Aihe: Mistä biiseistä aloittaa?
1
Jucciz
16.02.2007 13:52:32
Ehkä noin miljoona topicia on jo aiheesta aloitettu. Kahlaatko ensin nämä:
http://johtaja.ath.cx/mnethaku/sear … est=subject&order=match#results
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
mammukka
16.02.2007 14:19:33 (muokattu 16.02.2007 14:28:42)
Otsikko kertoo kaiken. Eli mistä biiseistä olisi hyvä alottaa soittaminen? Kitaraa (sähkö) on tullu soiteltua about puolisen vuotta, mutta pääasiassa olen poiminut biiseistä jotain lyhyitä pätkiä ja riffejä mitä oon opetellu. Nyt kiinnostais kuitenki opetella ihan kokonaisia biisejä, eli ehdotuksia kaivataan. Semmosia kohtuu helppoja muttei liian helppoja kuitenkaan.. Mieluiten muitakin ehdotuksia ku se Smoke on the water.:) Ja tiedän että näitä topicceja on ollu ja tulee olemaan, mutta siitä huolimatta tein tämän, koittakaa kestää. Niin ja musiikkityylillä ei niin hirveesti väliä, rokkia ja heviä kuitenki mielellään, ei mitään bluessia.

Mikä bluesissa on vikana? Ja miks musatyyleillä ei oo väliä, kunhan on rokkia ja heviä?
Tolla asenteella ei pitkälle pötkitä. Just tuo "ei mitään bluessia"-asenne toistuu yläasteikäisten aloittelevien junnujen keskuudessa. "..ttu mitään punkkia kuuntele. Mä oon hevari". Taikka: "..ttu mä mitää hevii kuuntele. Mä oon punkkari." Ja miks ihmeessä pitää kysellä netissä että mitä biisejä on olemassa?

Kannattaa hommata joku toivelaulukirja jo opetella komppaamaan niitä simppeleitä biisejä alusta loppuun joista löytyvät soinnut on sulla hanskassa. Menee perse eellä puuhun muuten. Homman kuitenkin täytyy olla mielekästä; sen ymmärrän toki että mieleistä musaa soittaa mielellään.

Vai ei mitää bluesia? Kuka on tommosta opettanu? Onko se muka liian yksinkertaista soitettavaksi? Jos on, niin aloita tosta http://www.youtube.com/watch?v=HbJUs8QPxqc

(kohta joku puristi tulee valittamaan tommosesta "että ei tuo ole bluesia. eihän tuo ole edes alkoholisti.")
Volante
16.02.2007 14:27:20
Mikä bluesissa on vikana? Ja miks musatyyleillä ei oo väliä, kunhan on rokkia ja heviä?
Tolla asenteella ei pitkälle pötkitä. Just tuo "ei mitään bluessia"-asenne toistuu yläasteikäisten aloittelevien junnujen keskuudessa. "..ttu mitään punkkia kuuntele. Mä oon hevari". Taikka: "..ttu mä mitää hevii kuuntele. Mä oon punkkari." Ja miks ihmeessä pitää kysellä netissä että mitä biisejä on olemassa?

Kannattaa hommata joku toivelaulukirja jo opetella komppaamaan niitä simppeleitä biisejä alusta loppuun joista löytyvät soinnut on sulla hanskassa. Menee perse eellä puuhun muuten. Homman kuitenkin täytyy olla mielekästä; sen ymmärrän toki että mieleistä musaa soittaa mielellään.

Vai ei mitää bluesia? Kuka on tommosta opettanu? Onko se muka liian yksinkertaista soitettavaksi?

No niin, lepo vaan. Ehkä aloittaja nyt vaan sattuu pitämään rokista ja hevistä, eikä erityisemmin välitä bluesista - kuten eivät yläasteikäiset yleensäkään ;) Ei kai sillä mitään väliä ole millä musiikkityylillä aloittaa soittamisen, kyllä se näkemys siitä laajentuu ja useammat musiikkityylitkin alkavat varmasti kiinnostaa. Näin kävi itsellenikin.
Karipiirto
16.02.2007 14:27:48

Ja miks ihmeessä pitää kyselle netissä että mitä biisejä on olemassa?

Nimenomaan. Mieleistä musiikkia löytyy kun kuuntelee musiikkia. Kirjasto, levykaupat, ja internetin musiikkikaupat ovat sitä täynnä.
NEIN!!! MEIN PANZERWAGEN!!!!
Volante
16.02.2007 14:32:27
Nimenomaan. Mieleistä musiikkia löytyy kun kuuntelee musiikkia. Kirjasto, levykaupat, ja internetin musiikkikaupat ovat sitä täynnä.

Juu, näinkin. Aloittelijalla ei vaan välttämättä ole vielä näkemystä siitä, että mikä on helppoa ja mikä vaikeaa soittaa, ja siksi on hyvä kysyä vähän vinkkiä siitä, millä olisi mukava aloittaa. Joku Children of Bodom on varmasti aika monellekin mieleistä, mutta varmaan loppupeleissä aika mahdotonta aloittelijalle soitella.
Jucciz
16.02.2007 14:43:14 (muokattu 16.02.2007 14:44:01)
Vai ei mitää bluesia? Kuka on tommosta opettanu? Onko se muka liian yksinkertaista soitettavaksi? Jos on, niin aloita tosta http://www.youtube.com/watch?v=HbJUs8QPxqc

(kohta joku puristi tulee valittamaan tommosesta "että ei tuo ole bluesia. eihän tuo ole edes alkoholisti.")

