Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 530 31 32 33 34421 422 423 424 425
okabass
11.02.2007 04:29:05 (muokattu 11.02.2007 04:53:21)
En oikein ymmärtänyt mitä ajat takaa, mutta tuo "kolvaan virtaliittimen johdot toisen patterin koloihin" ei kuulosta hyvältä. Ja paristot kuitenkin tyhjenevät aikanaan. Saat olla kokoajan kolvaamassa niitä sitten. Mutta.

Tee tuommoinen: http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_ps_cp17_lo.pdf

Vaikka tuossa nyt onkin 17V, niin pitäisi piisata. Ei pedaalit yleensä niin nirsoja ole. Tuon siis pistät tavallisen 9V muuntajan perään. Ja tuo on pieni kooltaan ja halpa hinnaltaan Selvinnet alle 5 eurolla. TLC7660 piiri saattaa olla helpompi löytää kun tuo MAX1044.

MOI
Rakentelin tuollaisen ja kyllä se toimii. Sieltä tulee vaan vähän oskillaattorin "ulinaa" läpi. Mutta se häviää muistaakseni lähes kokonaan, jos lisää vähintään 100_F elkon. Ja piiristä löytyy varsio (MAX1044), jonka taajuuden voi nostaa kuuloalueen ulkopuolella.

http://www.geofex.com/
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
Insane Kane
11.02.2007 11:10:22
Minkä merkkistä ainetta käytit? Näyttää todella hyvältä, ja siltä, mitä itsekin kaipailen.

"Puunkuullotusöljy". Sisältää hartseja ja tekee hyvin kestävän pinnan.
Käytän samaa ainetta puukoissa, joita sillontällön nykerrän. Näiden tulee kestää kosteita oloja sekä kovaa kulutusta. Hyvin ovat kestäneet eikä ole halenneita/homehtuneita kahvoja vielä tullu eteen.
Silloin kun tuohon kitaraan etsin öljyä, niin soitin tuon pkö:n valmistajalle. Mies oli itsekkin kitarismiehiä ja suositteli tuotä töhnää mahongin käsittelyyn.
Nykyään tuota olen nähnyt kaupoissakin, mutta en muista että missä.
Luultavasti joku noista krääsäliikkeistä, Tokmanni, Puuilo, K-rauta =) jne.

Täältä sitä ainakin löytyy:
http://www.sateenkaarivarit.fi/
Tee se itse, tai minä teen!
Keke Urlaub
11.02.2007 11:18:20

"Puunkuullotusöljy". Sisältää hartseja ja tekee hyvin kestävän pinnan.
Käytän samaa ainetta puukoissa, joita sillontällön nykerrän. Näiden tulee kestää kosteita oloja sekä kovaa kulutusta. Hyvin ovat kestäneet eikä ole halenneita/homehtuneita kahvoja vielä tullu eteen.
Silloin kun tuohon kitaraan etsin öljyä, niin soitin tuon pkö:n valmistajalle. Mies oli itsekkin kitarismiehiä ja suositteli tuotä töhnää mahongin käsittelyyn.
Nykyään tuota olen nähnyt kaupoissakin, mutta en muista että missä.
Luultavasti joku noista krääsäliikkeistä, Tokmanni, Puuilo, K-rauta =) jne.

Täältä sitä ainakin löytyy:
http://www.sateenkaarivarit.fi/

Plussa napsahti.
Tuolla kotisivulla ei näkynyt oulua jälleenmyyjien sijainneissa, mutta pitänee metsästää sitä jostain.
Insane Kane
11.02.2007 11:20:52
Plussa napsahti.
Tuolla kotisivulla ei näkynyt oulua jälleenmyyjien sijainneissa, mutta pitänee metsästää sitä jostain.

Juu, ei näy Oulua, mutta olen varma että jossain täälä sitä olen nähnyt...
Eiku ettimmään.
Tee se itse, tai minä teen!
Aki
11.02.2007 12:35:55

Voisitko suositella jotain öljyä tai vahaa
Käytin bassooni Osmo coloria. Kun pistää tarpeeksi ohuesti, ja antaa niiden parin kerroksen välillä kuivaa kunnolla (esim viikko pari) niin pinta vaikuttaa oikein hyvältä. Tossa kuvat otettu ennen ja heti käsittelyn jälkeen, eli ihan tollasta märkää hohtoa pinta ei välitä, mutta vallan kivannäköinen kuitenkin yhä.

http://www.edu.stadia.fi/~0301895/kuvat/Btamba/
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
oiva tumpeloinen
12.02.2007 17:08:53
Kysytäänpä nyt tyhmänä täältä. Vaihdettiin tuossa äskettäin kaverin keppiin potikat, 1 volume ja 1 tone. Volume toimii ihan kivasti, mutta tonen kanssa on pienehkö ongelma. Se meinaan toimii lähestulkoon on/off-kytkimenä tonen suhteen. Siinä on yhdessä kohtaa ihan selkeästi kuultava kohta, missä ääni tummenee/kirkastuu. Loppupätkä potikasta ei sitten juurikaan mitään taida tehdäkään. Onks nyt näin, että mä saan lähteä vaihtamaan sitä potikkaa viallisena, vai voiko siinä kiinni oleva konkka tehdä jotenkin noin? Lineaarinen 500K:n potikka meid bai Hosco laitettiin kiinni siihen. Pitääkö lähteä takaisin Millbrookiin?

