Aihe: Kirk Hammett
1 2 3 4
Burn
15.02.2007 13:22:29 (muokattu 16.02.2007 13:57:17)

Master of Puppetsilta ja Ride the Lightningilta löytyy joitakin helmiä ja oivalluksia mutta muuten ei miehen sooloilut oikein lämmitä. Omasta mielestäni myös aika yliarvostettu.

EDIT niin ja sen unohdin sanoa että Kirk ei useasti soita enää samoja sooloja mitä levyllä. En tarkota että joka ikinen nuotti pitäisi osua kohdilleen, mutta on tiettyjä juttuja mitä haluaisi kuulla, sillä useasti ne on niitä soolon kohokohtia. Kirk tyytyy nykyään vain spedeilemään omiaan näissä kohdissa.
Chuck Norris is just like you and me, he puts his pants on one leg at a time. Except when he puts his pants on, he fights North Koreans.
Mntr
15.02.2007 13:40:24 (muokattu 15.02.2007 13:43:11)
Tuolla aijemmin puhuttiin kirkin 2000-luvun soitannasta livenä, niin mielestäni tässä homma kuulostaa melko hyvältä (varsinkin aloitus ja lopetus soolot)

http://www.youtube.com/watch?v=2qAFUL5WP_o

Lisäksi tietenkin rock am ring 06:lla koko metallica kuulostaa todella hyvältä...

ps. En sitten tiedä onko tuossa monelle liikaa sitä "improvisointia"
Jormaz
15.02.2007 14:30:23 (muokattu 15.02.2007 14:40:13)
http://www.youtube.com/watch?v=f7N4P7ejddw

Siin on Kirkan wahi parhaimmillaan. Minä tykkään.

Tässä enemmän: http://www.youtube.com/watch?v=mKKbT3zyqtw

Ja ihan semmoisen huomion tein että kun Kirk käyttää wahia, sillä pitää olla floikallinen kitara että se kuulostaa siltä kuin sen pitää kuulostaa ja se pääsee kunnolla revittelemään. Les Paul + wah+ Hammett ei ole kovin hyvä yhdistelmä.
Kirk_Hammett
15.02.2007 20:09:54
Ei nyt helvetti! Eikö mister Kirk_Hammet kestä kritiikkiä idoleistaan? Kaikilla on oikeus mielipiteeseen. Turha siitä on pillastua! Ei se nyt sitä meinaa, jos muutamien mielestä Hammet ei osaa velää tilua kunnolla eikä käyttää wahia livenä) että sä oot epäonnistunu vaikka sun muusikoiden netin käyttäjänimen valinnassa, päinvastoin! Minusta on hyvä jo tietää mistä pitää, ja kannattaa pitää mielipiteistään kiinni jos todella seisoo niiden takana.

hoho! luulitko tosiaan että pillastuin tuosta? :)

ja tästä käyttäjänimen valinnasta sen verran, että aluksi laitoin vain että pääsen selailemaan kaikkia foorumeita, en todellakaan alunperin ajatellut että tänne mitään kirjoittelisin. vitsinä laitoin tämän nimen. Mutta joo, itsepähän olen valinnut.

ainiin ja se vielä ettei Hammett ole lähimaillakaan oma idolini ;)
You know it's sad but true...
M!Xu
15.02.2007 20:22:50 (muokattu 15.02.2007 20:28:34)

Mun mielstä tuo livenä improvisaatio vs. levyn kanssa yksi yhteen soittaminen riippuu vähän soolosta. Joihinkin sooloihin, jotka esimerkiksi ovat todellisia klassikoita tai kertovat vahvasti "tarinaa", ei mun mielestä aina välttämättä istu mikään randomilla vedetty neppailu. Esim. vaikka tuo ruupperi tai sweet child o' mine (ei nyt varsinaisesti heviä, mutta kuitenkin...). Suurimpaan osaa sooloista pieni tai vähän suurempikin live-improvisointi on kuitenkin mielestäni todella tervetullutta...

