Aihe: Slide-putkesta
1 2
RaimoToukokuu
12.02.2007 19:45:45
Ollaan verestelemässä bändin kanssa muutamia rouheita Peer Gunt-covereita ja kysymykseni koskeekin slide-putkella soittamista. Olen joskus teininä soitellut itseväsätyllä helkkarin paksulla kiillotetulla teräsputken pätkällä, mutta nyt aattelin alkaa treenaamaan pikkurillimallia jolloin muut sormet vapautuu normaalihommiin otelaudalla.

Minkälaisia putkia kannattais tsekata ja onko jotain erityistä huomioitavaa itse soittotekniikassa (joo ja tiedän, että treenamallahan se aukeaa parhaiten mutta ennen kuin menee slideputkikauppaan niin ois hyvä olla jotain eväitä mukana)?
Pitääkö huomioida jotain kielien valinnassa vai käykö mikä tahansa satsi?

Kelailin tätä palstaa aika kauan mutta eipä juuri löytynyt slide-asiaa.. oisko niin että kysessä nykyisin sukupuuttoon kuoleva tekniikka(?)
BigPapa
12.02.2007 19:53:50 (muokattu 12.02.2007 19:54:34)

Virhe! Liian lyhyt tai tyhjä kirjoitus!
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers.
Apricot
12.02.2007 20:15:52
Kelailin tätä palstaa aika kauan mutta eipä juuri löytynyt slide-asiaa.. oisko niin että kysessä nykyisin sukupuuttoon kuoleva tekniikka(?)

Roots -osastolta voisi löytyä enemmän sellaisia joilla on jotain sanottavaa tähän asiaan.

En ole slide-guru, mutta minun käsitykseni on, että kaikilla tavoilla ja yhdistelmillä on sallittua soittaa. Jos käyttää samaa kitaraa sekä sormi- että slide -soittoon, niin se säädetään sormisoiton perusteella, ja slideä opetellaan käyttämään niin ettei sitä tarvitse painaa hirveästi. Jos soittaa pelkästään slidella, niin kielet laitetaan hieman korkeammalle, ja käytetään paksumpia kieliä. Silloin on yleensä myös jokin avoviritys.

Ainakin Jarmo Nikku soittaa älyttömän hienosti slidea normaalivireellä ja -setillä.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
rattledad
12.02.2007 20:27:12 (muokattu 12.02.2007 20:28:34)

Arabian Lauri
12.02.2007 21:48:43
Mä on tykänny sähkiksen kanssa lasisesta slaidista, se on jotenkin helpompi hajaäänten puolesta.
On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä!
Lord of the strings
12.02.2007 23:16:50
Mä on tykänny sähkiksen kanssa lasisesta slaidista, se on jotenkin helpompi hajaäänten puolesta.

Juu. Ja teräskielisellä akustisella mielestäni pitää olla ehdottomasti terässlide tai muu metallislide. Akustisen soundi ei mielestäni herää henkiin kunnolla heppoisella lasislidellä.
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
Angus
12.02.2007 23:36:46

Ja Nikkihän sitten soittaa kaikki slidebiisit Open-E vireessä.
Arabian Lauri
13.02.2007 09:21:13
Eikös se E-vire mene abaut:

E-H-E-G#-H-E
vahimaa
13.02.2007 09:39:25
Minkälaisia putkia kannattais tsekata ja onko jotain erityistä huomioitavaa itse soittotekniikassa (joo ja tiedän, että treenamallahan se aukeaa parhaiten mutta ennen kuin menee slideputkikauppaan niin ois hyvä olla jotain eväitä mukana)?
Pitääkö huomioida jotain kielien valinnassa vai käykö mikä tahansa satsi?

Itselläni toimii homma parhaiten, kun putki on riittävän masiivinen. Käytän 11-sarjan kieliä ja kielet ovat melko korkealla. Liian keveillä putkilla ei veinaa saada kunnon sustainia. Aiemmin minulla oli kohtuulisen paksu lasinen, se soi ok, mutta kun hukkasin sen jonnekin hankin metalliputken, massaa vielä huomattavasti enemmän mutta kyllä on hieno sointikin.

Niin, ja yleensä slidea soittaessani putki on pikkurillissä jolloin muilla sormilla saatan välillä vetää komppeja yms.
Musiikki pitää ottaa tosissaan - muttei vakavasti
RaimoToukokuu
13.02.2007 09:44:48
Kiitos paljon kommenteista ja vinkeistä jo tässä vaiheessa! Onneksi tuli hommattua joulun aikaan uusi ykköskeppi niin voi vanhan pyssyn virittää slide-vireeseen ja vaihdella kitaroita lennossa niin kuin isot pojat ;-D Lähden tästä putkikauppaan...
Tasapaino
13.02.2007 12:38:37
Ihan vinkkinä noiden helppojen erikoisviritysten kanssa, että saa niissä omaakin päätä käyttää. En nyt epäile, etteikö sulta löydy älliä virittää kitara vaikkapa D:en ilman muiden apua, mutta kyllähän täällä on topiceja, joiden kysymys on: "Miten avoin D-vire?" Tai vastaavaa. Eli homma on niinkin simppeli kuin että vapaat kielet viritetään soimaan halutun soinnun ääniä (avoin D: D, F#, A). Eikä varmaan ole liian hankalaa pohtia minkä kielen virittää mihinkin säveleen. Nääs mun mielestä on hiukan persiistä, jos reenikämpällä täytyy välttämättä päästä nettiin kattomaan notta mites tämä avoin E taas menikään.
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
Kiinankeisari
13.02.2007 13:37:20
mun mielestäni slide on kaikkea muuta kuin kuollut tekniikka, parhaimpana esimerkkinä uudesta, innovatiivisesta slidesoittajasta käy vaikkapa derek trucks (derek trucks band, allman brothers band, myös claptonin viime kiertueella soitti hän). uskomaton äijä ja vasta 27-v.
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
RaimoToukokuu
13.02.2007 15:35:32
Juu se kommenttini "kuolleesta tekniikasta" johtui lähinnä reaktiostani siihen, että juuri näiltä palstoilta en aiheeseen liittyvää juuri löytänyt. Ja toiseksi kun sohaisee ensin vähän kepillä aihetta niin saa varmemmin porukkaa mukaan keskusteluun ;-)
Slide-soittohan on parhaimmillaan upeaa kuunneltavaa...

