13:13:15 | |
---|
Entäs onko kellään tietoa, miten hintaero Ylellä maakuntaradiossa/valtakunnallisella? Kukkakeppistandit rulettaa!! |
Johnny Buzz 12.02.2007 13:43:56 | |
---|
Entäs onko kellään tietoa, miten hintaero Ylellä maakuntaradiossa/valtakunnallisella? Valtakunnallisella kanavalla korvaus on huomattavasti korkeampi, koska hinta määräytyy potentiaalisen yleisön perusteella. |
varakeef 12.02.2007 16:24:10 | |
---|
Se on kyllä aika vänkä mesta tossa suhteessa et jos soitat sinne ja kysyt että paljonko saa siitä jos: ja luettelet kaikki muuttujat, niin ne kertoo sulle 10minuutin esitelmän ties mistä ja yhdenkään lauseen lopussa ei oo euro ja tai sentti merkkiä. mutta jos sä soitat sinne ja kysyt että paljonko mun pitää maksaa ku mulla on tällänen yhdistys ja (et varmaan saa lausetta loppuuna sti ku vastaus tulee ku apteekin hyllyltä,,,,,se maksaa sen ja sen minuutti kertaa asiakaspaikat ja vähimmäiskorvaus on ykskyt yks euroa minuutti. Tottakai ne tietävät mitä joltakulta laskuttavat. Seuraavana vuotena ne sitten jakavat mitä ovat saaneet kasaan. Tämän vuoksi on mahdotonta sanoa tarkkaa summaa siitä mitä minutin esittäminen missäkin mediassa tekijälleen tuottaa. Koska vapaa-aikaa on käytössäni juuri nyt riittävästi, esitän muutaman tosielämän esimerkin vuoden 2005 esityksiä koskevista tilityksistä. Tilityslistoista nimittäin nykyään näkee kunkin kappaleen soittokerrat melko hyvin eriteltynä 1. Noin kolme ja puoliminuuttinen kappale Ylen valtakunnallisella kanavalla tuotti teostoja 37 euroa. Minuuttitaksa on siis reilun kympin. 2. Hämmästyksekseni kolmeminuuttinen kappale samanlaisella kanavalla näytti tuottavan minuuttihinnaksi 7,50 euroa. En tiedä johtuuko ero siitä, että kappale on joinakin soittokertoina ehkä feidattu vai ehkäpä taksa on jotenkin porrastettu (alkava minuutti tms?) 3. Maakuntaradiossa (edesmennyt Q) minuuttitaksaksi tuli kolme euroa. 4. Kaupalliset/2 ryhmässä 21 soittokertaa tuotti huikeat viisi euroa eli kahdeksan senttiä minuutti. Mutta mainetta tuli varmaan sitäkin enemmän... 5. Mikä oli aikalailla saman verran kuin mitä kappaleen esittäminen livenä klubissa kolmasti tuotti. Livenä siis 25 senttiä minuutti. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Jussi Guitar 13.02.2007 04:46:33 | |
---|
Tottakai ne tietävät mitä joltakulta laskuttavat. Seuraavana vuotena ne sitten jakavat mitä ovat saaneet kasaan. Tämän vuoksi on mahdotonta sanoa tarkkaa summaa siitä mitä minutin esittäminen missäkin mediassa tekijälleen tuottaa. Livenä siis 25 senttiä minuutti. Just tätä mä tarkoitin, teosto ei pysty koskaan sanomaan samassa lauseessa sanoja sentti tai euro jossa he ovat maksavana osapuolena. Vaikka sä auttaisit niitä että onko se nyt lähempänä senttiä vai 100euroa niin sieltä vastataan vaan sellanen pitkä pitkä esitelmä joka ei vastaa sun esittämään kysymykseen. Vähä niinku näin; asiakas-paljonko kello on? teosto-Joo kato mä kävin eilen mummon kanssa kaupassa ja polkupyrässä on takrengas mun äitin tyttönimi on erilainen eilinen ja jos sä kävelet taksin ohi niin perus tariffin mukaan juna saapuu puoli yhdeltä , voinko vielä jotenkin auttaa. asiakas-öö-öö-ö joo ei tarvi kyllä tää selvis. mä en oo ikinä korostan IKINÄ saanu sieltä minkäänlaista vastausta silloin kun mä itte oon ollu saanti puolella ja sillon ku sinne pitää maksaa niin vastaus kyllä löytyy. Teosto on periaatteeltaan maailman loistavin keksisintö naisen jälkeen mutta toi asiakas palvelu/neuvonta sielä on kyllä niin syvältä ettei minkäänlaista rajaa. Motto:
Minoon aina oikias, silloonki ku moon vääräs! |
Hargon 13.02.2007 08:24:08 | |
---|
Hämmästyksekseni kolmeminuuttinen kappale samanlaisella kanavalla näytti tuottavan minuuttihinnaksi 7,50 euroa. Eikö tohon vaikuta sekin soiko biisi keskellä päivää vai yöllä? Tietämättömyys on autuain olotila silloin, kun kiveksesi ovat alasimella ja pajavasara jo matkalla alaspäin. |
varakeef 13.02.2007 12:03:59 | |
---|
Just tätä mä tarkoitin, teosto ei pysty koskaan sanomaan samassa lauseessa sanoja sentti tai euro jossa he ovat maksavana osapuolena. No eihän sitä voi tietää etukäteen kun ei tiedetä paljon kassaan tänä vuonna tulee rahaa ja mitä biisejä on ilmoitettu esitetyiksi. mä en oo ikinä korostan IKINÄ saanu sieltä minkäänlaista vastausta silloin kun mä itte oon ollu saanti puolella ja sillon ku sinne pitää maksaa niin vastaus kyllä löytyy. Minä taas sain äskeiset tiedot tilityslistastani. Hienoa palvelua kertakaikkiaan, että tiedän mitkä biiseistäni on esitetty missäkin ja paljon se tekee kutakin biisiä kohden... Teosto on periaatteeltaan maailman loistavin keksisintö naisen jälkeen mutta toi asiakas palvelu/neuvonta sielä on kyllä niin syvältä ettei minkäänlaista rajaa. Mä olen ollut erittäin tyytyväinen. Meileihin ja puheluihin vastataan, virheet oiotaan ja epäselvyydet selvitetään. Rahat tulleet tilille. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
M.i.k.key 13.02.2007 12:17:02 | |
---|
Mä olen ollut erittäin tyytyväinen. Meileihin ja puheluihin vastataan, virheet oiotaan ja epäselvyydet selvitetään. Rahat tulleet tilille. Oikein tyytyväinen olen minäkin! möllisty |
kivi 13.02.2007 12:41:37 | |
---|
Jussi Guitar: Just tätä mä tarkoitin, teosto ei pysty koskaan sanomaan samassa lauseessa sanoja sentti tai euro jossa he ovat maksavana osapuolena. Vaikka sä auttaisit niitä että onko se nyt lähempänä senttiä vai 100euroa niin sieltä vastataan vaan sellanen pitkä pitkä esitelmä joka ei vastaa sun esittämään kysymykseen. Sikäli kuin mä ymmärsin, niin just tota sä et tarkoittanut. Tai Varakeef ei tarkoittanut. Se, mitä Teosto maksaa, selviää vasta sen jälkeen kun kaikki rahat on kerätty. Sitä ei siis tiedetä etukäteen. Etukäteen tiedetään vain, mitä Teosto laskuttaa. Kuten tässä on moneen kertaan todettu. PS. Ja erittäin tyytyväinen olen minäkin. Joka vuosi tulee rahaa, ja muistavat myös muistuttaa mua jos on joku kaavake unohtunut täyttää tms, tai jos heistä vaikuttaa että mulla on joku sähläys. Tänhetkinen oma saldo on muuten n. 270 julkaistua sävellystä, sanoitusta, sovitusta tai niiden yhdistelmää. :-D |
PjP 13.02.2007 22:55:35 | |
---|
Kyllä, Teosto todellakin yrittää palvella asiakkaitaan. Se on hienoa! Ei moni firma lähetä mailia niin nopeast kuin Teosto (jos lähettävät laisinkaan). Make it Funky! |
Menneiltä vuosilta nyrkkissääntö oli Omakustanteen osalta teosto+gramex 100mk/ minuutti primetime aikaan. Nykyään ei paljon omakustanteet soi varsinkaan "primetime" aikaan joten en tiedä. "Tässä maassa on niin huonot liksat että nälkä on aina vieraanamme,.." |