No tällaisessa musiikissa jos minä olisin säveltäjä, niin tekisin niinkuin Slayerin pojat sanovat tekevänsä soolojensa kanssa, eli 20% suunniteltu ja loput menee meiningillä. Ja Hanneman ja King ainakin paiskoo ne soolot livenä aina "vähän sinnepäin" (ja kuulostaa hyvältä). Soolon ne tunnistettavimmat kohdat tietysti niinkuin oli joskus suunniteltu, loput on sitten improa ja muistelmaa jostain 20 vuotta sitten tehdystä biisistä. Vaikka onhan ne niitä soitellu, meinaan vaan et en mä ainakaan muistais.

Vähän sama homma Kirkilläkin varmaan, paitsi et se ei kuulemma osaa sitä. En oo kuullu livenä muuta kuin fade to blackin.

Ps. Joka muuten meni ihan hyvin
pöö
föödel
15.02.2007 20:25:27
ainiin ja se vielä ettei Hammett ole lähimaillakaan oma idolini ;)

vähän haiskahtaa tämä juttu. Nimimerkkisi on Kirk_Hammett (väität sen olevan random, toi menis vielä läpi), mutta sitten kun sulla on tossa kuvassakin (avatar?) kyseinen henkilö ja oothan sitä mun mielestä tämänkin keskustelun aikana hehkuttanut.

No jaa. ehkä en vain ymmärrä.
gorgonoidi
15.02.2007 21:04:57 (muokattu 15.02.2007 21:11:10)

vähän haiskahtaa tämä juttu. Nimimerkkisi on Kirk_Hammett (väität sen olevan random, toi menis vielä läpi), mutta sitten kun sulla on tossa kuvassakin (avatar?) kyseinen henkilö ja oothan sitä mun mielestä tämänkin keskustelun aikana hehkuttanut.

Kieltämättä.
Itse en ole mikään Kirk fani. Ehkä minäkin pidän häntä hieman yliarvostettuna. Juutubi vedot eivät kuulosta korvaani erityisen hyviltä ja eipä Metallicakaan ole koskaan kolahtanut. Itselleni Kirk on turha jätkä, joillekkin jumala. On meitä moneksi...

E: Mustaine on parempi :)
Räkkipeli
15.02.2007 21:21:58

Hehe, tosiaan. No joo, en kai mäkään sitte vaan ymmärrä. ;)
Jonain päivänä ihmiskunta kuolee, ja musiikkia ei enää soiteta.
Kirk_Hammett
15.02.2007 21:22:51 (muokattu 15.02.2007 21:32:34)
no voi helevetti sentään... tämä avatar, mikä minulla on, tulee siitä kun porukka alkoi v*ttuilemaan tästä nimestä ja ajattelin laittaa tämän.

onhan Metallica hyvä bändi (ei todellakaan paras) en minä sitä kiistä. Kirkki vaan ei ole mun lempi kitaristejani kuitenkaan vaikka onkin avatar ja nimimerkki minulla täällä sama.

mää vaihdan kyllä tän nimen kunhan ehdin ja jaksan kun siitä tulee niin kauheeta kiistaa yms.
You know it's sad but true...
gorgonoidi
15.02.2007 21:28:47

Nyt mä todellakaan ymmärrä tota Kirkkiä... Muutes, tää on ihan hirveetä: http://www.youtube.com/watch?v=mKKbT3zyqtw
Ihan jos asiallisesti sanotaan, niin se on älyttömän hirveän kuuloista minun korvaani. Nuo saundit ja kaikki. Ainakin tuo loppu on jo turhankin älytöntä pelleilyä.
mammukka
15.02.2007 21:47:55 (muokattu 15.02.2007 21:49:14)
Tuolla aijemmin puhuttiin kirkin 2000-luvun soitannasta livenä, niin mielestäni tässä homma kuulostaa melko hyvältä (varsinkin aloitus ja lopetus soolot)

http://www.youtube.com/watch?v=2qAFUL5WP_o

Lisäksi tietenkin rock am ring 06:lla koko metallica kuulostaa todella hyvältä...

ps. En sitten tiedä onko tuossa monelle liikaa sitä "improvisointia"

Se jonka mielestä Köökin soitto on tossa hyvää niin.... huhhuh. Koko ajan semmonen olo kuunnellessa että "koska se taas kämmää?". Frasaaraus kuulostaa jonkun aloittelevan teinin soitannalta. No, ei oo vaikee arvata miks kaikki 17v Köök-wannabeet kuulostaa soittaessaan siltä miltä ne kuulostaa. Vois tehdä terää että kitaransoiton innoittaja olisi alkuvaiheessa jokin muu kuin Köök. James on paljon kovempi.

