Aihe: Ongelmia Alesis dm5:n kanssa??
1 2
sbege
14.02.2007 16:06:50
Ostin masiinan reilu viikko sitten ja eilen, yht äkkiä jokainen isku ei kuulukaan.. (Minulla siis basarit trigattuna!) Eli suurinpiirtein niin, et ku soittaa tasaisesti suht nopeesti, ni n. 10 iskua kuuluu ja taas 10 jää kuulumatta!! Onko kellekkään tuttu ongelma? Säätöjä koitin rukailla ja saundia vaihtaa, mutta tuloksetta??
Pavosen heska!
Legatus
14.02.2007 16:34:54
Säädöistä se on kiinni. Mitkä triggerit sulla on käytössä? Gainia vaan isommalle ja Xtalkia ym. pienemmälle ja siitä lähtee sitte täydellisen säädön etsiminen.
11. Liikkuessasi julkisella paikalla, älä häiritse ketään. Jos joku häiritsee sinua, pyydä häntä lopettamaan. Ellei hän lopeta, tuhoa hänet.
sbege
14.02.2007 17:17:45
Mulla on itse tehdyt triggerit.(en siis ite tehny, mut rumpali raumalta päin). Käsitin et jengi ketä niitä on ostellut ovat olleet tyytyväisiä toimivuuteen. Olen tosiaan noviisi tässä triggaus hommelissa, et voisitko vaik laittaa jotku perus arvot mulle, ni voisin verrata olenko sielä päinkään?
Pavosen heska!
grind
14.02.2007 23:32:56 (muokattu 14.02.2007 23:37:27)
Mulla on itse tehdyt triggerit.(en siis ite tehny, mut rumpali raumalta päin). Käsitin et jengi ketä niitä on ostellut ovat olleet tyytyväisiä toimivuuteen. Olen tosiaan noviisi tässä triggaus hommelissa, et voisitko vaik laittaa jotku perus arvot mulle, ni voisin verrata olenko sielä päinkään?

1. Kytke se triggeri siihen moduliin
2. Paina note chase päälle
3. Naputtele triggeriä, jos palkki lcd-näytön alalaidassa liikkuu, on triggeri ainakin ehjä
4. Napauta vielä kerran triggeriä varmistaaksesi, että se sisääntulo, johon se on kytketty, on valittuna
5. Valikkoon Ext. trig
6. Täältä gain aluksi vaikka arvoon 50
7. VCurve (joku semmonen se oli) vaikka arvoon 2 tai 3
8. Seuraava sivu valikosta oikealla nuolinäppäimellä
9. Kaikki parametrit nollille (decay, x-talk ja noise)
10. Nyt pitäisi ääntä irrota.

Jos samplen dynamiikkaa/voimakkuutta pystyy hallitsemaan, on gain sopiva. Jos se on liian isolla, niin se reagoi liian herkästi ja sample soi yleensä aina täysillä. Velocity curve on toinen säätö mitä kannattaa kokeilla muuttaa. 0 toimii harvoin jos ollenkaan ja taso 5 on aika yliampuva yleensä, mutta siltä väliltä yleensä löytyy sopiva. Eli gainin ja vcurven seossuhde oikein, niin ollaan jo lähellä.

X-talk
-minimoi crosstalkin, pidä nollilla jos käytät vain yhtä triggeriä

Decay
-on se aika, minkä pitää kulua ennenkuin soitetaan uusi sample, jos mahdollista, jätä nollille.

Noise
-on se taso, jonka triggerin signaalin pitää ylittää, jotta sample soitetaan. Tämä on hyödyllinen ylimääräisen herkkyyden karsimiseen.
jani72
15.02.2007 08:33:13

Samaisen triggerin kanssa minullakin ongelmia. Aluksi toimi hyvin, mutta joitakin kertoja on snaren iskut jäänet kuulumatta. Vika ei ole piuhoissa, eikä modulissa, sillä sähkörumpupädillä soittaessa ei ongelmaa esiinny. En ole kyllä ehtinyt asiaan perehtyä tarkemmin, eli ongelma voi olla helpostikin korjattavissa.
grind
15.02.2007 11:05:11
Samaisen triggerin kanssa minullakin ongelmia. Aluksi toimi hyvin, mutta joitakin kertoja on snaren iskut jäänet kuulumatta. Vika ei ole piuhoissa, eikä modulissa, sillä sähkörumpupädillä soittaessa ei ongelmaa esiinny. En ole kyllä ehtinyt asiaan perehtyä tarkemmin, eli ongelma voi olla helpostikin korjattavissa.

