Aihe: Kyypakkaus ja kurkunturrutus
1
mokoma palikkaköökinklopinklappi
08.02.2007 16:46:40

Bändillä olisi huomenna keikka ja pitäisi ruveta örisemään ja ärisemään. Flunssa on aiheuttanut kurkkukipua ja ääni on hieman mennyt. Onko kyypakkauksen käyttäminen "suotavaa" ja mitä muita keinoja on? Studiossa ainakin olen kuullut tätä kikkaa käytettävän. Finrexiä, yskänlääkettä ja jaloviinaa on nyt juotu toista päivää. Kipeä ei hirveästi enää ole. Hieman arka ja ääni sortuilee jos kovaa puhuu.
NO NII JUSTIISA!!! Missä antti?!?
saastara
08.02.2007 16:50:52 (muokattu 08.02.2007 16:51:31)
Kurkkulääkkeet, tee, finrexin ymv shaibat kuulostavat ihan järkeviltä. Chillisti kannattaa ottaa muutenkin..

Jos sitä kurkkua on pakko sillä vjiunalla parantaa, varmista että on mahdollisimman vahvaa (desifioi) ja mahdollisimman laadukasta (vähemmän epäpuhtauksia). :D

E: Enpä tuota kyypakkausta nyt oikeasti suosittelisi.. Eihän se oikeasti mitään paranna, se vain turruttaa kivun.
Lisää middleä ja vähemmän volumea. Minä soitan A-vireestä koska minulla ei kasva parta vielä ja kikkelini on kovin pieni. Sitten kun tuo partaongelma ratkeaa, voin virittää kitarani takaisin E:hen ja ryhtyä soittamaan oikeaa musiikkia.
Freya
08.02.2007 16:52:20
Kyypakkaus, mitä helkuttia??

Eivät antihistamiinit mihinkään kurkkukipuun auta.
fifi
08.02.2007 19:10:57

Kannattaa aina muistaa, että kun kurkku on kipeä, se on merkki jostain. Elimistö yrittää silloin suojautua tulehdusta vastaan ja se oireilee turvotuksena, limaisuutena ja kipuna. Ja jos tätä elimistöä yrittää naruttaa turruttavilla lääkkeillä, että ikään kuin se ei olisikaan kipeä, voi käydä huonosti. Se on vähän sama, kuin jos kätesi puudutetaan ja menet pistämään sen kuumalle hellalle. Palohaavat tulevat, vaikkei tuntoa olisikaan. Tätä kannattaa aina miettiä, ennen kuin menee kipeänä laulamaan, koska siitä voi seurauksena tulla esim. äänikyhmyt.

Niin moni on katunut sitä, että ei ole antanut itsensä parantua silloin kun on ollut kipeä, ja sairaus on jatkunut jopa kuukausia, vieden äänen mennessään. Ihan ensimmäisenä täytyisikin aina miettiä, että onko minun oikeasti ihan pakko laulaa? Siis aikuisten oikeasti? Monesti nämä pakot ovat ihmisten omassa päässä, asiat ovat usein järjestettävissä toisin.

Ja jos on sitten todellakin pakko laulaa, kannattaa ensin käydä lääkärillä tsekkauttamassa äänihuulet ja kurkunpää, sekä mielellään myös crp-arvo. Jos crp:t ovat koholla, on se merkki bakteeritulehduksesta, johon auttaa antibiootit. Ne taas vievät mukavasti tulehduksen ja pöpöt mennessään, ja usein selvää apua tulee jo muutamassa päivässä. Tavallisessa flunssassa Buranaa (ja siis nimenomaan BURANAA, merkillä on väliä) tietäväinen kurkkulääkäri on neuvonut turvotusta laskemaan (joillakin auttaa myös allergiasta johtuvaan äänihuulten turvotukseen). Höyryhengitystä niin paljon kuin sielu sietää, ja nenäkannun avulla limoja pois ylähengitysteistä. Itse olen käyttänyt rommia tai Carmolis-tippoja hunajateen seassa, mutta kannattaa myös muistaa, että viinakset myös kuivattavat kurkkua.
Ad surdas auras canere
ap78
08.02.2007 21:16:50 (muokattu 08.02.2007 21:17:28)

jos on huomenna keikka niin ota se kyypakkaus (huomenna )jos on kipuja.Sen keikan jälkeen menet sinne lääkäriin ja tunnustat syöneesi kyykkärin ja se antaa lisäohjeet.
Buranaa,pastillia ja mahdottomasti nestettä,siis VETTÄ.
Jos on pakko juoda rohkaisuryyppy niin maustamatonta ja puhdasta,eli vodkaa.

Punkku saattaa tehota paremmin.

En kehoittais kokeilemaan kaikkee samaan aikaan.

Lepo on kuitenki se mikä AINOASTAAN auttaa.