Tiedän sohivani muurahaispesää nyt.
Doomsayer
15.02.2007 22:03:50
Heitetään nyt omakin mielipide kehiin. Mulla on Kirkistä kans vähä semmoinen ristiriitainen kuva:Levyllä on soolot soitettu suurilta osin ihan hyvällä tatsilla ja tyylillä(omasta mielestä), mutta noissa keikka jutuissa on kyllä väliin melkosen kauhiaa kuunneltavaa. Ja onhan ne wah jutut väliin levyilläki aika överiks menneitä.
Mutta huom, huom! Kirkin on jollakin tavoin täytynyt onnistua ainakin jossain, sillä nyt puhutaan kuitenkin sellaisesta kitaristista, jonka nimen, ulkonäön, soittotyylin ym. melkoisen moni tietää. Oli Kirk kuinka paska wahin käyttäjä tahansa on hän kuitenkin varmasti suuri esikuva monelle soittajalle. Melkein legenda äijä mielestäni.

Ja kyllä mä itte Kirkistä ihan diggailen.
Paskakitaristit #11
mammukka
15.02.2007 22:04:03 (muokattu 15.02.2007 22:05:40)
Mielestäni Kökki ( huom. Kökki) on myös onnistunut säveltämään joitain hyvin melodisia ja maltillisia sooloja. Kunhan soittajan tatsi olisi vähän muuta. Toisaalta taas joskus Kökki soittaa joitain likkejä sävellajin ulkopuolelta ja en ymmärrä miksi ne ovat päässeet jopa levylle. Kuulostaa kun se soittaisi pieleen eikä tajuaisi itse sitä ollenkaan. Osa jazz-muusikoista käyttää taitavasti tätä slipping-ilmiötä mutta ei Kökki. Se välillä koettelee kuulijaa Kökin osalta.
Räkkipeli
15.02.2007 22:16:41
Heitetään nyt omakin mielipide kehiin. Mulla on Kirkistä kans vähä semmoinen ristiriitainen kuva:Levyllä on soolot soitettu suurilta osin ihan hyvällä tatsilla ja tyylillä(omasta mielestä), mutta noissa keikka jutuissa on kyllä väliin melkosen kauhiaa kuunneltavaa. Ja onhan ne wah jutut väliin levyilläki aika överiks menneitä.
Mutta huom, huom! Kirkin on jollakin tavoin täytynyt onnistua ainakin jossain, sillä nyt puhutaan kuitenkin sellaisesta kitaristista, jonka nimen, ulkonäön, soittotyylin ym. melkoisen moni tietää. Oli Kirk kuinka paska wahin käyttäjä tahansa on hän kuitenkin varmasti suuri esikuva monelle soittajalle. Melkein legenda äijä mielestäni.

Dude, tiiäkkö miksi nykyään kaikki tetää myös Matti Nykäsen?
Jonain päivänä ihmiskunta kuolee, ja musiikkia ei enää soiteta.
Mntr
15.02.2007 23:01:17 (muokattu 15.02.2007 23:02:08)
http://www.youtube.com/watch?v=f7N4P7ejddw

Siin on Kirkan wahi parhaimmillaan. Minä tykkään.

Tässä enemmän: http://www.youtube.com/watch?v=mKKbT3zyqtw

Ja ihan semmoisen huomion tein että kun Kirk käyttää wahia, sillä pitää olla floikallinen kitara että se kuulostaa siltä kuin sen pitää kuulostaa ja se pääsee kunnolla revittelemään. Les Paul + wah+ Hammett ei ole kovin hyvä yhdistelmä.