Puristi tai ei, niin kyllä minusta tuo pätkä (vaikkakin täynnä käyttökelpoisia juttuja) oli kaikkea muuta kuin bluesia. Tuli lähinnä mieleen erään toisen kitarasankarin "bluesveto". Tyylipisteet jäävät saamatta, sillä tuo pätkä oli minusta enemmän suorittamista kuin soittamista. Taitava kaveri kyllä, ehdottomasti, mutta aivan liikaa asiaa yhdelle kertaa.

Silti tuosta pätkästä voisi poimia plakkariin muutamat käyttökelpoiset jutut myöhempää käyttöä varten... :)
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
masasd
16.02.2007 14:43:52

Ei muuten mitään, mutta kuten mainitsit, mieluiten sitä soittaa semmosta musiikkia mitä tykkää kuunnella.:) Eikä nyt ole kyseessä se että "en voi kuunnella ku heviä ja rokkia", vaan se että musiikkimaku kattaa nuo kyseiset genret aika laajasti.
Kirk_Hammett
16.02.2007 16:38:14
Soita Paranoid!
You know it's sad but true...
uate
16.02.2007 17:08:23
Mä aloitin joskus nousevan auringon talolla ja uskon että aika moni muukin on aloittanut samalla.
Jucciz
16.02.2007 18:40:02
Mä aloitin joskus nousevan auringon talolla ja uskon että aika moni muukin on aloittanut samalla.

Ekoja biisejä täälläkin. Myös monet CCR:n ja Eaglesin biisit oli niitä, joiden tahdissa rupesin korvakuulolta onkimaan sointuja. Kieltämättä hauskaa hommaa.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
futhermucker
16.02.2007 19:40:29 (muokattu 16.02.2007 19:45:09)
Puristi tai ei, niin kyllä minusta tuo pätkä (vaikkakin täynnä käyttökelpoisia juttuja) oli kaikkea muuta kuin bluesia. Tuli lähinnä mieleen erään toisen kitarasankarin "bluesveto".

ARGH! Et kai Jucciz nyt vahingossa verrannut Guthrieta Ynkkään. Nyt tuli sata miinusta. Tossa Guthrien vedossa oli miljardipiljardia enemmän ideaa ja tyylitajua kun koko Ynkän tuotannossa yhteensä. In my homble opinion, sorry ynkkäfanit.

Edit: Vaikka kyllähän siinä aika paljon oli nuotteja liikaa bluesiks.

Ja alkuperäseen kysymykseen vois vastatata vaikka Faith No Moren Digging the Grave. Se on tommonen mukavan helposti opittava rynkytys.
Rok rok!
Jucciz
17.02.2007 00:34:12
ARGH! Et kai Jucciz nyt vahingossa verrannut Guthrieta Ynkkään. Nyt tuli sata miinusta. Tossa Guthrien vedossa oli miljardipiljardia enemmän ideaa ja tyylitajua kun koko Ynkän tuotannossa yhteensä.

Vertasin, ainoastaan siksi, että kummatkin vedot oli mun mielestä yhtä "tyylitajuisia" blues-vetoja. Govan kyllä noin muuten soittaa ainakin tuhat kertaa mielenkiintoisempaa tavaraa, ihan jo noiden videoiden perusteella. Oon kuulllu puhuttavan miehestä paljon hyvää ja kyllä tuo kaveri pääsi heti aika korkealle listallani, joka on otsikoitu "näihin kitaristeihin aion tutustua lähiaikoina tarkemmin".

Eli samoilla linjoilla taidettiin olla. :)
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
futhermucker
17.02.2007 09:54:58
Vertasin, ainoastaan siksi, että kummatkin vedot oli mun mielestä yhtä "tyylitajuisia" blues-vetoja. Govan kyllä noin muuten soittaa ainakin tuhat kertaa mielenkiintoisempaa tavaraa, ihan jo noiden videoiden perusteella. Oon kuulllu puhuttavan miehestä paljon hyvää ja kyllä tuo kaveri pääsi heti aika korkealle listallani, joka on otsikoitu "näihin kitaristeihin aion tutustua lähiaikoina tarkemmin".

Eli samoilla linjoilla taidettiin olla. :)

Jees. Eipä se kovin rootsia ollut. Mutta kaverin soittoa on mukava katsella ja kuunnella.
Rok rok!
FensonGibder
22.02.2007 14:51:27

Heh. Tuli mieleen omat alkuajat: Esitin tän biisin mielestäni kohtalaisesti faijalle, eikä äijä vanhana rautalankarumpalina edes tunnistanut sitä...

Moni alku päältä hankala.

Suosittelen aloitteleville rokkareille Led Zeppelin Complete for Intermediate Guitar, eli kaikki Ledin parhaat levyiltä I-IV, mutta vähän helpommin ja tiiviimmin ylöskirjoitettuna.

Superhelppoina poimintoina kirjasta: How Many More Times ja Immigrant Song

Vähän vaikeempaa: Lemon Song ja Black Dog

Nopeaa vääntöä: Rock and Roll

Slovari: Your Time Is Gonna Come

Löytyy kirjastosta ja kaupoista.
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)