Kävinpä aamulla hakemassa Dunlopin 220 metalliputken, jolla ajattelin lähteä ensin treenailemaan. Testasin myös pikaisesti lasisia ja yhtä keraamista putkea, mutta jostain syystä metallinen istahti sormeen parhaiten. Jossain vaiheessa tosin voisi ottaa rinnalle lasisenkin ihan vertailun vuoksi kun eivät kuitenkaan maksa maltaita...
monotone
13.02.2007 19:40:56

Juu se kommenttini "kuolleesta tekniikasta" johtui lähinnä reaktiostani siihen, että juuri näiltä palstoilta en aiheeseen liittyvää juuri löytänyt.

Sä et oo kuullu mun sooloskaba vetoja, vai? :-)

No enivei, sen voin sanoa, että kärsivällisyyttä tarvitaan runsaasti - on siinä sen verran eri meininki kuin normaalisoitossa. Ihan ensimmäiseksi joutuu tatsia keventämään oikein kunnolla, varsinkin jos mielii saada demppauksen jotenkin kuosiin. Ja sit eikun treeniä vaan. Paljon.

Ja Derek Trucksin lisäksi kannattaa tsekata uudemmista Sonny Landreth, Luther Dickinson ja Warren Haynes ihan alkajaisiksi. Klassikko puolelta löytyy sitten enemmän tongittavaa, ohittaa ei voi ainakaan Duane Allmania, Ry Cooderia tai Lowell Georgea. Noin alkajaisiksi.
Arabian Lauri
14.02.2007 08:37:08 (muokattu 14.02.2007 08:38:44)
Ihan vinkkinä noiden helppojen erikoisviritysten kanssa, että saa niissä omaakin päätä käyttää. En nyt epäile, etteikö sulta löydy älliä virittää kitara vaikkapa D:en ilman muiden apua, mutta kyllähän täällä on topiceja, joiden kysymys on: "Miten avoin D-vire?" Tai vastaavaa. Eli homma on niinkin simppeli kuin että vapaat kielet viritetään soimaan halutun soinnun ääniä (avoin D: D, F#, A). Eikä varmaan ole liian hankalaa pohtia minkä kielen virittää mihinkin säveleen. Nääs mun mielestä on hiukan persiistä, jos reenikämpällä täytyy välttämättä päästä nettiin kattomaan notta mites tämä avoin E taas menikään.

Älä nyt, treenistä varten on tietenkin tulosteet, joista voi tsiigailla asioita jos ei muista tai osaa, ja kaikki ei luonnollisestikaan ole tollaisia lapsitalentteja niinkuin sinä;?)

Tässä topiikissa lienee putkien lisäksi erityisen hyvin paikallaan pohtia millä perusteella tietty avoin vire kannattaa valita juuri slaidisoittoon. Ite en ole keksinyt muuta syytä virittää kitaraa pois normaalivireestä, kuin se että niissä avoimissa vireissä joita olen tähän asti käyttänyt, kieliä viritetään normaalia korkeuttaan ylemmäs, jolloin kielten jännitys kasvaa ja ne soivat slaidin alla paremmin.

Jos mulla olisi laittaa toinen kitara pelkäksi slaidikitaraksi, niin pitäisin sen tällä kokemuksella normaalivireessä, mutta säätäisin sen slaidille sopivaksi ja laittasin ehkä paksummat kielet.

Kiinnostavaa olisi tietenkin tietää miten muut tekevät ja millä perusteella virittävät kitaransa.
vahimaa
14.02.2007 11:17:23
Kiinnostavaa olisi tietenkin tietää miten muut tekevät ja millä perusteella virittävät kitaransa.

Ihan vetelen normaalissa vireessä. Minulla on kielet aina sen verran korkealla ja paksuuskin on 11-sarjaa, niin toimii sama soitin hyvin tavallisessa soitossa ja slide-soitossa. Voin siis halutessani lisätä slidea milloin siltä tuntuu ilman kamojen vaihtoa. Minulle sopii se, koska olen laiska luonteeltani...
Musiikki pitää ottaa tosissaan - muttei vakavasti
Värinä
14.02.2007 17:23:09
Mikäli haluaa kuulla slide-soittoa modernimman rokin puolella, niin kannatta kuunnella Greg Dullia (Afghan Whigs ja The Twilight Singers)... Hienosti on kyseisen tekniikan päivittänyt tuollaiseen surina-meteli-rokkiin.
Rock and/or Roll
Angus
14.02.2007 21:24:48

Oli muuten hemmetin hienoa raa'an kuuloista slidesoittoa jo edesmenneellä Rose Tattoon Pete Wellsillä. Ekalla levyllä varsinkin on sellaista menoa, että oksat pois.
YaketyYak
16.02.2007 00:03:51
http://www.thomann.de/fi/shubb_axys.htm
Tätä voisin kyllä suositella, erittäin kätevä livenä kääntää ja soittaa "normaalisti"
ja takaisin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)