Tyhmänä on pakko tietenkin mainita, että kun aika loppui kesken, niin jäi kokeilematta se potikka ilman sitä konkkaa, siksi utelenkin vaihtoehtoja nyt täältä.
leksi-B
12.02.2007 19:12:32 (muokattu 12.02.2007 19:12:58)
Noniin.. löysinpäs tälläsen ku selailin thoomannilla http://www.thomann.de/fi/ev_anschlussfeld_eliminator_sub.htm

Käykö toi ihan normaalisti bassokaappii sinne taakse IN ja OUT liittimeks john sitte loppujen lopuks kajarit laitetaan (eminence delta 12) vaiko onko toi tarkotettu johki ihan muuhun josta en tiedä mitään? ja jollei toi käy niin käykö 2x tällänen http://www.thomann.de/fi/neutrik_nl4mpr.htm IN ja OUT liittimeks?
Jos et soita ni et opi!
SaBer
12.02.2007 20:10:11

Noniin.. löysinpäs tälläsen ku selailin thoomannilla http://www.thomann.de/fi/ev_anschlussfeld_eliminator_sub.htm

Käykö toi ihan normaalisti bassokaappii sinne taakse IN ja OUT liittimeks john sitte loppujen lopuks kajarit laitetaan (eminence delta 12) vaiko onko toi tarkotettu johki ihan muuhun josta en tiedä mitään? ja jollei toi käy niin käykö 2x tällänen http://www.thomann.de/fi/neutrik_nl4mpr.htm IN ja OUT liittimeks?

Tuo on jakosuodin, joka on tarkoitettu EV:n subiin. Ei siis käy.

Tavallisessa basso/kitarakaapissa ei ole mitään eroa "inputin" ja "outputin" välillä. Ne on kytketty rinnan. Kaksi tuollaista neutrikin speakon-runkoa käy siis hyvin.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
fox
12.02.2007 23:30:44

Tyhmänä on pakko tietenkin mainita, että kun aika loppui kesken, niin jäi kokeilematta se potikka ilman sitä konkkaa, siksi utelenkin vaihtoehtoja nyt täältä.

Minkäs kokosta konkkaa? Tuossa vois kokeilla vähän toisen kokoista..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
oiva tumpeloinen
12.02.2007 23:33:47
Minkäs kokosta konkkaa? Tuossa vois kokeilla vähän toisen kokoista..

Jaa'a. Hyvä kymysys. Pakko sanoa, ettei ole hajuakaan, mutta olisko noissa kaikissa RG-sarjalaisissa sama? Kaverin RG4xx-malli koki uudistumisen (en muista tarkkaa mallia.

Mutta suurin kysymys on, että voiko se konkka yleensä tehdä moista "porrasmaisuutta"?

Mun täytynee taas joku päivä käväistä siellä ja ottaa se konkka välistä pois, ja kokeilla sitä potikkaa volumena. Ei kai siitä muuten mitään tuu.......
Kefiiri
13.02.2007 09:11:03
Vaihdettiin tuossa äskettäin kaverin keppiin potikat, 1 volume ja 1 tone. Volume toimii ihan kivasti, mutta tonen kanssa on pienehkö ongelma. Se meinaan toimii lähestulkoon on/off-kytkimenä tonen suhteen. Siinä on yhdessä kohtaa ihan selkeästi kuultava kohta, missä ääni tummenee/kirkastuu.

Tuskin toi juttu rikkinäisestä potikasta johtuu. Mulla käy aina noin kun kyhäilen omia tonesäätimiä!
MiikkaP
13.02.2007 15:56:05 (muokattu 13.02.2007 21:38:24)
Multa löytyy muutama elko, joissa ei lue plussaa taikka miinusta. Yhdessä isommassa elkossa sitten napaisuus lukee niin että kyljessä on raita, jossa on sellaisia miinus-merkin muotoisia palikoita ja nuolia(ilmeisesti osoittavat miinukseen). tässä konkassa kummatkin päädyt ovat mustaa muovia, ja näissä merkittömissä toinen pääty jotain metallia, toinen mustaa muovia. Merkitsemättömissäkin tuo nauha, jossa ne miinus-merkit, mutta ei nuolia mihinkään suuntaan.

