Jucciz 12.02.2007 21:02:32 | |
---|
Vasta tuolla tasolla mun mielestä tekniikan vertailu on turhaa. Noi jampat voi vetää suunnilleen ihan mitä vaan. Kantria? Bluesia? Funkia? Soulia? Swingiä? Fuusiota? Flamencoa? Rockabillyä? Foxia? Jenkkaa? Yli 20 nuottia sekunnissa -tilutus ei vielä ole mun mielestä tae "ihan minkä vaan" vetämisestä uskottavasti. En väitä, että Wintersunin äijien ikinä tarvitsisikaan olla hyviä kuin omassa genressään, mutta aika uskomattomia väitteitä heität ilmaan. Tai sitten "suunnilleen ihan mitä vaan" on kaikkea melodisen metallin ja sankarihevin väliltä. |
passe 12.02.2007 21:05:54 | |
---|
Jucciz puhuu mielestäni ihan suht asiaa. Mutta sitä samaa makkaraa tulee niin jatkuvalla syötöllä joka tuutista, että pistää miettimään tuon jankutuksen perimmäisiä motiiveja. jotenkin mulle tulee sellainen olo, että tässä on nyt otettu se vanha perkeleen "less is more" filosofia elämän asenteeksi, jonkinlaisena itseisarvona. Sen ympärille sitten uskonnon omaisesti kerätään sitä "todistusaineistoa". Voi olla että olen totaalisen väärässä, mutta välillä tuntuu... Putkinäkö on aina huonosta, osoittaa se putki sitten mihin suuntaan tahansa. Siteeraan taas tapani mukaan Neil Peart:ia; "Sometimes less is more, sometimes more is more" Eikä siinä sen kummempia... Sometimes more is more |
Socialite 12.02.2007 21:07:17 | |
---|
Well, how much blues do you use before you use it up? |
mammukka 12.02.2007 21:15:42 | |
---|
jotenkin mulle tulee sellainen olo, että tässä on nyt otettu se vanha perkeleen "less is more" filosofia elämän asenteeksi, jonkinlaisena itseisarvona. Sen ympärille sitten uskonnon omaisesti kerätään sitä "todistusaineistoa". Voi olla että olen totaalisen väärässä, mutta välillä tuntuu... Tota kuulee usein: "Hei. Soita vähemmän. Aina kuulostaa paremmalta. Hei. Kuuntele simppeliä musaa. Aina kuulostaa paremmalta. Hei. Älä koskaan soita nopeasti. Aina kuulostaa paremmalta." Mistä lie opittua? |
Jucciz 12.02.2007 21:18:57 | |
---|
Itsehän en ole puhunut määristä mitään. Saa soittaa paljonkin, jos on paljon sanottavaa eikä pelkästään paljon nopeutta. Tai saa soittaa silloinkin, mutta minut sellainen jättää kylmäksi. Nautittava musiikkihan rakentuu nimen omaan kontrasteille ja asioiden vuorottelulle. Nuotit on kivoja, mutta niin ovat tauotkin. |
gaad 12.02.2007 21:20:45 | |
---|
LLL |
mammukka 12.02.2007 21:47:49 | |
---|
|
Ambitus 12.02.2007 22:43:14 | |
---|
Suht paska biisi. Muuten. jepjepjustjust... Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? |
Suht paska biisi. Muuten. AHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAAHHAHHHHHAA!!!!!!!!!!! Ei ollu pentatonista ja blueslikkejä, paskaahan se on. Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. |
Ambitus 13.02.2007 10:44:04 | |
---|
AHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAAHHAHHHHHAA!!!!!!!!!!! Ei ollu pentatonista ja blueslikkejä, paskaahan se on. Aivan kauheeta kuraa!!! Ei pysty kuuntelee... Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? |
John Titor 13.02.2007 10:46:58 | |
---|
