Darken 13.02.2007 09:59:36 | |
---|
Kiinnostaisi hiukan tietää, että onko tuo ihan yleinen tapa, että studiossa käytetään kaikenlaisia "kikkoja" kun halutaan mahdollisimman puhtaita kitarasoundeja talteen kovillä säröillä? Eli: - Laitetaan jokin teippi tms. ohuiden (siis mitä ei tarvita siinä riffissä/kappaleessa) kielien päälle kun soitetaan komppikitaroita. (Kuten tässä: http://www.youtube.com/watch?v=U5YEqmIIdj8) - Laitetaan jokin sukka tms. satulan ja ekan nauhan väliin, että vapaa kielet eivät soi. (Esim. kun soitetaan sooloa) Jotenkin tuntuu vaan, että tuo on hiukan huijaamista, kun ei noin voi sitten livenä tehdä kumminkaan..=) |
Ambitus 13.02.2007 10:10:36 (muokattu 13.02.2007 10:12:49) | |
---|
Joo kyllä sitä kaikenlaisia kikkoja joutuu välillä käyttää..Yleensä ne on tosi soittajakohtaisia asioita. Mitä parempi kitaristi -> sitä vähemmän kikkailua. Suurin ongelma taitaa olla kuitenkin soundien metsästys, kuin noi kitaran hälyäänet..."Ponnari tokalle nauhalle"-metodi on mun suosikki. Noista higain-soundeista, et yleensä se soundi on jo äänittäessä erittäin prosessoitu...on eekuuta ja kompuraa ja geittiä valmiiks... Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? |
Hoho... Aikamoista. Eikös nuo häiriöäänet sun muut kuulu asiaan? Tai tietenkin hyvin tapauskohtaista, mutta itse en pidä mistään loppuunhiotusta materiaalista. Kyllä siellä vähän niitä häiriöääniä sun muuta pitää olla, jättihän mm. Jason Becker tahallaan reenaamatta biisejä täydellisesti mennessään studioon. Tosimiehet ei tarvitse tuollaisia keppaskonsteja! :) |
migreeni 13.02.2007 16:17:55 | |
---|
Jotenkin tuntuu vaan, että tuo on hiukan huijaamista, kun ei noin voi sitten livenä tehdä kumminkaan..=) Mun mielestä toi on nimenomaan fiksua eikä lainkaan huijaamista. Studiossahan on tarkotus saada biisi kuulostamaan pirun hyvältä joten (lähes) kaikki keinot on sallittuja mun silmissä ainakin. On se sitten huono lähteä selittelemään jälkeenpäin kun levy on täynnä kuraa... |
Carpenter 13.02.2007 16:20:25 | |
---|
No leikkaa/liimaa -menetelmä on hyvin yleinen. Yksi raita kootaan monesta eri otosta, jolloin saadaan yksi maaginen otto. Itsekin on tullut tätä "huijaamista" harrastettua. Varsinkin klikin kanssa soitettaessa otot saadaan nidottua hyvin toisiinsa. Kovat jätkät tosin vetävät koko biisin kerralla purkkiin. |
Karipiirto 13.02.2007 16:21:05 (muokattu 13.02.2007 16:21:35) | |
---|
en pidä mistään loppuunhiotusta materiaalista. Sama juttu. Dream Theater kolahtaas kymmenen kertaa paremmin muhun jos siellä kerranki kuuluis *DROINK! VOI NY JUMALAUTA!!* Siis täytyyhän kitarassa olla särmää ja persoonallisuutta. Ei sitä nyt sentään kone tartte olla. Ps. Anteeksi että tulin käyttäneeksi rumia sanoja:-) NEIN!!! MEIN PANZERWAGEN!!!! |
BigPapa 13.02.2007 16:22:51 (muokattu 13.02.2007 16:25:43) | |
---|
Mun mielestä toi on nimenomaan fiksua eikä lainkaan huijaamista. Studiossahan on tarkotus saada biisi kuulostamaan pirun hyvältä joten (lähes) kaikki keinot on sallittuja mun silmissä ainakin. On se sitten huono lähteä selittelemään jälkeenpäin kun levy on täynnä kuraa... Liian kliininenkään ei aina kuullosta hyvältä. Välillä pitää vähän kuraa ollakin, mun mielestä, ja näähän on taas ihan persoonakohtaisia mieltymyksiä. Ja saattaa olla genrejen sisäisiäkin juttuja ...8) The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers. |
-Cale 13.02.2007 16:31:21 (muokattu 13.02.2007 16:44:28) | |
---|