Millainen on triggerin kiinnitys kalvoon?
grind
15.02.2007 14:02:29 (muokattu 15.02.2007 14:06:57)
1.5 PISTÄ VIRTA PÄÄLLE. Triggerit tulee olla kytkettyinä ennen virran kytlemistä, koska laite ilmeisesti "lukee" sisääntulot käynnistyessään. Vauhdissa ei voi lisätä.

Ei pidä paikkaansa. Voi laittaa lennosta kiinni, haitsupoljin on ainut joka voi temppuilla = jos pidät pedaalia pohjassa kun laitat virran päälle, se toimii toisin päin kuin pitäisi.

Toinen mikä tuli mieleen, tarkista kaikki juotokset. Jos se triggeri on suoraan kalvossa kiinni, niin ne ovat aika alttiita murtumaan tärinästä johtuen. Kuvista päätellen pietso on kutistesukan sisällä, voiko olla, että se pääsee siellä hölskymään jonkun verran?
rm_wispila
15.02.2007 14:19:05
Plug all of the triggers you will be using into the rear panel jacks. Since the triggers
are interactive, the DM5 needs to see all of the signals simultaneously. Therefore,
you should make sure that all triggers are connected before you begin editing the
External Trigger parameters.

Tämä tuosta DM-5:n manuskasta. Itse olen tuon tulkinnut näin, ettei vauhdissa voi heitellä lisää triggereitä. Saatan kyllä olla väärässäkin.

Topikkiin: Onko sun basarikanavan ulostuloksi valittu Main vai Aux ?
Voisiko kanava tästä syystä olla "pimeänä" (tällöin toki basaria polkiessa pitäisi näytössä tapahtua liikettä, note chasella - valon vilkkua vaikkei ääntä ulos kuuluisikaan).

Itsellä täytyy aina vaihdella tuota Main/Aux-hommaa (joka pädille erikseen), koska nauhoitus ja pa tulee eri piuhoista...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
grind
15.02.2007 14:33:10
Tämä tuosta DM-5:n manuskasta. Itse olen tuon tulkinnut näin, ettei vauhdissa voi heitellä lisää triggereitä. Saatan kyllä olla väärässäkin.

Topikkiin: Onko sun basarikanavan ulostuloksi valittu Main vai Aux ?
Voisiko kanava tästä syystä olla "pimeänä" (tällöin toki basaria polkiessa pitäisi näytössä tapahtua liikettä, note chasella - valon vilkkua vaikkei ääntä ulos kuuluisikaan).

Itsellä täytyy aina vaihdella tuota Main/Aux-hommaa (joka pädille erikseen), koska nauhoitus ja pa tulee eri piuhoista...

Tuo tarkoitti: jotta säädöt toimisivat kunnolla, täytyy kaikkien pädien olla kiinni, koska kaikista kytketyistä sisääntuloista kerätään tietoa, jonka mukaan samplet soitetaan. Eli kaikki vaikuttaa kaikkeen, periaatteessa.
sbege
15.02.2007 16:15:06
Jees... Eli triggeri tulee kalvoon roudarin teipillä! Ja mielestäni se pietso ei hirveämmin kyllä pääse liikkumaan siellä sukan sisällä.(täytyy tarkistaa) En nyt muista kummasta main/aux mulla ktkennät on, mutta ääntä siis tulee. Eli tarkennan sen verran, et triggereitä on 2kpl (molemmille basareille oma!) Vurotellen polkiessa esim. 30sek. ääni jää pois aika täsmällisesti samaksi ajaksi kuin se kuuluukin, siis molemmat triggerit samaan aikaan ja taas lähtevät toimimaan. Menen tänään tutkimaan tilannetta näillä tiedoilla ni katotaan, miten nuo säädöt mulla on yms. Kinnitys kuva omakuvassa!!
Pavosen heska!
sbege
15.02.2007 20:07:17
No niin... Kaikki ongelmat poistuivat, ku sain niitä säätö neuvoja!!! Kiitos kaikille! Laittelen taas kyssäreitä ku niitä ilmenee. Kiitos vielä kerran!!!
Pavosen heska!
sbege
18.02.2007 09:01:22
No perhana! Pari päivää toimi kaikki loistavasti, mut eilen ku pistin masiinan päälle, ni taas alko jotai räkimään ja kaikki iskut ei kuulu. Voisko vika tosiaan olla siinä et jos pietsot pääsis liikkumaan tai jotain. Tuskin ne säädöt itsellään on muuttunu. Eli taitaapi vika kuitenkin olla noissa TI-triggereissä vai?
Pavosen heska!
sbege
19.02.2007 20:25:02
Ei paljon ole säätö yritykset auttanu. Mietiskelin tuossa et, mitä sillä "Note Chase" napilla on tarkemmin ottaen virkaa. Miten sitä käytännössä "käytetään". Laitetaanko se päälle ku muutetaan asetuksia, ja pidetäänkö se soittaessa päällä yms? Viimeks ku kaikki pelas, tein aikaisempien ohjeiden mukaan noita säätöjä. Ja kaikki alko toimiin... Eli kun olen sammuttanu sen ja laittanu uudestaan päälle, ni oisko ne asetukset palautunu tms........
Pavosen heska!
Danko
19.02.2007 20:31:23