Kantria? Bluesia? Funkia? Soulia? Swingiä? Fuusiota? Flamencoa? Rockabillyä? Foxia? Jenkkaa? Yli 20 nuottia sekunnissa -tilutus ei vielä ole mun mielestä tae "ihan minkä vaan" vetämisestä uskottavasti. En väitä, että Wintersunin äijien ikinä tarvitsisikaan olla hyviä kuin omassa genressään, mutta aika uskomattomia väitteitä heität ilmaan. Tai sitten "suunnilleen ihan mitä vaan" on kaikkea melodisen metallin ja sankarihevin väliltä. Kyllä, tuolla tasolla pystyy soittamaan varmasti mitä tahansa samalla tekniikalla soitettavaa kamaa. En sano että Mäenpää soittaa välttämättä mitään hybridipikkausta kantrimiesten tavoin, mutta melkein mitä tahansa ilman erikoistekniikoita soitettavaa kamaa putoaa varmasti. Se on eri asia, kuulostaako se välttämättä swingiltä tai kantrilta, mutta nuotit mies saa ulos varmasti omalla saundillaan. Ja muulla ei ole väliäkään ennen kuin asia sidotaan johonkin tyylikontekstiin. Tyyliseikat ovat erikseen, mä puhuin tekniikasta, siitä että pystyy/ei pysty soittamaan jonkin asian. Siihen riittää se, että äänet soivat selkeästi, kantavalla saundilla halutussa tempossa. Ihan niin kuin monet klassisetkin soittajat saavat melkein mitä tahansa soitettua - aina se ei vaan kuulosta siltä kuin alun perin fraasin paikan musiikkimaailmassa osoittanut taho on tarkoittanut. Tajuuks? Ei mikään fraasi/likki/riffi/motiivi/jne. ole puhtaasti mistään tyylistä. Kuriositeettina mainittakoon että Mäenpää kuulemma treenaa vitusti funk-komppeja, koska ne tekevät hyvää sahaamiselle:D Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. |
John Titor 13.02.2007 10:47:59 | |
---|
Aivan kauheeta kuraa!!! Ei pysty kuuntelee... No ihan kauheeta. Joku vittu Chopin, pitäis ampua koko jätkä kun säveltää mokomaa homomusaa. Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. |
BigPapa 13.02.2007 11:14:49 | |
---|
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers. |
BigPapa 13.02.2007 11:14:50 (muokattu 13.02.2007 11:15:55) | |
---|
Virhe! Liian tupla tai silleen kirjoitus! The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers. |
Socialite 13.02.2007 12:58:27 | |
---|
Aivan kauheeta kuraa!!! Ei pysty kuuntelee... No ei oikeesti pysty! Tuo eka etydihän on ihan kuin kummelista...soittajan eleitä myöten. Kyllä hyvä klassinen musiikki on asia erikseen mutta tuollainen esan venytys ei todellakaan nappaa! :D Well, how much blues do you use before you use it up? |
John Titor 13.02.2007 13:12:22 (muokattu 13.02.2007 13:23:31) | |
---|
No ei oikeesti pysty! Tuo eka etydihän on ihan kuin kummelista...soittajan eleitä myöten. Kyllä hyvä klassinen musiikki on asia erikseen mutta tuollainen esan venytys ei todellakaan nappaa! :D Jjjooo. On se sitten kumma että Chopin on varmasti soitetuin pianosäveltäjä, liki jokainen klasaripianisti jaksaa soittaa noita etydejä vuodesta toiseen ja ne ovat kilpailuohjelmistoakin. Lisäksi suuri osa noiden kahden opuksen etydeistä on kohtuulliseen moneen kertaan levytettykin. Jotain tolkkua nyt oikeesti. Se on klassista musiikkia, ei sen ole tarkoituskaan kuulostaa muulta kuin klassiselta musiikilta. Lisäksi ne ovat etydejä, harjoituksia, joissa jokaisessa harjoitetaan tiettyjä pianoteknisiä asioita. Varmaankin parasta sellaiseen käyttöön tarkoitettua musiikkia jota on ikinä sävelletty. En ole vielä kuullut yhtäkään sähkökitaraetydiä, jota soitettaisiin vuodesta toiseen harjoituskopissa, kilpailuissa ja levytysstudiossa. Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. |
Booligan 13.02.2007 16:01:36 (muokattu 13.02.2007 17:43:53) | |
---|
Joskus kokeilin 1234:ää mutta eipä sopinut meikäläiselle. Mieluummin soittelen Gilbertin opetusvideoiden juttuja ja annan tekniikan ja muun tulla sitä kautta. Mod.huom. Sotkuhan tästäkin taas tuli. Ympäri käydään ja yhteen tullaan, otetaan uusiksi sitten taas joskus tämä vakiojutustelu tekniikan ympärillä. Tai mieluummin ei. nuotteja säästämättä |