Saakelin kevään kiertotaudit..
tammina
09.02.2007 10:20:06 (muokattu 09.02.2007 10:21:35)

Olen kyllä kuullut tapauksesta jossa parin päivän
keikkaputki vei äänen ja naisvokalisti otti kyypakkauksen
ennen viimeistä keikkaa..ja homma hoitui.
Itse yritän voidella kiduksiani Finrexillä,
hunajavedellä, kurkkukarkeilla ja tulehduslääkkeillä.

Muistan kyllä tapuksen 15 vuoden takaa kun minulla oli ollut
keuhkokuume ja keikkaa pukkasi, ääni lähti soundcheckissä
ja siinä sitten että mikä neuvoksi...kaveri tarjosi rommitotin ja
saundi oli loud and clear, ääni kesti juuri keikan verran ja sitten
taas bort :)
strophe
09.02.2007 19:11:45
Yleinen sääntö kaikissa rommitoti/kyypakkaus/poppakonsti-jutskissa on se, että jos käytät, niin et laula sen jälkeen viikkoon. Toimii varmasti yhtenä iltana, mutta silloin tekee sen verran pahaa vahinkoa äänihuulille ja kurkulle, että ääni varmasti lähtee kokonaan. Ensiapuna tosin usein käytetään tuota kyypakkausta. En tosin tiedä kumpi on parempi tällaiseen käyttöön niistä kahdesta kyypakkausvaihtoehdosta, deksametasoni vai hydrokortisoni.
Helppoa kuin lapsen lyöminen! Tutustu: www.mikseri.net/pdg
Nalle Puh
10.02.2007 00:21:06
"Ja jos on sitten todellakin pakko laulaa, kannattaa ensin käydä lääkärillä tsekkauttamassa äänihuulet ja kurkunpää"

Mitä sä ny Fifi höpötät, lol??!! ei sitä nyt lääkärille kannata mennä, sielt ei saa muuta ku pahan mielen ja huonoja neuvoja! viinaa vaan kurkkuun ja kyypakkauksia ja kessua nii jo lähtee ääni kulkemaan ja kuuluu ihan itärajalle asti!!

BTW, On sul fifi hyvä ääni muuten ;)
sqxo
10.02.2007 14:37:15

Buranan ja Ibumaxin välillä ei liene muuta eroa kuin se, että Ibumax on reilusti halvempaa, joten en näe syytä merkkiuskollisuuteen. Pienistä rahoista on tietty joka tapauksessa kyse, toinen jaksaa säästää euron ja toista ei kiinnosta, eli jos se Buranan nimi siinä paketissa antaa lisää uskoa sen tehoon, niin kannattaa se sitten ostaa. Molemmissa on kuitenkin 400mg ibuprofeenia per nappi, eikä niissä muita vaikuttavia aineita liene.
fifi
15.02.2007 13:32:45

Joo, mutta Buranalla ja Ibumaxilla ei ole mitään tekemistä kyypakkauksien kanssa. Ne ovat tulehduskipulääkkeitä, NSAID:eja (non-steroid anti-inflammatory drugs). Kyypakkaukset ovat kortisonivalmisteita tai /-sukuisia. Eli ei sitä ibuprofeenilla kannata koittaa. Tai no voihan sitä vetää paketin, mutta sen jälkeen voit olla varma, että vatsaan sattuu.

-Farmasian opiskelija

Kurkkutautien erikoislääkäri on suositellut Buranaa otettavaksi, jos äänihuulet ovat turvonneet flunssan tai allergian takia. Kukaan ei ole väittänyt, että Buranat kuuluisivat kyypakkaukseen. Ehdotettiin vain hiukan lievempiä keinoja olotilan helpottamiseksi. Ibumaxilla on sama vaikutusaine, se lienee sama, kumpaa ottaa. Kuitenkin esim. Ketorin, jolla on eri vaikutusaine, ei aja samaa asiaa. Itse olen huomannut, että vaikka vaikutusaineet olisivat samat, eri tuotteiden muut sidosaineet ovat aiheuttaneet esim. kurkun kuivuutta. Eri koostumukset vaikuttavat ihmisiin eri tavalla, ja se kannattaa ottaa huomioon.
Ad surdas auras canere
*kaamos*
20.02.2007 13:14:33

Sanon viisi asiaa jotka pelastavat

sinkki (tekee suojaavan kerroksen äänihuulien päälle)
c-vitamiini (mikä muu paremmin pureutuu flunssaan)
Suolavesi (paras voitehista)
ja omena (vähentää limaa)

Näillä mie olen pärjännyt. Pärjäilkäähän tekin!
Mandariini vodkaa?-Dweia-
Exhausted
20.02.2007 17:49:00

Sanon viisi asiaa jotka pelastavat

Mikäs se viides on? :)

takkini...
tatta
20.02.2007 20:18:09

Bändillä olisi huomenna keikka ja pitäisi ruveta örisemään ja ärisemään. Flunssa on aiheuttanut kurkkukipua ja ääni on hieman mennyt. Onko kyypakkauksen käyttäminen "suotavaa" ja mitä muita keinoja on? Studiossa ainakin olen kuullut tätä kikkaa käytettävän. Finrexiä, yskänlääkettä ja jaloviinaa on nyt juotu toista päivää. Kipeä ei hirveästi enää ole. Hieman arka ja ääni sortuilee jos kovaa puhuu.

