Aihe: lisäventtiili torveen?? 1 | |
---|---|
![]() 09.02.2007 21:41:11 | |
Päivän ihmetys: Olen antanut itseni kuulla, että torveen (tuubaan) on mahdollista jälkikäteen asentaa / lisätä venttiili niiden lisäksi mitä siinä alun perin on. Täällä varmaan joku asioista enemmän tietävä osaa minulle kertoa onko totta? | |
![]() 12.02.2007 08:50:19 | |
Päivän ihmetys: Olen antanut itseni kuulla, että torveen (tuubaan) on mahdollista jälkikäteen asentaa / lisätä venttiili niiden lisäksi mitä siinä alun perin on. Täällä varmaan joku asioista enemmän tietävä osaa minulle kertoa onko totta? Ei ole tullut vastaan, on varmaan mahdollista mutta onko järkevää on eri asiaa. Melkein täytyisi saman tehtaan kuin mikä on torven valmistanut jotta olisi toivoakaan saada laskettua suhteet oikein ja jottan torven akustiikka pysyisi samana. Ainoa järkevältä tuntuva muutos mikä tällä kannattaisi tehdä olisi varmaan joku tukkoventtiili käyrätorveen (laskee puolisävelaskelta), mutta jo näinkin näennäisesti yksinkertainen operaatio vaatisi varsin tarkkaa metallin työstämistä ja silti olisi aika suuri mahdollisuuden mokata. Siteeraan erästä tuttavaani: "On se mahdollista mutta on se aika pirun vaikeata". Torvet suunnitellaan toimiviksi kokonaisuuksiksi joissa päivitymahdollisuuksia on kovin niukasti. Kysyisin tässä välissä että miksi pitäisi lisätä uusi venttiili? Olisikohan kyseessä räkäventtiili /vedenpoistoläppä joita kyllä voi asentaa jälkikäteen? (Max Reger: Kirje kriitikolle)
Istun taloni pienimmässä huoneessa.
Arvostelunne on edessäni.
Tuossa tuokiossa se on oleva takanani. | |
![]() 13.02.2007 14:19:20 | |
Ei ole tullut vastaan, on varmaan mahdollista mutta onko järkevää on eri asiaa. Melkein täytyisi saman tehtaan kuin mikä on torven valmistanut jotta olisi toivoakaan saada laskettua suhteet oikein ja jottan torven akustiikka pysyisi samana. Ainoa järkevältä tuntuva muutos mikä tällä kannattaisi tehdä olisi varmaan joku tukkoventtiili käyrätorveen (laskee puolisävelaskelta), mutta jo näinkin näennäisesti yksinkertainen operaatio vaatisi varsin tarkkaa metallin työstämistä ja silti olisi aika suuri mahdollisuuden mokata. Siteeraan erästä tuttavaani: "On se mahdollista mutta on se aika pirun vaikeata". Torvet suunnitellaan toimiviksi kokonaisuuksiksi joissa päivitymahdollisuuksia on kovin niukasti. Kysyisin tässä välissä että miksi pitäisi lisätä uusi venttiili? Olisikohan kyseessä räkäventtiili /vedenpoistoläppä joita kyllä voi asentaa jälkikäteen? En minä varsinaisesti ole aikeissa torviremonttia tehdä, kunhan kuulin tuollaisesta ja se kiinnitti huomioni ("häh?!??!") kun en itsekään ollut aikaisemmin moisesta kuullut. Voin kyllä kuvitella, että ko. rempassa varmasti olisi aika iso riski tuhota koko (hyvin toimiva) torvi ja kalliiksikin taitaisi käydä. Eli siis "kunhan kysyin", vaikka ei minulla lisäventtiiliä vastaan mitään sinänsä olisi (helpottaisi alaääniä). Ja tosiaan kyse oli siis sellaisesta äänen korkeutta muuttavasta, ei räkäventtiilistä (joita kyllä kieltämättä saisi olla enemmän kuin yksi..). | |
![]() 03.04.2007 16:15:34 | |
En minä varsinaisesti ole aikeissa torviremonttia tehdä, kunhan kuulin tuollaisesta ja se kiinnitti huomioni ("häh?!??!") kun en itsekään ollut aikaisemmin moisesta kuullut. Voin kyllä kuvitella, että ko. rempassa varmasti olisi aika iso riski tuhota koko (hyvin toimiva) torvi ja kalliiksikin taitaisi käydä. Eli siis "kunhan kysyin", vaikka ei minulla lisäventtiiliä vastaan mitään sinänsä olisi (helpottaisi alaääniä). Ja tosiaan kyse oli siis sellaisesta äänen korkeutta muuttavasta, ei räkäventtiilistä (joita kyllä kieltämättä saisi olla enemmän kuin yksi..). Jep. Varsinaisia venttiileitä ei ole järkevää asentaa. Se on ihan mahdollista eikä se torvi siitä mitenkään pilalle mene mutta mihin ihmeeseen sellaista tarvitsisi? Soitinmallista riippuen ns. triggerit on ihan mahdollisia. Kyseessä on siis vipuvarsi jota painamalla/vetämällä joko pääviritysputki tai jokin venttiilikohtaisista viritysputkista aukeaa. Itsellä on soittimissa (tuubissa) moiset (toinen jälkiasennuksena edellisesltä omistajalta ja toinen tehtaalla laitettu). Ovat joskus ihan hyödyllisiä, mutta vielä parempi vaihtoehto on opetella soittamaan vireessä. | |
