Aihe: Neuvoa aloittelijalle
1
Villehard
15.02.2007 16:40:22
Kertokaapas kokeneemmat, mikä basso sopisi aloittelijalle, ja soittovermeistä yleensäkin. Tarkoitus olisi rouhia vehkeistä irti sitä rankempaa ja rupisempaa soundia - ei poppia tai mitään "taiteellista".
Wilkeson
15.02.2007 19:01:17
Kertokaapas kokeneemmat, mikä basso sopisi aloittelijalle, ja soittovermeistä yleensäkin. Tarkoitus olisi rouhia vehkeistä irti sitä rankempaa ja rupisempaa soundia - ei poppia tai mitään "taiteellista".

Ja budjettihan tulis olee about...??????

Rankemmalla ja rupisemmalla saundilla tarkotat mitä?

Noi saundikysymykset on aina pikkasen vaikee hahmottaa ja tajuu et mitä hakee. Millanen on sitte poppi saundi tai "taiteellinen" ?

Vähä nihkee ois mennä kauppaan et bassovehkeet pitäs saada mut ei sellaset jos on poppisaundi tai semmonen taiteellinen saundi. Pikkasen vois myyjän leuka loksahtaa auki.
Daddy went to the store for cigarrettes....And never came back
Pallisti
15.02.2007 19:06:49
Varmaankin joku aktiivielektroniikalla varustettu ibanezi voisi olla semmoseen möyrimiseen hyvä.

Hakukoneella löytyy varmaankin aika paljon "aloittelijoille" sopivista vehkeistä..
"Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego www.collarbone.org www.myspace.com/collarboneband
Wilkeson
15.02.2007 20:34:07
Varmaankin joku aktiivielektroniikalla varustettu ibanezi voisi olla semmoseen möyrimiseen hyvä.

Hakukoneella löytyy varmaankin aika paljon "aloittelijoille" sopivista vehkeistä..

Samaa mieltä toisaalta oon tosta Ibasta. Sehä on perushyvä basso melkeen kaikkeen musaan mut se että onko sitten aktiivi vai passiivi ni mä nään asian sillee et onko sillä ny nii välii kumpi on. Itellä on Jazzarissa tosin Aktiivit ja Ibassa passiivit. Kyllä mä aktiivimikeistä diggaan ja noista EMG:stä aikalailla. On toiminu todella hyvin mulla.(oman läjän läpi)

Toinen on tietty se että nuppi + kaappi vai combo? Putki vai combo -> hintapolitiikkaa ajatellen ja miten ny sit haluu roudailla.

Ja se hintapolitiikka on kai aika oleellinen siinä mieles et paljo on varaa sijottaa.

Säröillä ym. speduilla ja hiluvitkuttimillahan toki saa saundia muokattuu aikaslailla.

Onko joku tietty "pakko olla tän merkkiset vehkeet" mielessä?
Villehard
16.02.2007 16:16:01
Noo, budjetti vois olla jotain 500 tai sinne päin. Ja saundi jotain tyyliin Motörhead. Ei ole mitenkään pakko olla tiettyä merkkiä (Rickenbacker kustantaisi 1750). Ajatus on se, että innostus ei lopahtaisi ainakaan vehkeitten kehnouteen.

Tämmöstä näkyy kehuttavan "aloittelijalle" Ibanez GSR-200. Mitä mieltä?
Wilkeson
16.02.2007 17:15:21
Noo, budjetti vois olla jotain 500 tai sinne päin. Ja saundi jotain tyyliin Motörhead. Ei ole mitenkään pakko olla tiettyä merkkiä (Rickenbacker kustantaisi 1750). Ajatus on se, että innostus ei lopahtaisi ainakaan vehkeitten kehnouteen.