Eli lyhyesti: Jos Elkossa on mustaa muovia oleva pääty ja metallinen pääty kummin päin se kannattaa kolvata?

Edit: löytyi! metalli pääty on miinus
leksi-B
13.02.2007 16:03:02
Tuo on jakosuodin, joka on tarkoitettu EV:n subiin. Ei siis käy.

Tavallisessa basso/kitarakaapissa ei ole mitään eroa "inputin" ja "outputin" välillä. Ne on kytketty rinnan. Kaksi tuollaista neutrikin speakon-runkoa käy siis hyvin.

Selvä kiitoksia paljon.!
Jos et soita ni et opi!
emuva
13.02.2007 16:11:27
Kyselisin tuosta riffin putkietusesta. Jos värkkään tuollaisia putkietusia kaksin kappalein ja lyön peräkkäin, saan ilmeisesti toisesta gainin ja toisesta master volume potikan? Voinko sitten iskeä putkietusesta piuhan stereovahvistimeen ja soitattaa sieltä kautta kitaraa?
oiva tumpeloinen
13.02.2007 21:08:57
Juuri tuon piirteen takia tykkään itse käyttää tonessakin logaritmista potikkaa. Eikös se olekin niin päin, että pienemmälle ruuvatessa ei kuulu tapahtuvan mitään, mutta vasta ihan muutama hetki ennen potikan nolla-asentoa alkaa tonetus kuulumaan?

Se kohta on tosiaankin juuri ennen nollakohtaa. Mutta se säätyminen ei ole mitenkään pienellä alueella nopeasti tapahtuva, vaan se ihan oikeasti kuulostaa, kuin se naksahtaisi sen kirkkauden suhteen. Ei ole tuollaista ollut muissa kitaroissa, vaikka niissäkin lineaarisia potikoita on.

Ai mut, eihän kitarassa ole aktiivimikit? Niille tarttee 25kohm potikat.

Eipä ole, ei. Ihan DM:n ja Ibanezin omaa passiiviosastoa laitettiin kiinni.

Semmoista mä vain mietin, että kun kaveri jossain vaiheessa (minähän en henkilökohtaisesti koskaan mitään tyri ;)) lämmitti potikan kuorta ja konkan jalkaa aika pitkään, kun ei tuntunut kyseinen kohta kolvista lämmittävän niin hyvin, että olisiko se voinut "keittää" sen konkan siinä?
Aki
13.02.2007 21:46:14

olisiko se voinut "keittää" sen konkan siinä?

Ei, mutta potikan vastuslangan periaatteessa kai ehkä, jos kyseessä oli vähemmän laadukas potikka. Pääsettekö mittaamaan potikan päätykarvojen välisen resistanssin? Potikka saattaa alunperinkin olla rikki.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
oiva tumpeloinen
13.02.2007 21:49:59
Ei, mutta potikan vastuslangan periaatteessa kai ehkä, jos kyseessä oli vähemmän laadukas potikka. Pääsettekö mittaamaan potikan päätykarvojen välisen resistanssin? Potikka saattaa alunperinkin olla rikki.

Enpä mä nyt pääse mittaamaan mitään, kun se kaverin kitara on kaverilla (ylläri sinänsä). =)

Minen oikein noista mittareista ymmnärrä, mutta ajattelin homman ratkeavan sillä, kun otan sen konkan pois välistä, teen potikasta volumen ja kokeilen sitten. Sillähän tuon mysteerin luulisi ratkeavan. Siis joku viikko, kun saan laiskan ahterini raahattua taas sinne sorvin ääreen.

Kiitos neuvoista kuitenkin.
marko.m
14.02.2007 16:55:26
Olisi mukava väsätä uusi wahipiiri vanhan polkimen sisuksiin. Tässä olisi aika yksinkertaisen näköinen vaihtoehto ja tästä oli joku tehny artikkelinki ääninäytteineen ja hyvältä kuullosti.

http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/wah_847_sc.gif

Jotenka ajattelin väsätä samanlaisen. Kolvi pysyy kädessä ja muutenkin uskoisin homman olevan suht simppeli. Tuosta linkin piirroksesta en vain tiedä että mitä ovat SW1a ja SW1b sekä T1? Ja mitä C3:ssa tarkoittaa tuo plus-merkki?

Nämä kun saisin selville niin olisi jo aika selvää. :)
SirElwood
14.02.2007 17:37:11
Tuosta linkin piirroksesta en vain tiedä että mitä ovat SW1a ja SW1b sekä T1? Ja mitä C3:ssa tarkoittaa tuo plus-merkki?

SW1a ja b ovat saman (jalka)kytkimen eri puoliskot. T1 on induktori (lukee muuten kuvassa). C3 on elektrolyyttikondensaattori, ja se pitää laittaa oikein päin. Eli - maihin.

Induktori (ja palijo muitakin wah osia) löytyy: http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=37_60
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)