Aihe: Levyntekokuulumisia 1 2 | |
---|---|
![]() 17.12.2003 20:22:06 (muokattu 17.12.2003 20:26:22) | |
Erittäin mielenkiintoinen kuvaus studiosessioista. Hienoa kertakaikkiaan, tällaisia lisää! Tekstistä paistoi läpi pohjaton innostus ja juuri siksi tekstiin oli niin helppo samaistua. Itselläni on esituotantovaiheessa Soundfonia-projektini. Olen työstänyt kolmea kappaletta, joita aletaan äänittämään alkuvuodesta 2004. Tarkoitus on yrittää luoda musiikkia, jossa on vahvoja melodioita ja jyhkeitä harmonioita. Soittimina mm. jousia ja puhaltimia. Mutta lisää tästä sitten ensi vuonna. Yksityiskohtaisen päiväkirjan aion sessioista aikamoisella varmuudella työstää. Notefix tuossa kirjoitti, että jos hän pitäisi päiväkirjaa studiosessioistaan, olisi se tylsää luettavaa, koska parhaat jutut tulevat hänen mielestään rock- ja tanssimusapuolelta. En väitä olevani samaa mieltä, mutta rohkenen kuitenkin tässä mainostaa EP:mme äänitys-, miksaus-, ja masterointipäiväkirjoja, jotka löytyvät osoitteesta: http://www.kronik.net/musiikki.html ;-) Edit: Linkin korjaus. | |
![]() 18.12.2003 11:47:20 | |
Heh, hauskaa oli lukea Kronik - kirjoituksia sessioista. "Kamojen kantaminen on perseestä" No niin on :-) Aika paljon dokaamistakin on näemmä ehditty harjoittaa. Itse en oman levyn äänityssesssioiden aikaan juonut mitään kahvia vahvempaa. Mutta sitten kun kaikki oli purkissa ja tulin yksin himaan (muistaakseni maanantaina alkuiltapäivästä), niin mieleni valtasi suunnaton tyhjyys. "Nyt se sitten tehty!" En jotenkin pystynyt handlaamaan sitä fiilistä, kun pitkään valmisteltu projekti oli purkissa, eikä tavallaan itse voi enää asialle mitään, hyvässä tai pahassa ... Mun olisi varmaan kannattanut lähteä 10 km lenkille, sitten saunaan ja nukkumaan. Mutta aloinkin dokaamaan konjakkia ym. itsekseni olohuoneen sohvalla. Paha virhe. Vaimo tuli työreisulta illalla, ja löysi minut kotoa itkuisena sopertelemasta sekavia lauluntekemisen syvimmästä olemuksesta, kitarasoolon merkityksestä rockbiisissä, (silloin juuri poismenneen) Shawn Lanen merkityksestä taiteen historiassa jne. Olin ihan pihalla. Olin sinänsä varmaan varsin tyytyväinen sessioihin heti niiden päätyttyä, mutta tämmöiseen omaan taiteen tekemiseen liittyy niin paljon tunnelatausta, että sitäkin täytyy oppia hallitsemaan. (Ja ehkäpä mieluusti jotenkin muuten kuin ihan sikana dokaamalla - ainakin jos itseäni ajattelen.) Enkä tarkoita "hallitsemisella" tunteiden peittämistä, vaan niiden purkamista ja ilmaisemista oikealla tavalla. Hmm ... huomaan taas kirjoittaneeni pitkästi ja hölmösti omista tekemistäni ja fiiliksistäni :-) Täytyy varmaan huomauttaa, että olen kyllä kipeän tietoinen oman projektini pienuudesta, omista rajoistani jne ... Mutta ehkäpä näistä on kuitenkin kivempaa kirjoittaa (ja toistenkin lukea) kuin iänikuisista paraskitaristijaputkistyrkkarigallupeista. Mitkä on kyllä mukavia nekin. Niin, ja Notefix saisi kyllä kirjoittaa ja julkaista studiopäiväkirjaa. Mieluusti sitä varmaan lukisi. Eikun tuumasta toimeen :-) | |
![]() 18.12.2003 11:56:38 (muokattu 18.12.2003 12:00:00) | |
Mun olisi varmaan kannattanut lähteä 10 km lenkille, sitten saunaan ja nukkumaan. Mutta aloinkin dokaamaan konjakkia ym. itsekseni olohuoneen sohvalla. Paha virhe. Vaimo tuli työreisulta illalla, ja löysi minut kotoa itkuisena sopertelemasta sekavia Ei mitään syytä kantaa tuosta morkkista. "Loppusauna" on rankka paikka, ja ainakin mulla siihen on usein liittynyt "maalataan kaupunki punaiseksi" -tyyppinen humala. Sikari suuhun ja baarista toiseen, ei sitä elämässään liian usein saa olla elviksenä. :-) Kyllä mua harmitti pari viikkoa sitten, kun masteroinnista palatessa kello oli niin paljon, ettei edes Lostariin päässyt sisään. Piti lykätä sitsit seuraavaan päivään, kokoontua rumpalin luokse pelaamaan trivialia ja kuuntelemaan tuliko hyvä vaiko eikö. Ans kattoo ny miten juhlitaan, kun about tammikuun puolivälissä tulee levylämpimäisiä painosta. Nykyään levyproggikset vaan venyy, eikä niissä oo samanlaista "viimeistä päivää" kuin aikoinaan, kun oltiin studiossa tikkana tietty aika ja that's it. Sitten ei enää voinut säätää vaikka olis tahtonutkin. Kaksi kuukautta pahimmillaan yhtä soittoa vesipoikana, aamukahdeksalta studioon, puolelta öin kotiin. Ihmekö tuo, jos loppusaunassa "amerikan keisarille ei v***uilla, usotsie?" :-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 18.12.2003 12:05:41 | |