Mietiskelin tuossa et, mitä sillä "Note Chase" napilla on tarkemmin ottaen virkaa. Miten sitä käytännössä "käytetään". Laitetaanko se päälle ku muutetaan asetuksia, ja pidetäänkö se soittaessa päällä yms?

Sen funktio on valkata minkä triggerin asetuksia muutetaan. Note Chasen ollessa päällä on esim. suondivalikosta helppo siirtyä haluttuun triggeriin ainoastaan lyömällä ko. pädiä.

Viimeks ku kaikki pelas, tein aikaisempien ohjeiden mukaan noita säätöjä. Ja kaikki alko toimiin... Eli kun olen sammuttanu sen ja laittanu uudestaan päälle, ni oisko ne asetukset palautunu tms........

Koitapa ens kerralla tallentaa presetti tehtyjen muutosten jälkeen.
Dunkkis on kuin potku nivusiin. Siihen voi luottaa. -noir
sbege
19.02.2007 21:12:42
Eli miten???
Pavosen heska!
Danko
19.02.2007 22:15:43

Eli miten???

Paina 'Store' (-:
Dunkkis on kuin potku nivusiin. Siihen voi luottaa. -noir
sbege
20.02.2007 22:33:16
No niin! Kokeilimpa taasen näitä uusia niksejä. Ja sain kuin sainkin saundin hyväksi. Mutta vaikka olin tallentanu muutokset ja sammutin koneen välillä, ja vaikka arvot olivat samat. Sitä "räkimistä" esiintyi vieläkin ja taas säätämällä kohilleen... Ei kai toi normaalia voi olla? Ja kuuluko se saundissa nro:8 olla se pieni "jälki sihaus"? Mun mielestä se on ärsyttävä... saako sitä jotenki poistettua???
Pavosen heska!
rm_wispila
21.02.2007 10:10:59
No niin! Kokeilimpa taasen näitä uusia niksejä. Ja sain kuin sainkin saundin hyväksi. Mutta vaikka olin tallentanu muutokset ja sammutin koneen välillä, ja vaikka arvot olivat samat. Sitä "räkimistä" esiintyi vieläkin ja taas säätämällä kohilleen... Ei kai toi normaalia voi olla? Ja kuuluko se saundissa nro:8 olla se pieni "jälki sihaus"? Mun mielestä se on ärsyttävä... saako sitä jotenki poistettua???

Voisiko "räkiminen" tulla PA:sta ? Ts. vahvistimen kanava menee ruvelle ja säröytyy. Nuo trigatut soundit tulee tosi jytysti... samoin saattaa polkemisessakin olla voimakkuusvaihtelua.

Tarkoitatko basarisoundia 8 SpeedMtl ? Mulla ei kyllä siinä mitään suhinoita kuulu... kannattaa kokeilla jotain muuta 94 soundia, jos ei miellytä.
Tuo nimihän ei siis velvoita käyttämään ko. soundia tuplabasarijuttuihin ;)

Voisikos triggerille asetettu Noise - arvo isoksi ? Tosin en itse tiedä, mikä virka tuolla koko asetuksella on (siis mulla on aina nollana). Saattaisi aiheuttaa kyseistä "häiriötä"... joku tarkemmin asiaan perehtynyt voisi valaista tuon Noisen käytöstä.
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
grind
21.02.2007 14:05:32
Tuo nimihän ei siis velvoita käyttämään ko. soundia tuplabasarijuttuihin ;)

Noise on kuten noise gate, eli vain tietyn arvon ylittävät signaalit trigataan. Vähentää siis herkkyyttä mitä korkeammaksi asettaa.

Itellä käytössä reggae -sample. Ehkä toimivin, speedmetal on tarkka, mutta vähän turhan kliinisen kuulloinen. Autenttiset McGyver-tunnarin sampletkin tuolta muuten löytyy :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)