Ei millää pahalla mut 500€ et saa ku terveiset musakaupasta...:)

Mä oon aikalailla sitä mieltä että melkee kantsii heti alkuun hankkii about edes semi-hyvät vehkeet ettei tosiaan potku lopu kesken ja innostus. Ei tartte heti ramppaa ostamassa uutta styrkkaa ja muita heebeleitä.

mutta 500€ ei ainakaa mulla helvetissäkää riittäs ees semi-paska-kamoihin. Himavehkeisiin riittäs.
hollstro
16.02.2007 17:41:13 (muokattu 16.02.2007 17:42:08)

Aloittelijalle tärkeintä on soitettavuus: basson pitää olla hyvin säädetty ja helpposoittoinen. Toinen vaatimus on kevyt paino n. 3.5 - 4kg. Näillä asioilla varmistetaan se että soittimen kanssa jaksaa viettää paljon aikaa. Sitten kun tietää että basson soitto on se oma juttu ja se kiinostaa koko ajan voi kiinnittää huomiota muihinkin seikkoihin:
- merkki
- malli
- väri
- aktiivi/passiivi
- monta mikkiä
- ...

Siitä on tietysti iso apu jos tuosta ylläolevasta listasta tulee myös mieleinen.

Murinat ja muut jutut tulevat sitten kun osaa soittaa. Saundi on kuitenkin eniten soittotatsista kiinni ja paljon myös siitä että tuntee laitteiden äänelliset mahdollisuudet. Nämäkin tulevat kokemuksen kautta.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
rmac
16.02.2007 19:53:40 (muokattu 16.02.2007 19:54:56)
... Siis hollstro

Plussa napsahti!

Hyvä Asenne!
Juippi!
17.02.2007 12:16:11 (muokattu 17.02.2007 12:16:29)

Älä osta!! Minulla oli tuo basso, meinasi bassonsoitto-into lopahtaa aika äkkiä, mutta onneksi minulla on kaverit, jotka "kannustivat".
Riio-Kola
17.02.2007 12:22:10
Älä osta!! Minulla oli tuo basso, meinasi bassonsoitto-into lopahtaa aika äkkiä, mutta onneksi minulla on kaverit, jotka "kannustivat".

Miksi?

Kyllä mä ainakin tuosta vekottimesta tykkäsin, helppo soittaa, ei tarvinnut paljon säätää, piti hyvin vireen ja soundikin oli tuon hintaiseksi hyvä. Käytettynä vois saaha tuon parilla sadalla.
Narf
Juippi!
17.02.2007 12:39:23
No tietysti se on ihan henkilökohtainen asia, miten siitä tykkää, minuun se ei kloksahtanut ollenkaan. Nykyään omistan Esp Ltd F255 basson, ei ole mitään pettymyksiä, tullut, ehkä vähä turhan painava, yli 2.5 tuntia ei pysty pitämään olalla =), mutta se ei tuntuisi olevan isompi ongelma. Mutta pisimmät bänditreenit ovat kuitenkin 7-8 tuntisia. =)
Villehard
17.02.2007 15:33:04
500 bassoon. Ämyri ja muut vitkuttimet sen mukaan, mitä nyt alkuun kerrostalossa kärsii harrastaa... Tuo Yamahan BB414 herätti kiinnostusta kun luin sen "koeajon" Riffistä. Ja mustana tietty.

Aktiivi / passiivi - mitä eroa käytännössä? Kuten sanottu olen aloittelija, eikä ole tuttuja muusikon renttuja joilta kysyä.
aziztcf
20.02.2007 18:28:23
Aktiivimikkeihin joudut joskus pariston vaihtamaan. Piuha pitää irroittaa soittamisen jälkeen tai muuten imasee tyhjäksi pariston omia aikojaan. Yleensä tuuttaa suuremmalla outputilla kuin passiivit. Passiivit puolestaan eivät tarvitse paristoa/akkua. Aloittelijalle tuskin mikillä on suurta merkitystä(?), joten passiivi saattaisi olla kätevämpi, varsinkin jos on samanlainen tumpelo niinkuin mie joka aina unohtaa sen johdon kiinni passoon ja sit ihmetellään ku ääni o tyhymä.
lolwut
Wolfie
20.02.2007 20:22:21 (muokattu 20.02.2007 20:24:54)
Onkohan kyseessä pelkkä basso vai basso + ämyri? Nimittäin perusmainio basso irtoaa helposti viidensadan budjettiin. Itse hankin taannoin Yamahan BB:n, joita nyt saa jälleen - murina on kerrassaan mainio. http://www.f-music.com/tuotteet.php?nimikekoodi=BB414OM (ja tuokin on vielä hintava, Tokain jatsareita saanee halvalla)

Saa myös mustana, jos katu-uskottavuus vaatii.

