Aihe: Piisin myynti firmalle
1
iso j
17.02.2007 01:51:29

Olen tarjoamassa yhtä piisiä tietyn toimialan suurille yrityksille. Lähinnä on mielessä, että yritykset käyttäisivät piisiä mainoslahjana liikekumppaneilleen. Minkähänlaista diiliä tämmöseen tarkoitukseen voisi tehdä? Kyseessä olisi ehkä kertakorvaus? Piisin oikeudet kannattaa varmaan jättää itselle.

Ideoita?

Kato ny kelpaako piisi. jos kelpaa niin jätä oikeudet itsellesi. Kertakorvaus sitten 1eur-1000eur luokkaan riippuen mitä kehtaat tekeleestäsi pyytää/mitä ne suostuu maksamaan.
"Tässä maassa on niin huonot liksat että nälkä on aina vieraanamme,.."
Top40
17.02.2007 19:27:31
Kato ny kelpaako piisi. jos kelpaa niin jätä oikeudet itsellesi. Kertakorvaus sitten 1eur-1000eur luokkaan riippuen mitä kehtaat tekeleestäsi pyytää/mitä ne suostuu maksamaan.

1000 euroa tuntuu aika pieneltä hinnalta.
saastara
17.02.2007 20:27:10 (muokattu 17.02.2007 21:39:04)
1000 euroa tuntuu aika pieneltä hinnalta.

Sitten onpi tainnut pissi nousta melkoisesti päähän. Jos saat tonnin biisistä ja pitää vielä oikeudet itselläsi niin Hallelujah sanon minä. Se on hemmetisti enemmän kuin monet tällä alalla kuukaudessa, tai enemmänssä tienaavat. :D

E: Tämä tietysti harrastelijanyypän näkökulmasta.
Lisää middleä ja vähemmän volumea. Minä soitan A-vireestä koska minulla ei kasva parta vielä ja kikkelini on kovin pieni. Sitten kun tuo partaongelma ratkeaa, voin virittää kitarani takaisin E:hen ja ryhtyä soittamaan oikeaa musiikkia.
Sertzo S
18.02.2007 11:30:52
Sitten onpi tainnut pissi nousta melkoisesti päähän. Jos saat tonnin biisistä ja pitää vielä oikeudet itselläsi niin Hallelujah sanon minä. Se on hemmetisti enemmän kuin monet tällä alalla kuukaudessa, tai enemmänssä tienaavat. :D

E: Tämä tietysti harrastelijanyypän näkökulmasta.

Mulla on neuvottelut kesken erään biisini vuokraamisesta eräälle taholle viideksi tai kymmeneksi vuodeksi. Se on tunnusbiisinä eräässä luontodokumentissa. Tekijäinoikeudet toki säilyvät kaikilla eri tekijöillä. Katsotaan nyt miten käy. Hintaa en kerro, mutta ilmanhan sitä ei anneta.
Joees
18.02.2007 13:29:44
Mulla on neuvottelut kesken erään biisini vuokraamisesta eräälle taholle viideksi tai kymmeneksi vuodeksi. Se on tunnusbiisinä eräässä luontodokumentissa. Tekijäinoikeudet toki säilyvät kaikilla eri tekijöillä. Katsotaan nyt miten käy. Hintaa en kerro, mutta ilmanhan sitä ei anneta.

Miten tuo homma toimii. Tai siis, teettekö biisit paperille vai demotatte ne? Ja sitten tyrkytätte itse biisejänne muille tahoille vai?
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
kivi
19.02.2007 00:06:05 (muokattu 19.02.2007 00:09:50)
Kato ny kelpaako piisi.

Tästähän sitä on lähdettävä.

Jos biisiä ei sulta ole tilattu, et myöskään voi alkaa sanella hintaa, et ainakaan sillä tavalla että tinkimällä voittaisit. Tietysti paras mahdollinen biisi voi vaikka myydäkin.

Biisit on vain biisejä, yhdellä kappaleella ei vielä välttämättä rikastu. Joka tapauksessa se "voitto" syntyy tekijänoikeusosuudesta ja paljosta soitosta yhteensä, ei mistään muusta.

Tavallinen kertakorvaus biisinteosta on noin 125 euroa, jolla myydään biisi kustannusyhtiölle ja luovutaan kolmasosasta tekijänoikeustuloa. Tässähän tämä ei tietenkään kelpaa, koska biisin kustantamisen idea on että sitä soitetaan paljon, ja liikelahjasinkkuahan ei tule soittamaan kukaan koskaan, se on vain liikelahja siinä missä magneetilla sulkeutuva luottokorttikotelo (!) ja firman logolla somistettu solmio. Nyt kertakorvaus on ainoa mitä saa, ja oikeuksien arvo on lähinnä suojaamassa biisiä muuttumasta tv-mainosmusiikiksi.

Ennemmin etsisin jotain itselle juuri nyt tarpeellista mihin biisin voi vaihtaa. Oravannahkakauppa rules. Kannattaa vain katsoa että myyjällä todella on myytävää ja sulla varaa ostaa. Jos vaikka rautakauppaketjulta saa palkkioksi 30 pojoa hinnoista pois, se kannattaa jos rakantaa taloa muttei oo kovin paljon jos aikoo vain tapetoida makuuhuoneen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Top40
19.02.2007 09:42:11
Kiitän asiallisista vastauksista. Piisin markkinointi kohdeyrityksille on alkamassa. Piisistä on tehty studiossa demoversio. Jos joku yritys kiinnostuu piisistä niin oravannahka-periaate on oikein hyvä idea. Tässä tapauksessa on yritysten palvelut oikein hyvä kauppatavara. Siinähän ei firman kassasta lähde rahaa ollenkaan.