Ei mitään syytä kantaa tuosta morkkista. Kiitos, veliseni :-) | |
![]() 18.12.2003 12:32:57 | |
Niin, ja Notefix saisi kyllä kirjoittaa ja julkaista studiopäiväkirjaa. Mieluusti sitä varmaan lukisi. Eikun tuumasta toimeen :-) Ne olis oikeasti tosi tylsää luettavaa....soitellaan ja viritellään.Eikä "loppusaunaakaan" enää usein ole. Joskus hyvien projektien jälkeen tosin tulee vähän sellainen "blues", kun hyvä tiimi hajoaa ja koko prosessia tulee ikävä. Mutta sekin menee pois kun seuraava painaa päälle. Mutta oikeasti noita lukee tosi mielellään...jopa kronikin päiväkirjaa :) Ja esim. noi Jaben jutut on varmasti kaikille levyään tekeville tosi tuttua kamaa...jokaiseen tarinaan pystyy eläytymään. En tiedä onko kukaan tehnyt tutkimusta levyn - tai musanteon prosessista, siitä miten kokonaisvaltainen juttu se parhaimmillaan on ja siitä kuinka syvälle tunne-elämään se vaikuttaa...jopa ihan fyysisesti. Hyvät kokemukset musanteosta kyllä antavat voimia kestää monta huonompaa juttua... notefix spelar inte hällre och inte bra | |
![]() 18.12.2003 12:49:54 (muokattu 18.12.2003 12:51:36) | |
Nykyään levyproggikset vaan venyy, eikä niissä oo samanlaista "viimeistä päivää" kuin aikoinaan, kun oltiin studiossa tikkana tietty aika ja that's it. Itseasiassa niissä pitäisi olla deadline. Mä en diggaa yhtään sellaisista ilmassa olevista projekteista, jotka venyy ja vanuu. Pitäis olla sellainen rupeama, jossa kunnon studion ovet on kiinni ja ulos tullaan valmiin jutun kanssa...oli se sitten levy tai mitä tahansa. Ei niin, että hommaa tahkotaan 10 eri ihmisen himastudiossa kuukausikaupalla. Nii, ja nykyään kun vielä yhtiöillä on omat vaatimuksensa..."ei oo hittii"...sitten vedetään taas tusinan eri senhetkisen muotituottajan kanssa biisejä, että sopis johonkin vallalla olevaan muottiin. notefix spelar inte hällre och inte bra | |
![]() 18.12.2003 12:56:12 | |
pitäisi olla deadline Joo. Ainakin omassa levyssäni hyvä valinta oli se, että minulla oli rajattu määrä studioaikaa, ja kaikki levyllä kuultava äänitettiin siellä studiossa, yksissä sessioissa. Itselläni on nimittäin paha taipumus ns. nysväämiseen. Nyt se ei ollut mahdollista :-) Toisaalta - kestihän minullakin esituotantovaihe pitkään. Ja oikeasti olen ollut yllättynyt, siitä miten työlästä kaikki levyn _julkaisemiseen_ liittyvä touhu on. Mutta äänitys- ja miksausprosessit olivat minun levyllä nopeat, ja se oli varmasti hyvä ratkaisu. | |
![]() 19.12.2003 17:27:40 | |
Noista päiväkirjajutuista vielä, että hemmetin mukavahan niitä on aina lukea. Minä heittelen aina coverbändin keikoista jonkinlaisia selostuksia kans mein sivuille: www.ippnet.fi/vili/thecoveralls/jutut.htm | |
![]() 30.12.2003 10:04:29 | |
Noista päiväkirjajutuista vielä, että hemmetin mukavahan niitä on aina lukea. Minä heittelen aina coverbändin keikoista jonkinlaisia selostuksia kans mein sivuille: www.ippnet.fi/vili/thecoveralls/jutut.htm Meikä diggailee lukea tällaisia aivan älyttömästi. Kiitti linkistä, Vilhelmus! | |
![]() 31.12.2003 11:38:36 | |
Ei niin, että hommaa tahkotaan 10 eri ihmisen himastudiossa kuukausikaupalla. -Hoho. Kuulostaa tällä hetkellä aika tutulta meiningiltä... I want to be the king and queen of cheese | |
![]() 20.01.2004 00:57:54 | |
Mun sellohevi-levyn tekokuulumisia ja uunituoreita ääninäyttietä löytyy täältä: http://www.eliaskahila.net/speciaali.htm Ja suora linkki ääninäytteisiin: Calling (1.0Mb) http://www.eliaskahila.net/eliaskahilacalling.mp3 Andromedean Rhapsody(1.6Mb) http://www.eliaskahila.net/eliaskahilaandromedeanrhapsody.mp3 | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)