Sama juttu. Dream Theater kolahtaas kymmenen kertaa paremmin muhun jos siellä kerranki kuuluis *DROINK! VOI NY JUMALAUTA!!* Siis täytyyhän kitarassa olla särmää ja persoonallisuutta. Ei sitä nyt sentään kone tartte olla. Nimenomaan. Tässä juuri kuuntelen Warlordin And The Cannons Of Destruction Have Begun -albumia 1984-vuodelta, ja vaikka soittoa ja saundeja ei ole hiottu loppuun, on tässä saavutettu hemmetin hieno tunnelma mitä harvassa levyssä on: Aito tunnelma. Välillä rytmissäkin huomaa pieniä kommähdyksiä rumpalinkin toimesta, mutta mun mielestä ne kuuluu asiaan. Myös sooloissa joskus saattaa jäädä soimaan tai soida jokunen ylimääräinen kieli, mutta se ei menoa haittaa, kunhan "vääriä" ääniä ei paljoa ole. Levyistä kyllä kuulee jos ne ovat loppuunhinkattu ja ainakin mulla ne jäävät aika usein kuuntelematta. Soitossa pitää kuitenkin näkyä tietty inhimillisyys, muuten siitä katoaa hohto kokonaan, voisihan ne samat jutut tehdä sitten koneillakin. Edit: Lisätään nyt tännekkin se maaginen "mun mielestä" ettei turhaan vedetä herneitä nokkaan :) Ja pakko vielä lisätä että taitavia muusikoitahan nuokin silti ovat. |
Strutsi 13.02.2007 16:36:56 | |
---|
Sama juttu. Dream Theater kolahtaas kymmenen kertaa paremmin muhun jos siellä kerranki kuuluis *DROINK! VOI NY JUMALAUTA!!* Hoho :D Plussa napsahti + Tietysti hyvällä kitaristilla tulee aina vähemmän ns. string-noisea. Kandee opetella soittamaan. "My theory is that Dream Theater are actually robots" |
BigPapa 13.02.2007 16:50:45 | |
---|
Hoho :D Plussa napsahti + Tietysti hyvällä kitaristilla tulee aina vähemmän ns. string-noisea. Kandee opetella soittamaan. Kandeeks käyttää noisegeittiä... The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers. |
ballfish 13.02.2007 16:53:33 | |
---|
DT:ssä täydellisyys on ainoa asia joka risoo. Sooloja olisi kiinnostavampi jos kitaristi taistelisi taitojensa äärirajoilla, niinku in the edge. Petruccilla ei ole mitään pelkoa virheistä. Jotenkin ärsyttävää, vaikkahan juuri näinhän sen pitäis olla. :) |
Soma city ward 13.02.2007 17:37:05 | |
---|
DT:ssä täydellisyys on ainoa asia joka risoo. Sooloja olisi kiinnostavampi jos kitaristi taistelisi taitojensa äärirajoilla, niinku in the edge. Petruccilla ei ole mitään pelkoa virheistä. Jotenkin ärsyttävää, vaikkahan juuri näinhän sen pitäis olla. :) Ja sittenku niitä virheitä olis jokunen niin haukuttais lyttyyn sen takia vai kuinka ;) I LIED |
Karipiirto 13.02.2007 17:39:11 | |
---|
Ja sittenku niitä virheitä olis jokunen niin haukuttais lyttyyn sen takia vai kuinka ;) Tietenkin. Pissihän sitä päähän nousee jos ei haukkuja saa vaan pelkkiä kehuja:-) NEIN!!! MEIN PANZERWAGEN!!!! |
ballfish 13.02.2007 20:19:29 (muokattu 13.02.2007 20:20:24) | |
---|
Ja sittenku niitä virheitä olis jokunen niin haukuttais lyttyyn sen takia vai kuinka ;) Tiedän. Et ole vakavissasi. Mutta kuitenkin. Ei nyt suoranaisia virheitä tarvitse olla, kunhan kuulee eron kitaralla ja syntikalla. :) Esimerkiksi Yngwiellä tulee livenä pieniä virheitä(Itse asiassa ensimmäisella levylläkin tulee häiriöääni(ä?), eikä se todellakaan hänen arvoansa minun silmissäni laske. |
Räkkipeli 13.02.2007 20:32:33 | |
---|
Eiköhän se riipu loppujen lopuks kaikenkaikkiaan musiikkityylistä. Kuvitelkaa nyt joku Motörheadin Overkill ihan kliinisti vedettynä...se kuulostais popilta! Tai sitten vastaavasti joku Dragonforsen tai vaikkapa Ynkän levy vedettynä ihan juostenkusten...se kuulostais joltain kotimikkikiinnikajarissamuusikoidenpistenetsooloskabamestarilta. Jonain päivänä ihmiskunta kuolee, ja musiikkia ei enää soiteta. |
Jucciz 13.02.2007 21:13:21 | |
---|
Sama juttu. Dream Theater kolahtaas kymmenen kertaa paremmin muhun jos siellä kerranki kuuluis *DROINK! VOI NY JUMALAUTA!!* Siis täytyyhän kitarassa olla särmää ja persoonallisuutta. Ei sitä nyt sentään kone tartte olla. Ps. Anteeksi että tulin käyttäneeksi rumia sanoja:-) Jotkut kirosanat nyt vaan toimivat esimerkkibändeinä paremmin kuin toiset. |
Kampela77 13.02.2007 22:30:06 | |
---|
Ja sittenku niitä virheitä olis jokunen niin haukuttais lyttyyn sen takia vai kuinka ;) Kirk Hammettilla on epävireinen tatsi. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
Karipiirto 14.02.2007 00:19:24 | |
---|
Jotkut kirosanat nyt vaan toimivat esimerkkibändeinä paremmin kuin toiset. Häh? Aaaii juu niinXD Meinasin ensin pistää esimerkiksi Steve Vain mutta siitä olis tullu sellanen sota että se sormitreenibattle olis näyttäny leikkikoululta siihen verrattuna:-) NEIN!!! MEIN PANZERWAGEN!!!! |