![]() 25.03.2008 18:26:53 | |
Soitinmallista riippuen ns. triggerit on ihan mahdollisia. Kyseessä on siis vipuvarsi jota painamalla/vetämällä joko pääviritysputki tai jokin venttiilikohtaisista viritysputkista aukeaa. Itsellä on soittimissa (tuubissa) moiset (toinen jälkiasennuksena edellisesltä omistajalta ja toinen tehtaalla laitettu). Ovat joskus ihan hyödyllisiä, mutta vielä parempi vaihtoehto on opetella soittamaan vireessä. Palatakseni tälle astialle, triggerin asentaminen jälkikäteen ei kai ole kovin iso remppa? Ajatus alkoi kiinnostaa, kun tuumin sen voivan varmaan 4. venttiilin putkeen asennettuna auttaa alarekisterin ylävireisyyteen, kun käytössä on 4-venttiilinen torvi? (Sitten varmaan pitäisi pitää ko. putki huomattavasti paremmissa öljyissä kuin nyt...) | |
![]() 25.03.2008 22:44:17 | |
Ei triggeriä mun mielestä neloseen, vaan kolmoseen ja ykköseen Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 25.03.2008 23:41:27 | |
Palatakseni tälle astialle, triggerin asentaminen jälkikäteen ei kai ole kovin iso remppa? Ajatus alkoi kiinnostaa, kun tuumin sen voivan varmaan 4. venttiilin putkeen asennettuna auttaa alarekisterin ylävireisyyteen, kun käytössä on 4-venttiilinen torvi? (Sitten varmaan pitäisi pitää ko. putki huomattavasti paremmissa öljyissä kuin nyt...) Mikä torvi on kyseessä? trumpetti, barska, tuuba? Ainakin barskoihin tehdään jälkiasenteisia triggerietiä, mutta pääviritysputkeen. Sillä saa helposti mm f:n parempaan vireeseen. Tai siis tietty minkä äänen vaan =). Let's do some living after we die... | |
![]() 26.03.2008 07:03:59 | |
Soivan F:n vaiko soivan Eb:n? Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 26.03.2008 08:50:22 | |
Soivan F:n vaiko soivan Eb:n? Torven yksviivanen G eli soiva f (pieni f siis). Vaikka onki Bb-vireinen pilli, ni yleensä puhun tämmösissä yhteyksissä aina soivista äänistä. Soiva ääni on yksiselitteinen käsite ja kun laputkin usein kirjotetaan bassoklaaviin in C. Ja pystyy sit helposti vertaamaan esim pasuunistien ääniin. Trumpetista puhuttaessa kyllä puhun yleensä in Bb. Riippuen toki yhteydestä. Let's do some living after we die... | |
![]() 26.03.2008 13:41:48 (muokattu 26.03.2008 22:08:26) | |
Mikä torvi on kyseessä? trumpetti, barska, tuuba? Neliventtiilinen es-tuuba. Ei triggeriä mun mielestä neloseen, vaan kolmoseen ja ykköseen Ai jaa..? No siis se oli vain minun järkeilyäni, että neloseen se vipu varmaan tulisi, kun sitä kaikissa noissa alaänissä käytetään. Toisaalta ko. äänissä tosiaan on kaikissa käytössä myös joko 1 tai 3 (kun siis puhutaan äänistä a:n alapuolella). Eli triggeri pitäisi sitten olla sekä ykkösessä että kolmosessa molemmissa, eikö vain? Edt: Tietääkö muuten kukaan, onko Oulun tai Lapin läänien alueella olemassa yhtään soitinkorjaajaa, joka osaisi oikaista pienen lommon ja ehkä myös tehdä triggeriasialle jotain? Vai tarvitaanko tällaisiin asioihin etelänmatka? | |
![]() 27.03.2008 15:44:53 | |
...Eli triggeri pitäisi sitten olla sekä ykkösessä että kolmosessa molemmissa, eikö vain... Niin se noissa hernepyssyissäkin näkyy olevan. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)