Torilta kannattaa tsekata.

Tuo Yamaha on mainio peli, mutta menettää melko paljon murinastaan volumepotikkaa pienentämällä. Ainakin minulla siis. Mutta eihän sitä kyllä välttämättä tarvitse liikutella mihinkään asennosta 10 jos ei välttämättä halua... Hyvä soitettavuus ja sopivan painava. Tietää ainakin, että olalla on jotain.

Mutta tuo hinta on aika suolainen. Siis minun mielestäni. Basso on kyllä mielestäni todella hyvälaatuinen kaikin puolin. Ja kestää vaikka mitä vain. Itse maksoin liki satasen vähemmän, kun ostin omani joulun alla -05. Joko sain sikahalvalla, tai tuossa on hinta kohonnut paljon...

Edit: lisäilyä.
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
Cockscene
21.02.2007 10:32:31 (muokattu 21.02.2007 12:34:32)
Tuosta perus yamaha:

http://www.thomann.de/fi/yamaha_rbx270bl_ebass.htm

Ja tuosta vahvistinta:

http://www.thomann.de/fi/hartke_a70_aseries_basscombo.htm

hintaa noin 500e

Perustelut:

Tuo Yamaha oli oma aloitusbasso, jolla pärjäsi monta monituista vuotta. Helppo soittaa, ja kohtuu hintainen. istuu hyvin syliin, olalle sekä näyttää "heviltä" edes hiukan.

Hartkesta sen verran, että sillä on hyvä aloittaa. 70w riittää enemmän kuin hyvin alkuun! Turvallinen ratkaisu.

Vaihtoehtoinen setti Torilta:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=150224

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=143915

Tuossa minun setti, jos pitäisi kasata käytetyistä. joku voikin sitten kertoa enemmän nuista kamppeista torilta?
Jos joku asia on varma, niin se on aivan varma.
bize
21.02.2007 13:47:17 (muokattu 21.02.2007 13:48:30)
No..

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=151159

ja

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=150915

Bändisoitossa minusta tärkeämpi jopa on se vahvistuskalusto, en ole vielä soittanut sellaisella bassolla jolla ei pystyisi vetämään, jos varsinaisia _vikoja_ soittimessa ei ole. tottumisesta se ihan on miusta kiinni. "osaava basisti soittaa satasen presarikopiolla" -seer-o

E: linkki korjattu
"Mua vituttaa kaikenmaailman tumputtajat, joitten soundissa ei oo diskanttia ollenkaan." -unable
Cockscene
21.02.2007 15:23:29 (muokattu 21.02.2007 15:23:46)
500 bassoon. Ämyri ja muut vitkuttimet sen mukaan, mitä nyt alkuun kerrostalossa kärsii harrastaa...

Tuohon tyyliin nyt jos enemmän miettisi vielä niin:

http://muusikoiden.net/tori/haku.ph … &price_max=400&x=13&y=7
Tuosta kurkkaa itelle sopivan, kysyt sitten täällä uudestaan mikä kiinnosti :)

Ja tarkoituksella 400 kattohintana, koska piti se joku vahvarikin saaha.
Basisti on lyömäsoitin.
Villehard
22.02.2007 14:27:29
Kiitosta vinkeistä. Olin jo harkitsemassa 20 w comboa, mut onneksi täältä kuului varoituksen sanaa.
Basson suhteen mieli vaihtelee monta kertaa päivittäin. Ehkä joku näistä:

YAMAHA RBX 270 BL, YAMAHA RBX 374 BL, IBANEZ BTB200IPF , IBANEZ SRX300BBL , IBANEZ SRX350NT

Varoittakaa, jos jollakin on huonoja kokemuksia.

Onko tietoa tällasesta ESP LTD B-50BLK?
DieGr
22.02.2007 15:49:27 (muokattu 22.02.2007 15:51:18)
Onko tietoa tällasesta ESP LTD B-50BLK?

Mulla kyseinen toimitti juur tuon ensibasuunan virkaa. Toimivan tasapainoinen peli soinnilta ja soitettavuudeltaan hintaansa nähden. Sanotaanko siis, että hinta/laatusuhde=hyvä.
http://www.myspace.com/fobiayhtye
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)