---------------------------------------

Nyky aikainen kyypakkauksen tabletti on täysin toimimaton urbaani legenda tänä aikana,
ellei kurkkus tietenkään ole turvonnut lepakon pureman aiheuttaman allergisen reaktion takia.

Suosittelisin jaloviinan sijasta jotain raikkaampaa väkevää, niinku esim. minttu...tj sen tapaista snapsia.

Toisekseen kannattaa tehä sellanen KUUMA litku, jossa on hel..etisti anista ja raastappa siihen tuoretta inkivääriä sekaan. Viina vie kivun ja anis ja inkivääri avaa äänen.

Tietenkin tämä on hankalaa tien päällä, kun tuskin kukaan kantelee tällasia poppa kikkoja mukana, tai lähtee vieraassa paikassa aamulla hakemaan kauheassa darrassa paikallisesta kauppa hallista tuoretta inkivääriä :)..
mutt` toimii taatusti.
Ja huom! Ei tee äänestä sopraanoa, vaan avaa sun oman...
Kun ääni menee flunssan tai liian dokaamisen...jota kantsis ennen keikkaa välttää...niin viho vika tikki on kitata lisää kaljaa... se tukkii kurkun siinä vaiheessa ja on haitallisempi vielä myöhemmin sun ainoalle raspi kurkulle :)
Tatta the orginal Grazy Mama! Sepä se, so not, ja jos ihmettelet avatarta, niin googlen kuvahaku todellakin antoi tämän kuvan minun nimelläni... :)
Sahtimies666
20.02.2007 20:34:31
No oha toi kurkku ollu kipeä mut se on viina sellasta jännää ainetta ku ei enään yhtäkkiä tunnukaan missään ;) Eli ite vetäisin kyl varmaan viinan ja muitten myrkkyjen avulla keikan läpi, eihä siin oo järkeä mut ääääh ;)
"Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night.
Mirrinsane
24.02.2007 16:41:56

Toisekseen kannattaa tehä sellanen KUUMA litku, jossa on hel..etisti anista ja raastappa siihen tuoretta inkivääriä sekaan. Viina vie kivun ja anis ja inkivääri avaa äänen.

Hämmennyin nyt pahasti, mistä lähtien kuuma juoma on tehnyt hyvää kurkulleäänelle?
Aina on kaikkialla sanottu ja toitotettu, että lämmin juoma on parasta, kuuma ja kylmä eivät tee hyvää.
kalamies#52 >-)))>
Väinämöinen
07.03.2007 13:54:45
Menee offtopiciksi, mutta mielestäni tässä ketjussa on paljon tärkeää asiaa äänen kunnossa pitämisestä. FAQ-ainesta.
Ammattipurjehtija ottaa tyynen rauhallisesti.
d-iivil
07.03.2007 14:40:01 (muokattu 07.03.2007 14:41:01)
Nyky aikainen kyypakkauksen tabletti on täysin toimimaton urbaani legenda tänä aikana,
ellei kurkkus tietenkään ole turvonnut lepakon pureman aiheuttaman allergisen reaktion takia.

Höpöhöpö.

Eilen oli pitkästä aikaa keikka jolla joutui turvautumaan kyypakkaukseen. Toissailtana nosti hervottoman kuumeen ja sitä mukaa kun kuume nousi, ääni lähti.

Eilen oli ennen keikkaa soundchekissä sellainen tilanne ettei pää-ääntä ollut käytännössä olemassa lainkaan. Alarekisteristä pystyi vetämään, samoin korkeat falsetit, mutta siltä väliltä ei vaan tullut ääntä.

Apteekin kautta syömään ja tuntia ennen vetoa nappulat naamariin totuttuun tapaan.

Keikka meni läpi, ääni oli jokseenkin auki. Ero oli huima soundchekin meininkeihin.

Olkoon vaan mielestäsi vaikka kuinka urbaania legendaa, mutta itse olen keikkani tuolla paketilla pelastanut useita kertoja.

Ps. ehkä teillä siellä Lapeen Rannassa on sitten erilaiset kyy_pakkaukset kuin meillä täällä...
Lahjoita rahaa köyhälle muusikolle: 800021-15687625! Pienimmätkin summat otetaan avosylin vastaan.

Firenote - Kasariheavyrockia
mailbag
07.03.2007 16:45:04
kuulostaa aika hc:lta :P
TerMari
09.03.2007 13:51:20
Itse uskon Aloe Veraan(..kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan...)
Jos kurkussa alkaa kutinaa tuntumaan, niin äkkiä joko
Aloe Vera -gellyä teelusikallinen suuhun tahi Aloe firstiä.
Aivan heellll..tin pahaa, mutta toimii.

Suoraan kasvistakin voisi ottaa, mutta sitten saattaa kyllä tulla
äkkiä pytylle asiaa(afrikkalaisena ulostuslääkkeenäkin tunnettu)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)