Muuten tuossa seattlen keikassa kirk on soittanut kitaraa 4-5 vuotta (eikös hän aloittanut 15veenä)? Minusta se kertoo siitä että ei mies aivan turha ole, mutta se on vain minun mielipide
Moimies
15.02.2007 23:06:11
Tiedän sohivani muurahaispesää nyt.

Niin minäkin.

Melkein legenda äijä mielestäni.

Niin hyvässä kuin pahassa, mutta mielipiteitähän ne ovat.
Archt!!! Etsitään treenikämppää Mikkelistä!
ANtTIKRISTUS
16.02.2007 03:38:40 (muokattu 16.02.2007 03:39:30)
eäääähh....-..m
http://www.mikseri.net/artists/?id=55001
Schnowotski
16.02.2007 09:21:51
Jeps. Metallican tuotanto löytyy hyllystä, ja vähän ekstramateriaaliakin. Onhan esim. Kill em' allia ja Master of puppetsia aikoinaan tullut mankan kautta kylillä huudatettua. Vaikka jo silloin minulle hieman tökki suuri osa Metallican aikaisen tuotannon kitaraooloista, oli Kirk Hammett juuri se, joka sai nuoren minäni aloittamaan kitaroinnin - tai oikeastaan kumpikin Metallican kitaristi: halusinhan soittaa yhtäaikaa kompit ja soolot, enkä totta vie nyt viittaa mihinkään sormisoittoon!

Uudemmilla levyillä Kirk soittaa paljon paremia ja maltillisempia sooloja, esimerkiksi kappaleisiin Thorn Within ja Unforgiven II, mutta kuuntelin tuossa yksi päivä ...and justice for allin läpi, ja täytyy sanoa, että onhan sielläkin kautta linjan hyvää sooloilua, mitä nyt välillä karkaa vähän lapasesta. Ja ne sävellajin ulkopuolelle soitetut väärät äänet toimivat varsin hyvin, vaikkei Kirk nyt mikään Björkenheim olekaan.

Nuo liveimprovisointisoolot olivat kyllä aikamoista kuraa, ja täytyy ihmetellä myös se paljon parjatun Larsin tatsia; S&M-levyllä oleva versio Onesta on lähes kuuntelukelvoton Larsin turhan prameilevan soittotyylin vuoksi. Täytyy tosin muistaa, että kukapa ei haluaisi tiluttamaan molliskaaloja ja huonoja kromaattisia likkejä tuhatpäisen yleisön ottaessa kaiken kritiikittömästi vastaan - ja on myönnettävä, että jos itse Metallican konsertissa olisin, niin eihän sillä olisi vittujenkaan väliä jos se Kirk ei improvisoisi mitään tritonussubstituutiosointujen viisisointuarpeggioita.
Kaikissa kissoissa on myös ruskeaa karvaa
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri."
toxic
16.02.2007 10:17:03 (muokattu 16.02.2007 10:18:35)
Pakko kyllä sanoa että kyseinen viiksivallu on tehnyt todella hienoja sooloja, etenkin viidelle ensimmäiselle levylle. Fade to black, master of puppets, welcome home, one jne. Huonojakin sooloja löytyy.

Coverien soolot ovat jotain hirveätä, ainakin minun korville. Ne bendit, vibra ja tyhmän kuuloinen turha tiluttelu...

Livenä Captain Kirk ei osaa soittaa edes omia soolojaan enää. Joskun ennen blackia hänen live soolot kuulostivat vielä "ihan hyvältä", mutta nykyään. Bendit ovat usein aivan uskomattoman persiilleen soitettuja, vibraatto kuulostaa epävireiseltä ja muutenkin surkealta. Eikä tilutkaan tunnu onnistuvan ja kaiken kruunaa todella hirveä wahin käyttö. Kyllä hän joskus on osannut sitä wahia polkea, mutta nykyään se on koko ajan sellaista saatanan *Väyväyväyväytä*.

Mutta silti hän on ihan hyvä kitaristi, mutta ei livenä. Eli... Hyvä mutta oikeasti huono?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)