Kauppa on ilmeisesti syytä tehdä määräajaksi. Esim. piisi vuodeksi käyttöön tms. Ja oikeudet jäävät itselle.

Jos piisi päätyy mainosmusiikiksi niin miksi se olisi huono asia? Sopimus kannattanee tehdä niin, että siitä saa lisää rahaa. Päällimmäisenä mielessä on edelleen liikelahja-tyyppinen CD.
Bardi
26.02.2007 21:14:03
Tässä on varmaan oleellista se, että kuka maksaa tuon kaupallisen äänitteen tekemisen. Jos markkinoinnissa käytetään itse tehtyä demoa ja ostaja kuvittelee, että 1.000 eurolla saa kunnon äänitteen niin sitten yhtälö ei toimi. Eihän 1.000 euroa riitä studiokuluissa mihinkään. Jos 1.000 on taas piisintekijän nettotuloa niin sitten se on ihan siedettävä korvaus.
Sertzo S
27.02.2007 12:43:31
Miten tuo homma toimii. Tai siis, teettekö biisit paperille vai demotatte ne? Ja sitten tyrkytätte itse biisejänne muille tahoille vai?

Tapaukseni meni niin, että dokumentin tekijä tilasi minulta tunnuslaulun siihen, jonka sävelsin, sovitin, soitin sekä laulatin eräällä solistilla ja äänitimme sen kaverini studiossa.
Dokumentti näkyi Maikkarilla pariinkin eri kertaan jokunen vuosi sitten, mutta nyt sitä ollaan vuokraamassa erään toisen yhteisön toimesta 5-10 vuodeksi ja edelleenkin se on vielä neuvottelujen alla
Bentley
01.03.2007 16:08:22

Mitenkä muuten pitänee sit toimia jos myy tai vuokraa biisiä jolleki firmalle? Se pitänee luonnollisesti ilmottaa verottajalle tai jotain?
For those who can't be without the music!
Sertzo S
02.03.2007 21:12:48
Mitenkä muuten pitänee sit toimia jos myy tai vuokraa biisiä jolleki firmalle? Se pitänee luonnollisesti ilmottaa verottajalle tai jotain?

Minä ainakin ilmoittaisin. En ota riskiä käryämisestä ja maksa sitten tuplaveroja.
Bentley
03.03.2007 10:17:27

Minä ainakin ilmoittaisin. En ota riskiä käryämisestä ja maksa sitten tuplaveroja.

Ah, no niinpä niin. Ihan perusjuttu ja piti mukamas tuotakin kysyä.. No, joka päivä ei ajatus kulje ihan täydellisesti :)

Onko tuossa mahdollisesti jotain "taiteilija" veroprosenttia saatavilla?
käsi
05.03.2007 04:06:43

Ah, no niinpä niin. Ihan perusjuttu ja piti mukamas tuotakin kysyä.. No, joka päivä ei ajatus kulje ihan täydellisesti :)

Onko tuossa mahdollisesti jotain "taiteilija" veroprosenttia saatavilla?

jos olet töissä ja musa vaan ns sivutuloa maksat sivutulo veroprosentin mukaan. Riippuu tietenkin verokortista mikä sulla on. JOs päätoimeksi on merkattu vaikka kirjastonhoitaja ja saat musasta rahaa menee se sitten tuon lisäansio prosentin mukaan. Tai ainakin aikoinaan meni.

Nyt kun käytännöt on muuttunut niin saattanee mahtua sun verokortille jos sulla on esim verokorttia mallia vuosiansion mukaan. Sun pitää vaan saada se sille kortille sitten mahtumaan.

Mutta joku joka oikeatsi tietää voisi valaista asiaa enemmän
Turhaa sitä kiirehtii kun on paskat jo housuissa
Bentley
05.03.2007 21:42:24

Mutta joku joka oikeatsi tietää voisi valaista asiaa enemmän

Joo joku vois vähä (sini)valasta asiaa tarkemmin. Muistaakseni oon kuullu että taiteilija saisi lisäveroprosentin pienemmäksi mutta en nyt yhtään muista missä oon kuullu tuosta vai oonko nähny unta joten olisi kiva todellaki saada tietoon.
rintapek
05.03.2007 22:41:19

Verot menee tuloista.
Ennakonpidätyksen perus- tai lisäprosentit on apuvälineitä siihen, ettei menisi pahasti mätkyille tai palautukselle.
Toimii hyvin, jos vuositulot on jotenkin ennakoitavissa.

Jos tuntuu siltä, että tienestit tulee olemaan ennakoitua suuremmat, niin ilmoitus maksajalle, että pidättäkääs muutama prossa enemmän riittää.

Jos tuntuu siltä, ettei tänä vuonna tule tienaamaan sitäkään vähää mitä viime vuonna, niin sitten kääntyminen verotoimiston puoleen, jos prosenttia tahtoo pudottaa.
One kind of music only - the good kind
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)